WYMAGANIA EDUKACYJNE Z J.POLSKIEGO kl IV-V (2).doc

(29 KB) Pobierz
Dział programowy

Dział programowy


Treści kształcenia


Wymagania podstawowe (ocena dostateczna i dopuszczająca)


Wymagania ponadpodstawowe (ocena dobra i bardzo dobra)


 


III. Pisanie


Estetyka pisma.

Poprawność zapisu (ortografia).

Graficzna organizacja wypowiedzi

pisemnej.

Wypowiedź jednozdamowa Wypowiedź wielozdaniowa (planowanie

własnej wypowiedzi pisemnej-dialog,

opowiadanie, opis, charakterystyka

postaci (próba), list ,notatka z lektury,

zaproszenie, sprawozdanie,

zawiadomienie Mowa zależna i niezależna, Pisownia wyrazów z ó, rz, ż, ch

wymiennym i niewymiennym Pisownia nie z częściami mowy, .Pisownia u, ó, ż, ch w zakończeniach

wyrazów,

pisownia wyrazów wielką literą, pisownia cząstki -bym, -byś,- by., pisownia zakończeń -ski, -cki, -dzki, -

stwo„-ctwo, -dztwo,-źba, -izm, -yzm liczebniki złożone, połączenia : gie, kie, ke, kę, ge,


Na poziomie podstawowym uczeń:

              buduje poprawnie pod względem

logiczno-składniowym wypowiedzenia pojedyncze i złożone, łączy je w spójną wypowiedź na określony temat,

              potrafi zredagować opowiadanie z

dialogiem, opis przedmiotu, krajobrazu ,kartę pocztową, list, telegram, zaproszenie, zawiadomienie,.

              opisuje cechy wyglądu i charakteru

postaci fikcyjnej lub literackiej,

              wybiera z tekstu najważniejsze

informacje i zapisuje je w formie kilkuzdaniowej notatki,

              uzupełnia notatki w formie tabeli,

wykresu, schematu,

              tworzy plan ramowy w formie zdań

oznajmujących, pytających lub równoważników zdań,

              potrafi przyporządkować wydarzenia

szczegółowe do punktów planu głównego,

                 stosuje zasady ortografii i interpunkcji,

                 estetycznie zapisuje tekst jak w kl. 5.

                 dzieli wypowiedzi na części

kompozycyjne.


Na poziomie ponadpodstawowym uczeń:

               buduje spójne wypowiedzi na
określony temat, stosując
wypowiedzenia różniące się pod
względem składniowym i słownictwo
adekwatne do sytuacji komunikacyjnej
oraz celu wypowiedzi,

               pisze sprawozdanie z imprezy szkolnej,
instrukcję, przepis, regułę,

               stara się jak najpełniej
scharakteryzować postać literacką
lub rzeczywistą (przedstawiając jej
cechy wyglądu, osobowości i
charakteru),

               potrafi stworzyć notatkę w formie
wypowiedzi ciągłej, tabeli,

               tworzy plan ramowy i szczegółowy,
swobodnie go przekształca,

               świadomie stosuje elementy świata
przedstawionego

               w opowiadaniu twórczym, baśni,
legendzie, zachowuje ich cechy
gatunkowe,

              redaguje opowiadanie z dialogiem,
•.streszcza tekst literacki

              dokonuje korekty napisanego przez
siebie tekstu,

              dba o układ graficzny, czytelność i
estetykę zapisu.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin