Indywidualny program nauczania na I etapie edukacji dostosowany do potrzeb i możliwości ucznia z mózgowym porażeniem dziecięcym.Podstawą do opracowania tego programu był PROGRAM „WESOŁA SZKOŁA” DLA KLASY Ioraz obserwacji ucznia i poznania jego możliwości.IMIĘ I NAZWISKO UCZNIA ...DATA URODZENIA ....ADRES ZAMIESZKANIA ....Program oparty jest na celach i treściach programowych określonych w Podstawie programowej kształcenia ogólnego. Uczennica zakwalifikowana do kształcenia specjalnego ze względu na mózgowe porażenie dziecięce.OGÓLNE CELE EDUKACYJNE1.Korygowanie, usprawnianie i kompensowanie w miarę możliwości zaburzonych funkcji.2.Rozwijanie umiejętności poznawczych, potrzebnych do należytej orientacji w otoczeniu.3. Kształtowanie wrażliwości przyrodniczej, literackiej, plastycznej i muzycznej.4. Rozwijanie nawyku dbania o sprawność fizyczną, zdrowie i higienę.5. Rozwijanie umiejętności w zakresie samoobsługi.6. Kształtowanie równowagi emocjonalnej i pozytywnej motywacji do pracy.7.Wdrożenie do uczestniczenia w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości. 8. Kształcenie znajomości i umiejętności przestrzegania ogólnie przyjętych norm.9. Kształtowanie umiejętności współdziałania z ludźmi.CELE SZCZEGÓŁOWE1.Kształtowanie umiejętności umożliwiających zdobywanie wiedzy, takich jak: słuchanie, pisanie, czytanie, rachowanie, obserwowanie, odtwarzanie i tworzenie:-uwrażliwienie dzieci na uważne słuchanie wypowiedzi innych osób;-uczenie poprawnej wymowy i wyrażanie swoich myśli w formie zdania-bogacenie biernego i czynnego słownictwa-rozwianie percepcji słuchowej, percepcji słuchowo-wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej-usprawnianie małej motoryki-rozwijanie prostych aktywności matematycznych2.Kształtowanie prawidłowej postawy społeczno-etycznej i umiejętności wchodzenia w interakcje społeczne:-kształtowanie właściwych zachowań wobec ludzi-rozwijanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej, regionalnej i do Ojczyzny-uwrażliwianie na poszanowanie języka ojczystego, symboli i tradycji narodowych-przygotowanie do uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym-wdrażanie do rozwiązywania problemów pojawiających się w życiu codziennym-rozwijanie potrzeby komunikowania się i współpracy.3.Uwrażliwienie na piękno środowiska przyrodniczego i kulturowego-kształtowanie właściwego stosunku do świata roślin i zwierzą-uwrażliwienie na piękno kultury-wdrażanie do obsługi prostych urządzeń technicznych-rozwijanie aktywności muzycznej wyrażającej się w śpiewie, zabawach muzyczno-ruchowych, słuchanie różnej muzyki-poznanie różnych technik plastycznych4.Uświadomienie konieczności dbania o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo-wdrażanie do troski o zdrowie fizyczne i psychiczne -rozwijanie sprawności fizycznej -wyrabianie podstawowych nawyków higienicznych i żywieniowych-dostarczanie wiedzy na temat własnego ciała, jego możliwości i ograniczeń-uwrażliwianie na bezpieczeństwo i wyrabianie umiejętności unikania zagrożeńTreści nauczania1.Edukacja polonistycznaSłuchanie i mówienie-ćwiczenia dźwiękonaśladowcze -poprawne nazywanie rzeczy, czynności, zjawisk -słucha poleceń, wypowiedzi nauczyciela i innych osób-słucha tekstu czytanego i odtwarzanego z nagrań-swobodne i spontaniczne wypowiadanie się-próby wspólnego formułowania odpowiedzi-wspólne omawianie obrazków, historyjek, próby nadawania im tytułów-wspólne układanie zdań opisujących przedmioty lub zjawiska-nauka krótkich wierszy Pisanie i czytanie-pisanie znaków literopodobnych -próby pisania po śladzie -podział wyrazów na sylaby-analiza i synteza wzrokowo-słuchowa wyrazów-liczenie liter-całościowe rozpoznawanie kilku wyrazów pisanych i drukowanych2.Edukacja środowiskowaRodzina i dom w życiu dziecka-rodzina: struktura, organizacja życia-opieka nad młodszym rodzeństwem;-tradycje rodzin-formy spędzania wolnego czasu-okazywanie miłości, przyjaźni, szacunku i zaufania-wygląd domów w mojej miejscowości-zwierzęta hodowane w domu i opieka nad nimi W klasie i szkole-wygląd i utrzymanie porządkowe-prawidłowa postawa w ławce-bezpieczne zachowanie się w klasie i w szkol-pomieszczenia szkolne;-zawody ludzi pracujących w szkole-zasady bezpiecznego poruszania się na drogach-nazwa i adres szkoły;-niebezpieczeństwa zabaw w pobliżu jezdni.Nasza miejscowość-zakłady użyteczności publicznej (Ośrodek Zdrowia, Poczta, Straż Pożarna)-rodzaje pobliskich sklepów-podstawowe znaki drogowe Przyroda w moim otoczeniu-zmiany zachodzące w przyrodzie-zwierzęta i rośliny lasów-drzewa i krzewy owocowe;-rośliny warzywne;-zwierzęta żyjące w sadzie-największa rzeka Polski-rodzaje zbóż Ja – moje ciało i zdrowie-higiena ciała-części ciała i ich rola-przybory do higieny osobistej-potrzeby organizmu-czynniki i sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu-sporty w różnych porach roku-korzystanie z urządzeń sanitarnych w miejscach publicznych;-wpływ higieny na stan zdrowia. 3.Edukacja matematycznaZbiory-porównywanie liczebności zbiorów poprzez łączenie w pary-klasyfikowanie przedmiotów według ich cech (koloru, kształtu, wielkości) Liczby i ich własności-odczytywanie liczb w zakresie 5 -liczenie do 10Problemy matematyczne w życiu codziennym-określanie kierunków i położenia osób oraz przedmiotów w przestrzeni i na płaszczyźnie (przed, za, nad, pod, z przodu, z tyłu, z prawej, z lewej strony itp.)-rozpoznawanie monet: złoty i grosz praktyczne korzystanie z kalendarza (nazwy i ilość dni tygodnia, ich kolejność) Figury geometryczne-rozpoznawanie, wyróżnianie w otoczeniu figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);-układanie wzorów i ornamentów z poznanych figur geometrycznych;4.Edukacja techniczna-zasady przygotowania miejsca do pracy i porządkowania go po zakończeniu pracy-dobieranie materiałów i narzędzi do pracy-lepienie, konstruowanie, wycinanie, wydzieranie, modelowanie, odwzorowywanie i tworzenie kompozycji dekoracyjnych-projektowanie i wykonanie płaskich i przestrzennych form użytkowych np: kwiaty, ozdoby choinkowe z pomocą nauczyciela 5.Edukacja plastyczna-dobieranie barw rysowanych przedmiotów zgodnie z rzeczywistości-rozpoznawanie i nazywanie podstawowych kolorów-obrysowywanie, kolorowanie, rysowanie, malowanie, stemplowanie danych wzorów i tworzenie własnych kompozycji-malowanie różnokolorowych plam i wypełnianie je kolorem6.Edukacja muzyczna-śpiewanie piosenek dla dzieci-proste układy ruchowe do znanych piosenek-naśladowanie głosem różnych dźwięków-wyklaskiwanie rytmu-rytmiczne marsze przy muzyce-słuchanie różnego rodzaju muzyki instrumentalno -wokalnejEdukacja motoryczna i zdrowotna-bieg po prostej i slalomem z omijaniem przeszkód-zabawy bieżne z użyciem piłek-rzuty rożnymi przedmiotami na odległość i do celu-wieloskoki, przeskoki, skoki z pokonywaniem naturalnych przeszkód-przechodzenie pod i nad przeszkodą-tory przeszkód z elementami pełzania i czworakowania-zabawy rytmiczne i taneczne-mini-gry zespołowe-przyjmowanie podstawowych pozycji-zabawy i gry rekreacyjne na świeżym powietrzu.PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓWAby osiągnąć zamierzone cele metody, formy pracy muszą być dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka. Właściwa realizacja celów edukacyjnych powinna również uwzględniać słabe i mocne strony dziecka, podnoszenie poczucia własnej wartości, motywowanie do nauki, rozwijania poczucia, że ono również potrafi.Poszczególne umiejętności będą rozwijane i utrwalane poprzez następujące działania:1.Działania praktyczne na materiale konkretnym.2.Obserwowanie zmian zachodzących w najbliższym otoczeniu.3.Zabawy tematyczne związane z odgrywaniem ról.4.Próby tańca, śpiewu, wypowiedzi muzycznych i plastycznych, zawody sportowe, zabawy i gry rekreacyjne (głównie na świeżym powietrzu)5.Pokaz okazów naturalnych, modeli, ilustracji.6.Opis i pogadankę tematycznie związane z konkretem, z lekcją i zastosowanymi pomocami dydaktycznymi.7.Wycieczki przyrodnicze, do miejsc użyteczności publicznej.8.Ćwiczenia matematyzujące sytuacje wynikające z życia codziennego ucznia.9.Ćwiczenia zwiększające ogólną sprawność ruchową uczniów w zakresie dużej i małej motoryki, koordynacji ruchowej.10.Ćwiczenia usprawniające i integrujące procesy percepcyjno-motoryczne, koncentrację uwagi, pamięć, myślenie, mowę.11.Ustalanie regulaminów, zasad, norm postępowania i zachowania.12.Wycieczki, wyjścia do kina. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓWRozwój poznawczy1.Dziecko a środowisko społeczne-zna dane osobiste, adres domowy,-przestrzega zasad życia szkolnego,-nazywa swoja miejscowość,-zachowuje normy współżycia i współdziałania w grupie podczas zabawy, wysiłku fizycznego i pracy zespołowej,-utrzymuje ład i porządek w miejscu działania i zabawy,-respektuje zasady zabierania głosu, korzystania ze środków dydaktycznych.2.Dziecko a środowisko przyrodnicze-rozpoznaje i opisuje przyrodę otoczenia,-zna roślinność i zwierzęta w swoim otoczeniu i regionie,-opisuje najważniejsze cechy czterech pór roku,-rozpoznaje i nazywa podstawowe zjawiska atmosfery-przestrzega podstawowych zasad bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych-zna różne zawody i nazywa czynności związane z wykorzystywaniem danego zawodu,-dba o zdrowie i higienę osobistą,-zna sposoby odżywiania i odpoczynku.3.Dziecko – jego ciało, zdrowie i rozwój-dba o zdrowie i higienę osobistą,-zna sposoby racjonalnego odżywiania się i odpoczynku,-potrafi zachować- prawidłowa postawę przy pracy,4.Słuchanie i wypowiedzi-wypowiada się swobodnie i samorzutnie,-opowiada o wrażeniach i własnych doświadczeniach,-uważnie słucha wypowiedzi innych,-wspólnie z nauczycielem odpowiada na proste pytania, -słucha baśni, opowiadań, legend,-wygłasza kwestie w zabawach5.Czytanie i praca z tekstem-rozpoznaje kilka opracowanych wyrazów, -układa odpowiedzi do przeczytanego tekstu, wyróżnia bohaterów, 6.Pisanie, umiejętności językowe i ortografia-pisze proste litery, sylaby i wyrazy z pomocą nauczyciela,7.Dziecko a codzienne problemy matematyczne-określa położenie przedmiotu,-przelicza przedmioty przez dotykanie, przesuwanie, wskazywanie -porównuje liczebność zbiorów przez łączenie w pary,-przelicza przedmioty po 2,3,5,-rozpoznaje liczby w zakresie 5,-rozpoznaje wartości monet, -rozwiązuje proste problemy matematyczne życiu codziennym,-rozpoznaje, rysuje, wyróżnia w otoczeniu figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt,-układa wzory i ornamenty z poznanych figur geometrycznych,8.Dziecko a sztuka, technika i muzyka-potrafi posługiwać się przyborami, narzędziami, -umie rozpoznać i nazwać materiały najczęściej stosowane w pracy szkolnej (papier, drewno, tkanina)-wykonuje prace plastyczne wykorzystując różne techniki i materiały,-rozpoznaje piosenki,-potrafi śpiewać w grupie,-lubi spontanicznie rysować, malować, muzyk-zajmuje pozycję wyjściową do ćwiczeń,-naśladuje gesty, ruchy, wzory (graficzne, melodyczne, choreograficzne),-stosuje się do reguł i zasad gier sportowych,-uczestniczy w zespołowych grach sportowych.9.Rozwój społeczny i emocjonalny-nawiązuję kontakt z kolegami, nauczycielem,-respektuje zasady współżycia w grupie,-wypełnia obowiązki wynikające z roli ucznia, -potrafi współdziałać w grupie.OCENIANIE ZACHOWANIA I OSIĄGNIĘĆ UCZNIAOcenianie ucznia niepełnosprawnego uwzględniać będzie jego aktualny poziom rozwoju psychofizycznego – możliwości i ograniczenia umysłowe i ruchowe. W związku z powyższym wystawiając oceny proponuje się wziąć pod uwagę:1.wysiłek, który uczeń wkłada w opanowanie wiadomości i umiejętności;2.poziom motywacji do pracy;3.zaangażowanie w opanowanie materiału programowego;4.samodzielność w wykonywaniu działań.
stepniaczek