Wykonywanie kamiennych detali architektonicznych.pdf

(1380 KB) Pobierz
Kamieniarz_711[04].Z3.03_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Anna Kusina
Wykonywanie kamiennych detali architektonicznych
711[04].Z3.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca:
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
656405799.001.png 656405799.002.png 656405799.003.png
Recenzenci:
dr inż. Władysława Maria Francuz
mgr inż. Danuta Gąsiorowska
Opracowanie redakcyjne:
mgr Halina Zwolska
Konsultacja:
dr inż. Janusz Figurski
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej Wykonywanie
kamiennych detali architektonicznych 711[04].Z3.03 zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu Kamieniarz 711[04].
Wydawca:
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Formy ozdobne z kamienia
6
4.1.1. Materiał nauczania
6
4.1.2. Pytania sprawdzające
8
4.1.3. Ćwiczenia
9
4.1.4. Sprawdzian postępów
9
4.2. Profile kamienne
10
4.2.1. Materiał nauczania
10
4.2.2. Pytania sprawdzające
17
4.2.3. Ćwiczenia
17
4.2.4. Sprawdzian postępów
18
4.3. Kamienne obramowania okien i drzwi
19
4.3.1. Materiał nauczania
19
4.3.2. Pytania sprawdzające
30
4.3.3. Ćwiczenia
30
4.3.4. Sprawdzian postępów
31
4.4. Balustrady kamienne
32
4.4.2. Pytania sprawdzające
35
4.4.3. Ćwiczenia
35
4.4.4. Sprawdzian postępów
36
4.5. Cokoły i gzymsy
37
4.5.1. Materiał nauczania
37
4.5.2. Pytania sprawdzające
40
4.5.3. Ćwiczenia
40
4.5.4. Sprawdzian postępów
41
4.6. Zasady konserwacji i napraw kamiennych detali architektonicznych
42
4.6.1. Materiał nauczania
42
4.6.2. Pytania sprawdzające
43
4.6.3. Ćwiczenia
43
4.6.4. Sprawdzian postępów
44
4.7. Rozliczanie robót kamieniarskich
45
4.7.1. Materiał nauczania
45
4.7.2. Pytania sprawdzające
45
4.7.3. Ćwiczenia
46
4.7.4. Sprawdzian postępów
47
5. Sprawdzian osiągnięć
48
6. Literatura
53
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.4.1. Materiał nauczania
32
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o zasadach wykonywania
kamiennych detali architektonicznych, montażu elementów, a także przepisach bezpieczeństwa
i higieny pracy związanych z tymi robotami.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś
bez problemów mógł korzystać z poradnika,
- cele kształcenia, wykaz umiejętności jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
- materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania
treści jednostki modułowej,
- zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy opanowałeś podane treści,
- ćwiczenia, które pozwolą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
- sprawdzian postępów, który pozwoli Ci określić zakres poznanej wiedzy. Pozytywny
wynik sprawdzianu potwierdzi Twoją wiedzę i umiejętności z tej jednostki modułowej.
Wynik negatywny będzie wskazaniem, że powinieneś powtórzyć wiadomości i poprawić
umiejętności z pomocą nauczyciela,
- sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw pytań testowych, który pozwoli Ci sprawdzić,
czy opanowałeś materiał w stopniu umożliwiającym zaliczenie całej jednostki modułowej,
- wykaz literatury uzupełniającej.
Materiał nauczania umieszczony w poradniku zawiera najważniejsze, ujęte w dużym
skrócie treści dotyczące omawianych zagadnień. Musisz korzystać także z innych źródeł
informacji, a przede wszystkim z podręczników wymienionych w spisie literatury na końcu
poradnika.
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz instrukcji przeciwpożarowych, wynikających z rodzaju
wykonywanych prac.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej, powinieneś umieć:
- posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu budownictwa,
- posługiwać się dokumentacją techniczną,
- posługiwać się sprzętem pomiarowym i wykonywać pomiary,
- rozróżniać elementy konstrukcyjne i niekonstrukcyjne budynku,
- rozróżniać rodzaje murów, zasady wiązania pospolitego,
- rozróżniać rodzaje spoin i określać ich grubość,
- rozróżniać podstawowe materiały budowlane i kamienne,
- magazynować, składować i transportować materiały budowlane i kamienne,
- dobierać narzędzia i sprzęt do robót murarskich,
- wykonywać obróbkę mechaniczną kamienia,
- wykonywać obróbkę ręczną kamienia,
- wykonywać podstawowe roboty ślusarsko-kowalskie,
- przygotować, eksploatować i demontować rusztowania do robót murarskich,
- przygotować podstawowe zaprawy budowlane,
- murować z zastosowaniem podstawowych wiązań murarskich,
- wiercić otwory w kamieniu,
- wykonywać szablony i przeciwszablony,
- wykonywać w kamieniu różne profile,
- stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony
środowiska obowiązujące w budownictwie,
- wykonać przedmiary i obmiary robót,
- korzystać z różnych źródeł informacji,
- współpracować w grupie,
- uczestniczyć w dyskusji i prezentacji,
- stosować różne metody i środki porozumiewania się na temat zagadnień technicznych.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin