Visual Basic NET cwiczenia.pdf

(733 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Visual Basic .NET.
SPIS TRECI
Æwiczenia
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Marcin Szeliga
ISBN: 83-7361-432-X
Format: B5, stron: 176
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Kolejna, siódma ju¿ wersja jêzyka Visual Basic (Visual Basic .NET) to prawdziwa
rewolucja — firma Microsoft opracowa³a jednolite rodowisko programistyczne,
a jednym z jego podstawowych jêzyków (oprócz Visual C++ i Visual C#) jest w³anie
Visual Basic. Dziêki wsparciu potê¿nej firmy, jak¹ jest Microsoft i rozpowszechnieniu
systemu Windows, Visual Basic .NET sta³ siê jednym z najczêciej u¿ywanych
jêzyków programowania na wiecie.
Ksi¹¿ka „Visual Basic .NET. Æwiczenia” adresowana jest do osób, które chc¹ poznaæ
podstawowe zasady tworzenia w jêzyku VB .NET programów sterowanych zdarzeniami.
Jak wszystkie ksi¹¿ki z tej serii jest ona skonstruowana w formie praktycznych
æwiczeñ, pozwalaj¹cych stopniowo zag³êbiaæ siê w niuanse programowania bez
zbêdnych rozwa¿añ teoretycznych.
Poznasz:
• Platformê .NET
• Programowanie sterowane zdarzeniami
• Zmienne i sta³e
• Sterowanie przebiegiem wykonywania programu
• Podstawy programowania obiektowego
• Korzystanie z baz danych
• Obs³ugê b³êdów w Visual Basic .NET
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
400260652.004.png 400260652.005.png 400260652.006.png
Spis treci
Wstp..............................................................................................................................................................5
Rozdział 1. Microsoft Visual Studio .NET...............................................................................................................9
Platforma .NET............................................................................................................................9
.NET Framework...................................................................................................................9
Serwery .NET......................................................................................................................10
Visual Studio .NET..............................................................................................................11
Visual Basic .NET ...............................................................................................................19
Rozdział 2. Programy sterowane zdarzeniami................................................................................................20
Klasy...........................................................................................................................................20
Obiekty.......................................................................................................................................21
Konwencje nazewnicze..............................................................................................................37
Zasady..................................................................................................................................37
Wskazówki...........................................................................................................................38
Jak czytelnie zapisywa- kod programu?....................................................................................38
Rozdział 3. Zmienne.......................................................................................................................................................41
Zmienne i stałe...........................................................................................................................41
Stałe......................................................................................................................................45
Operatory....................................................................................................................................46
Typy danych...............................................................................................................................49
Zmienne...............................................................................................................................50
Wska5niki ............................................................................................................................50
Konwersja typów.................................................................................................................51
Poprawno6- wprowadzanych przez u7ytkowników danych................................................54
Zakres zmiennych......................................................................................................................55
Czas 7ycia zmiennych................................................................................................................59
Struktury.....................................................................................................................................60
Tablice........................................................................................................................................62
Konwencje nazewnicze..............................................................................................................64
Zasady..................................................................................................................................64
Wskazówki...........................................................................................................................65
4
Visual Basic .NET. wiczenia
Rozdział 4. Procedury i funkcje..............................................................................................................................66
Procedury...................................................................................................................................66
Funkcje.......................................................................................................................................73
Rozdział 5. Sterowanie wykonaniem programu.............................................................................................78
Instrukcje warunkowe................................................................................................................78
Instrukcja If … Then............................................................................................................79
Instrukcja Select Case..........................................................................................................81
P;tle............................................................................................................................................84
Instrukcja For … Next.........................................................................................................84
Instrukcja For Each … Next................................................................................................87
Instrukcja Do … Loop.........................................................................................................91
Rozdział 6. Programowanie obiektowe..............................................................................................................93
Podej6cie proceduralne...............................................................................................................93
Podej6cie obiektowe...................................................................................................................94
Klasa....................................................................................................................................94
Obiekt...................................................................................................................................95
Abstrakcja............................................................................................................................95
Dziedziczenie.......................................................................................................................95
Hermetyzacja.......................................................................................................................96
Interfejs................................................................................................................................96
Polimorfizm.........................................................................................................................98
Projektowanie programów zbudowanych z obiektów...............................................................98
Projekt klas...........................................................................................................................99
Tworzenie programów zbudowanych z niezale7nych obiektów..............................................101
Podstawowe techniki programowania obiektowego..........................................................101
Składowe współdzielone....................................................................................................112
Zaawansowane techniki programowania obiektowego.....................................................114
Rozdział 7. Dane............................................................................................................................................................120
Relacyjny model baz danych....................................................................................................120
XML.........................................................................................................................................121
ADO .NET...............................................................................................................................122
Przestrzenie nazw...............................................................................................................122
Klasy..................................................................................................................................122
Obiekt Connection.............................................................................................................123
Obiekt Command...............................................................................................................127
Kreatory danych.................................................................................................................132
Lokalne kopie danych........................................................................................................136
Rozdział 8. Sprawdzanie poprawno0ci danych............................................................................................146
Uniemo7liwianie u7ytkownikom programu wpisania niepoprawnych danych.......................147
Korzystamy z kontrolek.....................................................................................................147
Korzystamy ze zdarzeE......................................................................................................154
Sprawdzanie poprawno6ci poszczególnych danych.................................................................154
Sprawdzanie poprawno6ci wszystkich danych........................................................................158
Rozdział 9. Wyszukiwanie i programowe przechwytywanie błdów...............................................160
Wyszukiwanie bł;dów.............................................................................................................160
Przechwytywanie bł;dów.........................................................................................................171
Klasa Exception.................................................................................................................172
Instrukcja Try … Catch … Finally....................................................................................172
Rozdział 9. Wyszukiwanie i programowe przechwytywanie błdów
161
wiczenie 9.1.
Wyszukujemy błdy syntaktyczne
Błd syntaktyczny polega na nieprzestrzeganiu reguł jzyka, w którym tworzony jest
program. Na przykład, próba uycia instrukcji For bez odpowiadajcej jej instrukcji Next
jest błdem syntaktycznym.
1.
Utwórz nowy projekt typu Windows Application i nazwij go
.
2. Zmie" nazw formularza Form1 na , jego etykiet na
, a rozmiar na !! .
3. W oknie zada" wy%wietlony zostanie komunikat błdu — po zmianie nazwy
formularza nie istnieje obiekt startowy projektu. Okno zada nie tylko informuje
o błdach, ale równie ułatwia ich wyszukanie i naprawienie. Aby naprawi( błd:
a. dwukrotnie kliknij lewym przyciskiem myszy opis błdu,
b. wy%wietlone zostanie okno dialogowe pozwalajce na wybranie nowego obiektu
startowego projektu (rysunek 9.1) — zaznacz formularz frmBledy i kliknij
przycisk OK .
Rysunek 9.1.
W tym projekcie
jest tylko jeden
formularz
i nie ma procedury
o nazwie Main
4. Po zmianie obiektu startowego okno zada" nie bdzie zawiera( adnych komunikatów.
Dodaj do formularza przycisk polecenia i ustaw nastpujce warto%ci jego atrybutów:
Name "# , Text "# , Location !$ !$ .
5. Wy%wietl okno edytora kodu.
6. Zadeklaruj zmienn formularza decWynik typu Decimmal : %#&% .
7. Poniewa przy deklaracji zmiennej popełnili%my błd, niewła%ciwe słowo zostało
podkre%lone niebiesk, falist lini — aby dowiedzie( si, na czym polegał nasz
błd, ustaw kursor myszy nad zaznaczonym słowem (rysunek 9.2).
8. Zauwa, e ten sam komunikat — Type ‘Decimmal’ is not definied. — wy%wietlany
jest w oknie zada". Napraw błd przez podanie prawidłowej nazwy typu % .
9. Utwórz procedur zdarzenia Click przycisku cmdSilnia .
10.
W ramach procedury zdarzenia:
400260652.007.png 400260652.001.png
162
Visual Basic .NET. wiczenia
Rysunek 9.2.
W Visual Studio
wywietlony zostanie
krótki opis
błdów syntaktycznych
a. zadeklaruj zmienn intLiczba typu Integer : %#'&(#) ,
b. przypisz zadeklarowanej zmiennej liczb podan przez uytkownika (zwró(
uwag na błdn nazw funkcji): #'*(#+,-./0
#1#-//!2 .
11. Zadeklaruj funkcj SilniaIteracja oczekujc na argument liczba typu Integer
i zwracajc dane typu Double : 3##"#(,4
&(#)2&% .
12. Usu" z sekcji deklaracji formularza deklaracj zmiennej decWynik .
13. W ramach funkcji SilniaIteracja :
a. zadeklaruj zmienn dblWynik typu Double : %#&% ,
b. zadeklaruj zmienn licznik typu Integer : %#&(#) ,
c. w ptli powtarzanej przekazan jako argument liczb razy wylicz warto%(
zmiennej decWynik mnoc j za kadym razem przez warto%( zmiennej licznik:
d. zwró( wyliczon silni: ## .
14. W procedurze zdarzenia cmdSilnia_Click wywołaj funkcj SilniaIteracja
z argumentem pobranym od uytkownika i wy%wietl na ekranie otrzymany wynik:
5)+,-"##-6"#(,#'22 .
15. W oknie zada" wy%wietlone zostan dwa komunikaty o błdach:
a. pierwszy informuje o próbie odwołania si do nieistniejcej funkcji InpurBox ,
b. drugi — o brakujcej instrukcji Next (rysunek 9.3).
Rysunek 9.3.
Lista błdów
syntaktycznych
(składniowych)
400260652.002.png 400260652.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin