Kiedyś, w odległej przeszłości, nasz kraj był prawie w całości porośnięty lasami. Dzisiaj lasy stanowią tylko około 28% powierzchni Polski, a ich rozmieszczenie jest bardzo nierównomierne. To ponadtysiącletni rozwój cywilizacji doprowadził do tak znacznego wylesienia naszego kraju.
1 pkt
1a. Cechy tego tekstu wskazują, że może on być fragmentem:
A. baśni ludowej C. atlasu geograficznego
B. starej kroniki D. podręcznika do przyrody
1b. Zmniejszenie powierzchni obszarów leśnych w Polsce na przestrzeni tysiąclecia jest skutkiem:
A. nierównomiernego zalesiania kraju C. działalności człowieka
B. zmian klimatycznych w Polsce D. starzenia się lasów
2.Tysiąc lat – ile to wieków?
Spośród wielu starych dębów rosnących w Puszczy Białowieskiej najbardziej znany jest „dąb Jagiełły”. Według ludowych podań król odpoczywał pod nim w czasie polowania, które zorganizowano przed wyprawą na wielką wojnę z Krzyżakami.
3a. Czy król rzeczywiście odpoczywał w Puszczy Białowieskiej pod tym właśnie dębem?
A.
B. Tak, przecież przytoczony tekst jest źródłem historycznym.
C. Nie wiadomo, tekst powołuje się tylko na ludowe przekazy.
D. Oczywiście, Władysław Jagiełło jest postacią historyczną.
E. Na pewno tak, nazwa dębu jest potwierdzeniem tego faktu.
3b. W dawnych czasach organizowano polowania przed wielkimi wyprawami wojennymi przede wszystkim po to, by:
B. zgromadzić zapasy mięsa dla wojska
C. sprawdzić spryt i zręczność rycerzy
D. zapewnić rycerzom rozrywkę przed bitwą
E. wypróbować skuteczność broni strzeleckiej
Tytus, Romek i A’tomek biorą udział w akcji sadzenia drzewek
Henryk Jerzy Chmielewski, Tytus, Romek i A’tomek. Księga VII, – fragment
4a. Kim jest Tytus?
B.
C. mieszkańcem lasu C. fikcyjnym bohaterem
D. postacią legendarną D. postacią rzeczywistą
4b. Dlaczego Tytus chciał przeprowadzić mrówki do nowego lasu?
B. Bez mrówek las nie mógłby istnieć.
C. Pragnął, by nowy las urósł jak najszybciej.
D. Chciał, by w nowym lesie były zwierzęta.
E. Zamierzał stworzyć im lepsze warunki.
4c. „Las bez mrówek jest jak szkoła bez uczniów” – powiedział Tytus. W swej wypowiedzi użył:
C. porównania C. epitetów
D. przenośni D. wyrazów dźwiękonaśladowczych
4d. Z tej historyjki wynika, że:
A. w młodych lasach nie ma grzybów C. nie wolno zakłócać spokoju mrowisk
B. trzeba wiedzieć, jak wołać na mrówki D. lepiej nie sadzić młodych lasów
5. Przedstawiona historyjka jest:
C. poważna i pouczająca C. tylko żartobliwa
D. żartobliwa i pouczająca D. tylko poważna
Na wykarczowanym obszarze lasu uczniowie pobliskiej szkoły posadzili w roku 1998 drzewka. Po dwóch latach sprawdzili, które sadzonki przyjęły się. Oto wyniki ich obserwacji:
DRZEWO
1998 r.
2000 r.
brzoza
topola
buk
dąb
120
124
84
100
112
76
6a. Przyjęły się wszystkie:
A. brzozy B. topole C. buki D. dęby
6b. Ile sadzonek w sumie nie przyjęło się?
A. 20 B. 32 C. 40 D. 76
6c. Jacek powiedział, że 80% sadzonek brzozy przyjęło się. Czy miał rację?
B. Tak, przyjęło się dokładnie 80% sadzonek brzozy.
C. Nie, ponieważ przyjęło się więcej niż 80% sadzonek brzozy.
D. Nie, ponieważ przyjęło się mniej niż 80% sadzonek brzozy.
E. Brakuje danych, aby to sprawdzić.
Szkółka leśna ma kształt prostokąta o wymiarach podanych na rysunku.
7a. Jakie jest pole powierzchni tej szkółki?
A. 23,5 m2 B. 47 m2 C. 112 m2 D. 120 m2
7b. Szkółka ma zostać ogrodzona siatką. Ile trzeba kupić siatki, aby ogrodzić tę szkółkę?
A. 23,5 m B. 31 m C. 39,5 m D. 47 m
8. Ania i Jacek zbierali w lesie grzyby. Zebrali 13 prawdziwków i 4 razy więcej maślaków. Które wyrażenie pozwoli obliczyć, ile grzybów zebrali?
9.
10. Zwierzęta, dla których polskie lasy są naturalnym środowiskiem życia, to:
Paula-G1