Skocz do: nawigacji, szukaj
Upośledzenie umysłowe
(oligophrenia)
ICD-10:
F70-F79
F70-F79.0 {{{X.0}}}
F70-F79.1 {{{X.1}}}
F70-F79.2 {{{X.2}}}
F70-F79.3 {{{X.3}}}
F70-F79.4 {{{X.4}}}
F70-F79.5 {{{X.5}}}
F70-F79.6 {{{X.6}}}
F70-F79.7 {{{X.7}}}
F70-F79.8 {{{X.8}}}
F70-F79.9 {{{X.9}}}
Niepełnosprawność intelektualna, obniżenie poziomu rozwoju intelektualnego - zaburzenie rozwojowe polegające na znacznym obniżeniu ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszy deficyt w zakresie zachowań adaptacyjnych (w szczególności niezależności i odpowiedzialności).
Jeżeli IQ Wechslera wynosi pomiędzy 70 – 90 i stan ten nie ma podłoża organicznego, a zachodzi deficyt umiejętności mówi się o ociężałości umysłowej (DSM IV - niepełnosprawnosć wyuczona).
Według definicji WHO: istotne obniżenie ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego, oraz trudności w zachowaniu przystosowawczym, występujące przed 18. r.ż.[1]
[ukryj]
· 1 Terminologia
o 1.1 Dawna klasyfikacja niepełnosprawności intelektualnej
· 2 Klasyfikacja deficytów intelektualnych
o 2.1 Obniżenie poziomu rozwoju intelektualnego w DSM IV
o 2.2 Niepełnosprawność intelektualna w ICD-10
· 3 Wybrane definicje niepełnosprawności intelektualnej
· 4 Zaburzenia rozwoju związane z niepełnosprawnością intelektualną
· 5 Przypisy
· 6 Zobacz też
o 6.1 Linki zewnętrzne
Sformułowanie "niepełnosprawność intelektualna" jest stosunkowo nowe, terminologia z nim związana nie jest w pełni uporządkowana a jej zakres podlega pewnej zmienności zależnie od aspektu w jakim jest rozpatrywane (kryteria medyczne, społeczne, pedagogiczne).
Sama nazwa powstała na skutek trendów w pedagogice specjalnej i psychologii, mających na celu odejście od terminów stygmatyzujących osoby niepełnosprawne, takich jak używane dawniej w formalnej diagnostyce psychiatrycznej określenia debilizm, imbecylizm i idiotyzm.
Zostały one, w 1959 roku w Wielkiej Brytanii zastąpione pojęciem subnormaloności intelektualnej w stopniu niższym niż normalny i znacznie niższym. Inne określenia, takie jak:
· oligofrenia (mało - myślenie od greckiego: oligos - mało, phren - rozum)
· upośledzenie umysłowe
· niedorozwój umysłowy
· osłabienie rozwoju umysłowego
· upośledzenie rozwoju psychicznego
· zahamowanie rozwoju psychicznego
· obniżona sprawność psychiczna
są obecnie także uważane za wartościujące i zaleca się zastępowanie ich terminem "niepełnosprawność intelektualna".
Należy podkreślić, że w obowiązujących klasyfikacjach ICD-10 oraz DSM-IV wciąż używane jest nazewnictwo "upośledzenie umysłowe" i w tej formie stosuje się je w medycynie oraz rehabilitacji. Wiąże się to z dużym rozpowszechnieniem tych wyrażeń w międzynarodowej nomenklaturze, co pozwala na zrozumienie ich przez różne środowiska w wielu krajach. Warto zwrócić uwagę także na terminy, które opisywały deficyty intelektu jako będące tożsame z właściwościami psychicznymi. Takie ujmowanie zjawiska jak obniżona sprawność psychiczna sprawiły, że po dziś dzień spotkać można osoby dla których niepełnosprawność intelektualna jest tym samym, co choroba psychiczna.
Stopień upośledzenia w oparciu o iloraz inteligencji------------------------------------------------------------------------
75 – 85 Ociężałość umysłowa(50-59) 50 – 74 debilizm(20-49) 25 – 49 imbecylizm(00-19) 00 – 24 idiotyzm
na podstawie R.Kościelak: Psychologia kliniczna, Skrypt Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk 1987
Zobacz w Wikiźródłach:ICD-10DSM IV
Poniżej 70 punktów IQ Wechslera:
· 69 – 55 IQ Wechslera - upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim: poziom intelektualny charakterystyczny dla 12 roku życia. Ta forma deficytu intelektualnego stanowi najwięcej rozpoznań. Osoby takie są samodzielne i zaradne społecznie, nie powinny jednak wykonywać zawodów wymagających podejmowania decyzji, ponieważ nie osiągnęły etapu myślenia abstrakcyjnego w rozwoju poznawczym. Życie rodzinne przebiega bez trudności. W socjalizacji mogą nabywać zaburzeń osobowościowych, ze względu na atmosferę otoczenia i stosunek innych. Obecnie istnieje tendencja do wprowadzania zajęć korekcyjnych, przy intensywniejszym trenigu poznawczym w dłuższym czasie osoby z upośledzeniem w stopniu lekkim osiągają podobne wyniki co osoby z przeciętnym IQ. Do 12 r.ż. brak różnic rozwojowych.
· 54 – 40 IQ Wechslera - upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym: funkcjonowanie intelektualne na poziomie 9 r.ż. W okresie przedszkolnym istnieją trudności z nabywaniem reguł społecznych(lojalność, współdziałanie), a także niezręczność fizyczna, powolny rozwój motoryczny. Poza tym do r.ż. rozwój jest prawidłowy. Osoby takie mogą nabywać umiejętności samoobsługowe, nie gubią się w dobrze znanym terenie, mogą pracować w zakładach pracy chronionej. Nie powinny zakładać rodzin.
· 39 – 25 IQ Wechslera - upośledzenie umysłowe w stopniu znacznym: poziom rozwoju 6-latka. Około 4-5 r.ż. zauważalne spóźnienie rozwoju psychofizycznego. Osoby te mogę opanować samoobsługę, przy stałej opiece mogą wyuczyć się czynności domowych, ale nie są zdolne do wyuczenia zawodu. Moga podejmować prace nie wymagające kwalifikacji.
· poniżej 25 IQ Wechslera - upośledzenie umysłowe w stopniu głębokim: poziom funkcjonowania odpowiadający 3 r.ż. Możliwe jest opanowanie tylko najprostszej samoobsługi. Osoby te żyją krótko, rodza się najczęściej zdeformowane fizycznie, przez całe życie wymagają opieki instytucjonalnej.
Kryteria diagnostyczne
· F70 Upośledzenie umysłowe, lekkie
1. Istotnie niższe od przeciętnego funkcjonowanie intelektualne, iloraz inteligencji zbliżony do 70 lub mniej, określany za pomocą indywidualnie dobranych testów inteligencji .
2. Współwystępujące deficyty lub upośledzenie zdolności przystosowania przynajmniej w dwóch spośród wymienionych dziedzin:
· porozumiewania się
· zaradności osobistej
· prowadzenia domu
· stanowienia o sobie
...
ewajab