Dział programowy
Treści kształcenia
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna i dopuszczająca)
Wymagania ponadpodstawowe (ocena dobra i bardzo dobra)
III. Pisanie
Estetyka pisma.
Poprawność zapisu (ortografia).
Graficzna organizacja wypowiedzi
pisemnej.
Wypowiedź jednozdamowa Wypowiedź wielozdaniowa (planowanie
własnej wypowiedzi pisemnej-dialog,
opowiadanie, opis, charakterystyka
postaci (próba), list ,notatka z lektury,
zaproszenie, sprawozdanie,
zawiadomienie Mowa zależna i niezależna, Pisownia wyrazów z ó, rz, ż, ch
wymiennym i niewymiennym Pisownia nie z częściami mowy, .Pisownia u, ó, ż, ch w zakończeniach
wyrazów,
pisownia wyrazów wielką literą, pisownia cząstki -bym, -byś,- by., pisownia zakończeń -ski, -cki, -dzki, -
stwo„-ctwo, -dztwo,-źba, -izm, -yzm liczebniki złożone, połączenia : gie, kie, ke, kę, ge,
Na poziomie podstawowym uczeń:
• buduje poprawnie pod względem
logiczno-składniowym wypowiedzenia pojedyncze i złożone, łączy je w spójną wypowiedź na określony temat,
• potrafi zredagować opowiadanie z
dialogiem, opis przedmiotu, krajobrazu ,kartę pocztową, list, telegram, zaproszenie, zawiadomienie,.
• opisuje cechy wyglądu i charakteru
postaci fikcyjnej lub literackiej,
• wybiera z tekstu najważniejsze
informacje i zapisuje je w formie kilkuzdaniowej notatki,
• uzupełnia notatki w formie tabeli,
wykresu, schematu,
• tworzy plan ramowy w formie zdań
oznajmujących, pytających lub równoważników zdań,
• potrafi przyporządkować wydarzenia
szczegółowe do punktów planu głównego,
• stosuje zasady ortografii i interpunkcji,
• estetycznie zapisuje tekst jak w kl. 5.
• dzieli wypowiedzi na części
kompozycyjne.
Na poziomie ponadpodstawowym uczeń:
• buduje spójne wypowiedzi naokreślony temat, stosującwypowiedzenia różniące się podwzględem składniowym i słownictwoadekwatne do sytuacji komunikacyjnejoraz celu wypowiedzi,
• pisze sprawozdanie z imprezy szkolnej,instrukcję, przepis, regułę,
• stara się jak najpełniejscharakteryzować postać literackąlub rzeczywistą (przedstawiając jejcechy wyglądu, osobowości icharakteru),
• potrafi stworzyć notatkę w formiewypowiedzi ciągłej, tabeli,
• tworzy plan ramowy i szczegółowy,swobodnie go przekształca,
• świadomie stosuje elementy świataprzedstawionego
• w opowiadaniu twórczym, baśni,legendzie, zachowuje ich cechygatunkowe,
• redaguje opowiadanie z dialogiem,•.streszcza tekst literacki
• dokonuje korekty napisanego przezsiebie tekstu,
• dba o układ graficzny, czytelność iestetykę zapisu.
marzenazp