Pierwszy rok życia - funkcjonalna diagnostyka rozwojowa.pdf

(7255 KB) Pobierz
Microsoft Word - Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa
Monachijska Funkcjonalna
Diagnostyka Rozwojowa
Pierwszy rok życia
Theodor Hellbrugge Fritz
Lajosi Dora Menara
Reglindis Schamberger
Thomas Rautenstrauch
przy współpracy
Ingrid Beinroth Hildegardy
Bonisch-Wamer
Margi Bar
Tłumaczyła Krystyna
Kołodziej
Kraków 1994
4287150.003.png
Najwybitniejszemu pediatrze, twórcy nowatorskich
metod diagnostyki i rehabilitacji dziecięcej
prof. Theodorowi Hellbruggemu
serdeczne podziękowania za ofiarowaną wiedzę
i wszechstronną pomoc polskim dzieciom
składa
dr med. Maria Drewniakowa
Prezes Krakowskiej Fundacji
„Promyk Słońca"
4287150.004.png
Redakcja naukowa:
dr MARIA DREWNIAKOWA
Konsultacja językowa:
IWONA SIKORSKA
Opracowanie graficzne:
ALEKSANDER KORNIJASZ
1985 Hansisches Verlagskontor, Lubeck
Twórcy i wydawca zastrzegają sobie wszelkie prawa, także przedruku, w każdej formie oraz
tłumaczenia na inne języki. Bez pisemnej zgody wydawcy nie zezwala się na powielanie
książki lub jej fragmentów drogą fotomechaniczną (fotokopia, mikroskopia), na kodo-
wanie jej przy użyciu systemów elektronicznych lub mechanicznych, ani na systematyczne
wykorzystywanie jej lub rozpowszechnianie.
© Copyright for the Polish edition by Krakowska Fundacja „Promyk Słońca",
Kraków 1994
ISBN 83-901380-0-X
ANTYKWA
Wydawnictwo, Kraków 1994
Wydanie I. Na zlecenie:
Towarzystwa Krakowskiego Ośrodka Rehabilitacji Wieku Rozwojowego
Zakład Poligraficzny „Cenzus"
Kraków, ul. Racławicka 56
4287150.005.png
„PROMYK SŁOŃCA"
KRAKOWSKA FUNDACJA NA RZECZ DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH
ul. Prochowa 12, 31-352 Kraków, tel./fax (012) 21-50-20
Bank Polska Kasa Opieki SA — Oddział w Krakowie,
Rynek Główny 31, 31-010 Kraków
Konto Nr 535078-7018002-2701-30-1110
W czerwcu 1990 r. z inicjatywy prof. T. Hellbruggego, twórcy niemieckiej
„Aktion Sonnenschein" i Kinderzentrum Munchen została założona
Fundacja „Promyk Słońca".
Głównym zadaniem siostrzanej, polskiej fundacji jest upowszechnienie
metod wczesnego rozpoznawania i leczenia neurologicznych zaburzeń
rozwojowych u dzieci w celu zmniejszenia ilości dzieci niepełnospraw-
nych.
Działalność „Promyka Słońca" rozwinęła się w Krakowskim Ośrodku
Rehabilitacji Wieku Rozwojowego utworzonym i kierowanym przez
dr med. Marię K. Drewniakową — założyciela i pierwszego prezesa
Fundacji.
Od grudnia 1993 r., jako Krakowska Fundacja „Promyk Słońca",
kontynuuje szkolenie lekarzy pediatrów, psychologów i terapeutów
z terenu całej Polski oraz krajów nadbałtyckich we współpracy ze
specjalistami z Deutsche Akademie fur Entwicklungs Rehabilitation.
4287150.006.png 4287150.001.png
Spis treści
Przedmowa ..................................................................................................................
9
Przedmowa do wydania polskiego............................................................................
11
I. Diagnostyka rozwojowa w pediatrii ......................................................................
13
Pojęcie rozwoju w pediatrii.....................................................................................
13
Wzrost i jego tempo ................................................................................................
14
Diagnostyka wzrostu ................................................................................................
17
Zagadnienie normy ...................................................................................................
18
II. Somatyczna diagnostyka rozwojowa ...................................................................
20
Masa i długość ciała dziecka w procesie jego rozwoju .......................................
20
Rozwojowe zmiany proporcji ciała .........................................................................
20
Wiek zębowy ...........................................................................................................
25
Wiek kostny ...............................................................................................................
25
Ocena wieku wzrostu na podstawie rozwoju czaszki oraz dalsze możliwości somaty
cznej diagnostyki rozwojowej ..........................................................................
28
Znaczenie somatycznej diagnostyki rozwojowej ......................................................
29
Akceleracja...................................................................................................................
30
III. Fizjologiczna diagnostyka rozwojowa w pediatrii..............................................
31
Okresowość cyklu okołodobowego..........................................................................
31
Rozwój neurofizjologiczny ........................................................................................
32
Neurofizjologiczna diagnostyka rozwojowa na podstawie EEG.............................
33
Diagnostyka rozwojowa oparta na ocenie odruchów i reakcji odruchowych . .
37
Diagnostyka neurokinezjologiczna wg Vojty............................................................
39
IV. Diagnostyka rozwojowa w psychologu dziecięcej................................................
41
Obserwacje dzieci jako początek diagnostyki rozwojowej ....................................
41
Diagnostyka rozwojowa jako system .......................................................................
42
Testy Buhler-Hetzer dla małych dzieci.....................................................................
43
Skale rozwojowe Gesella ...........................................................................................
46
Bayley-Scales of Infant Development ......................................................................
51
Denver-test..................................................................................................................
53
V. Dziecięce sposoby zachowania jako podstawa diagnostyki rozwojowej ............
57
Nowa metoda diagnostyczna w pediatrii.................................................................
57
Pediatria etologiczna ................................................................................................
58
Etologiczna diagnostyka rozwojowa .........................................................................
59
Obserwacja zachowania jako wzbogacenie doświadczenia pediatrycznego . . . .
60
Zespół deprywacyjny jako zadanie diagnostyczne..................................................
62
4287150.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin