„Ten dziwny – tajemniczy świat.”
TEMAT: „Fantastyczna podróż na ekoplanetę”.
DZIECKO POTRAFI:
- nazwać planety,
- posługiwać się znakami umownymi,
- myśleć logicznie,
- wie jak troszczyć się o obecną i przyszłą jakość życia na ziemi,
- szanuje najbliższe otoczenie przyrodnicze,
- zna symbole narodowe,
- dokonać analizy i syntezy wzrokowo słuchowej,
METODY: Ćwiczeniowo – badawcze
FORMA: organizacyjna z całą grupą, indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: pacynka „kosmoludka”, krzyżówka z hasłami, papierowe liście podwójnie złożone (jak skrzydła motyla) oznaczone z jednej strony imieniem dziecka, a z drugiej obrazkiem zwierzątka, kartoniki z napisami: START, LOT, META, SATURN, MARS, VENUS, ZIEMIA,(przy nazwach planet obrazek danej planety), makieta EKOPLANETY z dobrze zachowanym środowiskiem naturalnym, plansza Ziemi z konturami kontynentów i zaznaczonymi granicami Polski i stolicą naszego kraju, list od kosmoludka z prośbami poszanowania przyrody oraz kaseta magnetofonowa (podarunek od kosmoludka).
ORGANIZACJA ZAJĘĆ: W sali zajęć nauczycielka umieszcza makietę Ekoplanety przedstawiającą piękne krajobrazy: lasy, łąki, jeziora, rzeki, zwierzęta, domy, zadowolonych mieszkańców itp. Na tablicy umieszcza krzyżówkę i zasłania jej hasła. Do wiklinowego kosza wkłada kartonowe, podwójnie złożone zielone listki (z imionami dzieci i obrazkami zwierząt).
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Dzieci siadają na dywanie. W tle smutna muzyka, a panujący nastrój pobudza do zadumy i refleksji o tym jak szybko można zniszczyć środowisko – rozmowa na ten temat.
- Przedstawienie dzieciom przez nauczycielkę tajemniczego gościa, który zawitał do ich sali . Dzieci odczytują nazwę wypisaną na szarfie opasującej jego zielony kombinezon. To KOSMOLUDEK.
- Witajcie moi kochani!
Na waszej planecie przebywam od kilku miesięcy. Wiele mnie tu zadziwia (wielkie miasta, szybka komunikacja, wygodne życie, osiągnięcia naukowe), ale i wiele rzeczy smuci (giną rośliny i zwierzęta, gdyż zabiera się im miejsce, w którym żyją, brakuje wody, przybywa pustyń i obszarów bardzo zniszczonych, coraz więcej ludzi głoduje, padają kwaśne deszcze, powiększa się dziura ozonowa, wzrasta ilość śmieci, pojawiają się groźne choroby, ludzie tracą radość życia).
Chciałbym wam pomóc mili Ziemianie. Zapraszam więc na moją planetę , której nazwę poznacie po rozwiązaniu krzyżówki.
- Dzieci odgadują 10 następujących haseł:
1. A co to za pękata pani, sukienki szeleszczą na niej, kto ją z sukienki rozdziewa ten łzy wylewa?
2. Ma ostrogi, ale nimi nie bodzie, ma grzebień ale tylko od szyku na podwórku rej wodzi.
3. Ma okrągłe oczy, świetnie widzi w nocy, i widzi, i słyszy, poluje na myszy.
4. Fruwają w powietrzu.
5. Niezbędny do oddychania.
6. Żyje w wodzie.
7. Pora roku po zimie.
8. Zawierają dużo witamin.
9. Pora roku po wiośnie.
10. Rosną w nim różne drzewa.
Po wpisaniu ich w odpowiednie miejsca dzieci odczytują rozwiązanie:
W
I
O
S
N
A
C
E
L
T
adomini