ABC NLP - 45 modulow(lekcji)(2).pdf

(776 KB) Pobierz
ABC NLP
 
 
45 modułów  
Internetowy kurs 
 
227012998.005.png 227012998.006.png
Internetowy kurs „ABC  NLP” Aleksander Łamek 
Moduł 1 
 
Witam w pierwszym module internetowego kursu "ABC NLP". Pierwszym blokiem tematycznym kursu 
będą metaprogramy. 
 
Metaprogramy 
 
Terminem metaprogramy określa się filtry,  jakie posiada w swoim umyśle każdy człowiek. Te filtry 
powodują, że każdy z nas interpretuje napływające do nas informacje w specyficzny dla siebie sposób. 
W rezultacie metaprogramy tworzą nasze własne światy. 
 
Metaprogramy możemy wykorzystywać na dwa sposoby: 
 
1. Do pracy nad samym sobą 
Gdy poznamy według jakich metaprogramów działamy, będziemy bardziej świadomi swoich zachowań 
i  dzięki  temu  będziemy  mogli  bardziej świadomie  na  nie  wypływać  oraz  podejmować  bardziej 
świadomie decyzje. To z kolei pozwoli nam działać skuteczniej i z większą satysfakcją. 
 
2. Do komunikowania się i wywierania wpływu na innych ludzi 
Znając  metaprogramy  innych  ludzi  jesteśmy  w  stanie  lepiej  zrozumieć  ich  sposób  myślenia  i 
funkcjonowania. A wtedy możemy dopasować naszą komunikację do ich świata, dzięki czemu nasz 
przekaz spotka się ze znacznie większym zrozumieniem z ich strony. 
 
W zależności od literatury i trenerów prowadzących kursy NLP wyróżnia się od kilku do kilkudziesięciu 
metaprogramów. W trakcie tego kursu poznasz kilkanaście metaprogramów, które najbardziej przydają 
się w życiu.  
 
Odpowiedzialność za proces komunikowania się 
 
Zanim jednak przejdziemy do konkretnych metaprogramów, to w dzisiejszym module zajmiemy się 
jednym z założeń NLP, które brzmi: 
 
JEŻELI  NASZ  KOMUNIKAT  (PRZEKAZ)  NIE  ZOSTAŁ WŁAŚCIWIE  
ZROZUMIANY  PRZEZ  ODBIORCĘ,  TO  WINA  LEŻY PO  NASZEJ  
STRONIE 
 
Proponuję przeczytać powyższe założenie kilka razy. Ma ono diametralne znaczenie z punktu widzenia 
całego NLP. Jego sens jest taki, że to nadawca jest odpowiedzialny za to, jak jego komunikat zostanie 
odebrany i zrozumiany przez odbiorcę. 
 
W  tym  momencie  być  może  ktoś  skomentuje  to  słowami:  to  przecież  oczywiste.  Niestety  dla 
zdecydowanej większości ludzi wcale takie oczywiste to nie jest. Gdy komunikujemy się z drugą osobą i 
Edukacja i Nauka Aleksander Łamek tel. (22) 423 64 36, 0602 59 30 20, e‐mail: alamek@smiech.org 
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozprowadzanie zabronione. 
Internetowy kurs „ABC  NLP” Aleksander Łamek 
ona nas nie rozumie, to najczęściej winę za to zwalamy na tę drugą osobę. Myślimy sobie: Przecież 
powiedziałem jasno co mam na myśli, Ona chyba specjalnie udaje, że mnie nie rozumie, Przecież on 
mówi od rzeczy, itd. 
 
Najczęściej kłótnie wyglądają tak, że każda osoba mówi swoje i wkurza się, że druga strona jej nie 
rozumie.  Powoduje  to  tylko  zaostrzenie  kłótni.  Ale  często  podobnie  wygląda  to  w  mniej 
emocjonujących  sytuacjach.  Przekazujemy  nasz  komunikat  (mówimy,  piszemy,  pokazujemy,  itd.)  i 
wydaje nam się oczywiste, że druga strona powinna go dokładnie zrozumieć. Gdy jednak tak się nie 
dzieje, to winę za to zwalamy na drugą stronę. 
 
Zakłócenia  w  komunikacji  mogą  zachodzić  na  wielu  jej  etapach.  Gdy  nasze  myśli  zamieniamy  w 
wypowiadane słowa  (etap 1),  już może dochodzić do zniekształceń, gdyż nie zawsze nasze słowa są w 
stanie w pełni wyrazić to, co mamy na myśli. Gdy nasz komunikat wysyłamy w świat (wypowiadając go, 
pisząc, itd.)  (etap 2),  to może dochodzić do kolejnego zakłócenia (gdy np. prowadzimy rozmowę w 
dużym hałasie). W końcu nasz komunikat dochodzi do odbiorcy i on ten komunikat interpretuje  (etap 3)  
przy pomocy swojego umysłu (który posiada filtry w postaci metaprogramów). I tu również może 
dochodzić do zniekształceń. 
 
Ćwiczenie 1 
 
Zastanów się, który z trzech podanych wyżej etapów najczęściej powoduje zakłócenia w komunikacji w 
Twoich kontaktach z innymi ludźmi. 
 
 
Dlaczego warto zapisywać? 
 
Podczas tego kursu wielokrotnie będę Cię prosił o to, abyś zapisywał różne ćwiczenia na kartce. Wynika to z kilku 
powodów: 
 
Powód 1.  Robienie czegoś tylko w naszym umyśle ma tę wadę, że możemy naszym umysłem dowolnie sterować i 
sami sobie wmawiać, że coś zrobiliśmy (np. jakieś ćwiczenie), chociaż tak naprawdę wcale tego nie zrobiliśmy. 
Jeżeli zrobimy zadanie na kartce, wtedy będziemy czarno na białym widzieli, czy je wykonaliśmy, czy nie. 
 
Powód  2 .  Zapisanie  czegoś  na  kartce  wymaga  poniesienia  dodatkowego  wysiłku.  Ten  dodatkowy  wysiłek 
motywuje nas do wkładania większego wysiłku w kolejnych krokach, gdy będziemy musieli wcielić w życiu to, co 
zapisaliśmy na kartce. 
 
Powód 3.  Gdy coś zapiszemy na kartce, to podchodzimy do tego poważniej, gdyż mamy wtedy fizyczny dowód 
na to, że coś chcemy zrobić. 
 
Powód 4.  Gdy jesteśmy w dołku emocjonalnym, to wtedy przypominamy sobie łatwo negatywne doświadczenia 
z przeszłości. Natomiast trudniej przypominamy sobie to wszystko, co jest związane z emocjami pozytywnymi 
(jest  to  tzw.  pamięć  emocjonalna).  Jeżeli  napiszemy  na  kartce  informacje  związane  z  pozytywnymi 
doświadczeniami, to jeśli znajdziemy się w emocjach negatywnych, to nie będziemy musieli wysilać się, aby te 
Edukacja i Nauka Aleksander Łamek tel. (22) 423 64 36, 0602 59 30 20, e‐mail: alamek@smiech.org 
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozprowadzanie zabronione. 
227012998.007.png 227012998.008.png
Internetowy kurs „ABC  NLP” Aleksander Łamek 
pozytywne doświadczenia sobie przypominać, tylko wystarczy wtedy sięgnąć po ściągę w postaci kartki.  
 
Jakie są konsekwencje zwalania winy za nieudany komunikat na drugą stronę? 
 
Po pierwsze, nie zastanawiamy się, czy błąd tkwił po naszej stronie. 
Po drugie, nie czujemy potrzeby naprawienia błędów w komunikacji. 
Po trzecie, mamy pretensje do drugiej strony, że nas źle zrozumiała. 
Po  czwarte,  mamy  też żal, że  druga  strona  nie  postanowiła  naprawić  błędu  w  odbiorze 
komunikatu, który w naszym mniemaniu popełniła. 
 
Jak widać  te  konsekwencje  nie  są  zbyt miłe  i w  niektórych  sytuacjach mogą  skończyć  się  nawet 
zerwaniem znajomości z jakąś osobą. 
 
Spójrzmy  co  się  stanie,  jeżeli  uznamy, że  to  nadawca  komunikatu   (czyli  my)  popełnił  błąd  w 
komunikacji: 
 
Po pierwsze, zastanawia się gdzie popełnił błąd. 
Po drugie, pragnie podjąć kroki mające naprawić błąd. 
Po trzecie, zaczyna baczniej zwracać uwagę na świat drugiej osoby, aby kolejny komunikat 
mógł być lepiej do niej dopasowany. 
Po czwarte, nie ma pretensji do drugiej strony.  
 
Prawda, że wygląda to dużo lepiej? 
 
Tu jednak może pojawić się pytanie. A co jeśli faktycznie błąd tkwi po stronie odbiorcy?  
Oczywiście może  się  tak  zdarzyć,  ale  tak naprawdę będzie  to można  sprawdzić, gdy  spróbuje  się 
przesłać ponownie komunikat kilka razy na kilka różnych sposobów. Dlatego warto  jednak przyjąć 
zawsze na początek założenie, że to my musimy zmienić/udoskonalić nasz przekaz. 
 
Na wesoło 
 
Na stacji PKP pewien pan podchodzi do kasy i mówi: 
-
Poproszę bilet. 
-
A dokąd? – pyta kasjerka. 
-
A co Pani taka ciekawska? 
 
Przejęcie pełnej odpowiedzialności za to, jak nasz komunikat zostanie odebrany przez drugą stronę, nie 
jest łatwe.  Z własnego  doświadczenia wiem, że  dużo  zależy  od  naszej motywacji.   Jeżeli  sytuacja 
dotyczy osób, które lubimy i na znajomości z którymi nam zależy, wtedy łatwiej będzie nam wziąć 
odpowiedzialność za poprawienie komunikacji i podejmiemy wysiłek, aby ją poprawić, niż w przypadku 
osoby, która jest dla nas obojętna.  
 
Edukacja i Nauka Aleksander Łamek tel. (22) 423 64 36, 0602 59 30 20, e‐mail: alamek@smiech.org 
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozprowadzanie zabronione. 
4
227012998.001.png 227012998.002.png
Internetowy kurs „ABC  NLP” Aleksander Łamek 
Motywacja  może  też  zależeć  od  konsekwencji,  jakie  poniesiemy,  jeżeli  nie  naprawimy  błędu  w 
komunikacji. Np. możemy nie  lubić naszego  szefa,  ale  jeżeli nie poprawimy komunikacji  z nim,  to 
możemy liczyć się z utratą pracy. 
 
Ćwiczenie 2 
 
Spróbuj sobie przypomnieć i zanotować na kartce jak najwięcej sytuacji, gdy komunikowałeś się z kimś 
(pojedynczą osobą lub grupą) i nastąpiły kłopoty z właściwym zrozumieniem Twojego komunikatu. 
Przypomnij sobie jak twój komunikat został zniekształcony przy odbiorze. Przypomnij sobie na kogo w 
tych sytuacjach "zwalałeś winę" za brak porozumienia  ‐ na siebie czy na odbiorców. 
Im więcej sytuacji uda Ci się wypisać, tym lepiej. 
 
Zapewne jak u większości ludzi będziesz miał po tym ćwiczeniu i sytuacje, gdzie brałeś na siebie winę za 
niepowodzenie komunikacji, jak i gdy zwalałeś ją na drugą stronę. Proponuję abyś zastanowił się od 
czego to mogło zależeć. 
 
Ćwiczenie 3 
 
Skup się teraz na tych sytuacjach z ćwiczenia poprzedniego, w których winę za niepowodzenie zwalałeś 
na drugą  stronę. Wyobraź  sobie, że  cofasz  się w  czasie do  tamtych  sytuacji, do momentów, gdy 
dostrzegasz, że  twój komunikat  zostaje niewłaściwie odebrany. Przyjmij  założenie, że błąd był po 
twojej stronie. Jak sądzisz, co takiego zrobiłeś niewłaściwie, że Twój komunikat nie został odebrany 
tak, jak tego chciałeś? Co należy zmienić, aby stał on się zrozumiały dla odbiorców? Zastanów się nad 
tym jak najdokładniej dla każdej z tych sytuacji. 
 
Ćwiczenie 4 
 
Teraz  proponuję  abyś  wybiegł  oczami  w  przyszłość.  Zastanów  się,  jakiego  rodzaju  sytuacje  w 
przyszłości mogą prowadzić do błędnego odebrania Twojego przekazu (wykorzystaj do tego swoje 
doświadczenia z przeszłości). Czy będą to rozmowy z szefem, panią z urzędu skarbowego, własnym 
dzieckiem, itd.? Wypisz te sytuacje i zastanów się jak będziesz chciał w nich zareagować, znając już 
opisaną w tym module zasadę NLP.  
 
I na koniec  tego modułu zachęcam Cię do puszczenia wodzy wyobraźni  i zastanowienia  się  jakby 
wyglądał nasz świat, gdyby każdy na naszej planecie stosował się do zasady, że  JEŻELI NASZ PRZEKAZ 
NIE ZOSTAŁ WŁAŚCIWIE ZROZUMIANY PRZEZ ODBIORCĘ, TO WINA LEŻY PO NASZEJ STRONIE.  
 
Już teraz zapraszam Cię do kolejnego modułu, który otrzymasz za dwa dni, a w którym zajmiemy się 
pierwszymi metaprogramami. 
Edukacja i Nauka Aleksander Łamek tel. (22) 423 64 36, 0602 59 30 20, e‐mail: alamek@smiech.org 
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozprowadzanie zabronione. 
227012998.003.png 227012998.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin