Doświadczenia z wodą w oparciu o opowiadanie „Przygoda Oli”
· uświadomienie znaczenia ekologicznego środowisk wodnych
dziecko:
· rozumie, że woda jest środowiskiem wszelkiego życia, zdaje sobie sprawę, ze człowiek nadmiernie zanieczyszcza przyrodę i trzeba temu zapobiegać
· potrafi wyciągnąć wnioski i dokonuje uogólnień na podstawie związków przyczynowo-skutkowych podczas przeprowadzania doświadczeń
· jest wrażliwe ekologicznie, dostrzega piękno przyrody
· doskonali sprawność manualną, doskonali aparat oddechowy
· pogadanka na temat usłyszanego opowiadania
· zabawy ruchowej
· słomki do napojów
· nożyczki
· woda i lód
· cukier
· sól
· piasek
· mąka
· glina
· tkanina
· folia
· papier
o Jak skończyła się historia rybki?
o Co było w stawie i jak się tam mieszkało rybce?
o Dokąd Ola zabrała rybkę?
o Czy wszystkie rybki mogą mieszkać w akwarium?
o Co możemy zrobić, aby woda w stawach , jeziorach i rzekach była czysta?
Pokoloruj i wytnij staw i rybki. Umieść rybki w zanieczyszczonym stawie, a następnie za pomocą słomki (do napojów) przenieś je do czystego stawu.
o Obserwacje wrzenia wody (zjawisko chmur i deszczu)
o Zamarzanie wody i topnienie lodu
o Wsiąkanie wody w piasek, tkaninę, folię, papier…
o Rozpuszczanie w wodzie różnych substancji (cukier, sól – roztwory), (piasek, mąka, glina – zawiesiny)
o Filtrowanie zawiesin
sowa7708