bez_orzeczen_rownowazniki_zdania.doc

(96 KB) Pobierz

3

Temat: Bez orzeczeń, czyli o równoważnikach zdania.

 

Cele lekcji

Uczeń:

-          zna i stosuje pojęcia wypowiedzenie, zdanie i równoważnik zdania;

-          rozpoznaje typy wypowiedzeń, także  w tekstach użytkowych;

-          stosuje równoważniki zdań oraz zawiadomienia* (bez wprowadzania terminu)
do konstruowania tytułów.

 

* Autorka podręcznika proponuje określanie tego typu wypowiedzeń na zasadzie wykluczania (porównaj ćw. 6, s. 49). 

 

Pomoce: karty pracy; wycinki z gazet; podręcznik Jutro pójdę  w świat kl. 5, s. 48–50.

 

Uwaga: Uczniowie przynoszą wycinane z gazet reklamy oraz tytuły.

 

Tok lekcji

1.      Nawiązanie do tematu lekcji – przypomnienie wiadomości o orzeczeniu. Uwaga: Przy słabszej klasie, jeśli jest taka potrzeba, powtórzenie to można zrealizować
z ćwiczeniem – karta pracy 1. W podanym dowcipie uczniowie podkreślają orzeczenia. Następnie ktoś z klasy opowiada jakiś żart, po czym wspólnie uczniowie szukają w nim orzeczeń.

2.      Różnice między zdaniem a równoważnikiem:

a)      ćwiczenie – karta pracy 2 (zadanie może być wykonywane w grupach);

b)     regułka do uzupełnienia po odczytaniu definicji ze s. 48karta pracy 3;

c)      ćw. 2, 3, 4 i 5, s. 49 - omówienie wyników pracy.

3.      Wypowiedzenie typu zawiadomienie:

a)      ćw. 6, s. 49;

b)     karta pracy 4 – uzupełnienie tabelki tytułami z ramki, wyszukanie zdań
i równoważników w przyniesionych wycinkach prasowych, wzbogacenie tymi przykładami tabelki.

4.      Praca domowa: Napisz streszczenie swojego ulubionego filmu, podkreśl orzeczenia w zdaniach. Następnie, używając równoważników zdań, napisz przebieg zdarzeń
w tym filmie.

 

 

 

 

 

 

 

 

Karty pracy na następnej stronie

 

 

 

 

 

 

 

 

Karta pracy 1

 

☺☺☺

– Tato, kiedy była bitwa pod Grunwaldem?

– Nie wiem, synu.

– A czym zajmował się Kopernik?

– Nie pamiętam.

– A nie gniewasz się, że ciągle cię o coś pytam?

– Och, nie, przecież w ten sposób możesz się wiele nauczyć!

 

 

 

 

Karta pracy 2

Pewien nieśmiały rycerz postanowił zanotować sobie, w jaki sposób wyzna miłość kasztelance. Plan pisał zdaniami. Jego giermek także notował, lecz równoważnikami zdań. Część notatek giermka zaginęła. Odtwórz je. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karta pracy 3

 

 

............................................................ to grupa wyrazów przekazująca jakąś informację, myśl.

Wypowiedzenia dzielimy na .................................................... (np. Rycerz przybył pod okno swej ukochanej) oraz równoważniki zdań  (Przybycie rycerza), które nie zawierają ..........................................................................

 

 

 

 

 

 

 

Karta pracy 4

 

Tytuły

Zawierające orzeczenie

Bez orzeczenia, które można uzupełnić

Bez orzeczenia – nie wiadomo jak uzupełnić

„Mówią wieki”

„Ewa gotuje”

 

 

 

 

 

 

 

 

„Powrót Arabeli”

„Brzydula”

 

 

 

 

 

 

 

zdania

 

 

 

równoważniki zdań

 

wypowiedzenia, które nie są zdaniami ani równoważnikami

wypowiedzenia

 

 

„Jaka to melodia?”;  „Jutro pójdę w świat”; „Boso przez świat”; „Powrót muszkieterów”; „Opowieści z Narnii”; „Chodź, pomaluj mój świat”; „Gotuj z Okrasą”; „Tryumf Pana Kleksa”; „Rozmowy w toku”; „Jedenastoletni zakochany”; „Panna z mokrą głową”; „Kazimierz Wielki kumem”; „Czwórka plus z wieloryba”; „Co to jest radość?” ; Lato Muminków”.

www.wsip.pl

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin