Łożyska baryłkowe.pdf

(2713 KB) Pobierz
181166562 UNPDF
Ło yska baryłkowe
ŁO YSKA BARYŁKOWE
POPRZECZNE
i
ŁO YSKA BARYŁKOWE
WZDŁUZNE
181166562.035.png
ŁOŻYSKA BARYŁKOWE POPRZECZNE
1
4
9
10
Wartości tolerancji
Luz wewnętrzny
Tabele wymiarowe
ŁOŻYSKA BARYŁKOWE WZDŁUŻNE
Wartości tolerancji
Tabele wymiarowe
29
29
30
181166562.036.png
Łożyska baryłkowe poprzeczne
Konstrukcja i konfiguracja
Łożyska baryłkowe nadają się szczególnie do zastoso-
wań gdzie występuje niewspółosiowość, spowodowa-
na niewłaściwym montażem lub ugięciem osi wału.
Łożyska baryłkowe NACHI produkuje się w wielu
konfiguracjach konstrukcyjnych i materiałowych,
zależnie od rodzaju zastosowania i rozmiaru łożyska.
Patrz niżej: tabela konstrukcji łożysk, pierścieni
prowadzących i koszyczków do łożysk baryłkowych
NACHI. Mogą one przenosić obciążenia promieniowe
i poosiowe.
Uwaga
(1) W przypadku zastosowań z dużym obciążeniem
osiowym, obciążenie osiowe Fa nie może przekroczyć
0,6 obciążenia promieniowego Fr. Jeżeli obciążenie
osiowe przekracza 0,6 Fr, prosimy skontaktować się z
działem technicznym NACHI w celu konsultacji.
(2) W przypadku zastosowań, w których występują
obciążenia zmienne (jak np. w sitach wibracyjnych) lub
wysokie prędkości, prosimy skontaktować się z
NACHI w celu konsultacji konstrukcyjnej.
(3) W warunkach, gdy obciążenie jest bardzo małe lub
wcale nie występuje, może wystąpić ruch ślizgowy,
który może uszkodzić łożysko.
Aby nie dopuścić do uszkodzenia, łożysko musi być
poddane obciążeniu większemu od 0.02 Cr
(podstawowe dynamiczne obciążenie znamionowe).
(4) Dynamiczne obciążenie znamionowe uwzględnia
współczynnik materiałowy łożyska.
* Dotyczy tylko łożyska baryłkowego
Konstrukcja i koniguracje
Typ
Seria
EX
EX1
E
E2
E
AEX
AX
A2X
AX
239
20,26,
44 /1060
28 40
230
20 36
38 /1000
20 36 38 48
240
24 36
38 /600,
/670,/800
24 36
231
20 34
36 /800
20 34 36 48
241
22 32
36 /500
22 34
222
05 30
32
32
34 68
05 30
32
232
18,20 30 16,17,19
32 /600
20 30 32 40
213
11 22 04 10,24
06 22
223
08 26
28 60
07 26
28, 30
Przekrój
poprzeczny
Baryłka
Symetryczna
Symetryczna
Niesymetryczna
Niesymetryczna
Prowadnica
środkowa
Pierścień samonastawny
Obrzeże pierścienia
wewnętrznego
Żebro pierścienia wewnętrznego Żebro pierścienia wewnętrznego
Koszyczek Stal wytłaczana
Obrabiany mosiądz o wysokiej
wytrzymałości
Obrabiany mosiądz o wysokiej
wytrzymałości
Wytłaczany mosiądz o wysokiej
wytrzymałości
181166562.037.png 181166562.038.png 181166562.001.png 181166562.002.png 181166562.003.png 181166562.004.png 181166562.005.png 181166562.006.png 181166562.007.png 181166562.008.png 181166562.009.png
Łożyska baryłkowe poprzeczne
Otwory i rowki smarującze
Zewnętrzny pierścień łożysk baryłkowych często
wykonuje się z otworami i rowkiem smarującym,
służącymi do podawania środka smarującego. Pierścień
zewnętrzny może być również wyposażony w otwory
olejowe, związane z pasowaniem, osadzaniem lub
warunkami obsługi.
Łożyska stabilizowane cieplnie
Łożyska baryłkowe NACHI są poddawane
standardowo obróbce wyżarzania stabilizującego.
Można je eksploatować w temperaturze do 200˚C,
przy występowaniu minimalnych, dopuszczalnych
zmian wymiarowych.
Otwory i rowki smarne
Modyfikacja pier cienia zewn trznego
Oznaczenie dodatkowe
Przykład nazwy łozyska
Otwory i rowki smarownicze
Otwory smarownicze
W33
22210E W33
22210E W20
W20
Otwory i rowki smarownicze
Otwory smarownicze
B
Otwory smarownicze
B
Otwory smarownicze
A
du
du
Wymiary otworów i rowków smarowniczych
Standardowa ilość otworów smarowniczych
Szeroko
pier cienia zewn. B (mm)
Seria
23900
Inne
Nominalna rednica zewn trzna
D (mm)
Ilo otworów
smarowniczych
Ponad
cznie
A
du
A
du
Ponad
cznie
180
250
315
18
30
35
30
35
40
7
8
8
3
4
4
6
8
8
3
3
4
#1
#2
---
180
250
4
6
6
40
50
65
50
65
80
11
12
14
5
6
8
10
11
14
4
5
6
#3
#4
#5
315
400
500
400
500
---
6
6
8
80
100
120
100
120
160
18
24
28
10
12
15
18
20
26
8
10
12
160
200
200
250
35
40
20
20
32
40
15
20
250
315
315
400
45
50
25
25
45
50
20
25
Wyj tki: #1 : 22308 = 4, #2 : 21315 = 3, #3 : 22219, 22220, 23022, 23024 = 5
#4 : 22317, 22318 = 6, #5 : 23036 = 8
181166562.010.png 181166562.011.png 181166562.012.png 181166562.013.png 181166562.014.png 181166562.015.png 181166562.016.png 181166562.017.png 181166562.018.png 181166562.019.png 181166562.020.png 181166562.021.png 181166562.022.png 181166562.023.png 181166562.024.png 181166562.025.png 181166562.026.png 181166562.027.png
Niewspółosiowość
Maksymalny dopuszczalny kąt niewspółosiowości
wynosi około 2˚ dla typowych warunków eksploatacji.
Wartość ta zmienia się jednak wraz ze zmianą serii,
warunków eksploatacji i warunków zabudowy łożyska.
Wraz ze wzrostem prędkości obrotowej, łożyska
osadzone niewspółosiowo będą miały tendencję do
generowania zwiększonego hałasu.
Z  powodu ograniczeń poziomu hałasu, maksymalna
niewspółosiowość w łożysku może być w praktyce
znacznie mniejsza niż maksymalnie dopuszczalna
wartość.
Osadzanie łożysk z otworem
stożkowym
Osadzanie łożysk z otworem stożkowym wymaga
pewnego doświadczenia i odpowiedniej techniki
montażu.
Łożyska z otworem stożkowym są zawsze osadzane na
wale z pasowaniem wciskowym.
W celu pomiaru pasowania wciskowego na wale, można
wziąć pod uwagę przemieszczenie osiowe pierścienia
wewnętrznego albo redukcję promieniowego luzu
wewnętrznego, w skutek pasowania wciskowego.
Ogólnie, pomiar redukcji promieniowego luzu
wewnętrznego jest metodą bardziej niezawodną od
pomiaru osiowego przemieszczenia pierścienia
wewnętrznego.
Jednostka: mm
Przemieszczenie osiowe 1)
Nominalna rednica otworu
d
Redukcja luzu
promieniowego
Luz wewn trzny po osadzeniu 2)
Min
1 : 12
Sto ek
1 : 30
Ponad
cznie
Min
Max
Min
Max
Min
Max
Normalny
C3
C4
0,035
0,040
0,050
24
30
40
30
40
50
0,015
0,020
0,025
0,020
0,025
0,030
0,3
0,35
0,34
0,35
0,4
0,45
---
---
---
---
---
---
0,015
0,015
0,020
0,020
0,025
0,030
50
65
80
65
80
100
0,030
0,040
0,045
0,040
0,050
0,060
0,45
0,6
0,7
0,6
0,75
0,9
---
---
1,7
---
---
2,2
0,025
0,025
0,035
0,035
0,040
0,050
0,055
0,070
0,080
100
120
140
120
140
160
0,050
0,065
0,075
0,070
0,090
0,100
0,75
1,1
1,2
1,1
1,4
1,6
1,9
2,7
3,0
2,7
3,5
4,0
0,050
0,055
0,055
0,065
0,080
0,090
0,100
0,110
0,130
160
180
200
180
200
225
0,080
0,090
0,100
0,110
0,130
0,140
1,3
1,4
1,6
1,7
2,0
2,2
3,2
3,5
4,0
4,2
5,0
5,5
0,060
0,070
0,080
0,100
0,100
0,120
0,150
0,160
0,180
225
250
280
250
280
315
0,110
0,120
0,130
0,150
0,170
0,190
1,7
1,9
2,0
2,4
2,7
3,0
4,2
4,7
5,0
6,0
6,7
7,5
0,090
0,100
0,110
0,130
0,140
0,150
0,200
0,220
0,240
315
355
400
355
400
450
0,150
0,170
0,200
0,210
0,230
0,260
2,4
2,6
3,1
3,3
3,6
4,0
6,0
6,5
7,7
8,2
9,0
10
0,120
0,130
0,130
0,170
0,190
0,200
0,260
0,290
0,310
450
500
560
500
560
630
0,210
0,240
0,260
0,280
0,320
0,350
3,3
3,7
4,0
4,4
5,0
5,4
8,2
9,2
10
11
12,5
13,5
0,160
0,170
0,200
0,230
0,250
0,290
0,350
0,360
0,410
630
710
800
710
800
900
0,300
0,340
0,370
0,400
0,450
0,500
4,6
5,3
5,7
6,2
7,0
7,8
11,5
13,3
14,3
15,5
17,5
19,5
0,210
0,230
0,270
0,310
0,350
0,390
0,450
0,510
0,570
900
1000
1120
1000
1120
1250
0,410
0,450
0,490
0,550
0,600
0,650
6,3
6,8
7,4
8,5
9,0
9,8
15,8
17
18,5
21
23
25
0,300
0,320
0,340
0,430
0,480
0,540
0,640
0,700
0,770
Uwagi: 1) Warto ci dotycz osadzania na wale pełnym. Dla wału dr onego nale y zastosowa wi ksze przemieszczenie osiowe.
2) W nast puj cych przypadkach nale y zapewni promieniowy luz wewn trzny po osadzeniu:
- Pocz tkowy luz promieniowy jest w dolnej połowie zakresu tolerancji.
- Wyst puje znaczna ró nica temperatur mi dzy wewn trznym a zewn trznym pier cieniem podczas eksploatacji.
Luz wewn trzny po osadzeniu musi by równy lub wi kszy od podanych warto ci.
181166562.028.png 181166562.029.png 181166562.030.png 181166562.031.png 181166562.032.png 181166562.033.png 181166562.034.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin