Psychologia społeczna - Metody Oddziaływań Psychologicznych - Dariusz Doliński - wykład 0 - Sylabus.doc

(33 KB) Pobierz
Dariusz Doliński

Prowadzący: prof. dr hab. Dariusz Doliński

Kontakt dla studentów: Adres korespondencyjny: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, ul. Chodakowska 19/31 Warszawa. E-mail: darek@uni.opole.pl

Nazwa przedmiotu: Metody Oddziaływań Psychologicznych

Forma organizacyjna: wykład

Kod zajęć: PSY2- TW0 3-13a,b

Rok akademicki 2002-2003, semestry zimowy i letni

Opis kursu: Wykład z metod oddziaływań psychologicznych ukierunkowany jest na ukazanie słuchaczom mechanizmów, warunków i konsekwencji wpływania na postawy, emocje i zachowania innych ludzi. Nie jest to proste przypomnienie wcześniejszych zagadnień realizowanych podczas zajęć z psychologii społecznej, lecz kurs zaawansowany, analizujący wspomniane treści głębiej, dokładniej i w sposób bardziej krytyczny. Kurs integrować będzie wiedzę z różnych subdyscyplin psychologii (głównie z psychologii społecznej, osobowości oraz emocji i motywacji, ale także w pewnym stopniu z psychologii rozwojowej i klinicznej). Sporo miejsca poświęcone będzie na pokazanie praktycznych aplikacji wiedzy psychologicznej (np. w działaniach marketingowych, czy oddziaływaniach psychoterapeutycznych).

Cel zajęć: Zaznajomienie studentów ze współczesnym stanem wiedzy dotyczącym mechanizmów, warunków i konsekwencji wpływania na postawy, emocje i zachowania innych ludzi.

Warunki zaliczenia i wymagania: Zdanie egzaminu końcowego. Przyswojenie wiedzy prezentowanej na wykładach jest warunkiem koniecznym i wystarczającym uzyskania oceny co najmniej dostatecznej. Uzyskanie dobrych i bardzo dobrych ocen wymaga dodatkowo samodzielnej, uważnej lektury literatury podanej w sylabusie przy każdym z tematów.

 

Tematy poszczególnych zajęć wraz z literaturą:

 

1. Psychologia jako nauka poznająca człowieka vs. pozwalająca zmieniać człowieka.

Wykład poświęcony będzie przedstawieniu możliwości wykorzystywania wiedzy psychologicznej do wywoływania trwałych zmian u innych ludzi. Zmiany te mogą dotyczyć przede wszystkim poznawczego ujmowania świata i własnej osoby, a także funkcjonowania emocjonalnego i behawioralnego. Pokazanie siły oddziaływań zewnętrznych, a także dylematów etycznych towarzyszących wywieraniu wpływu na innych ludzi.

- bez literatury -

2-3. Mechanizmy perswazyjne i zmiana postaw.

Wykład skoncentrowany będzie na mechanizmach perswazyjnych, a zwłaszcza na warunkach, w których najłatwiej dochodzi do trwałych zmian w postawach. 

Literatura podstawowa:

1) Rozdział B. Wojciszke „Zmiana postaw” w: J. Strelau (red.) Psychologia: Podręcznik akademicki

2) Rozdział 8 (Postawy i zmiana postaw: wpływanie na myśli i uczucia) z: E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert „Psychologia społeczna. Serce i umysł”. Zysk i S-ka. 1997 .

4. Techniki wpływu społecznego oparte na dynamice interakcji

Wiele technik wpływu społecznego bazuje na dynamicznej interakcji między osobą, która wpływ wywiera a tą, na którą ma być on ukierunkowany. Wykład skoncentrowany będzie na przedstawieniu kilku technik i ukazaniu teoretycznych interpretacji ich efektywności.

Literatura podstawowa:

1) R. Cialdini „Wywieranie wpływu na ludzi”

2) D. Doliński, D. Rozdział 3 (Inne techniki oparte na dynamice interakcji) z książki Psychologia wpływu społecznego. Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum, 2000

5. Język w procesach wpływu społecznego

Wykład poświęcony będzie omówieniu stosunkowo nielicznych badań poświęconych kwestii roli języka w procesach wpływu społecznego.

Literatura podstawowa

1) J. Bralczyk „Język na sprzedaż”

6. Procesy wewnątrzgrupowe; mechanizmy zmian w postawach, zachowaniach i wartościach 

Wpływ większości na mniejszość, mechanizmy konformistyczne, wpływ mniejszości na większość, modelowanie, społeczne uczenie się, efekt kameleona.

Literatura podstawowa:

1) S. Moscovici Wpływy świadome i wpływy nieświadome. W: S. Moscovici (red.) Psychologia społeczna w relacji ja-inni. WSiP, 1998.

7-8. Zmiana w człowieku wywołana przejawianym przez niego zachowaniem; mechanizmy autopercepcji i ich ograniczenia. Współpraca i rywalizacja a zmiany w percepcji i autopercepcji. Problem władzy

Technika stopy w drzwiach i warunki oraz ograniczenia jej skuteczności. Psychologia współpracy i rywalizacji. Korzyści i straty wynikające z uruchomienia motywacji do rywalizowania. Mechanizmy sprawowania władzy. 

Literatura podstawowa:

1) Rozdział 6 (Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie) z: E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert Psychologia społeczna. Serce i umysł. Zysk i S-ka. 1997.

2) Doliński, D.  (1997) Skąd wiemy, że smakuje nam chleb razowy? O pewnej niejasności teorii autopercepcji Daryla Bema. Kolokwia Psychologiczne, 6, 141-165.

9. Bezrefleksyjność, refleksyjność i zmiana.

Bezrefleksyjność oraz nawyki poznawcze i behawioralne – warunki pojawiania się, mechanizmy i konsekwencje

Literatura podstawowa:

Langer, E. J. Problemy uświadamiania. Konsekwencje refleksyjności i bezrefleksyjności. W: T. Maruszewski (red.) Poznanie, afekt, zachowanie. PWN 1993

10-11. Psychoterapia i jej skuteczność z perspektywy wywoływania trwałych zmian w funkcjonowaniu człowieka.

Psychoterapia na styku psychologii społecznej i klinicznej: wyuczona bezradność, strategia samoutrudniania, terapia atrybucyjna, błędna atrybucja, myślenie kontrfaktyczne, placebo, nocebo itp.

Literatura podstawowa:

1) Sędek, G., Kofta, M. W poszukiwaniu uniwersalnych wyznaczników zjawiska wyuczonej bezradności: Przegląd klasycznych wyników eksperymentalnych i test empiryczny koncepcji egotystycznej. W: M. Kofta (red.) Psychologia aktywności: Zaangażowanie, sprawstwo, bezradność. Nakom, 1993

2) Doliński, D., Szmajke A. Rozdział 5  (Strategia samoutrudniania z perspektywy psychologii klinicznej) z: Doliński, D., Szmajke, A. Samoutrudnianie. Dobre i złe strony rzucania kłód pod własne nogi. Pracownia Wydawnicza PTP 1994.

12. Zmiany w obrazie własnej osoby wywołane procesami porównań społecznych i informacjami zwrotnymi o poziomie wykonywania zadań.

Rola regulacyjna samooceny oraz możliwości zmiany jej poziomu i pewności. Rola porównań społecznych, iluzje i biasy

Literatura podstawowa:

1) Wojciszke, B. (1991) Rozdział 5.5 (Samoocenianie i hipotezy na temat własnej osoby) z: Procesy oceniania ludzi. Nakom, 1991.

13. Zmiany wywoływane przez przeżywane emocje

Regulacyjna rola emocji, techniki wpływu społecznego oparte na mechanizmach emocjonalnych.

Literatura podstawowa:

1) Dział „Emocje i motywacje” w: Strelau, J. (red.) Psychologia: Podręcznik akademicki.

14. Metody oddziaływań psychologicznych w praktyce reklamowej

Wykład poświęcony będzie możliwościom praktycznego wykorzystania wiedzy o  mechanizmach wpływu społecznego. Pokazane będą przykłady wykorzystania szeregu reguł wpływu społecznego w reklamie.

Literatura podstawowa:

1) A. Falkowski i T. Tyszka „Psychologia zachowań konsumenckich” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001

15. Moralność i problemy etyczne

Mechanizmy kłamstwa i oszustwa. Moralność z perspektywy makropsychologii. Społeczne i indywidualne konsekwencje (nie)uczciwości.

Literatura podstawowa:

1) W. Poznaniak „Problemy zawodu psychologa klinicznego” w: H. Sęk (red). Społeczna psychologia kliniczna. PWN Warszawa, 1993.  

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin