oryginal-zlote-zasady-negocjacji_zlote.pdf

(7757 KB) Pobierz
656433754 UNPDF
Z³ote zasady negocjacji
Autorzy: Ivan Bureš, Vlasta A. Lopuchovská
T³umaczenie: Damian Walisko
ISBN: 83-246-0003-5
Tytu³ orygina³ u: Zlata pravidla
Format: A5, stron: 136
W³aœciwy dobór komunikatu to most, po którym oponent przejdzie na Twoj¹ stronê
Techniki komunikacji — docieranie do ró¿nych typów rozmówców
Uwa¿ne s³uchanie i odbieranie ukrytych sygna³ów oponenta
Panowanie nad emocjami i prowadzenie negocjacji w po¿¹danym kierunku
Jak rodzi siê porozumienie miêdzy stronami negocjacji? Oponenci zasiadaj¹ do sto³u,
maj¹c przeciwne oczekiwania. Twoim zadaniem jako negocjatora jest dotrzeæ
do rozmówcy — wywo³aæ jego pozytywn¹ reakcjê i przedstawiæ propozycjê tak,
aby zaakceptowa³ Twój sposób myœlenia. Jeœli to siê uda, dalsze negocjacje bêd¹
du¿o ³atwiejsze.
Z tej ksi¹¿ki dowiesz siê, jak dopasowaæ przekaz do osobowoœci oponenta,
jak zaskarbiæ sobie jego przychylnoœæ oraz które informacje podkreœliæ, a które
pomin¹æ. Jej autorami s¹ eksperci od komunikacji miêdzyludzkiej, specjalizuj¹cy siê
w formu³owaniu maksymalnie skutecznych przekazów. Ta ksi¹¿ka równie¿ jest takim
przekazem. Znajdziesz w niej przyk³ady technik negocjacyjnych, poparte solidn¹
wiedz¹, skonstruowane tak, abyœ móg³ je ³atwo przyswoiæ i zapamiêtaæ.
Rozpoznawanie typu negocjatora
Wp³ywanie na emocje oponenta: metafory, analogie, kolory i inne „klucze”
do ludzkiej psychiki
Zadawanie w³aœciwych pytañ i kontrolowanie kierunku negocjacji
Szybkie przyswajanie wiedzy potrzebnej w negocjacjach
„Druga para uszu” i odbiór sygna³ów niewerbalnych
£agodzenie groŸnych emocji i odpieranie ataków
Wypowiadanie dowolnych opinii, ale bez k³amstw
Zostañ negocjatorem ujarzmiaj¹cym nie tylko rozum, ale i emocje
656433754.005.png 656433754.006.png 656433754.007.png 656433754.008.png 656433754.001.png 656433754.002.png
Przedmowa
5
1. Zdrowy rozsądek to najlepsza gwarancja
przygotowania się do negocjacji
7
1.1. Jak postrzegamy świat?
9
1.2. Nikt nie jest taki sam
14
1.3. Mapa myśli pomoże w pomyślnym prowadzeniu negocjacji
19
1.4. Neurolingwistyczne programowanie stylu
25
2. Gest lub dobór koloru mają wagę słowa 31
2.1. Ciało zawsze uczestniczy w komunikacji 33
2.2. Mowa ciała nie dotyczy tylko ciała 38
2.3. „Small talk” albo werbalne badanie niewerbalnych zwyczajów 43
2.4. Czy słowa potrafią kłamać?
48
3. Uważne słuchanie i zrozumienie
to główne filary porozumienia
55
3.1. Pragmatyczne formy komunikacji
57
3.2. Przy słuchaniu wykorzystujmy „dwie pary uszu”
63
3.3. Co nazywamy słuchaniem aktywnym i pasywnym
68
3.4. Klucze do bramy zrozumienia
73
4. Kto pyta, ten kontroluje kierunek i rozwój negocjacji
79
4.1. Pytanie bez celu jest jak chybiony strzał
81
4.2. Kategorie i rodzaje pytań
85
4.3. Uwaga na pułapkę prezentacji i ceny
90
4.4. Rola pytań w podsumowaniu negocjacji
94
656433754.003.png
4
S PIS TREŚCI
5. Odpowiedzią na ostry zarzut jest trafny argument
101
5.1. Co to jest argumentacja?
103
5.2. „Zarzut” nie zawsze wynika z postawy
110
5.3. Najczęstszymi zarzutami są te, które sami przywołujemy
115
5.4. Zarzuty należy rozbroić, w żadnym przypadku
nie można ich negować
120
Zakończenie
127
Bibliografia (wykorzystana w książce i polecana)
129
Zdrowy rozsądek to najlepsza gwarancja
przygotowania się do negocjacji
Trzymaj się tematu, słowa podążą za nim
H ORACY
656433754.004.png
1.1. Jak postrzegamy świat?
Grupę ludzi możemy wyobrazić sobie jako zbiór dążeń. Każdy z nas
się o coś stara, czymś się zajmuje. W całej tej mieszaninie ludzkich
ambicji i celów nie uchronimy się przed koniecznością przekony-
wania o słuszności własnych poglądów innych osób, które spotykamy
w życiu prywatnym i zawodowym. Co więcej, nasze działania mogą,
w sposób zamierzony lub przypadkowy, zostać nagle wstrzymane.
W takiej sytuacji musimy domagać się swoich praw do kontynu-
owania dyskusji z podwójną energią, używając argumentów siło-
wych lub poprzez negocjacje. W życiu codziennym najczęściej ma-
my do czynienia z tym drugim przypadkiem. Użycie siły zazwyczaj
jest ostatecznością, i to oczywiście pod warunkiem zachowania kon-
troli nad emocjami. W handlu i marketingu jesteśmy jednak skazani
na umiejętności prowadzenia negocjacji. W tym przypadku stoso-
wanie siły absolutnie nie pomoże. Zasada ta obowiązuje nie tylko
w kontaktach handlowych — również w rodzinie, w rozmowach
z podwładnymi, przełożonymi, sąsiadami, urzędnikami czy kolegami.
O ile w życiu prywatnym sami ponosimy konsekwencje tego, co wy-
negocjowaliśmy, to w przypadku życia zawodowego możemy wpły-
nąć na losy tysięcy, a czasami nawet milionów ludzi. Z tego powodu
podczas dyskusji nie możemy liczyć na zbieg okoliczności. Do każ-
dych negocjacji musimy się należycie przygotować.
Konieczność prowadzenia negocjacji jest zatem częścią naszej
rzeczywistości. Dla handlowca, któremu książka ta przyda się za-
pewne najbardziej, jest to praktycznie chleb powszedni. Zastanówmy
się przez chwilę nad znaczeniem słowa rzeczywistość . Przygotowanie do
negocjacji musimy bowiem rozpocząć od właściwego zrozumienia
tego pojęcia. Starożytni Grecy odbierali to słowo zupełnie materiali-
stycznie. Definiowali rzeczywistość za pomocą czterech żywiołów:
ognia, wody, ziemi, powietrza. Uważali, że bez nich nie może istnieć
życie, a tym samym rzeczywistość. W starożytnej Grecji żył jednak
pewien człowiek o pedantycznym usposobieniu — Platon. Sprowo-
kował on dyskusję pytaniem: „Przecież rzeczywistością nie może być
tylko materia, jej częścią są również miłość, zazdrość, nienawiść,
sympatia, antypatia, które nie są materią!”. Platon jako pierwszy po-
kazał, że rzeczywistości nie można pojmować wyłącznie materiali-
stycznie, gdyż jej nieodłączną częścią są także wyobrażenia oraz „idee”.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin