TYDZIEŃ I: PRZYJDŹ DO NAS MIKOŁAJU
Cele ogólne – przybliżenie dzieciom postaci Świętego Mikołaja
- odczuwanie nastroju radosnego oczekiwania na Mikołaja
- nabywanie swobody w samorzutnym wyrażaniu swoich przeżyć w związku ze spotkaniem z Mikołajem
Poniedziałek
1 dzień
Wtorek
2 dzień
Środa
3 dzień
Czwartek
4 dzień
Piątek
5 dzień
E. umysłowa
Słuchanie baśni E. Krawczyk „Pomocnicy świętego Mikołaja”, rozmowa na temat opowiadania, zapoznanie z mało znanym pojazdem – sanie.
Zabawa dydaktyczna „Skąd słychać dzwonek?”, określanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk.
Słuchanie opowiadania „Mikołaj”, Formy, zwracanie uwagi na konieczność wypełniania obowiązków na miarę swoich możliwości.
„Telefon do Mikołaja” – przekazywanie prostego zdania.
Zabawa ortofoniczna „Jedzie Mikołaj”
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat „Co chciałbym dostać od Mikołaja?”, wyrażanie swoich pragnień w sposób zrozumiały dla otoczenia, doskonalenie poprawności gramatycznej wypowiedzi.
Zabawa dydaktyczna „Co zostało schowane”, doskonalenie spostrzegawczości przy określaniu, której zabawki brakuje.
Spotkanie z Mikołajem, otrzymanie prezentów, rozbudzanie zaufania i śmiałości podczas kontaktu z Mikołajem, swobodne wypowiedzi dzieci.
Wspólna zabawa zabawkami otrzymanymi od Mikołaja, rozumienie potrzeby dzielenia się atrakcyjnymi zabawkami.
Zabawa „Gdzie jest prezent?”, utrwalenie określeń dotyczących położenia w przestrzeni: na, pod, za, obok.
„Broda Mikołaja” – rysowanie w powietrzu kolistych ruchów, ćwiczenie grafomotoryczne.
E. estetyczna
Słuchanie piosenki „Siedem reniferów”, określanie nastroju utworu – wesoły.
Wyklejanie postaci Mikołaja z gotowych elementów, przestrzeganie kolejnych etapów tworzenia pracy.
Zabawa ilustracyjna do piosenki „Siedem reniferów”, wspólny śpiew refrenu piosenki.
„Czapka Mikołaja” – malowanie sylwety czapki Mikołaja farbą w kolorze czerwonym, tworzenie kożuszka poprzez stemplowanie patykiem maczanym w białej farbie.
Nauka I zwrotki piosenki „Siedem reniferów”.
„Worek świętego Mikołaja” – wycinanie i naklejanie zabawek z folderów reklamowych na szablon worka, wybieranie zabawek, które dzieci chciałyby dostać.
Zabawa rytmiczna „Podróż saniami”.
Wspólny śpiew znanych piosenek o świętym Mikołaju, ilustrowanie ruchem utworów.
Włączanie Mikołaja do wspólnej zabawy.
Oglądanie bajki „Rudolf Czerwononosy Renifer” – wyrabianie tolerancji dotyczącej odmiennego wyglądu.
Instrumentacja utworu „Siedem reniferów”, wykorzystanie takich instrumentów jak: tamburyn, grzechotki, trójkąt.
Nauka II zwrotki piosenki „Siedem reniferów”.
Rysowanie kredkami zabawki, upragnionego prezentu od świętego Mikołaja.
E. zdrowotna
Zabawy ruchowe:
-„Chodzenie i dotykanie” wg Vopla
-„Wirujące gwiazdki”zabawa z elementem równowagi
„Mikołaj jedzie samochodem” – zabawa bieżna
-orient.-porządk. „Dzieci w domkach-dzieci na spacer”, z -elementem skoku „Przeskocz przez przeszkodę”
Spacer w okolicy przedszkola-
rozumienie konieczności dostosowania ubioru do temperatury.
Ćwiczenia ruchowe nr 7: kształcenie umiejętności skłonów w przód
-„Wirujące gwiazdki” zab. z elementem równowagi
-„Renifery” z elementem czworakowania
-bieżna „Zaprzęgi”
-„Kto idzie na spacer?” –zabawa z elementem czworakowania
-„Chodzimy w zaspach” z elem. równowagi
-„Wiatr i wietrzyk”- ćw. dużych grup mięśniowych
Ćwiczenia ruchowe nr 7;
Kształcenie umiejętności skłonów w przód
-„Mikołaj jedzie samochodem” – zabawa bieżna
-„Przeskocz przez przeszkodę” – zabawa z elementem skoku
Osiągnięcia dzieci
-wie jak wyglądają duże sanie z zaprzęgiem
-potrafi określić kierunek dźwięku
- określa nastrój piosenki
-wie jak wygląda święty Mikołaj
- poprawnie powtórzy dźwięk
-powtórzy ruch inscenizowany
-utrwali znajomość koloru czerwonego i białego
-wypowie się swobodnie
- wycina nożyczkami prosty kształt, zachowuje ostrożność podczas tego działania
-wykaże się spostrzegawczością przy szukaniu zabawki
-nie odczuwa strachu przed spotkaniem z Mikołajem
-używa słowa „dziękuję”
-zgodnie bawi się nowymi zabawkami
-zna pojęcia na, pod za, obok i umie je prawidłowo je stosuje
-wykonuje koliste ruchy w powietrzu
-pozna nowy instrument: trójkąt
TYDZIEŃ II: WESOŁY ŚWIAT KRASNOLUDKÓW
Cele ogólne –słuchanie bajek, gdzie wyeksponowane jest dobro, miłość i prawda, bez przemocy
- uczenie się poprzez zabawę serdecznych zachowań wobec kolegów i koleżanek oraz bliskich osób
- posługiwanie się pojęciami: wyższy - niższy
Teatrzyk sylwet na podstawie baśni „Królewna Śnieżka”, ukazanie przeciwstawnych cech: dobry, zły. Próba odpowiedzi na pytanie: czy istnieją krasnoludki.
Zabawa naśladowcza „Krasnoludki”, pokazywanie ruchem różnych cech krasnoludków, np. śpioszek, pracuś, itp.
Zapoznanie z głównym bohaterem książki L. Krzemienieckiej „Z przygód krasnala Hałabały”, wykorzystanie pacynki, rozmowa na temat leśnych przyjaciół krasnala.
„Czy znamy leśne zwierzęta?”- rozpoznawanie głosów zwierząt żyjących w lesie, utrwalenie nazw zwierząt z wykorzystaniem obrazków.
Słuchanie wiersza R. Przymusa „Bądź krasnoludkiem”, rozmowa na temat dobrych uczynków małych skrzatów.
Zabawa dydaktyczna „Porządki krasnali”, segregowanie przedmiotów ze względu na przynależność.
Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest krasnoludek?” – doskonalenie znajomości pojęć określających położenie w przestrzeni: na pod, za obok.
Zabawa „Na dywanie siedzi krasnal” – przy wyborze zwracanie uwagi na prawidłową postawę, plecy proste.
Zabawa do wiersza „Jestem duży, byłem mały”. Wprowadzenie pojęć: wyższy, niższy. Porównywanie wysokości dzieci, poprzez stawanie do siebie plecami. Naklejanie emblematów „Misia-krasnoludka” na drzwiach wg wysokości dzieci.
Zapoznanie z piosenką „My jesteśmy krasnoludki”
Zabawy rytmiczne do muzyki:
Marsz, bieg na palcach, marsz z klaskaniem, chód na piętach.
„Czapka krasnoludka” – wykonywanie prostych wzorków flamastrami na szablonie, sklejenie w kształt stożka.
Ćwiczenia słuchowe – reagowanie odpowiednim ruchem na muzykę cichą i głośną.
„Hałabała” – sklejanie z gotowych elementów postaci krasnala, utrwalenie wyglądu trójkąta – czapeczka.
„Taniec krasnali” –dowolna interpretacja ruchem muzyki, wykorzystanie takich elementów jak podskoki, obroty dokoła, haczyki.
Zabawy z plasteliną – „Głowa krasnoludka” – toczenie kuli, dodawanie ulepionej czapki , zaznaczanie czubkiem ołówka oczu, buzi i nosa.
Utrwalenie piosenki „My jesteśmy krasnoludki”, zabawa ilustrująca treść ruchem.
Naklejanie prostego ciągu rytmicznego z trójkątów – duży mały – „czapki krasnoludków na wystawie w sklepie”
Zabawy konstrukcyjne „Domek krasnoludka” –wykonywanie budowli z małych klocków, kształcenie precyzyjnych ruchów dłoni.
Kolorowanie emblematów „Misia-krasnoludka”.
-„Wielkoludy i krasnoludki””- orient.-porząd.
-„Rowerek”
Spacery w pobliżu przedszkola w zależności od pogody.
Ćwiczenia ruchowe nr 7
-„Każdy krasnoludek ma swój domek” -orient.-porządkowa
-„Kreta droga w lesie” –z elem. równowagi
-Zabawy kołowe ze śpiewem ”Karuzela”, „Mało nas”
„Kręta droga w lesie” –z elem. równowagi
-„Wirujące gwiazdki”
-„Pajacyki” – z elem .skoku
Ćwiczenia ruchowe nr 7:...
justyna.k62