Metoda G. Domana.doc

(108 KB) Pobierz
mgr Grażyna Niwelt

mgr Grażyna Niwelt

                                                                                                                                            nauczycielka

                                                                                                                             P.P. Nr 2 w Opolu

 

 

 

Jak nauczyć małe dziecko czytać”

[GLENN  DOMAN, JANET  DOMAN]

 

 

              Charakterystyka dziecka pod względem gotowości do nauki czytania: DZIECKO  W  WIEKU  PONIŻEJ  PIĘCIU  LAT

-         może wchłonąć olbrzymie ilości informacji

-         może przyswajać informacje w zadziwiającym tempie

-         ma olbrzymie zasoby energii

-         ma monumentalne pragnienie uczenia się

-         może uczyć się czytać i chce uczyć się czytać

-         uczy się całego języka i może nauczyć się ilu języków, ilu będziemy je uczyć.

 

PODSTAWY  NAUCZANIA:

1.     Zaczynać w możliwie najmłodszym wieku – po ukończeniu dwóch lat czytanie staje się z każdym rokiem coraz trudniejsze.

Dwanaście miesięcy lub mniej, to najlepszy wiek aby rozpocząć, jeżeli się chce włożyć najmniej czasu i energii w nauczanie czytania.

2.     Matka i dziecko muszą podchodzić do nauki czytania z radością, jak do wspaniałej zabawy. Jeśli nie bawią się świetnie – trzeba przerwać. Matka robi coś źle.

3.     Najlepszy czas na naukę jest wtedy, gdy oboje czują się szczęśliwi i są w dobrej formie. Dziecko nie może być drażliwe, zmęczone czy głodne, matka chora lub zmęczona.

4.     Najlepszy czas trwania – na początku trzy razy dziennie po kilka sekund.

5.     Zawsze kończyć zanim dziecko będzie chciało skończyć.

6.     Sposób uczenia – pokazywać materiał bardzo szybko.

7.     Często wprowadzać nowe materiały – dzieci mogą zapamiętać 50 razy więcej niż im podajemy.

8.     Wykonywać program systematycznie.

9.     Przygotowywać materiały starannie i z wyprzedzeniem; materiały wykonane z białego kartonu pociętego na pasy 10 cm x 60 cm, litery powinny mieć wysokość 8 cm i kolor czerwony – małe drukowane, kreska ma mieć grubość 1 cm lub więcej. Stopniowo przechodzą do czarnych liter normalnej wielkości.

Przygotować co najmniej 200 słów przed rozpoczęciem nauki czytania.

10. Niezawodna zasada ad 9 zacznij z wyprzedzeniem i utrzymuj je, przerwij i uporządkuj jeśli musisz, lecz nie pokazuj tych samych materiałów wciąż od nowa.

 

 

 

ŚCIEŻKA  CZYTANIA: podzielona na etapy:

              Etap pierwszy – pojedyncze słowa

              Etap drugi       -  wyrażenia dwuwyrazowe

              Etap trzeci       -  proste zdania

              Etap czwarty    -  rozbudowane zdania

              Etap piąty         -  książki

 

I. Etap pierwszy  (Pojedyncze słowa)

              Rozpocznij w takiej porze dnia, gdy dziecko jest chłonne, wypoczęte i w dobrym nastroju. Wybierz kąt pokoju, w którym nie ma nadmiaru mebli, obrazów i  in. przedmiotów, które mogłyby rozpraszać wzrok dziecka. Teraz zaczyna się zabawa. Po prostu podnieś „Mama” tuż poza zasięgiem rąk dziecka i powiedz do niego wyraźnie „Tu jest napisane Mama”.

Nie dawaj żadnych dodatkowych objaśnień. Pozwól mu spojrzeć na to nie dłużej niż jedną sekundę.

Następnie podnieś słowo „Tata” i znów powiedz z wielkim entuzjazmem „Tu jest napisane Tata”.

Pokaż trzy inne słowa, dokładnie w ten sam sposób jak dwa pierwsze.

Najlepiej, pokazując zestaw kart, brać kartę z końca – to pozwala ci spojrzeć na lewy górny róg, gdzie napisałaś to słowo.

              Nie proś dziecka o powtarzanie słów. Po piątym słowie uściskaj mocno i ucałuj dziecko okazując mu swoją miłość. Powiedz mu jakie jest cudowne i bystre.

Powtórz to wszystko trzy razy w ciągu pierwszego dnia.

              Drugiego dnia powtórz początkową sesję trzy razy. Dodaj drugi zestaw pięciu nowych słów. Ten drugi zestaw powinien być oglądany trzy razy w ciągu dnia, tak samo jak pierwszy, co w sumie da sześć sesji.

              Trzeciego dnia dodaj trzeci zestaw pięciu nowych słów (trzy zestawy słów, po pięć w każdym, pokazywanych 3 x dziennie = dziewięć sesji czytania rozrzuconych w ciągu dnia).

              Wśród pierwszych piętnastu słów powinny znaleźć się imiona członków rodziny, krewnych, domowych zwierząt, ulubionych potraw, przedmiotów w domu oraz ulubionych zajęć.

 

              Zaczynamy od rodziny i słów o „sobie”

Części ciała

włosy

ramię

noga

dłoń

 

 

paluszki

pępek

oko

kolano

 

 

stopa

usta

ucho

palec

 

 

zęby

łokieć

ręka

głowa

 

 

pięść

nos

wargi

język

 

 

 

              Oto metoda, którą należy stosować od tego punktu dodając nowe słowa i usuwając stare: po prostu usuwaj z każdego zestawu jedno słowo, którego uczyłaś już przez 5 dni i zastępuj je nowym słowem. W trzecim tygodniu dokładamy następne dwa zestawy po pięć słów, a w czwartym usuwamy po jednym słowie dodając nowe.

              W skrócie: będziesz uczyć dwudziestu pięciu słów dziennie, podzielonych na pięć zestawów, po pięć słów każdy. Dziecko będzie codziennie oglądało pięć nowych słów i pięć słów będzie każdego dnia wycofywanych.

·        Unikaj pokazywania kolejno dwóch słów zaczynających się od tej samej litery.

 

Słownictwo domowe:

              „Domowe” słownictwo składa się z tych słów, które są nazwami przedmiotów powszechnie spotykanych w otoczeniu twojej rodziny: sprzęty w domu, pożywienie, zwierzęta, czynności, które zwykle wykonuje twoje dziecko.

 

Sprzęty

 

drzwi

stół

krzesło

 

 

okno

ściana

łóżko

 

lodówka

piec

łazienka

 

 

ubikacja

tapczan

telewizor

 

 

 

Rzeczy należące do dziecka

 

skarpetki

kocyk

auto

 

kubek

łyżka

piżama

 

 

 

 

rowerek

piłka

buciki

 

 

butelka

szczoteczka

poduszka

 

 

 

Pożywienie

pomarańcza

mleko

sok

 

 

marchewka

woda

chleb

 

 

jabłko

jajko

masło

 

truskawka

kartofel

banan

 

 

 

 

słoń

Zwierzęta

hipopotam

żyrafa

 

 

dinozaur

goryl

wieloryb

 

 

pies

pająk

nosorożec

 

lis

wąż

tygrys

 

 

 

              Powyższe listy powinny być dostosowane do poszczególnych dzieci, by zawierały to co one rzeczywiście posiadają i to co lubią najbardziej.

              Następna grupa w domowym słowniku przedstawia czynności i w związku z tym wprowadza po raz pierwszy czasowniki.

 

 

Czynności

czyta

śpi

pije

 

 

 

 

 

je

rzuca

chodzi

 

biega

skacze

pływa

 

 

raczkuje

wchodzi

śmieje

 

 

 

              Ucząc każdego nowego słowa najpierw ilustruje je (np. skacząc) i mówiąc „Mama skacze”. Potem pozwala podskoczyć swojemu dziecku i mówi „Jaś skacze”. Następnie pokazuje dziecku słowo mówiąc „Tu jest napisane „skacze”.

              Jeżeli dziecko okazuje zainteresowanie jakimś słowem, z jakiegokolwiek powodu, mądrze będzie teraz napisać je dla niego i dołączyć do zasobu czytanego słownictwa.

 

II. Etap drugi (Wyrażenia dwuwyrazowe)

              Teraz, kiedy dziecko opanowało już czytanie podstawowego zbioru pojedynczych słów, jest gotowe do łączenia tych słów w wyrażenia dwuwyrazowe.

              Matka przegląda słownictwo swojego dziecka i sprawdza jakie dwuwyrazowe wyrażenia może ułożyć ze słów, których już uczyła. Szybko odkryje, że będzie potrzebowała kilku przymiotników by tworzyć sensowne wyrażenia.

Bardzo pomocne i łatwe do nauczenia są podstawowe kolory:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin