EGZORCYZMY_I_INNE_MODLITWY_BŁAGALNE.txt

(21 KB) Pobierz
EGZORCYZMY I INNE MODLITWY B�AGALNE


Wst�p
Wprowadzenie teologiczne i pastoralne


WST�P

W ci�gu ca�ej historii zbawienia wyst�puj� dobrzy anio�owie, kt�rzy pe�ni� Bo�y plan, nios�c Ko�cio�owi nieustannie tajemnicz� i pot�n� pomoc, oraz duchy upad�e, zwane diabelskimi, kt�re sprzeciwiaj�c si� Bogu, Jego zbawczej woli i dzie�u dokonanemu przez Chrystusa, usi�uj� wci�gn�� cz�owieka we w�asny bunt przeciw Bogu 1.

W Pi�mie �wi�tym diabe� i z�e duchy s� okre�lani r�nymi terminami. Niekt�re z nich w pewien spos�b wskazuj� na natur� i dzia�anie tych duch�w 2. Diabe� zwany te� szatanem, starodawnym w�em i smokiem, zwodzi ca�y �wiat oraz walczy z tymi, kt�rzy zachowuj� Bo�e przykazania i maj� �wiadectwo Jezusa (por. Ap 12,9.17). Nazywany jest te� przeciwnikiem ludzi (por.1 P 5,8) i zab�jc� od pocz�tku (por. J 8,44), poniewa� przez grzech podda� cz�owieka pod w�adz� �mierci. Z tej racji, �e swymi zasadzkami doprowadza cz�owieka do niepos�usze�stwa Bogu, bywa nazywany Z�ym, kusicielem (por. Mt 4,3 i 26, 36-44), k�amc� i ojcem k�amstwa (por. J 8,44), kt�ry dzia�a przebiegle i k�amliwie, jak o tym �wiadczy uwiedzenie pierwszych rodzic�w (por. Rdz 3,4.13), pr�ba odci�gni�cia Jezusa od spe�nienia misji otrzymanej od Ojca (por. Mt 4,1-11; Mk 1,13; �k 4,1-13), wreszcie przybieranie przeze� postaci anio�a �wiat�o�ci (por. 2 Kor 11,14). Jest te� nazywany w�adc� tego �wiata (por. J 12,31;14,30), tego mianowicie �wiata, kt�ry ca�y jest we w�adaniu Z�ego (por. 1 J 5,19) i nie zna prawdziwego �wiat�a (por. J 1,9-10). Jego moc jest okre�lana jako moc ciemno�ci (por. �k 22,53; Kol 1,13), poniewa� nienawidzi �wiat�a, jakim jest Chrystus i wci�ga ludzi w swoj� ciemno��. Z�e duchy, kt�re wraz z diab�em nie uzna�y nad sob� Bo�ego panowania (por. Jud 6), zosta�y pot�pione (por. 2 P 2,4), s� duchami nieprawo�ci (por. Ef 6,12). S� to bowiem duchy stworzone, kt�re zgrzeszy�y i nazywane s� anio�ami szatana (por. Mt 25,41; 2 Kor 12,7; Ap 12,7.9). Mo�e to te� oznacza�, �e owe duchy otrzymuj� jak�� misj� od swojego z�ego zwierzchnika 3.

Dzie�a owych nieczystych, przewrotnych 1 zwodniczych duch�w (por. Mt 10,1; Mk 5, 8; �k 6,18;11,26; Dz 8,7; 1 Tm 4,1; Ap 18,2) zniweczy� Syn Bo�y przez swoje zwyci�stwo (por. 1 J 3,8). Chocia� "w ci�gu... ca�ej historii ludzkiej toczy si� ci�ka walka przeciw mocom ciemno�ci" i "trwa� b�dzie do ostatniego dnia" 4, Chrystus przez swoje Paschalne Misterium �mierci i Zmartwychwstania "wyrwa� (nas) z niewoli szatana i grzechu" 5, obali� ich w�adanie i wyzwoli� wszystko spod wp�ywu Z�ego. Poniewa� za� szkodliwe i wrogie dzia�anie diab�a rozci�ga si� na osoby, rzeczy i miejsca oraz ujawnia si� w wieloraki spos�b, Ko�ci� �wiadom tego �e "dni s� z�e" (Ef 5,16), nie ustaje w modlitwie, aby ludzie zostali zachowani od diabelskich zasadzek.


WPROWADZENIE TEOLOGICZNE I PASTORALNE

I. ZWYCI�STWO CHRYSTUSA I W�ADZA KO�CIO�A
NAD Z�YMI DUCHAMI

1. Ko�ci� mocno wierzy, �e istnieje tylko jeden prawdziwy B�g, Ojciec, Syn i Duch �wi�ty, kt�ry jest jedynym Pocz�tkiem wszechrzeczy, Stworzycielem wszystkich istot widzialnych i niewidzialnych 6. W swojej opatrzno�ci B�g opiekuje si� i rz�dzi wszystkim, co stworzy� (por. Kol 1,16) 7, a nie stworzy� niczego niedobrego 8. Tak�e "diabe� (...) i inne demony zostali przez Boga stworzeni jako z natury swej dobrzy, ale sami z w�asnej winy stali si� �li" 9. Byliby wi�c dobrzy, gdyby wytrwali w takim stanie, w jakim Stw�rca powo�a� ich do istnienia. Poniewa� jednak �le skorzystali z naturalnej wznios�o�ci, nie wytrwali w prawdzie (por. J 8,44), nie przemienili si� w przeciwn� substancj�, ale odpadli od najwy�szego Dobra, z kt�rym winni by� z��czeni 10.

2. Cz�owiek zosta� stworzony na obraz Boga "w sprawiedliwo�ci i prawdziwej �wi�to�ci" (Ef 4,24), a jego godno�� wymaga, aby post�powa� zgodnie ze �wiadomym i dobrowolnym wyborem 11. Jednak za podszeptem Z�ego nadu�y� daru swej wolno�ci. Wskutek grzechu niepos�usze�stwa (por. Rdz 3; Rz 5,12) zosta� poddany w�adzy diab�a i �mierci, stawszy si� niewolnikiem grzechu 12. Dlatego "w ci�gu... ca�ej historii ludzkiej toczy si� ci�ka walka przeciw mocom ciemno�ci; walka ta zacz�ta u pocz�tku �wiata, trwa� b�dzie do ostatniego dnia, wed�ug s�owa Pana (por. Mt 24,13;13,24-30 i 36-43)" 13.

3. Wszechmocny i mi�osierny Ojciec pos�a� na �wiat swojego umi�owanego Syna, aby uwolni� ludzi spod w�adzy ciemno�ci i przeni�s� ich do swego kr�lestwa (por. Ga 4,5; Kol 1,13). Dlatego Chrystus, "pierworodny wobec ka�dego stworzenia" (por. Kol 1,15), celem odnowienia dawnego cz�owieka, przyj�� cia�o podleg�e grzechowi, "aby przez �mier� pokona� tego, kt�ry dzier�y� w�adz� nad �mierci�, to jest diab�a" (Hbr 2,14) a tak�e zranion� ludzk� natur� przemieni� w nowe stworzenie moc� swojej M�ki i Zmartwychwstania oraz przez dar Ducha �wi�tego 14.

4. Pan Jezus za dni swego �ycia na ziemi zwyci�y� pokusy na pustyni (por. Mt 4,1-11; Mk 1,12-13; �k 4,1-13), w�asn� powag� wyp�dza� szatana i inne z�e duchy, nakazuj�c im uleg�o�� swojej boskiej woli (por. Mt 12,27-29; �k 11;19-20). Dobrze czyni�c i uzdrawiaj�c wszystkich dr�czonych przez diab�a (por. Dz 10,38), okaza� swe zbawcze dzie�o, polegaj�ce na uwolnieniu cz�owieka z grzechu i jego nast�pstw oraz z mocy tego, kt�ry jest pierwszym sprawc� grzechu, zab�jc� od pocz�tku i ojcem k�amstwa (por. J 8,44) 15.

5. Kiedy nadesz�a godzina ciemno�ci, Pan "staj�c si� pos�usznym a� do �mierci" (Flp 2,8), moc� Krzy�a odpar� ostatni atak szatana (por. �k 4,13; 22,53) 16 i odni�s� zwyci�stwo nad pych� starodawnego wroga. To zwyci�stwo zaja�nia�o w chwalebnym Zmartwychwstaniu Chrystusa, kiedy to B�g wskrzesi� Go z martwych, posadzi� po swojej prawicy na wy�ynach niebieskich oraz wszystko podda� pod Jego stopy (por. Ef 1,21-22).

6. W czasie swojego pos�ugiwania Chrystus udzieli� Aposto�om i innym uczniom w�adzy, aby wyrzucali duchy nieczyste (por. Mt 10,1. 8; Mk 3,14-15; 6,7.13; �k 9,1;10,17.18-20). Obieca�, �e po�le im Ducha �wi�tego Parakleta pochodz�cego od Ojca przez Syna, aby przekona� �wiat o s�dzie, bo w�adca tego �wiata ju� zosta� os�dzony (por. J 16,7-11). Po�r�d znak�w, kt�re b�d� towarzyszy� wierz�cym, wymienione jest w Ewangelii wyrzucanie z�ych duch�w (por. Mk 16,17).

7. Dlatego ju� od czas�w apostolskich Ko�ci� wykonywa� otrzyman� do Chrystusa w�adz� wyrzucania demon�w i przezwyci�ania ich wp�ywu (por. Dz 5,16; 8,7;16,18;19,12). Z tego te� powodu Ko�ci� wytrwale i ufnie modli si� "w imi� Jezusa", aby zosta� wybawiony od Z�ego (por. Mt 6,13) 17. W tym�e imieniu i moc� Ducha �wi�tego na r�ne sposoby Ko�ci� rozkazuje z�ym duchom, aby nie utrudnia�y dzie�a g�oszenia Ewangelii (por. 1 Tes 2,18) oraz odda�y "Mocniejszemu" (por. �k 11,21-22) w�adz� nad ca�ym �wiatem i nad poszczeg�lnymi lud�mi. "Gdy Ko�ci� publicznie i na mocy swojej w�adzy prosi w imi� Jezusa Chrystusa, by jaka� osoba lub przedmiot by�y strze�one od napa�ci Z�ego i wolne od jego panowania, m�wimy o egzorcyzmach" 18.

II. EGZORCYZMY W U�WI�CAJ�CEJ POS�UDZE KO�CIO�A

8. Zgodnie z najdawniejsz� i nieprzerwanie zachowywan� tradycj� Ko�cio�a, drog� chrze�cija�skiego wtajemniczenia ustanowiono w ten spos�b, aby wyra�nie ukaza� i rzeczywi�cie rozpocz�� duchow� walk� z w�adaniem diab�a (por. Ef 6,12). Sprawowane nad wybranymi w okresie katechumenatu egzorcyzmy w formie prostej, czyli mniejsze 19, s� to modlitwy Ko�cio�a, aby kandydaci pouczeni o misterium Chrystusa nios�cego wyzwolenie z grzechu, zostali uwolnieni od skutk�w grzechu i od wp�ywu szatana i by umocnieni na drodze duchowej otworzyli serca na przyj�cie dar�w Zbawiciela 20. Wreszcie podczas celebracji chrztu kandydaci wyrzekaj� si� szatana, jego mocy i w�adzy oraz przeciwstawiaj� mu sw� wiar� w Jednego i Tr�josobowego Boga. Tak�e w obrz�dach chrztu dzieci zanoszona jest modlitwa egzorcyzmu nad niemowl�tami, kt�re "b�d� nara�one na pokusy tego �wiata i b�d� musia�y walczy� przeciwko zasadzkom szatana" oraz pro�ba, aby �aska Chrystusa strzeg�a ich "nieustannie na drodze �ycia" 21. Przez odradzaj�ce obmycie cz�owiek uczestniczy w zwyci�stwie Chrystusa nad diab�em i grzechem, kiedy przechodzi "z tego stanu, w kt�rym .... rodzi si� synem pierwszego Adama, do stanu �aski i "przybrania za syn�w" Bo�ych [Rz 8,15] za po�rednictwem drugiego Adama - Jezusa Chrystusa " 22 i zostaje wyzwolony z niewoli grzechu do wolno�ci, ku jakiej wyswobodzi� nas Chrystus (por. Ga 5,1).

9. Chocia� wierni odrodzili si� w Chrystusie, do�wiadczaj� pokus tego �wiata. Dlatego winni czuwa� na modlitwie i prowadzi� trze�we �ycie, poniewa� ich przeciwnik, "diabe�, jak lew rycz�cy kr��y, szukaj�c, kogo po�re�" (1 P 5, 8). Winni mu si� przeciwstawia� mocni w wierze oraz utwierdzeni "w Panu si�� Jego pot�gi" (Ef 6,10), a tak�e wspierani przez Ko�ci�, kt�ry prosi za swoich syn�w, aby byli "bezpieczni od wszelkiego zam�tu" 23. Dzi�ki �asce p�yn�cej z sakrament�w, a zw�aszcza z cz�stego udzia�u w celebracji pokuty otrzymuj� oni moc do osi�gni�cia pe�nej wolno�ci dzieci Bo�ych (por. Rz 8,21) 24.

10. Tajemnica Bo�ego mi�osierdzia staje si� jednak dla nas trudniejsza do poj�cia 25, kiedy za Bo�ym dopuszczeniem zdarzaj� si� przypadki szczeg�lnego udr�czenia i op�tania przez diab�a jakiego� cz�owieka nale��cego do Bo�ego ludu i o�wieconego przez Chrystusa po to, aby jako syn �wiat�o�ci doszed� do �ycia wiecznego. Jasno objawia si� w�wczas (por. Ef 6,12) tajemnica nieprawo�ci, kt�ra dzia�a w �wiecie (por. 2 Tes 2,7), chocia� diabe� nie mo�e przekroczy� granic wyznaczonych mu przez Boga. Ta forma w�adzy diab�a nad cz�owiekiem r�ni si� od wp�ywu, jaki przechodzi na cz�owieka z tytu�u grzechu pierworodnego i jest grzechem 26. W takich przypadkach Ko�ci� b�aga Chrystusa Pana i Zbawiciela oraz ufaj�c Jego mocy �pieszy z wielorak� pomoc� cz�owiekowi dr�czonemu lub op�tanemu, aby od tego dr�czenia lub op�tania zosta� uwolniony.

11. W�r�d tych form pomocy wyr�nia si� egzorcyzm uroczysty, zwany wielkim lub wi�kszym 27, b�d�cy obrz�dem liturgicznym. Z tej racji egzorcyzm maj�cy na celu "wyp�dzenie z�ych duch�w lu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin