6-latki – opracowała M. Ławniczak
Temat: Urządzenia elektrotechniczne – porównanie techniki dawniej a dziś.
Cele:
- dziecko zna zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętu elektrycznego
- nazywa urządzenia techniczne ułatwiające zaspokajanie podstawowych potrzeb człowieka
- potrafi porównać technikę dawniej i dziś
- poszerza swój zasób słownictwa
- utrwala znajomość liczebników głównych
- rozumie potrzebę unowocześniania sprzętu
Metoda: - słowna – rozmowa
- oglądowa – demonstracja urządzeń, ilustracje
- czynna – zadań stawianych do wykonania
Pomoce: ilustracje urządzeń elektrotechnicznych, przedmioty używane dawniej, wiersz J. Tuwima.
Przebieg zajęcia:
1. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza J. Tuwima „Pstryk”.
2. Poznanie źródła energii elektrycznej – woda, wiatr, słońce, elektrownie – oraz poznanie urządzeń elektrycznych w domu.
3. Dobieranie do nowoczesnych urządzeń przedmiotów używanych dawniej do tej samej czynności np. pralka – balia, żelazko „na duszę” – żelazko bezprzewodowe, świeca – latarka, lampa naftowa – żyrandol, liczydło – kalkulator/komputer, itd.
4. Praca indywidualna przy stolikach na temat: „Jak zmieniały się źródła światła?” – prawidłowe ponumerowanie obrazków : łuczywo, świeca, lampa naftowa, lampka nocna.
5. Poznanie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętu elektrycznego.
6. Podsumowanie zajęcia - ułożenie przez dzieci opowiadania na temat dowolnego sprzętu (od czasów dawnych do teraźniejszości) - uświadamianie dzieciom postępu jaki uczyniła ludzkość, zachęcanie dzieci do własnej inwencji twórczej.
Magdalena “Czarna” ŁawniczakE-mail: piolen@poczta.onet.pl URL: http://lena.libra-wdr.pl - praca z dziećmi
beata_cw1