Rozpoznawanie rzeczownika i czasownika1. W podanych wyrazach podkreśl kolorem zielonym rzeczowniki, a kolorem niebieskim przymiotniki.Wyrazy: pies, ładna, czyta, chłopiec, pisze, książka, zielona, dobry.2. Wypisz z tekstu rzeczowniki wraz z określającymi je przymiotnikami.Dobra wróżka wyczarowała szybko śliczną sukienkę.Podarowała też złotą karetę zaprzężoną w białego konia.3. Określ liczbę i rodzaj rzeczowników i przymiotników.odważny harcerz– ..............................................................................ciekawa książka– ..............................................................................młodsi bracia– ..............................................................................niesforne dzieci–… gorzkie łzy– ..............................................................................4. Określ stopień przymiotników.najcieplejszy pokój — .......................................................................wysoki dom — ..................................................................................tani chleb — ......................................................................................najbardziej słone paluszki — .............................................................lepszy smak — ..................................................................................5. Podkreśl przymiotniki, które się nie stopniują.Przymiotniki: kwaśny, szeroki, drewniany, twardy, tygodniowy, zimny, jasny, żelazny.9. Dopisz czas przyszły i przeszły podanych czasowników
Czas przeszły
Czas teraźniejszy
Czas przyszły
zjeżdżam
lepię
śpiewam
SPRAWDZIAN UMIEJĘTNOŚCI ROZPOZNAWANIA I NAZYWANIA CZĘŚCI MOWY– KLASA II1. Uzupełnij tabelkę dopisując odpowiednio liczbę pojedynczą lub liczbę mnogą rzeczowników.Liczba pojedyncza Liczba mnogadziecko ................................… kwiatkikałuża ...............................… chmury2. Przeczytaj wyrazy w ramce i wpisz prawidłowo do tabeli.śnieg, wieje, wiosna, wiatr, niebo, chmury, marcowe, pada, jasne, świeci, słońce, zielonaczasowniki rzeczowniki przymiotniki3. Przeczytaj uważnie tekst pt.„Łódka” i podkreśl w nim kolorem zielonym czasowniki.„Łódka”Nadeszła wiosna śnieg stopniał i pełno było małych strumyków. Dzieci zrobiły sobie łódeczkę i puściły ją na wodę. Łódka płynęła, a dzieci biegły za nią, krzyczały i nie widziały nic prócz niej. Nawet kałuży, do której w końcu wpadły.4. Do podanych rzeczowników dopisz po 2 przymiotniki.dzieci — .....................................................................................łódka — .....................................................................................5. Uzupełnij zdania czasownikami: zrobiła, zrobił bawiły się bawili sięKasia… łódkę z papieru.Tomek… łódkę z kory.Dziewczynki… nad strumykiem.Chłopcy… nad rzeką.
Paula-G1