DZIENNIK ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH
V. Ramowy program terapii
I. Założenia programowe:
- Program jest przeznaczony dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej.
- Terapia trwa dwa lata.
- Zajęcia odbywają się raz w tygodniu.
- Jednostka terapeutyczna trwa 90 minut.
- Forma pracy - grupowa.
- Liczba uczestników zajęć - do pięciu osób.
II. Przykładowe mocne i słabe strony uczniów uczestniczących w zajęciach:
Obszar diagnozy
Diagnoza pozytywna, mocne strony
Diagnoza negatywna, słabe strony
poziom intelektualny
Dobry poziom intelektualny.
Dobrze wykształcone myślenie logiczne.
Dobra koncentracja uwagi.
Inteligencja na poziomie niższym niż przeciętna. Mała zdolność koncentracji uwagi.
funkcje wzrokowe
Dobra spostrzegawczość i pamięć
wzrokowa.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa
na poziomie przeciętnym.
Dobre tempo uczenia się wzrokowo-
-ruchowego.
Słaba spostrzegawczość wzrokowa.
Pamięć wzrokowa na poziomie poniżej
przeciętnej.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa obniżona.
Wolne tempo uczenia się wzrokowo-
funkcje słuchowo-językowe
Duży zasób słownictwa.
Poprawne ustne i pisemne wypowiedzi.
Poprawne różnicowanie głosek -
prawidłowo wykształcony słuch fonemowy.
Poprawne operacje na cząstkach
fonologicznych: analiza, synteza,
opuszczanie, dodawanie, zastępowanie,
przestawianie.
Dobra pamięć i spostrzegawczość słuchowa.
Dobre kompetencje komunikacyjne.
Niewielki zasób słownictwa.
Wypowiedzi ustne i pisemne na słabszym
poziomie.
Trudności w różnicowaniu głosek - słabo
wykształcony słuch fonemowy.
Niepoprawne operacje (analiza, synteza,
przestawianie) na cząstkach
fonologicznych (głoska, sylaba, logotom).
Słaba pamięć i spostrzegawczość
słuchowa.
Obniżone kompetencje komunikacyjne.
sprawność ruchowa
Motoryka duża - dobra koordynacja
ruchów.
Motoryka mata (rąk) - poprawna kontrola
ruchów podczas rysowania i pisania.
Dobry poziom graficzny pisma.
Motoryka duża - brak lub słaba
koordynacja ruchów.
Motoryka mała (rąk) - obniżona kontrola
Nadmierna męczliwość ręki piszącej.
Występują synkinezje.
Niski poziom graficzny pisma.
lateralizacja
Lateralizacja ustalona jednostronna (prawostronna lub lewostronna).
Skrzyżowana lateralizacja. Nieustalona lateralizacja.
orientacja w schemacie ciała i przestrzeni
Prawidłowa orientacja w schemacie ciała i przestrzeni.
Nieutrwalona orientacja w schemacie ciała i przestrzeni lub jej brak.
artykulacja
Prawidłowa artykulacja.
Artykulacja nieprawidłowa (wady wymowy).
osobowość
Właściwa motywacja do pracy. Dobra znajomość norm moralnych. Samoocena na odpowiednim poziomie. Wiara we własne możliwości.
Mata motywacja do pracy.
Słaba znajomość norm moralnych.
Niska samoocena.
Brak wiary we własne możliwości.
Duże napięcie emocjonalne towarzyszące
czynnościom typowo szkolnym.
umiejętności szkolne
Dobre tempo i technika czytania. Dobre rozumienie czytanej treści. Dobre tempo pracy. Dobra znajomość zasad ortograficznych.
Błędy ortograficzne w pracach pisemnych. Zwolnione tempo czytania. Niepoprawna technika czytania. Brak rozumienia czytanej treści. Wolne tempo pracy.
Mocne i słabe strony uczniów wypisujemy z opinii postdiagnostycznych wykonanych w poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej specjalistycznej.
III. Cele terapeutyczne programu:
1. Poprawa komunikacji interpersonalnej.
2. Wypracowanie nawyków poprawnego pisania i czytania ze zrozumieniem.
3. Niwelowanie napięć emocjonalnych.
4. Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych na materiale ortograficznym.
5. Praca nad wzmocnieniem poczucia własnej wartości.
6. Motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności.
IV. Zadania terapeutyczne:
1. Integracja zespołu.
2. Budowanie więzi między terapeutą a grupą.
3. Eliminowanie stresu i napięć emocjonalnych.
4. Stwarzanie okazji do odnoszenia sukcesu.
5. Usprawnianie funkcj...
magda-przedszkole