1. Opowiedziałem bajkę młodszym dzieciom.
2. Opiekowałem się młodszymi dziećmi.
3. Gromadzę gry, ćwiczenia, zabawy, pląsy, które zaproponowałem dzieciom.
4. Nauczyłem pląsu moje młodsze rodzeństwo lub dzieci, którymi się opiekuję
5. Zorganizowałem na podwórku zabawę dla młodszych dzieci.
6. Naprawiłem zabawki.
7. Wykonałem zabawkę (puzzle, kukiełkę).
8. Udzieliłem pierwszej pomocy przy skaleczeniu.
9. Potrafię umyć, ubrać i uczesać dziecko.
10. Opiekowałem się chorym, kimś starszym.
Uwagi
Zuch - „dobry opiekun” systematycznie opiekuje się młodszym rodzeństwem lub inną osobą potrzebująca opieki. Drużynowy powinien dostosować program sprawności tak, aby wykonywane przez zuchy zadania były czymś więcej niż codziennym obowiązkiem nałożonym przez rodziców.
1. Znam pięć kolęd, umiem je zaśpiewać.
2. Wiem, co symbolizują kolędy.
3. Brałem udział w jasełkach.
4. Potrafię powiedzieć, jakie postacie są prezentowane przez kolędników i dlaczego. Sam lub z pomocą rodzica przygotowałem sobie strój kolędnika.
5. Zaprezentowałem mój strój i kolędę na zbiórce wigilijnej.
6. W okresie świątecznym wraz z kolegami chodziłem i kolędowałem niosąc radośćludziom w mojej okolicy.
7. Wiem jak dawniej wyglądało kolędowanie na terenach, na których teraz mieszkam. Dowiedziałem się, jakie panowały wtedy obrzędy i zwyczaje świąteczne.
8. Nauczyłem inne zuchy przynajmniej jednej kolędy.
9. Mam swój śpiewnik lub nagrania z kolędami.
Pomimo tego, że to sprawność indywidualna, zuchy mogą zdobywać ją w grupach np. szóstkach tak, by łatwiej im było przygotować przedstawienie. Wymaga ona większego zaangażowania drużynowego w pomoc zuchom przy jej realizacji.
Sprawność - Kolędnik pomaga poznać zwyczaje i obrzędy staropolskie, a także wpływa na rozwój duchowy dzieci. Należy zwrócić dużą uwagę na zachowanie bezpieczeństwa podczas „kolędowania” zuchów, proponujemy realizację sprawności wśród rodzin zuchów, pobliskich przyjaciół gromady, ew. napotkanych, zainteresowanych przechodniów.
Zadania wykonane przez zucha można wykorzystać podczas zdobywania sprawności „Święty Mikołaj”, „Mój region”, „Etnograf”, „Majsterklepka” (oczywiście jedynie, gdy ich zdobywanie przypada na okres bożonarodzeniowy).
1. Wiem, co to jest Unia Europejska i po co powstała.
2. Znam Hymn Unii Europejskiej.
3. Wiem, ile państw należy do Unii Europejskiej. Umiem wymienić 10 z nich.
4. Wykonałem flagę Unii Europejskiej. Wytłumaczyłem kolegom, co oznaczają gwiazdki na fladze UE.
5. Znam walutę, którą posługuje się większość zjednoczonych w UE państw i potrafię ją odróżnić od innych.
6. Wiem, gdzie znajduje się siedziba władz UE.
7. Znam datę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
Sprawność ma uzmysłowić zuchowi, czym jest Unia Europejska, jakie są jej cele, dlaczego Polska została jej członkiem.
Zadania wykonane przez zucha można wykorzystać podczas zdobywania sprawności Europejczyk
1. Opiekowałem się osoba niepełnosprawna lub starszą.
2. Systematycznie odwiedzam osobą niepełnosprawna lub straszą.
3. Pomagałem odrabiać lekcje mojemu niepełnosprawnemu koledze.
4. Opowiedziałem o tym co się dzieje w szkole, w gromadzie mojemu niepełnosprawnemu koledze.
5. Nauczyłem niepełnosprawnego kolegę piosenki, pląsu, gry dostosowanej do jego możliwości.
6. Wspólnie z niepełnosprawnym kolega zorganizowałem cos dla innych dzieci (turniej, zabawy itp.).
7. Zrobiłem cos miłego dla osoby niepełnosprawnej lub starszej
8. Opowiedziałem o moich kontaktach z osoba niepełnosprawną lub starszą w gromadzie, zuchom w szóstce.
9. Pomogłem mojemu niepełnosprawnemu koledze przyjść na zbiórkę.
10. Pomagałem w czynnościach życiowych niepełnosprawnej osobie (robiłem zakupy, czytałem niewidomemu).
Sprawność „przyjaciel innych” może zdobywać zuch, który ma kontakt z osoba niepełnosprawną - dorosłą lub rówieśnikiem (w rodzinie, w sąsiedztwie, klasie czy w gromadzie).
Zuch podczas zdobywania tej sprawności utrwala dobre wzorce zachowań, otwiera się na niepełnosprawnych, uczy się odpowiedzialności za pojęte działania. Zdobywanie tej sprawności pozwala mu zrozumieć potrzeby innych.
Należy uświadomić zuchowi, który wybrał te sprawność, że jego działanie ma charakter ciągły, jest służbą, którą trzeba pełnić systematycznie. Jeśli zuch pomaga osobie spoza gromady, należy uświadomić mu przyprowadzenie tej osoby na zbiórkę i zapewnić jej normalne w niej uczestnictwo. W Kręgu Rady i w innych sprzyjających sytuacjach należy podkreślać wartość podejmowanych działań na rzecz niepełnosprawnych.
1. Znam kilka kolęd i pieśni adwetowych.
2. Spełniłem w adwencie kilka dobrych uczynków i podjałem osobiste postanowienie.
3. Wspólnie z kolegami wykonałem szopkę.
4. Wziąłem udział w przedstawieniu jasełek lub kolędowaniu.
5. Wykonałem lampion dla Światła Betlejemskiego.
6. Pełniłem straz przy Świetle Betlejemskim, wziąłem udział w jego przekazywaniu.
7. Wykonałem kartkę ze świątecznymi zyczeniami, podarowałem ją lub wysłałem do innej osoby.
8. Zaniosłem Światło Betlejemskie swojej rodzinie i zadbałem, by płonęło na wigilijnym stole.
Sprawność „strażnik Betlejemskiego Światła Pokoju” może zdobywac każdy zuch w okresie adwentu. Sprawność uczy zuchy radości dawania, uczynności, przyjaźni i dbałości o dobre wykonanie obowiązków.
Zuchy w tym okresie podejmują zobowiązania, które starają się dotrzymać w okresie całego adwentu, dlatego ta sprawność szczególnie sprzyja realizacji celów wychowawczych drużynowego.
Świetnie nadaje się do realizacji podczas zdobywania sprawności „Święty Mikołaj”.
1. Jestem zawsze uśmiechnięty i pogodny. W każdej, nawet smutnej sytuacji, potrafię odnaleźć coś pozytywnego. Swoją postawą wpływam na dobre samopoczucie innych.
2. Jestem koleżeński i zawsze chętnie wszystkim pomagam.
3. Potrafię rozweselić i pocieszyć smutnego kolegę czy koleżankę.
4. Samodzielnie lub wraz z szóstką zaprezentowałem krótką scenkę komediową.
5. Przeprowadziłem w gromadzie konkurs na najładniejszy uśmiech „po cytrynie”.
6. Wykonałem niezauważalnie przynajmniej 3 dobre uczynki, które wywołały uśmiech na czyjejś twarzy.
7. Umiem zachować umiar w moich żartach, mam poczucie dobrego smaku, nigdy nie przesadzam, nie drwię z nikogo, nie śmieję się z cudzego nieszczęścia. Wszyscy się dobrze czują w moim towarzystwie.
Sprawność „śmieszek” może być zdobywana przez wszystkie zuchy.
Pomaga dziecku optymistycznie patrzeć na świat. Uczy radzić sobie z przeciwnościami losu i nie załamywać się w trudnych sytuacjach. Wspiera postawy pozytywnego zachowania, koleżeństwa, pomagania inym, pozytywnego myślenia. Zdobywając ja zuchy powinny nauczyć się umiaru w żartach, a także, kiedy trzeba, zachowywania powagi.
1. Znam wiele tradycji Świąt Wielkanocnych.
2. Wiem, na pamiątkę jakiego zdarzenia obchodzi się Święta Wielkanocne.
3. Wykonałem własnoręcznie lub z pomocą palmę wielkanocną.
4. Wiem, jak wiele pracy jest z przygotowaniami do Świąt, dlatego aktywnie pomagam rodzicom, babciom i dziadkom w wielkich porządkach.
5. Znam wiele technik wykonywania pisanek i kraszanek, zrobiłem farby z cebuli, dębu czy zboża.
6. Przygotowałem wraz z rodzicami koszyczek wielkanocny, który święciłem w Wielką Sobotę.
7. Znam tradycję Śmigusa - Dyngusa, chętnie biorę udział w Wielkoponiedziałkowych zabawach, pamiętam jednak o umiarze w żartach, tak by nikogo nie skrzywdzić.
8. Wiem, dlaczego wielkanocnymi symbolami są: jajko, kurczaczek, baranek, zajączek.
9. Potrafię wymienić kilka wielkanocnych potraw.
10. Sam lub z czyjąś pomocą przygotowałem świąteczną babę lub mazurka.
11. Znam zwyczaj przynoszenia słodyczy przez wielkanocnego zajączka. Zrobiłem miłą niespodziankę komuś bliskiemu.
Sprawność ta przeznaczona jest dla zuchów nie tylko katolickiego wyznania, ale mogą zdobywać ją także zuchy, będące innego wyznania, lub też ateiści. Dużą rolę odgrywa tu drużynowy, który pomoże zuchom dobrać tak zadania, aby dotyczyły tradycji i obrzędów Wielkanocnych.
Sprawność pomaga kształtować takie cechy, jak: chęć pomocy, pracowitość. Inspiruje zuchy do twórczego myślenia przy pracy nad pisankami i ozdobami. Poznawanie i kultywowanie tradycji wpływa w dużym stopniu na rozwój duchowy zuchów.
Zuchy zdobywające tę sprawność, muszą przyswoić sobie umiejętność dostrzegania granicy w zabawie (przy okazji Śmigusa - Dyngusa), po przekroczeniu, której zabawa zmienia się w krzywdzenie, poniżanie i znęcanie się nad innymi uczestnikami zabawy.
Sprawność należy zdobywać w okresie wiosennym, tuż przed i w trakcie Świąt Wielkanocnych.
mikania19