SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH W GRUPIE DZIECI 4 I 5 LETNICH.
Prowadząca: Magda Babiuch
Temat kompleksowy: Przyroda jesienią.
Temat dnia: Jesień w lesie
Cel ogólny: Wzbudzanie zainteresowań obrazem (ilustracją) i tekstem I.8
Cele operacyjne dziecka:
- rozpoznaje napis globalny LAS,
- rozpoznaje charakterystyczne dla pory roku rodzaje drzew: dąb oraz kasztanowiec,
- potrafi uważnie wysłuchać wiersza,
- potrafi używać określeń „koło, na, wyżej, niżej”,
- bierze udział w zabawie z rówieśnikami,
- wykonuje prace zadane przez nauczycielkę,
- współpracuje z rówieśnikami,
- poznaje nową technikę plastyczną
Metody:
- słowna,
- czynna,
- oglądowa,
Formy:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- grupowa,
Środki dydaktyczne:
Tablica graficzna „Las jesienią”, tekst wiersza „Drzewo”, ilustracje do wiersza, kasztany, żołędzie... liście, wzory drzew, klej, podstawa do makiety.
1. „Co to jest las” – krótka pogadanka na podstawie ilustracji graficznej.
Wywieszenie ilustracji graficznej lasu oraz napisu do globalnego czytania LAS. Umieszczenie na tablicy dużych szablonów drzew, umieszczenie na nich liści dębu i kasztana prezentacja owoców tych drzew.
2. Zabawa ruchowa „Chodzi lisek koło drogi”, „Wiewiórki do dziupli”.
3. Zapoznanie dzieci z tekstem wiersza Pt. „Drzewo” Bożeny Formy.
Rośnie w lesie stare drzewo
na nim ptaki gniazda mają.
Kiedy grozi im coś złego
między liście się chowają.
Czarny dzięcioł długim dziobem
delikatnie w korę stuka.
Leśnym przecież jest lekarzem
w niej robaków ciągle szuka.
A pod drzewem rosną grzyby
w norze mieszka myszka mała.
Kiedy ziemię śnieg pokryje
w niej to będzie smacznie spała.
W dużej dziupli swe zapasy
już wiewiórka zgromadziła.
Gdy nastanie długa zima
będzie nimi się żywiła.
Umieszczanie przez dzieci szablonów zwierząt, ptaków, grzybów, o których mowa w wierszu. Stosowanie określeń „koło, na, wyżej, niżej”.
4. Zabawa muzyczno-ruchowa „Kasztanki”
Dzieci naśladują kasztanki – skaczą – lecą z drzewa – turlają się po sali zabawa odbywa się przy muzyce relaksacyjnej.
5. Praca plastyczna- przestrzenna „Kasztanowa makieta” – dokańczanie przez dzieci ludzików z kasztanów, żołędzi, jarzębiny. Przygotowanie makiety – wyścielanie liśćmi podstawy makiety. Układanie postaci na mankiecie.„Listowa wydzieranka” – ręczne wydzieranie kształtów z liści, naklejanie na sylwetach drzew – umieszczenie na makiecie.
magi83