na styczeń pakiet mój świat.doc

(112 KB) Pobierz
 
 
 
 
 
 
 
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO –

OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

W GRUPIE VI DZIECI 6 – LETNICH 

NA MIESIĄC – STYCZEŃ 2004 r.

 

 

TEMATYKA:

 

  I TYDZIEŃ              -              Wiem, że zima to trudny czas dla                        zwierząt.

  II TYDZIEŃ              -              Wiem, kto leczy drzewa i kto mieszka  w lesie!

III TYDZIEŃ              -              Pamiętamy o Święcie Babci i Dziadka.

IV TYDZIEŃ              -              Wiem, jak bezpiecznie bawić się na śniegu i lodzie.

 

 

 

 

 

                                                                 Opracowała:

                                                    Anna Szeremeta

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – Wiem, że zima, to trudny czas dla zwierząt.

EDU

KA

CJA

SYTUACJE EDUKACYJNE

UMIEJĘTNOŚCI

 

UMYSŁOWA

 

·  Słuchanie opowiadania H. Łochockiej              „O wróbelku Elemelku, pustym brzuszku            i rondelku”. Rozmowa na temat dokarmiania ptaków.

 

·  Zabawa badawcza pt. „Jak powstaje lód?”         w oparciu o fragment opowiadania                    H. Bechlerowej „Jedna srebrna kropla”.

 

·  Zabawa aktywizująca pt. „Jak pomóc zwierzętom przetrwać zimę?” – praca z Marcinem R, Patrycją N.

·  Oglądanie albumów przyrodniczych – „Ptak to, czy nie ptak?” poprzedzone opowiadaniem R. Przymusa „Bar pod skrzydełkiem”.

·  Wprowadzenie litery L, l na podstawie wyrazu „las”.

 

·  Ćwiczenia z liczbami od 1 – 5                         z wykorzystaniem wiersza J. Kulmowej „Kwitną gawrony”. Wprowadzenie liczby 5    i cyfry 5.

 

·  Zabawa dydaktyczna „Stołówka dla ptaków”.

 

 

 

·  Rozwijanie wyobraźni twórczej, dostrzeganie różnic i podobieństw. Tworzenie dalszego ciągu opowiadania do wybranego przez nauczyciela dowolnego fragmentu.

·  Rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci, obserwacja przez lupę płatków śniegu. Wykonanie ćwiczenia w książce cz.I, s. 63, ćw. 2.

·  Twórcze rozwiązywanie problemów, dzielenie się swoimi pomysłami.

 

·  Poznanie cech charakterystycznych dla ptaków. Uważne słuchanie tekstu literackiego, śledzenie jego akcji.

 

·  Zapoznanie z wyglądem litery L, l drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazu „las”.

·  Kształtowanie pojęcia liczby 5 w aspektach kardynalnym i porządkowym. Wprowadzenie obrazu graficznego  liczby 5.

 

 

·  Utrwalenie znaku graficznego liczby 5 – praca z książką cz. I, s. 88, ćw. 1 i 2.

 

RUCHOWA

 

·  Ćwiczenia poranne – zestaw nr 17 (wł.)

 

 

·  Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr IX (wł)        P.: ławeczka, skakanka.       

 

·  Zabawy ruchowe:

- orient.- porządk. „ Zmarznięty ptaszek – wesoły ptaszek,

 

           -z elem. biegu „ Lodowe figury,

 

            - zabawa dramowa „Karmnik dla ptaszka”.

 

 

·  Rozwijanie dużych grup mięśniowych. Ćwiczenie tułowia w płaszczyźnie czołowej.

 

·  Wchodzenia na czworakach po ławeczce pochyłej, zjeżdżania na brzuchu po powierzchni pochyłej.

 

·  Doskonalenie podskoków obunóż lekkich i sprężystych. Dostarczanie ustrojowi dziecięcemu bodźca rozwojowego

·  Rozwijanie orientacji w przestrzeni oraz jej zagospodarowanie.                                                

·  Współdziałanie w zespole podczas tworzenia daszku dla ptaków ze złączonych rąk.                                     

RUCHOWA  

 

·  Spacer na świeżym powietrzu.

 

 

 

 

·  Obserwowanie zamarzniętych kałuż, oszronionych drzew, zachowania ptaków, które pozostały u nas na zimę.

ESTETYCZNA

 

·  Zabawa muzyczna „Czary, mary zmiana pary” do piosenki „Do Siego Roku” A. Galicy.

 

 

·  Ćwiczenia rytmiczne z wykorzystaniem tataizacji do piosenki „Do Siego Roku”.

 

 

 

·  „Dla każdego coś miłego” – zagadki słowno – rytmiczne.

 

·  „Mała orkiestra” – zabawa z piosenką.

 

 

 

·  Ćwiczenia graficzne do piosenki „Lata ptaszek po ulicy” i „Stoi różyczka” – metoda Bon Depart.

 

·  Lepienie z masy solnej na temat „Ptaki – cudaki”.

 

·  Stemplowanie gąbką lub korkiem kompozycji na kartce pod nazwą „Zimowe okno”.

 

·  „Rysunek na śniegu” – rysowanie patykiem na śniegu na temat dowolny.

 

 

·  Kolorowanie konturów dowolnych zwierząt.

 

·  Malowanie farbami plakatowymi palcami i cała dłonią na temat „Ptasie ślady”.

 

 

 

·  Kształcenia poczucia rytmu oraz pamięci podczas zamieniania się miejscami w obrębie swojej pary lub całej grupy przy zabawie z piosenką „Do Siego Roku”.

 

·  Rozróżnianie wartości rytmicznych (ćwierćnuta, ósemka). Zapoznanie z symboliką zapisu nutowego (kwadrat – ćwierćnuta, prostokąt – połowa z tego kwadratu – ósemka).

·  Odczytywanie zaszyfrowanych rytmów. Próby odtworzenia usłyszanego rytmu operując głosem.

·  Próby zaznaczania pierwszej miary taktu. Zachęcania do pokonywania trudności. Wsłuchiwanie się w takt i dynamikę piosenki.

·  Kreślenie linii pionowych i poziomych        w rytm piosenki.

 

 

·  Rozwijania sprawności manualnej podczas wykonywania rzeźby i jej ozdabiania.

 

·  Obserwacja widoku zza okna                         i  wypowiadanie się na ten temat. Przenoszenie obserwacji na papier.

 

·  Czerpanie przyjemności z tworzenia dowolnych  rysunków na śniegu, obserwacja przyrodnicza najbliższego otoczenia.

 

·  Ćwiczenia koordynacji ruchowej – kolorowanie obrazków zwierząt.

·  Próby odciskania dłonią śladów na dużych arkuszach papieru. Przypisywanie zostawionego znaku do nazwy ptaka.

 

 

 

 

 

 

 

II TEMAT KOMPLEKSOWY – Wiem, kto leczy drzewa i kto mieszka     w lesie!

EDU

KA     CJA  

SYTUACJE EDUKACYJNE

UMIEJĘTNOŚCI

UMYSŁOWA

 

·      Rozmowa na temat treści utworów : wiersza M. Kownackiej „Dzięcioł”,             i T. Śliwiaka „Chory dzięcioł”.

 

·      Zabawa dydaktyczna „ Jak my ludzie, możemy chronić las?”.

 

 

 

 

·      Słuchanie opowiadania M. Kownackiej    pt. „O leśnym doktorze, co sośnie pomoże”.

 

 

·      Rozwiązywanie zagadek i słuchanie tekstu M. Kownackiej „Kto śpi, a kto nie śpi?” – praca z Filipem Ł, Hubertem P, Sewerynem

 

·      Zabawa dydaktyczna „ Zwykłe i niezwykłe historie”.

 

·      Zabawa pamięciowa „Znajdź dzięcioła” – praca z Michałem, Hubertem, Kingą.

 

 

·      Zabawa matematyczna pt. „Spotkanie        w lesie”.

 

 

 

·  Rozwijania zainteresowań przyrodniczych  u dzieci, swobodnego wypowiadania się na określony temat, prawidłowego zachowywania się w lesie.

·  Dokonywania obserwacji środowiska przyrodniczego i dzielenie się indywidualnymi spostrzeżeniami                w naturalnych sytuacjach. Uświadamianie dzieciom konieczności dbania o przyrodę.

 

·  Utrwalenia wiadomości o lesie. Próby uzasadnienia dlaczego „dzięcioła” nazywamy leśnym doktorem – formułowanie dłuższych wypowiedzi.

·  Analizowania treści podanej zagadki, kształtowanie przyjaznego stosunku do zwierząt, poznawanie ich zwyczajów           i upodobań.

·  Rozwijania wyobraźni przez samodzielne tworzenie opowiadania.

 

·  Ćwiczenia w czytaniu globalnym wyrazów: sosna, jodła, klon, dąb. Analiza i synteza sylabowa.

 

·  Ćwiczenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi, przeliczanie w zakresie 5 – praca     z książką cz. I, s. 89.

 

 

RUCHOWA

 

·      Ćwiczenia poranne zestaw nr 18 (wł.)

 

·      Ćwiczenia gimnastyczne nr IX (wł.) (powt.)  P : ławeczka, skakanka.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin