zasady_adaptacji_dla_osob_niewidomych.doc

(3978 KB) Pobierz
Spis treści

Paweł Wdówik

 

Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych
do potrzeb osób niewidomych

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright Uniwersytet Warszawski 2008


Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych
do potrzeb osób niewidomych

 

Opracował:
Paweł Wdówik

Opracowanie graficzne:
Sławomir Barabasz

 

 

Materiał opracowany na podstawie “Principles of print to braille transcription - 1997”, Braille Authorities of North America za zgodą autorów.

 

 

 

© Copyright Uniwersytet Warszawski 2008

 

 

 

 



 

Publikacja powstała w ramach projektu  „Per linguas mundi ad laborem (Przez języki świata do pracy)" finansowanego przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
1. Wstęp              6

2. Zalecenia ogólne              10

2.1 Stosowane znaki i pojęcia              10

2.1.1 Uwagi do wersji brajlowskiej              12

2.1.2 Znaki wydzielające fragmenty tekstu              13

2.1.3 Tablice znaków specjalnych              13

2.2 Pozyskiwanie materiałów źródłowych              14

2.3 Zalecany sprzęt i oprogramowanie              14

2.4 Wstępna analiza tekstu              15

3. Formatowanie materiału              15

3.1 Podział na tomy              15

3.2 Spisy treści              16

3.3 Numeracja stron              16

3.3.1 Numeracja stron czarnodrukowych              17

3.3.2 Numerowanie stron brajlowskich              17

3.4 Strona tytułowa              18

3.5 Tytuły i podtytuły              18

3.5.1. Tytuły wyśrodkowane.              19

3.5.2. Tytuły od kratki 5 - k5              20

3.5.3. Tytuły paragrafów i akapitów              20

3.6 Nagłówki i stopki              21

4. Formatowanie tekstu ciągłego              21

4.1 Formatowanie akapitów              21

4.2 Odstępy i puste linie.              22

4.3 Cytaty              23

4.4 Znaki interpunkcyjne              23

4.5 Formatowanie tekstu z liniami numerowanymi              24

5. Adaptacja zmian czcionki              25

5.1 Pomijanie zmienionej czcionki.              25

5.2 Zachowywanie zmienionej czcionki              26

5.2.1 Oznaczanie dwóch lub więcej rodzajów druku              26

5.3 Teksty pisane wielkimi literami              27

5.4 Zmiany koloru czcionki              27

5.5 Wyróżnione znaki interpunkcyjne              28

6. Formatowanie ćwiczeń i poleceń              29

6.1 Opuszczenia i modyfikacje              29

6.2 Używanie pustej linii              29

6.3 Polecenia              30

6.4 Odpowiedzi              31

6.5 Ćwiczenia i testy numerowane              32

6.5.1 Numerowane obiekty wewnątrz ćwiczeń              33

6.6 Miejsca do wypełnienia              34

6.6.1 Luki              34

6.6.2 Dopasowywanie obiektów umieszczonych w dwóch kolumnach              34

6.6.3 Ćwiczenia prawda-fałsz.              35

6.7 Testy              35

7. Tabele, ramki, listy, materiał w kolumnach              36

7.1 Formatowanie tabel              36

7.1.1 Umieszczanie tabel              36

7.1.2 Tytuły i nagłówki tabel.              38

7.1.3 Kolumny i nagłówki kolumn              38

7.1.4 Nagłówki wierszy              38

7.1.5 Położenie elementów tabel              39

7.1.6 Formatowanie tabel o szerokich kolumnach              40

7.2 Ramki              41

7.2.1 Pozycje w ramkach w pojedynczych liniach tekstu narracyjnego              41

7.2.2 Rozmieszczanie ramek.              42

7.2.3 Stykające się ze sobą ramki na jednej stronie tekstu oryginalnego              43

7.2.4 Bloki odmiennego koloru              45

7.3 Materiał w kolumnach              45

7.3.1 Rozmieszczenie materiału w kolumnach              45

7.3.2 Nagłówki kolumn              46

7.3.3 Format materiału w kolumnach              46

7.3.4 Kolumny z podpunktami              47

7.3.5 Zmiana struktury materiału w kolumnach              48

7.3.6 Przypisy do materiału w formie kolumn              50

7.3.7 Przypisy do materiału ułożonego schodkowo              50

7.4 Listy              50

7.4.1 Listy ułożone w kolumnach              51

7.4.2 Listy z wcięciami              52

7.4.3 Listy z pozycjami oznaczonymi cyfrowo lub literowo              52

7.4.4 Odnośniki i przypisy w listach              52

8. Adaptacja elementów graficznych              53

8.1. Zdjęcia i obrazki              53

8.2 Opisywanie ilustracji              54

8.3 Komiksy              55

9. Formatowanie innych elementów              55

9.1 Krzyżówki              55

9.1.1 Małe krzyżówki – do 10 pól szerokości              56

9.1.2 Duże krzyżówki – do 20 pól szerokości              57

9.2 Bibliografia              58

9.3 Skorowidze - indeksy              59

9.3.1 Układ alfabetyczny              59

9.3.2 Hasła skorowidza.              59

9.3.3 Odnośniki do innych haseł skorowidza.              60

10. Uwagi dodatkowe              60

10.1 Formatowanie tekstów muzycznych, matematycznych, chemicznych i informatycznych              60

10.2 Formatowanie tekstów obcojęzycznych              60


1. Wstęp

W czasach, gdy integracja osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem przestaje być tylko hasłem, nabierając coraz bardziej realnych kształtów, a włączanie wszystkich grup mniejszościowych – w tym także grupy osób niepełnosprawnych – we wszystkie wymiary życia społecznego przyjmuje charakter stałego i nieodwracalnego procesu społecznego, sprawa dostępu do systemu edukacyjnego i jego oferty nabiera szczególnego znaczenia.

W przypadku dostępności oferty edukacyjnej dla uczniów i studentów z dysfunkcją widzenia, zasadniczym problemem jest zapewnienie im pełnego i ró...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin