tworcze rozwiazywanie problemow.doc

(84 KB) Pobierz
TRoP – TWÓRCZE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW

13

 

Materiały pomocnicze do Treningu Twórczego Rozwiązywania Problemów:

 

1. TRoP – schemat procedury

2. Warunki dla twórczego rozwiązywania problemów

 

 

TRoP – TWÓRCZE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW

 

 

CZĘŚĆ I. PRZESTRZEŃ PROBLEMU

 

Etap 1. Dostrzeżenie problemu

 

A.    Stymulowanie ciekawości

 

1.     “Burza pytań” (brain-questioning)

 

Cel: Generowanie pytań i wątpliwości na wybrany temat.

 

Technika: Na dużej kartce papieru piszemy hasło odzwierciedlające wybrany temat. Niżej zapisujemy wszystkie pytania, jakie jesteśmy w stanie zadać samym sobie na ten temat. Unikamy pytań banalnych.

 

Zasady:

-          Nie oceniaj – każde pytanie dopuszczalne.

-          Ilość rodzi jakość – jak najwięcej pytań.

-          Współdziałaj – rozwijaj i ulepszaj pytania wcześniej postawione.

 

Fazy:

I.                    Generowanie pytań

II.     Krytyczne opracowanie i ocena

a)     pogrupowanie pytań w kategorie treściowe

b)     analiza przydatności do wykrycia nowego problemu lub celu

c)     sformułowanie explicite problemów, których podjęcie sugerują postawione i opracowane pytania.

 

2.     Test zdań niedokończonych

 

Cel: Dotarcie do ukrytych obszarów wiedzy

 

Technika: Konstruujemy listę zdań niedokończonych, typu: “Ciekaw jestem, czy rzeczywiście...”, “Jak to możliwe, że do tej pory…”. Następnie wypełniamy ją sami bądź dajemy do wypełnienia innej osobie (grupie osób). Można zrobić zastrzeżenie, aby w czasie wypełniania koncentrować się jedynie na jednym, interesującym nas temacie. Można również wielokrotnie uzupełniać tylko jedno zdanie.

 


 

B.    “Kruszenie”

 

 

1.     Kruszenie obiektu (odwrotna burza mózgów)

 

Cel: Wykrycie wszystkich możliwych i pożądanych kierunków ulepszenia jakiegoś obiektu, szczególnie zaś wykrycie jego wad ukrytych.

 

Technika: Swobodne i nieskrępowane krytykowanie obiektu.

 

Fazy:

I.                    Totalna krytyka;

II.                  Faza logiczno-analityczna: analizowanie i kategoryzowanie zgłoszonych wad wg czterech kategorii:

a)     wady trywialne – łatwe do usunięcia natychmiast i bez konieczności twórczego myślenia;

b)     wady nietrywialne choć oczywiste, możliwe do usunięcia pod warunkiem posiadania odpowiednich środków finansowych lub organizacyjnych;

c)     wady ukryte, z których nie zdawaliśmy sobie sprawy i których usunięcie wymaga twórczości, wynalazczości, produktywnego myślenia;

d)     wady urojone, często “pozornie dowcipne”, nie mające znaczenia ani dla użytkowników obiektu, ani dla nas jako osób szukających możliwości ulepszenia przedmiotu.

 

2.     Kruszenie idei

 

Cel: Znalezienie słabych punktów jakiejś idei dla jej obalenia bądź utwierdzenia.

 

Technika: Krytyka twierdzenia wyrażonego w formie afirmatywnej.

 

Fazy:

I.                    Ustalenie obszaru poszukiwań (dziedziny, tematu);

II.                  Wyróżnienie jednego bądź kilku twierdzeń, które my sami lub większość osób uważamy za słuszne;

III.                Totalna krytyka idei;

IV.               Ocena i kategoryzacja zgłoszonych zastrzeżeń z nastawieniem na zastrzeżenia nietrywialne;

V.                 Sformułowanie nowego problemu;

 


 

C.    Wykorzystanie analogii

 

 

1.     Analogiczny problem

 

Cel: Znalezienie w swojej dziedzinie nowych problemów analogicznych do problemów z innych dziedzin.

 

Technika: Znajdujemy jakiś problem z innej dziedziny, zupełnie odmiennej niż nasza i przekładamy jego treść na problem z dziedziny nas interesującej.

 

Fazy:

I.                    Sformułowanie problemu wyjściowego z innej dziedziny;

II.                  Wyabstrahowanie z opisu problemu wyjściowego najważniejszych informacji i sformułowanie ich w postaci krótkiego, syntetycznego hasła (lub haseł).

III.                Wybranie jednego hasła i szukanie w swojej dziedzinie problemu analogicznego (odpowiedź na pytanie: “Czy w mojej dziedzinie istnieje problem…?”), uwzględniając metaforyczny charakter wytworzonych haseł.

 

2.     Analogiczne rozwiązanie

 

Cel: Znalezienie takiego problemu w swojej dziedzinie, który w innej został z powodzeniem rozwiązany.

 

Technika: Od rozwiązania w innej dziedzinie dochodzimy do problemu w swojej.

 

Fazy:

I.                    Wybranie twórczego pomysłu lub wartościowego rozwiązania w innej dziedzinie;

II.                  Analiza pomysłu pod kątem jego wartości;

III.                Wykrycie analogicznego problemu we własnej dziedzinie.

 

 

D.    Techniki kombinatoryczne

 

1.     “Indeks rzeczowy”

 

Cel: Otrzymanie nowych, zaskakujących zestawień elementów ze swojej dziedziny.

 

Technika: Systematyczne zestawianie przypadkowych haseł związanych z pewną dziedziną wiedzy i analiza tych zestawień pod kątem możliwości postawienia nowego problemu bądź grupy problemów.

 

Zasady:

a)     odroczone wartościowanie;

b)     aktywna eksploatacja wylosowanego zestawienia;

c)     właściwe tempo i dozowanie czasu.

 

2.     Morfologia pola problemowego

 

Cel: Ulepszenie produktu.

 

Technika: Analiza morfologiczna.

 

Fazy:

I.                    Wyróżnienie najważniejszych aspektów obszaru badawczego;

II.                  Znalezienie wszystkich możliwych stanów rzeczy związanych z danym aspektem;

III.                Etap kombinatoryczny: zestawienie z sobą po kolei wszystkich wartości poszczególnych wymiarów;

IV.               Weryfikacja modelu; odrzucenie zestawień zdecydowanie absurdalnych lub nie spełniających ważnych dla nas kryteriów.

 

 

E.     Wykorzystanie paradoksu

 

 

1.     Identyczny paradoks

 

Cel: Sformułowanie nowego problemu na podstawie wykrytego paradoksu.

 

Technika: Szukanie paradoksu we własnej dziedzinie analogicznego do paradoksu wykrytego w innej dziedzinie (zazwyczaj przez kogoś innego).

 

Fazy:

I.                    Wybranie paradoksu (z literatury, przysłów, obserwacji w innej dziedzinie);

II.                  Sformułowanie myśli paradoksu w formie antynomicznego hasła;

III.                Wykrycie podobnej sytuacji w swojej dziedzinie, którą można by oddać tym samym hasłem;

IV.               Sformułowanie problemu na podstawie wykrytego paradoksu.

 

2.     Tworzenie antynomii

 

Cel: Wykrycie paradoksu w swojej dziedzinie.

 

Technika: Tworzenie antynomii.

 

Fazy:

I.                    Wybranie dowolnego słowa i przyporządkowanie mu przeciwieństwa;

II.                  Tworzenie paradoksalnych zlepków obu członów (antynomii);

III.                Wybór najbardziej sprzecznej antynomii.

IV.               Szukanie identycznego paradoksu w interesującej nas dziedzinie.

 

 

 

PODSUMOWANIE ETAPU PIERWSZEGO

 

Jak rozpoznać wykryty problem?

 

              Jeśli w wyniku naszych działań stwierdzimy, że mamy przed sobą cel, a nie dysponujemy gotowymi sposobami osiągnięcia go – możemy uznać, że wykryliśmy nowy problem. Towarzyszy temu zazwyczaj szczególny stan psychiczny, zwany “odczuciem trudności”

Etap II. Zrozumienie problemu

 

 

 

A.    Kontrolna lista pytań

 

 

Cel: Lepsze zrozumienie problemu

 

Technika: Systematyczne udzielanie sobie samemu odpowiedzi na ustaloną serię pytań. Odpowiedzi należy zapisywać.

 

Lista przykładowych pytań:

 

1.     Jakie jest hasło mojego problemu? (Jedno krótkie zdanie w formie pytającej lub rozkazującej.)

2.     Dlaczego sprawa w ogóle stanowi problem?

3.     Dlaczego sprawa stanowi problem dla mnie?

4.     Czego już próbowano?

5.     Czego oczekuję? (Co chciałbym uzyskać?)

 

 

B.    Techniki z wykorzystaniem analogii i metafor

 

 

Założenia:

-          Dwuczłonowy schemat postępowania: 1) tworzymy dużą ilość analogii i metafor na temat problemu; 2) porządkujemy je wg wybranej zasady.

-          Wewnętrzna struktura analogii: człon porównywany (temat) i człon porównujący (nośnik). Tematem jest problem wymagający głębszego zrozumienia, zaś nośnikami liczne i różnorodne określenia metaforyczne, analogiczne lub przynajmniej zawierające porównanie.

-          Temat powinien być sformułowany w postaci jednego wyrazu bądź wyrażenia, funkcjonującego jako podstawowe pojęcie w obszarze problemu.

 

1.     Koło (circept)

 

Technika: Tworzenie koła analogii (metafor) na temat pojęcia kluczowego wybranego problemu.

 

Fazy:

I.                    Wybranie pojęcia kluczowego;

II.                  Tworzenie analogii (metafor);

III.                Umieszczanie utworzonych wyrażeń na okręgu wokół pojęcia kluczowego w taki sposób, aby wyrażenia o treści przeciwstawnej leżały po przeciwnych stronach; zaś wyrażenia zbliżone treściowo obok siebie.

 

 

 

 

 

2.     Diagram kołowy

 

Cel: Graficzne uporządkowanie naszych intuicyjnych sądów co do natury obiektu centralnego dla naszego problemu.

 

Technika: Tworzenie metafor i przyporządkowanie im stopnia trafności.

 

Fazy:

I.                    Wybranie pojęcia kluczowego i tworzenie metafor;

II.                  Na krańcach siedmiostopniowej skali umieszczamy dwie wybrane metafory, zaś pomiędzy nimi ustawiamy “obiekt badany” oceniając, która metafora bardziej trafnie oddaje jego charakter. Jeśli są trafne w równym stopniu, umiejscawiamy obiekt na środku i dajemy każdej 4 punkty. Jeśli któraś przeważy, otrzymuje ocenę 5,6 lub 7; zaś druga z metafor otrzymuje ilość punktów równą 8-n, gdzie n oznacza ocenę metafory konkurencyjnej.

III.                Wyniki porównań umieszczamy w tabeli i sumujemy w wierszach poziomych w celu otrzymania wskaźnika trafności każdej metafory.

IV.               Wskaźnik ten dzielimy przez maksymalną liczbę wszystkich punktów i mnożymy przez 100%.

V.                 Rysujemy diagram kołowy wykorzystując wyniki z punktu IV.

 

 

C.    Techniki z zaangażowaniem własnego ciała

 

 

1.     Identyfikacja osobista

 

Cel: “Odczucie” problemu

 

Technika: Próba utożsamienia się z obiektem i zanalizowania swoich doznań w tej sytuacji.

 

2.     Psychodrama

 

Cel: Głębsze zrozumienie problemu.

 

Technika: Odgrywanie scenek ilustrujących sam problem bądź jego metaforę.

 


 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin