Metody nauczania to celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami.docx

(11 KB) Pobierz

Metody nauczania to celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, który umożliwia uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce, jak również rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów.

Dobór metod nauczania zależy od : wieku uczniów;

treści nauczania;

celów i zadań pracy dydaktyczno-wychowawczej;

organizacji i środków, których zamierza użyć nauczyciel.

Ze względu na pojawianie się ciągle nowych metod, klasyfikacja nie jest ujednolicona. Najczęściej przyjmuje się następujący podział: Metody oparte na słowie:wykład;

opowiadanie;

pogadanka;

opis;

dyskusja;

praca z książką.

Metody oparte na obserwacji i pomiarze:pokaz;

pomiar.

Metody oparte na praktycznej działalności uczniów:laboratoryjna;

zajęć praktycznych.

Metody aktywizujące:burza mózgów;

sytuacyjna;

inscenizacji;

problemowa.

Klasyfikacja metod oparta na koncepcji wielostronnego nauczania-uczenia się Wincentego Okonia: metody asymilacji wiedzy - uczenie się przez przyswajanie;pogadanka

dyskusja

wykład

praca z książką

metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie;klasyczna metoda problemowa

metoda przypadków

metoda sytuacyjna

giełda pomysłów

mikronauczanie

gry dydaktyczne

metody waloryzacyjne – uczenie się przez przeżywanie;metody impresyjne

metody ekspresyjne

metody praktyczne – uczenie się przez działanie;metody ćwiczebne

metody realizacji zadań wytwórczych

Metody spełniają następujące funkcje: służą zapoznaniu uczniów z nowym materiałem;

zapewniają utrwalenie zdobytej wiedzy;

umożliwiają kontrolę i ocenę stopnia opanowania wiedzy.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin