Wybrane metody modlitwy myślnej.pdf

(466 KB) Pobierz
Microsoft Word - Wybrane metody modlitwy myślnej.doc
Ks. Marek Chmielewski
WYBRANE METODY MODLITWY MYŚLNEJ
Jednym z charakterystycznych zjawisk w duchowości chrze-
ścijańskiej, typowych dla duchowego przebudzenia epoki poso-
borowej, jest — jak się wydaje — przesadne zainteresowanie
orientalnymi technikami medytacji. W związku z tym odnosi się
wrażenie, że chrześcijaństwo jest uboższe o te wartości. Tymcza-
sem chrześcijański Wschód i Zachód w swej dwutysiącletniej hi-
storii wypracowały liczne i doskonałe metody modlitwy myśl-
nej.
Modlitwa chrześcijańska jest przejawem żywej wiary Kościo-
ła, co wyraził w V wieku Prosper z Akwitanii w słynnej formule
Lex orandi lex credendi 1 . „Wiara Kościoła poprzedza wiarę wierzą-
cego” (KKK 1124), a zatem również osobista modlitwa ochrzczo-
nego podporządkowana jest modlitwie całego Kościoła i w nim
się ona aktualizuje. Zrozumiałe jest zatem, że od początku chrze-
ścijaństwa modlitwa podlegała pewnym regułom, zwykle zwią-
zanym ze sprawowaniem liturgii, uznanym przez Kościół jako
skuteczne środki do osiągania doskonałości. Przypomnienie me-
tod modlitwy myślnej w niniejszym studium, z konieczności
dość pobieżne, jest postulowanym przez Sobór Watykański II
powrotem do początków, czyli do tych życiodajnych źródeł, z
których Kościół wiedziony przez Ducha Świętego po drogach hi-
storii stale czerpie ożywcze natchnienie.
——————————
Wydrukowano w: Homo orans , red. J. Misiurek, J. M. Popławski, Lublin
2000, t. 1, s. 319-339.
1 Epistula , 217: PL 45, 1031.
1
1. Pojęcie modlitwy myślnej
Katechizm Kościoła Katolickiego w p. 2699, nawiązując do wie-
lowiekowej tradycji chrześcijańskiej, wymienia trzy główne for-
my modlitwy: modlitwę ustną, rozmyślanie i kontemplację, za-
znaczając jednocześnie, że ich wspólną cechą jest skupienie ser-
ca. Modlitwa ustna polega na wypowiadaniu słów w myśli lub
na głos, dzięki którym nabiera ona realnego kształtu (por. KKK
2700). Rozmyślanie natomiast „[...] polega przede wszystkim na
poszukiwaniu. Duch szuka zrozumienia pytań «dlaczego» i
«jak» życia chrześcijańskiego, aby przylgnąć do tego, o co Bóg
prosi, i udzielić na to odpowiedzi. Potrzebna jest do tego trudna
do osiągnięcia uwaga. Zazwyczaj pomagają w tym księgi, które
chrześcijanie mają do dyspozycji: Pismo święte, zwłaszcza
Ewangelia, święte obrazy, teksty liturgiczne z dnia i danego
okresu liturgicznego, pisma mistrzów duchowych, dzieła z za-
kresu duchowości, wielka księga stworzenia oraz księga historii,
karta Bożego «dzisiaj»” (KKK 2705).
Rozmyślanie, w Katechizmie często nazywane medytacją 2 , jest
w pełnym tego słowa znaczeniu modlitwą myślną, gdyż pobu-
dza myśl, wyobraźnię, uczucia i pragnienia, dzięki którym moż-
liwe staje się pogłębienie wiary, nawrócenie serca i umocnienie
woli do tego, by pójść za Chrystusem. Jej przedmiotem są z za-
sady „misteria Chrystusa”, to znaczy Jego Osoba, słowa i czyny,
zaś celem — nie tylko poznanie miłości Pana Jezusa, ale przede
wszystkim zjednoczenie z Nim (por. KKK 2708, 2723), osiągane
pełniej w kontemplacji, której Katechizm poświęca niemało uwagi
(por. KKK 2709-2719). Zatem w modlitwie myślnej — jak pisze
św. Teresa od Jezusa — „nie chodzi o to, aby dużo myśleć, ale
——————————
2 Por. M. Chmielewski, 101 pytań o życie duchowe , Lublin 1999, s. 66-67.
2
dużo miłować” 3 . Nie oznacza to jednak, aby w rozmyślaniu po-
przestać jedynie na samych poruszeniach afektywnych. Pozna-
nie prowadzi bowiem do umiłowania prawdy, z kolei afektyw-
no-wolitywne przylgnięcie do prawdy staje się najpełniejszym
poznaniem jej. Jest to jednak bardzo złożony proces, angażujący
wszystkie władze psychiczno-duchowe chrześcijanina, których
naturalna aktywność może skutecznie przeszkadzać w osiągnię-
ciu pełnego miłości zjednoczenia człowieka z Bogiem przez
Chrystusa w Duchu Świętym.
W tym celu duchowa tradycja chrześcijańska wypracowała
wiele różnych sposobów wspierania i poniekąd kontrolowania
procesu modlitwy myślnej. Z tej racji często bywa nazywana
modlitwą systematyczną albo metodyczną 4 . Słusznie zauważa
Katechizm Kościoła Katolickiego , że metody modlitwy myślnej są
tak liczne i zróżnicowane jak mistrzowie życia duchowego (por.
KKK 2707), którzy poszukiwali najlepszych sposobów dojścia do
zjednoczenia z Bogiem. Metody modlitwy myślnej są zatem naj-
bardziej charakterystycznym odzwierciedleniem typowych cech
poszczególnych szkół duchowości, związanych przede wszyst-
kim ze środowiskami zakonnymi 5 .
W Piśmie św. dość często występują konkretne wskazania co
do sposobów praktykowania modlitwy, których szczegółowa
analiza zasługiwałaby na osobne opracowanie. Wskazania te
można uznać za pierwowzory późniejszych metod modlitwy
myślnej. Dla przykładu warto wspomnieć zwyczaj Mojżesza,
który na modlitwę udawał się do Namiotu Spotkania usytuowa-
——————————
3 Twierdza wewnętrzna , IV, 1, 7; zob. G. G. Pesenti, Metodo di orazione , DES,
s. 1590-1591; C. Laudazi, Preghiera , tamże, s. 2003.
4 Zob. G. Lercaro, Metodi di orazione mentale , Milano 1969 3 , s. 3; G. G. Pesen-
ti, art. cyt., s. 1590.
5 Ch. A. Bernard, Meditazione , NDS, s. 949.
3
nego poza obozem, z dala od jego gwaru (Wj 33, 7-11). Częste są
wzmianki o stałych miejscach (por. Jdt 13, 3. 10) lub porach (por.
Dn 6, 14; Dz 3, 1; 10, 30; 16, 25) odprawiania modlitwy indywi-
dualnej. Wymowna jest rada, jakiej Heli udzielił młodemu Sa-
muelowi, nie umiejącemu jeszcze nawiązać dialogu z Bogiem (1
Sm 3, 9-10). Nie brak również zachęty do modlitwy myślnej i
przykładów jej praktykowania (Syr 7, 14; 2 Mch 15, 27; 1 Sm 1,
12-16). Szczególnie cenne są praktyczne zalecenia odnośnie do
modlitwy dawane przez Chrystusa swoim słowem i przykła-
dem, nie tylko w odpowiedzi na wyraźną prośbę uczniów „Pa-
nie naucz nas się modlić” (Łk 11, 1). Bezpośrednio po Kazaniu na
Górze, zanim podyktował uczniom modlitwę „Ojcze nasz”, dał
im także całą listę konkretnych zaleceń metodycznych (Mt 6, 6-
8), które sam wiernie stosował, m.in. udając się w nocy lub wcze-
snym rankiem na samotną modlitwę w miejscach odosobnio-
nych (por. Mt 14, 23; 26, 39; Łk 6, 12). Do tych wskazań odnośnie
do modlitwy będą odwoływać się wszyscy autorzy, uzasadniając
potrzebę stosowania metod modlitwy myślnej.
Powstałe na przestrzeni historii duchowości chrześcijańskiej
metody modlitwy myślnej można podzielić na różne grupy:
przedmiotowe, ascetyczno-psychologiczne i empiryczne. Meto-
dy przedmiotowe skupiają się głównie na poddawaniu właści-
wego tematu, który podzielony na części i punkty, a także od-
powiednio rozłożony na tygodnie, miesiące lub rok liturgiczny,
zawiera refleksje i uczucia służące udoskonaleniu wewnętrzne-
mu. Przykładem tego jest metoda G. de Cisnerosa i wzorowana
na niej ignacjańska metoda modlitwy myślnej. Z kolei metody
ascetyczno-psychologiczne w centrum uwagi stawiają dyscypli-
nę aktywności psychicznej, dostosowując ją odpowiednio do ce-
lu modlitwy myślnej. Raz będzie to przewaga spekulacji (np.
Hugo od św. Wiktora), innym razem przewaga uczuć lub woli
4
(metody autorów hiszpańskich: Ludwika z Granady, Hieronima
Gracjana, św. Teresy i innych), czy wreszcie dowartościowanie
nastawienia wyobrażeniowo-afektywnego, jak to ma miejsce na
przykład w metodzie sulpicjańskiej. Natomiast metody empi-
ryczne zajmują się przede wszystkim elementami psychofizycz-
nymi, od których zależy stan skupienia wewnętrznego na okre-
ślonym celu ascetycznym, a przez to nadprzyrodzona efektyw-
ność samej metody. Przykładem tego typu metody jest m.in. mo-
dlitwa Jezusowa jako najstarsza i różaniec jako najbardziej popu-
larna 6 . Stanowią one jakby klamrę spinającą wybrane metody
modlitwy myślnej, ułożone w niniejszym opracowaniu w po-
rządku chronologicznym. Spośród nich za najbardziej uprzywi-
lejowane Kościół uznał lectio divina i różaniec (por. por. KO 25;
KKK 2708).
2. Modlitwa Jezusowa
Charakterystyczną dla chrześcijańskiego Wschodu jest tzw.
modlitwa Jezusowa, nazywana także modlitwą serca 7 . Jest ona
jednym z przejawów duchowości hezychastycznej, szczególnie
akcentującej troskę o pielęgnowanie modlitwy ustawicznej, zale-
canej w Piśmie św. (por. Łk 18, 1; 1 Tes 5, 17; Ef 6, 18; 1 Tm 2, 8).
Niektórzy nakaz ten brali dosłownie zwiększając częstotliwość i
długość praktyk modlitewnych, co w przypadku messalian do-
prowadziło do skrajności w postaci zaniechania jakiejkolwiek ak-
tywności zewnętrznej. Natomiast pierwsi pustelnicy egipscy po-
dejmowali wysiłek modlitwy ustawicznej w formie wewnętrznej
medytacji pojedynczych słów lub krótkich formuł modlitew-
——————————
6 G. G. Pesenti, art. cyt., s. 1591-1592-1593.
7 Zob. G. A. Maloney, Modlitwa serca , Włocławek [brw], s. 17-39.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin