jak pisać protokoły.doc

(52 KB) Pobierz
Opracowała: Agnieszka Grądys

 

Jak należy pisać protokół z Rady Pedagogicznej?

 

 

I.  Ogólne cechy protokołu jako pisma użytkowego

 

              Protokół to gatunek wypowiedzi użytkowej – bliski sprawozdaniu czy relacji – nastawiony na przekaz informacji o jakimś wydarzeniu. Obszerność i budowa protokołu zależy przede wszystkim od protokołowanego faktu.

 

              Protokół może mieć charakter:

a)      syntetyczny – problematyka zostaje ujęta w zwięzłe punkty,

b)     narracyjny – problematyka zostaje przekazana w formie opowiadania.

 

Protokół ma stanowić zapis sprawozdawczy z jakiegoś wydarzenia (np. zebrania) lub zapis czynności przeprowadzonych zazwyczaj przez urzędową osobę (np. protokół po kontroli).

Wymogi stawiane przed protokołem to: szczegółowość, ścisłość, przejrzystość i wierność w relacjonowaniu faktów, wszystkich bądź wybranych zgodnie z ich ważnością (dlatego dobrze jest prowadzić notatki w trakcie protokołowanego spotkania, czasem wymagane jest uzgodnienie poszczególnych punktów z autorami wystąpień).

 

Protokół zakłada ponadto ustaloną kolejność zapisu poszczególnych elementów:

-        tytuł  „Protokół z ...”,

-        przedmiot, rodzaj i cel zebrania,

-        organizator zebrania,

-        miejsce zdarzenia i data,

-        lista obecnych bądź nieobecnych,

-        porządek obrad,

-        chronologiczny przebieg spotkania zanotowany osobno w formie uwag – osobnych akapitów – do punktów porządku obrad,

-        podpis przewodniczącego zebrania, potwierdzający zgodność protokołu z wydarzeniem,

-        podpis protokolanta.

 

Treść przebiegu wydarzenia może zostać:

-        zaprotokołowana w formie dosłownej (ze stenogramu, zapisu magnetofonowego lub z dostarczonych wypowiedzi uczestników),

-        syntetycznie streszczona (jednak skrótom nie podlegają wnioski i uchwały, ewentualnie występujący mogą domagać się zapisania ich głosu),

-        zapisana w formie uproszczonej ( wtedy podaje się jedynie uchwały).

 

Protokół odznacza się stylem urzędowym, rzeczowo-sprawozdawczym, obecnością ustalonych zwrotów i wyrażeń, nierzadko obecnością specjalistycznego słownictwa. Od protokolanta wymaga się zdolności koncentracji uwagi, obserwacji oraz syntetyzowania danych i sprawnego formułowania wypowiedzi.

 

 

Słownictwo związane z porządkiem obrad:

zagaić dyskusję · przewodniczyć zebraniu · wystąpić z wnioskiem · wybrać przez aklamację ·

zaproponować porządek obrad/zebrania · przeprowadzić wybory · dokonać wyboru · przedłożyć wniosek/ własne uwagi · złożyć oświadczenie · zabrać głos · wziąć udział w dyskusji · przegłosować propozycję · wstrzymać się od głosowania · wniosek przechodzi większością głosów/ upada / zostaje przyjęty / zostaje odrzucony · poddać pod dyskusję · wnieść poprawkę · wyrażać odmienne zdania · postawić wotum zaufania / nieufności · prosić o głos / o dopuszczenie do głosu · zaprotokołować · podjąć uchwałę · wystosować apel · zgłosić propozycję · zaprotestować · nie wyrazić zgody · przerwać / zawiesić obrady.

Osoby:

kandydat · kontrkandydat · dyskutant · oponent · uczestnik · przewodniczący.

Dyskusja:

przewlekła · ożywiona · chaotyczna · rzeczowa · odbiegająca od tematu · burzliwa · jałowa ·

publiczna · konstruktywna.

Słownictwo wyrażające następstwo czasowe:

najpierw · na początku · na wstępie · zrazu · następnie · potem · później · dalej · z kolei · w dalszym ciągu · wreszcie · w końcu · na końcu · przy końcu · na zakończenie · ciągle · dopóki ... dopóty · czasami · czasem · niebawem · wkrótce · w przyszłości.

 

II.  Kompozycja protokołu

 

Rozpoczynamy od napisania na środku tytułu

 

Protokół

z posiedzenia Rady Pedagogicznej z dnia ............

 

Następnie wymieniamy osoby biorące udział w posiedzeniu Rady Pedagogicznej, czasem wymieniamy osoby nieobecne, które powinny brać w nim udział, podając powód nieobecności.

 

              W posiedzeniu udział wzięli: dyrektor Gimnazjum ..........................................................

oraz nauczyciele............................................................................................................................

 

Jeśli istnieje taka potrzeba, możemy rozpocząć od określenia przedmiotu, który stał się przyczyną danego zebrania np. w przypadku nadzwyczajnego zebrania Rady Pedagogicznej zwołanego w terminie nie podanym wcześniej.

 

Możemy podać typ posiedzenia Rady Pedagogicznej np.:

-        organizacyjne,

-        szkoleniowe,

-        klasyfikacyjne,

-        analityczno – programujące

-        podsumowujące.

 

W dalszej kolejności podajemy porządek zebrania.

 

Porządek zebrania:

1.      Otwarcie zebrania i powitanie zebranych.

2.      Przedstawienie porządku zebrania i jego zatwierdzenie.

3.      Odczytanie i zatwierdzenie protokołu z ostatniej Rady Pedagogicznej z dnia ...      (ewentualnie wprowadzenie poprawek zgłoszonych przewodniczącemu obrad).

4.      .......

5.      .......

6.      .......

7.      Sprawy różne.

8.      Uchwały i wnioski.

 

Dalej przedstawiamy chronologiczny przebieg spotkania zanotowany w formie uwag – osobnych akapitów , odnoszących się do poszczególnych punktów porządku obrad. Np.

 

Ad.1 Posiedzenie Rady Pedagogicznej otworzył Dyrektor........................................................... przywitaniem wszystkich zebranych nauczycieli.

 

Ad.2 Porządek zebrania odczytany został przez ................................i jednogłośnie przyjęty przez zebranych.

 

Ad.3 Odczytano (można podać Imię i Nazwisko osoby odczytującej) protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej odbytego dnia ..............., który jednomyślnie został zatwierdzony przez uczestników posiedzenia.

 

W  przypadku  zgłoszonych poprawek przewodniczący zebrania odczytuje je, a Rada poprzez głosowanie  decyduje o ich ewentualnym wprowadzeniu. Jeśli poprawki zostaną przyjęte, to należy je wpisać do protokołu.

 

W dalszej części protokołu należy opisać przebieg zebrania trzymając się podanego porządku. Opisując przebieg zebrania należy robić to zwięźle i przejrzyście, pamiętając o stosowaniu akapitów. W przypadku przedstawiania przez kogoś informacji z narady, spotkania czy szkolenia wystarczy podać w punktach najważniejsze informacje bez ich szczegółowego opisywania. Czasami mniej istotne fakty można pominąć, ale należy to omówić z autorami wystąpień lub z przewodniczącym zebrania.

 

Na zakończenie protokołu pod tekstem po lewej stronie czytelnie podpisuje się protokolant, na środku przewodniczący zebrania (dyrektor Szkoły), a po prawej wszyscy uczestnicy zebrania (Rada Pedagogiczna).

 

Protokołował(a)              Przewodniczący Rady Pedagogicznej              Rada Pedagogiczna

              (Dyrektor Szkoły)

Pisząc protokół należy zaczynać go pisać od nowej strony i  nie należy go kończyć w ten sposób, że do końca strony pozostają dwie lub trzy linijki, gdyż nie ma wtedy miejsca na złożenie podpisów, które przecież zaświadczają o zgodności protokołu z opisanymi wydarzeniami.

Pisząc protokół nie wolno używać korektora, jeśli się pomyliliśmy należy przekreślić pomyłkę, poprawić ją na czerwono i złożyć podpis przy poprawce.

 

Bardzo ważnym punktem w protokole jest punkt ostatni „Uchwały i wnioski”.  Pisząc protokół należy w odpowiednim punkcie (wynikającym z chronologicznego porządku obrad  napisać, że np. „Uchwałą Rady Pedagogicznej wszyscy uczniowie klas I–III zostali promowani do klasy programowo wyższej” lub „Uchwałą Rady Pedagogicznej został zatwierdzony Szkolny Program Profilaktyki” , dodatkowo w tym miejscu należy dopisać, że uchwała została przyjęta jednomyślnie lub podać ile osób głosowało za przyjęciem uchwały, ile osób wstrzymało się od głosu, a ile osób było przeciwko przyjęciu uchwały. Natomiast w punkcie ostatnim „Uchwały i wnioski” należy jeszcze raz wypisać wszystkie uchwały podjęte na danym zebraniu podając tylko ich treść (czego dotyczy) i odpowiednio je numerując.

 

Uchwały:

Nr 5/15/06/2003 Uczniowie klas I-III zostali promowani do klas programowo wyższych.

 

Nr 6/15/06/2003 Zatwierdzenie Szkolnego Programu profilaktyki.

 

Uchwały są numerowane w danym roku kalendarzowym zaczynając od numeru 1 łamanego przez dzień, miesiąc i rok czyli dokładną datę posiedzenia Rady Pedagogicznej, na którym dana uchwała została podjęta.

Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy członków Rady. Przyjmuje się je w głosowaniu jawnym.

 

Analogicz Może być też tak:

UCHWAŁA NR....................

Rady Pedagogicznej

z dnia 15.09.2004 r.

 

 

W sprawie: wyrażenia opinii o projekcie planu finansowego na rok 2005

 

 

Na podstawie art.41 ust.2 pkt. 4) Ustawy z dnia 7.09.1991 o systemie oświaty ze zmianami uchwala się co następuje:

 § 1

Rada Pedagogiczna opiniuje pozytywnie projekt planu finansowego na rok 2005

§ 2

 Wykonawcą uchwały czyni się dyrektora szkoły.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Pedagogicznej

nie należy postąpić w przypadku wniosków. Pisząc protokół należy w odpowiednim miejscu napisać kto wystąpił z wnioskiem i czego on dotyczył np. „Kończąc posiedzenie Rady Pedagogicznej Dyrektor Gimnazjum wystąpił z wnioskiem o dokonanie pewnych zmian w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania z zachowania”. W ostatnim punkcie protokołu należy jeszcze raz wypisać wszystkie wnioski wysunięte na danym posiedzeniu Rady Pedagogicznej odpowiednio je numerując.

 

Wnioski:

Nr 13/15/06/2003 Należy dokonać zmian w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania z zachowania.

Wnioski, tak jak uchwały są numerowane w danym roku kalendarzowym zaczynając od numeru 1 łamanego przez dzień, miesiąc i rok czyli dokładną datę posiedzenia Rady Pedagogicznej, na którym dany wniosek został wysunięty.

 

 

Błędy popełniane w trakcie pisania protokołów:

1.      Brak w porządku obrad punktu „Uchwały i wnioski”, a na pewno te uchwały były podejmowane bo np.  Rada Pedagogiczna była poświęcona klasyfikacji uczniów.

2.      Nie trzymanie się porządku zebrania czyli pisanie protokołu w innej kolejności niż w rzeczywistości przebiegało zebranie.

3.      Nie stosowanie akapitów przez co protokół jest bardzo nieczytelny i trudno odszukać w nim istotnych informacji.

4.      Pisanie uchwał i wniosków w innych punktach, przez co trudno je odszukać. Bardzo często wnioski i uchwały pisane są w punkcie „Sprawy różne”. Uchwały pisane są  tylko w tym punkcie, gdzie zostały podjęte, a już w punkcie dotyczącym uchwał nie. Podobnie jest z wnioskami.

5.      Uchwały i wnioski należy pisać krótko i zwięźle.

 

 

 

III   Uwagi dotyczące protokołu z Zebrania Rady Pedagogicznej wypisane z

        Regulaminu organizacji i działalności Rady Pedagogicznej

 

 

1.      Z zebrania rady oraz zebrań zespołów sporządza się protokół i w terminie 7 dni od daty zebrania wpisuje się go do księgi protokołów rady pedagogicznej.

2.      Protokół zebrania rady, wraz z listą obecności członków podpisuje przewodniczący obrad i protokolant. Członkowie rady zobowiązani są w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenie odpowiednich poprawek przewodniczącemu obrad. Rada na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu.

3.      Podstawowym dokumentem działalności rady są książki protokołów. Zesznurowaną, opieczętowaną, podpisaną przez dyrektora księgę zaopatruje się w klauzulę – „Księga zawiera stron... i obejmuje okres pracy rady pedagogicznej od dnia... do dnia...”.

4.      Księgi protokołów należy udostępnić na terenie szkoły jej nauczycielom, zatrudnionym w organach nadzorującym szkołę, upoważnionym przedstawicielom związków zawodowych zrzeszających nauczycieli.

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin