W KLASIE VI
W nauczaniu języka polskiego wyodrębnia się dwa podstawowe działy treści kształcenia: kształcenie językowe oraz kształcenie literackie i kulturalne.
Głównym celem kształcenia polonistycznego w szkole podstawowej
w klasach IV – VI jest nabycie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym w zakresie mówienia, pisania i czytania, co uwarunkowane jest
wiedzą o budowie i funkcjonowaniu języka.
- gramatyczno – stylistycznych,
Program został opracowany do realizacji w ciągu jednego roku, raz w tygodniu przez jedną godzinę lekcyjną.
w zakresie sprawności językowej w mowie i piśmie.
b) Cele szczegółowe:
- kształtowanie umiejętności redagowania różnorodnych form wypowiedzi,
- wzbogacenie słownictwa czynnego i biernego,
- aktywizacja słownictwa biernego,
- wdrażanie do zachowania wewnętrznego i zewnętrznego porządku wypowiedzi,
- zapobieganie powstawaniu błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, frazeologicznych i słownikowych,
- nauka sprawnego korzystania ze słowników, encyklopedii i różnych tekstów kultury,
- wdrażanie do stosowania zasad ortograficznych i interpunkcyjnych,
- doskonalenie umiejętności dokonywania autokorekty błędów,
- mobilizowanie do pracy samokształceniowej nad poprawą biegłości w czytaniu i rozumieniu tekstów.
2. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Wymienione cele zostaną osiągnięte przez:
1. Stosowanie różnorodnych metod, przede wszystkim jednak metod i technik aktywizujących uczniów, między innymi:
· przekładu intersemiotycznego,
· gier dydaktycznych,
· dramy,
· projektu,
· norm i instrukcji,
· praktyki pisarskiej.
2. Wprowadzanie różnorodnych ćwiczeń, takich jak:
· przepisywanie,
· pisanie z pamięci,
· pisanie ze słuchu,
· wyjaśnianie pisowni wyrazów,
· wyjaśnianie stosowania znaków przestankowych,
· uzupełnianie zdań i tekstów z lukami,
· praca ze słownikami,
· uzupełnianie i układanie krzyżówek,
· rozwiązywanie rebusów,
· układanie i zapisywanie rymowanek, wierszyków,
· redagowanie dłuższych i użytkowych form wypowiedzi,
· rozwijanie podanych tematów wypowiedzi,
· dobieranie właściwych wyrazów,
· wyjaśnianie znaczenia związków wyrazowych,
· łączenie wyrazów w związki wyrazowe,
· wyjaśnianie różnych błędów,
· i wiele innych.
3. Zastosowanie różnorodnych i atrakcyjnych środków dydaktycznych .
4. Wdrażanie do samokontroli pisanych tekstów.
5. Udział w konkursach polonistycznych.
6. Pozytywne motywowanie ucznia do aktywnego udziału w zajęciach.
3. FORMY ZAJĘĆ
I. Ćwiczenia ortograficzne i interpunkcyjne:
1. Przypomnienie i utrwalenie podstawowych reguł ortograficznych i zasad użycia znaków przestankowych:
- pisownia wyrazów z : ó, u, ż, rz, h, ch wymiennym i niewymiennym;
- stosowanie wielkich liter;
- pisownia wyrazów z : ę, ą, en, em, on, om;
- pisownia zakończeń: -ów, -ówka, -ówna, -unek, -utka, -usia, -ula, -uje;
- pisownia partykuły „nie” z różnymi częściami mowy;
- stosowanie znaków interpunkcyjnych w zdaniu.
/ 6 godz. /
2. Ćwiczenia utrwalające reguły ortograficzne i interpunkcyjne; gry i zabawy ortograficzne.
/ 2 godz. /
3. Ćwiczenia sprawdzające umiejętność praktycznego stosowania zasad ortograficznych w piśmie.
/ 1 godz. /
II. Ćwiczenia słownikowo – frazeologiczne:
1. Ćwiczenia w samodzielnym posługiwaniu się słownikami: ortograficznym, języka polskiego, wyrazów bliskoznacznych, wyrazów obcych, frazeologicznym.
/ 5 godz. /
2. Bogacenie zasobu leksykalnego ucznia:
- uściślanie i określanie znaczenia wyrazów,
- łączenie wyrazów w związki wyrazowe,
- kształcenie umiejętności posługiwania się wybranymi związkami frazeologicznymi,
- wyjaśnianie błędów słownikowych.
3. Ćwiczenia usprawniające posługiwanie się odpowiednimi wyrazami:
- dobieranie najtrafniejszego wyrazu,
- dobieranie wyrazów bliskoznacznych i zastępczych,
- dobór słownictwa wyrażającego stosunek mówiącego do wypowiadanej treści,
- dobór wyrazów oceniających.
III. Ćwiczenia redakcyjne:
1. Konstruowanie dłuższych form wypowiedzi ( opis, opowiadanie, opowiadanie z dialogiem, sprawozdanie, charakterystyka, streszczenie, list, wywiad), które uwzględniają:
- trójdzielną kompozycję z zachowaniem właściwych proporcji między wstępem, rozwinięciem i zakończeniem,
- właściwe znaki graficzne w tekście,
- plany szczegółowe,
- poprawność językową, stylistyczną, ortograficzną, itp.
/ 16 godz. /
2. Redagowanie form użytkowych: instrukcja, ogłoszenie, życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, telegram, druki pocztowe, reklama.
/ 8 godz. /
IV. Praca indywidualna z uczniem z dysgrafią i dysortografią w zakresie:
- utrwalania zasad pisowni,
- poprawy ortografii,
- dokonywania autokorekty błędów,
- wdrażania do czytelnictwa,
- częstego korzystania ze słowników, a zwłaszcza ortograficznego,
- poprawy strony graficznej pisma,
- ćwiczeń w głośnym czytaniu.
2. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
Uczeń po zrealizowaniu programu nabędzie umiejętności w zakresie:
- znajomości zasad ortograficznych i interpunkcyjnych,
- korzystania z różnorodnych słowników,
- wzbogacenia słownictwa czynnego i biernego,
- swobodnego i poprawnego posługiwania się językiem ojczystym,
- dokonywania samokontroli i samooceny,
- konstruowania dłuższych form wypowiedzi,
- redagowania użytkowych form wypowiedzi,
- korzystania z różnych źródeł wiedzy,
- poprawnego pisania, mówienia,
- wyjaśniania pisowni,
- samokształcenia nad poprawą techniki czytania i rozumienia tekstów,
- aktywnego uczestnictwa w zajęciach,
- chętnego udziału w konkursach polonistycznych.
3. OCENIANIE UCZNIÓW
Dobór uczniów na zajęcia kółka polonistycznego następuje na początku roku szkolnego. Udział jest dobrowolny, dlatego ocena ma charakter pochwały ustnej lub pisemnej. W trakcie realizacji programu ocenianiu podlegać będą:
- aktywność i zaangażowanie uczniów,
- wytwory pracy werbalne i pozawerbalne,
- umiejętność stosowania przekazywanej wiedzy w praktyce.
W trakcie trwania roku szkolnego uczniowie będą brali udział w m. in. następujących konkursach:
- interdyscyplinarnym konkursie humanistycznym,
- konkursie ortograficznym,
- konkursach bibliotecznych,
- innych konkursach o charakterze polonistycznym.
4. EWALUACJA PROGRAMU
Ewaluacja obejmuje:
- wyniki konkursów,
- ankiety,
- scenariusze wybranych zajęć,
- wytwory pracy ( literackie i plastyczne ).
5. BIBLIOGRAFIA
&...
anetkawierzbicka