Zagadnienia cd. Historia wychowania
12. Wiek XIX – wychowanie i edukacja w czasach wielkich przemian cywilizacyjnych
- systemy szkolne w XIX w. w Europie – spuścizna rewolucji francuskiej, reformy szkolnictwa po Kongresie Wiedeńskim, wychowanie przedszkolne, szkolnictwo specjalne,
- upowszechnianie szkół elementarnych i oświata ludowa, szkolnictwo średnie, uniwersytety, szkolnictwo zawodowe i realne,
- wykształcenie kobiet i oświata dorosłych, popularyzacja nauki, kształcenie nauczycieli, Państwo i Kościół a szkoła
- rozwój nauk pedagogicznych w XIX w. – nowe wychowanie, psychologia eksperymentalna i pedagogika naukowa, pajdocentryzm i nowa szkoła, kierunki nowoczesnej pedagogiki
- filozofie i myśli pedagogiczne – Jan H., Pestalozzi, Jan. F. Herbart, Robert Owen, Fryderyk Fröbl, Herbert Spencer, św. Jan Bosko,
13. Oświata i wychowanie w Polsce pod zaborami
- Spuścizna KEN i polityka oświatowa państw zaborczych, rodzina i polskie ideały wychowawcze w XIX w., społeczno-wychowawczy kontekst wychowania w rodzinie w XIX w.,
- oświata i wychowanie na ziemiach polskich w zaborze rosyjskim, pruskim i austriackim
- polska myśl pedagogiczna XIX w., publicystyka i literatura pedagogiczna – najważniejsi przedstawiciele
- polska rzeczywistość szkolna i aktywność oświatowa w czasie zaborów
- rusyfikacja, germanizacja, tajna oświata i ruch oświatowy
- ruch nauczycielski na przełomie XIX i XX w. i ożywienie oświatowe
14. Oświata i wychowanie w XX w.
- I woja świtowa i jej skutki – zniszczenia i ofiary, bolszewicka rewolucja
- sowieckie wychowanie, system oświatowy narodowego socjalizmu, wychowanie autorytarne
- obraz świata między wojnami – dziecko, rodzina, systemy szkolne, wartości, nowe koncepcje wychowania
- idee wychowawcze w XX w. – demokratyzacja oświaty, kościół katolicki wobec wychowania, inne Kościoły chrześcijańskie, inne religie, konserwatyzm, liberalizm, agraryzm, nacjonalizm, socjalizm, totalitaryzm,
- Wychowanie w II RP, wielka reforma oświaty, nauki pedagogiczne
- edukacja w czasie II wojny światowej w Europie i na ziemiach polskich
15. Wychowanie i edukacja po II wojnie światowej
- główne problemy szkolnictwa po wojnie, edukacja w cieniu ziemnej wojny, integracja europejska, media i wychowanie, kultura masowa i kontrkultura,
- opieka nad dzieckiem, resocjalizacja,
- szkolnictwa po II wojnie światowej, kierunki reform, szkoły alternatywne, szkolnictwo wyższe, szkolnictwo specjalne,
- rozwój oświaty dorosłych, sport i rekreacja, kultura i sztuka
- Polska po II wojnie światowej, odbudowa szkolnictwa, polityczne aspekty reform szkolnych w drugiej połowie XX w., osiągnięcia oświaty PRL, odzyskana demokracja, reformy oświaty przełomu XX-XXI w.
16. Szkoły i szkolnictwo w ciągu wieków na ziemiach Polskich
- początki szkolnictwa na ziemiach polskich
- szkoły przykościelne, parafialne, klasztorne, katedralne, kolegiackie
- początki i rozwój szkolnictwa wyższego w Polsce od XIV do XX w. Akademia Krakowska, Uniwersytet Stefana Batorego, Uniwersytet Jana Kazimierza, Kolegia jezuickie, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Poznański, KUL, szkolnictwo wyższe w PRL
- szkolnictwo elementarne, podstawowe, średnie – programy i cele oświatowo-wychowawcze
- szkolnictwo zawodowe początki i rozwój
- główne bariery edukacyjne w ciągu wieków
- wpływ rozwoju szkół na ziemiach polskich na poziom państwa, kultury, gospodarki itp.
17. Wychowanie i edukacja dziecka
- rozumienie dzieciństwa, dziecko w starożytności- Egipt, Grecja, Rzym, wzorce wychowawcze, edukacja szkolna i w rodzinie, zabawa, dziecko niewolnicze,
- dziecko w rodzinie żydowskiej, chrześcijańskiej, muzułmańskiej,
- dziecko w średniowieczu – wzorce wychowawcze i edukacyjne, potomstwo nieślubne i nieprawe, pozycja dziecka w średniowieczu, szkoły i profile programowe, czas wolny, dziecko, królewskie, książęce, rycerskie, duchowne, mieszczańskie, chłopskie
- dziecko w okresie nowożytnym, relacje rodzice dziecko, warunki rozwoju dziecka, czas wolny i zabawy, edukacja polityczna i społeczna młodzieży
- dziecko w rodzinie mieszczańskiej, chłopskiej, działalność przytułków, dzieci porzucone, źródła do dziejów dzieciństwa
- dziecko w okresie XIX i XX w., problemy edukacyjne i wychowawcze w okresie zaborów, organizacje i instytucje szkolno-wychowawcze, wychowanie państwowe dzieci, wychowanie w rodzinie inteligenckiej, wpływ literatury i sztuki na wychowanie, przeobrażenie polityczno-społeczne i ich wpływ na wychowanie dziecka,
- dziecko w PRL, indywidualizacja wychowawcza dziecka, bezstresowe wychowanie,
- rola kobiety i mężczyzny w wychowaniu i edukacji dziecka
18. Kobieta a edukacja
- status społeczny kobiety w starożytności i średniowieczu, możliwości edukacyjne, rola kobiety, żony, matki, opiekunki, zadania
- czasy nowożytne – edukacja kobiet, zmiana statusu, zakres oddziaływania społecznego kobiet, kobieta a rodzina, szkoły dla dziewcząt
- wiek XIX-XX emancypacja kobiet, nowe zadania i perspektywy edukacyjne, oświata kobiet dorosłych
- możliwości edukacyjne kobiet w okresie po drugiej wojnie światowej, feminizm i organizacje feministyczne,
- współczesna rola kobiety w wychowaniu dziecka
chojnacka.k