scenariusz(2).pdf

(400 KB) Pobierz
Scenariusz zabaw Basiowy Bal Pasiastych
Propozycja - SCENARIUSZ ZABAW
Scenariusz opracowały: Emilia Herda, Katarzyna Szurman i Katarzyna śytomirska
na podstawie zabaw tradycyjnych oraz folkloru podwórkowego.
Scenariusz składa się z zabaw ruchowo-muzycznych, oraz propozycji przeczytania fragmentów ksiąŜek z
serii „Basia” (fragmenty załączamy).
śaden z elementów scenariusza nie jest obowiązkowy .
MoŜesz wybrać z niego zabawy, które uznasz za adekwatne dla swoich podopiecznych.
MoŜesz takŜe zaproponować inne zabawy wokół serii Basia .
UŜycie poniŜszego scenariusza nie jest wymogiem konkursowym
– scenariusz ma być pomocą, a nie ograniczeniem.
Jury będzie oceniało relację zgodnie z zapisami regulaminu czyli :
a. estetyczną jakość Relacji,
b. róŜnorodność i niebanalność zastosowanych technik,
c. atrakcyjność wydarzeń udokumentowanych w Relacji,
d. stopień samodzielności wykonania Relacji przez dzieci,
e. obecność wizerunku Basi i Basiowych pasków.
Załączamy teŜ propozycje zabaw plastycznych i edukacyjnych . Nie są one obowiązkowe. Mamy
nadzieję, Ŝe w niektórych przypadkach mogą być pomocne jako przygotowanie do Balu, a moŜe teŜ w
trakcie samej zabawy (zwłaszcza jeśli w grupie są dzieci bardzo Ŝywe – czasem moŜe dobrze jest móc je
zainteresować zajęciem przy stoliku na 5 minut).
Załącznik 1 – czapeczka Basiowa – prościutka czapeczka, którą moŜesz wydrukować dla dzieci i z nimi
przed balem pokolorować i skleić – kaŜde dziecko moŜe w ten sposób samo uczestniczyć w
przygotowaniach do balu i mieć przez siebie wykonany element stroju.
Załącznik 2 i 3 – to Basia i Janek „ruchomi” – daje moŜliwość wydrukowania Basi (i jej brata Janka),
wycięcia ich i po złoŜeniu – kukiełka Basi i Janka moŜe uczestniczyć w Balu.
Załącznik 4 – ksiąŜka o Basi – to propozycja zabawy w wymyślenie nowej przygody Basi – po
wydrukowaniu dziecko samo wymyśla i rysuje przygodę Basi.
Załącznik nr 5 i 6 – arkusze edukacyjne stworzone przez serwis SuperKid.pl wokół ksiąŜek „Basia i taniec”
oraz „Basia i pieniądze”. Rozwijające na wielu poziomach.
Ewentualne efekty powyŜszych zabaw – czyli np. rysunki dzieci do przygód Basi – mogą być piękną
dekoracją sali na Basiowy Bal Pasiastych . Mogą teŜ uświetnić Relację z Balu.
Linki do powyŜszych plików znajdują się w mailu. Nie chcemy niepotrzebnie obciąŜać skrzynek
odbiorczych.
Podkreślamy: to są wyłącznie PROPOZYCJE.
Nie ma obowiązku korzystania z którejkolwiek z zaproponowanych zabaw.
1
390293667.001.png
ZABAWA POWITALNA – prezenty dla Basi
1. DO CIEBIE BASIUNIU z drewnianymi konikami/samochodami/wózkami
piosenka
Do Ciebie Basiuniu, do Ciebie jedziemy!
Na kowanym wózku np. pierścionek wieziemy.
Pierścionek ze złota, otwórz Basiu wrota, to Ci darujemy.
Pierścionek ze złota, otwórz Basiu wrota, to Ci darujemy.
Dzieci i prowadzący zabawę siedzą w kole. Wybrane dzieci (3-4) dostają drewniane koniki na kółkach (lub
koniki pluszowe lub samochody lub wózki ) i krąŜą z nimi w środku (lub na zewnątrz) koła zawoŜąc Basi
wymyślone przez dzieci prezenty, o których śpiewamy wspólnie, powtarzając słowa piosenki i wymieniając
kolejno prezenty (np. balonik wieziemy, korale wieziemy, samochód wieziemy itp.) Następuje wymiana
dzieci prowadzących koniki/samochodziki/wózki i wymyślamy kolejne prezenty. Pobudzające dla
wyobraźni dziecka będzie przeprowadzenie tej zabawy bez przygotowanych prezentów-rekwizytów, ale
jeśli dzieci są bardzo małe, to prezenty mogą okazać się konieczne (czyli jeśli śpiewamy, Ŝe np.”balonik
wieziemy” to ten balonik faktycznie do wózka/samochodu wkładamy)
2. BASIA IMIENINY MIAŁA
Dzieci chodzą w kole. Do środka koła wchodzi dziecko – na niby „Basia”. Po piosence „Basia” pokazuje
jakiś ruch, który wszystkie dzieci naśladują. Na koniec „Basia” wybiera swojego następcę.
piosenka
Basia imieniny miała. [x4]
Nic nie spała, nic nie piła, całą nockę przetańczyła. [x2]
2
390293667.002.png
3. BASIA i taniec – lektura fragmentu ksiąŜki – patrz fragment nr 1
Jeśli dzieci juŜ rozbrykane – krótki fragment ma szansę je wyciszyć. Jeśli się dopiero zaczęły dobrze bawić
– pewnie lekturę moŜna odłoŜyć na później.
4. BASIEŃKA ŚPI
Basieńka przetańczyła całą nockę, więc nad ranem zasnęła zmęczona, a wtedy przyleciały do niej róŜne
ptaki, Ŝeby ją zbudzić. - Wstawaj Basiu! Słońce juŜ wysoko na niebie! Nie jesteś przecieŜ nietoperzem, co
śpi za dnia!
Dzieci chodzą w kole. W środku koła dziecko - „Basieńka” - śpi na niby. Po kaŜdej zwrotce dzieci
zamieniają się w wymienione ptaki - machają skrzydłami i uciekają. Basieńka budzi się i łapie jedno
dziecko, które zostaje następną śpiącą Basieńką.
piosenka
Leci jaskółeczka do Basi czółeczka, Basia śpi.
Leci jaskółeczka do Basi czółeczka, a tuś mi! [x2] Tu następuje pościg!
Leci stado kosów do Basieńki włosów, Basia śpi
Leci stado kosów do Basieńki włosów, a tuś mi!
Gołębica grucha do Basieńki ucha, Basia śpi.
Gołębica grucha do Basieńki ucha, a tuś mi!
Leci bocian miły do Basieńki szyi, Basia śpi!
Leci bocian miły do Basieńki szyi, a tuś mi.
Leci puchach miękki do Basieńki ręki, Basia śpi.
Leci puchacz miękki do Basieńki ręki, a tuś mi!
Leci sowa mądra do Basieńki biodra, Basia śpi.
Leci sowa mądra do Basieńki biodra, a tuś mi!
Leci jastrząb srogi do Basieńki nogi, Basia śpi.
Leci jastrząb srogi do Basieńki nogi, a tuś mi!
Leci wróbel szybki do Basieńki łydki, Basia śpi.
Leci wróbel szybki do Basieńki łydki, a tuś mi!
MoŜna wymyślać z dziećmi kolejne rymy, jeśli wymienią ptaki, o których nie ma mowy w piosence.
5. BASIA i upał w zoo – lektura fragmentu ksiąŜki – patrz fragment nr 2
3
390293667.003.png
6. BASIU, ALE DRAKA!
Propozycja opisana raczej dla grup starszych – grupom młodszym moŜna zabawę uprościć
Dzieci ustawiają się w koło, śpiewają piosenkę i wykonują ruchy jak opisane poniŜej.
Piosenka:
Basiu, ale draka nie będziesz miała zwierzaka, Basiu, ale draka, nie będziesz i juŜ! [x2]
Królik bobczy, ptaszek śpiewa, małpka ucieka na drzewa!
Basiu, ale draka, nie będziesz i juŜ!
Przy wersie 1. - Basiu, ale draka nie będziesz miała zwierzaka, Basiu, ale draka, nie będziesz i juŜ! [x2]
Dzieci w kole tańczą krokiem cwału w prawo, na słowa ”i juŜ” koło zatrzymuje się i od nowa śpiewa się
wers tańcząc cwałem w lewo.
Przy wersie 2.:
Królik bobczy, ptaszek śpiewa. - Dzieci stojąc w kole tupią nogami do rytmu.
Małpka ucieka na drzewa. - Dzieci klaszczą dłońmi do rytmu.
Przy wersie 3.:
Basiu, ale draka, nie będziesz i juŜ! - Dzieci wykonują obrót w miejscu z rękami w górze.
Dodatkowo dla grup najstarszych: Po kilku razach, gdy dzieci nauczą się juŜ śpiewać piosenkę, zaczynamy
ją wspólnie przekładać na „tajemne, obce języki”, czyli podkładamy w miejsce wszystkich samogłosek
jedną wybraną - a, i, o, e, u lub y. Na przykład:
A- Basa, ala draka na badzasz mała zwarzaka…
E- Bese, ele dreke, ne bedzesz mełe zwerzeke...
U- Busu, ulu druku, nu budzusz mułu zwurzuku…
7. HIPOPOTAM I CIASTECZKA
4
390293667.004.png
Piosenka-klaskanka
Gdy imieniny Basi były, nadszedł pewien gość o-ty-ły!
Hipopotam imię me! Ciasteczka wszystkie zjem: mniam-mniam-mniam-mniam!!
Wybieramy dziecko na hipopotama.
Sadzamy pozostałe dzieci parami – naprzeciwko siebie, „po turecku”.
Dzieci wymyślają jakimi chcą być pysznymi ciasteczkami (mogą powiedzieć na głos jakimi są ciasteczkami
i dlaczego akurat takimi).
Dziecko - hipopotam przechadza się „na czworaka” pomiędzy parami (lub jeśli bardzo nie chce na czworaka
– przechadza się po prostu ). Reszta dzieci w rytm piosenki gra „w łapki”, czyli na przemian klepie się
dłońmi we własne uda i w dłonie dziecka naprzeciwko, aŜ do słów: „mniam, mniam, mniam, mniam”, które
wyklepuje w całości na dłoniach swojego partnera.
Po ostatnim „mniam” dzieci-„ciasteczka” rozbiegają się a dziecko-„hipopotam” łapie je. Złapane ciastka
odprowadza do swojego „domu”- w kącik. Gdy „zje” czyli złapie 5 „ciastek” jest juŜ przejedzony -
wyliczamy następnego hipopotama i zabawa zaczyna się od początku.
8. BĘBENKOWA (z zastyganiem w figurach)
Dorosły (potem dziecko/dzieci) gra na bębenku. Dzieci biegają/tańczą. Gdy bębenek ucicha – dzieci
zamieniają się w zwierzęta i zastygają. Bębnista próbuje odgadnąć w jakie zwierzę zamieniło się wskazane
przez prowadzącego dziecko.
dodatek:
WYLICZANKA-ZGADYWANKA Basi
W domu ze mną mieszka Ŝółw.
Jeśli zgadniesz - prędko mów,
które leśne zwierzę ma
takie imię jak mam ja?
(wie-wiór-ka!!)
Fragment 1
Fragment ksiąŜki „Basia i taniec”
Basia leŜała pod stołem kuchennym i rysowała. Obok siebie widziała stopy Taty w przydeptanych kapciach,
wystukujące jakiś dziwny rytm. W kuchni panowała miła, poobiednia cisza, przerywana od czasu do czasu
przez stuk klawiatury – Mama pracowała przy blacie na swoim laptopie – i przez siorbnięcia Taty, który pił
kolejną herbatę.
– Stanowczo muszę coś ze sobą zrobić – powiedziała nagle Mama.
Zabrzmiało to bardzo tajemniczo. Basia nadstawiła uszu.
– Od urodzenia Franka nic nie ćwiczę i teraz jestem…
– Opasła? – zaryzykował Tata i zachichotał cicho.
– Nie, nie opasła – Mama potraktowała uwagę Taty powaŜnie. – Tylko sflaczała.
Basia przerwała rysowanie. Rozmowa robiła się interesująca. Wyjrzała spod stołu, Ŝeby upewnić się, czy z
Mamy nie zeszło powietrze, jak z przedziurawionego balonika, ale nie – wyglądała tak jak zwykle.
– Myślę – ciągnęła Mama – Ŝe powinnam zapisać się na jakieś tańce. Jak Marta. Przez ostatni rok chodziła
co tydzień na taniec brzucha i zobacz, jak fantastycznie wygląda.
– Aaa… To sprawka Marty. Wiedziałem, Ŝe maczała w tym palce twoja modna siostra – skomentował Tata.
– Nie bardzo rozumiem, o co ci chodzi i dlaczego czepiasz się Marty – odpowiedziała Mama.
– Ja się nie czepiam – zaprotestował Tata. – Uwielbiam twoją siostrę i jej pomysły. I…
– MoŜe ciebie to śmieszy – ucięła Mama – ale ja mówiłam powaŜnie. Od przyszłego tygodnia zamierzam w
środy chodzić z Martą na lekcje tańca.
– Brzucha? – upewnił się Tata.
– Jeszcze nie wiem. Tak naprawdę marzy mi się flamenco…
Basia juŜ nie słuchała. LeŜała pod stołem przepełniona absolutnym zachwytem. Ciocia Marta ma brzuch,
który umie tańczyć! Usiadła i podniosła koszulkę. Spojrzała z góry na swój wystający brzuszek. Nie
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin