· człowiek uczy się przez całe życie
· kiedyś rada starszych decydowała o wszystkim teraz senat
· Sokrates , Arystoteles – sami posiedli wiedzę
· „ucz się albo giń”
· stworzenie szkół i systemu kształcenia spowodowało :
- dostęp do wiedzy nie tylko przez samokształcenie
- gwałtowny przyrost możliwości dojścia do wiedzy ( czytanie , pisanie , wiedza abstrakcyjna , przekazywanie wiedzy przez innych , nauczyciele , wiedza dokładnie opracowana aby jak najprecyzyjniej i najwięcej nauczyć )
- uczenie stało się aktywną działalnością a nie aktem biernym
· Komeński napisał I podręcznik „O nauczaniu innych wszystkiego”
Wykształcenie – ukończony dany etap administracyjny .
· wykształcenie to nie tylko posiadana wiedza ale i większe wartości ( kultura , normy , obyczaje , moralność )
· większe oczekiwania społeczne od osób wykształconych
· wykształcenie jest efektem i etapem kształcenia
· kształcimy się cały czas – kształcą nas rodzice , środowisko - osoby i społeczeństwo , historia
· wykształcenie jest etapem kształcenia
· kształcenia nie można zamknąć , kształcimy się przez całe życie , dopuki zachodzą w nas zamiany to się kształcimy
· nauczyciel kształci innych przez to jakim jest ( bycie w szkole , zachowanie , rozmowy , kontakty – jest elementem kształcącym )
· wartości nauczyciela będą naśladowane lub krytykowane
· nasza osobowość ma wpływ na to czy będziemy lubiani czy nie
· ważne jest to jak robimy a nie co uczymy – świadczy to o naszej wartości , jesteśmy nośnikiem określonej wartości
· najważniejsze jest w szkole aby uczniowie się uczyli ( gdy uczeń nie zechce się uczyć to proces nauczania się nie odbędzie )
· szkoła efektywna to taka w której intencja nauczania spotyka się z intencją uczenia się
Uczenie się – jest to odbieranie informacji , jej przetwarzanie i wywoływanie względnie trwałych zmian w zakresie wiadomości i umiejętności .( przetworzenie – dopasowanie informacji do już znanych ) .
Nauczanie – dostarczenie informacji tak by była ona zrozumiała , pomagamy ją przetworzyć i określamy trwałe zmiany w uczniu .
Dydaktyka zajmuje się nauczaniem , jego efektywnością .
Proces kształcenia dotyczy trzech sfer człowieka :
· poznawcza – odbiór informacji ( sfera intelektualna )
· emocjonalna – samoocena , aspiracje , stosunek do otoczenia
· psychomotoryczna – możliwości ruchowe – umiejętność świadomego kierowania ruchem
Sfera psychomotoryczna podzielona na trzy predyspozycje :
1. kondycyjne ( wynikają z podstaw genetycznych niezależnych od nas : wysoki , niski , gruby , chudy ) nie mamy wpływu na zmianę predyspozycji kondycyjnych w ramach 3 godzin lekcyjnych w tygodniu
· siła
· wytrzymałość
· szybkość lokomocyjna
· szybkość reakcji – refleks , szybkość przekazywania impulsów nerwowych np. start po strzale startera
· rytmizacja – przy wykorzystaniu muzyki , rytmu nauczanie ruchu , uczenie ruchu w rytmie jest trwalsze i szybsze , wszechstronność zmian
· równowaga – najbardziej pierwotna – od momentu pionizacji postawy , utrzymanie głowy nad ciałem wysoko , mamy zakodowane chronienie głowy przy upadkach , zdolność kontrolowania równowagi jest dla nas najważniejsza
· orientacja w przestrzeni – predyspozycja cywilizacyjna , umiejętność i kontrola ułożenia swojego ciała w przestrzeni względem parametrów , orientacja oznacza kontrolę , im więcej zewnętrznych parametrów przestrzennych tym lepiej i szybciej się uczymy orientacji ; kształtujemy w grach zespolonych najlepiej zmieniając przestrzeń ( np. przestawiając bramki )
· różnicowanie napięć mięśniowych – ekonomizacja ruchów czyli używanie do czynności ruchowej tylko tylu mięśni i z taką siła , które są konieczne do wykonania czynności ; umiejętność wykonywania precyzyjnych ruchów kształtowana przez doświadczenia
Miara lekcji – jest miara uczenia się ( słaby uczeń pcha blisko kulę ale t6echnicznie )
Miara sportowa – dalekie pchnięcie kuli bez względu na technikę .
Zdolności koordynacyjne :
· umiejętność szybkiej zmiany zachowań motorycznych – np. z ruchów szybkich do wolnych dostosowując do zamierzeń i potrzeb
· sterowanie ruchem
· szybkość uczenia się nowych ruchów
Zdolności hybrydowe :
· zwinność – wszechstronna , zawiera elementy kondycyjne i koordynacyjne bez dominacji jednej , np. tor przeszkód Haleczki
· gibkość – parametr anatomiczny – ruchomość w stawach w życiu codziennym a w sportach gibkość ( pływanie , gimnastyka )
Uczenie się zdolności ma spowodować osiągnięcie 3 poziomów koordynacji :
· dokładność ruchów – nauczanie ruchów dokładnych powoli a następnie w naturalnej prędkości
· wykonywanie ruchów szybkich – w przyspieszonym i zmiennym ruchu aby nie uległa struktura ruchu
· wykonywanie ruchów w zmieniających się warunkach zewnętrznych ( np. przeciwnik ) i wewnętrznych ( w zmęczeniu )
Hierarchia – niezmienność kierunku ; nie przechodzimy do 2 poziomu gdy nie nauczymy się poziomu 1 .
Czynności ruchowe – to zachowania , które są określone celowo i świadomie ( jeśli zabijemy odruchowo komara , który gryzie nas w szyję to nie jest to czynność ruchowa bo nie jest zaplanowana ale jeśli zabijemy muchę która idzie po stole to jest to czynność ruchowa bo to zaplanowaliśmy ) .
Ruchy elementarne – ruchy w obrębie jednego stawu .
Teoria behawioralna ( amerykańska )
· odnosi proces uczenia do zjawisk : określonego bodźca i reakcji która powstaje jako odpowiedź na bodziec ( np. baczność ! ) ;
· średni proces nauczania i średni proces uczenia się ( bodziec – reakcja ) ; ( średnie bodźce dla różnych ludzi pod względem narodowościowym )
B wnętrze R
· w metodzie tej wnętrze jest nie istotne ( czy uczeń ma czas ? )
· nie zajmuje się procesami myślowymi
Teoria poznawcza ( europejska )
· zakłada , że najważniejsze jest wnętrze i jeżeli chcemy kogoś czegoś nauczyć to należy go dobrze poznać ( motywacja – co uczeń lubi ? )
· metoda bardziej skuteczna , wymagająca więcej pracy ale i daje większe efekty ,
· polega na zróżnicowaniu i indywidualizacji zadań
Uczenie się motoryczne w ujęciu poznawczym :
· efektywny nauczyciel :
- posiada wiedzę
- posiada warsztat metodyczny
- traktuje nauczanie i uczenie się jako proces ciągły
- refleksyjność
Spirala uczenia się Pohlmanna : im wiem więcej jak ludzie się uczą tym lepiej umiem nauczać
· cel – wartość pożądana ( cele określone przez zadanie ) ;
- robię to bo wiem jaki jest cel
- wartości nadrzędne : ogólne - poznanie treści
operacyjne – temat lekcji
pośrednie – zaliczenie przedmiotu
- cel jest po to by później można było ocenić
- gdy nazwiemy czynność ( np. delfin ) to skojarzenie doświadczeń jest precyzyjne i przyspiesza proces uczenia się
- dobrze określony cel stanowi wartość pożądaną przez ucznia
- im więcej wiem o uczniu tym lepiej postawię cel do zrealizowania przez niego
- dobrze postawiony cel często decyduje o procesie uczenia się – od niego zaczynamy każdą lekcję
· kompilacja obiekt / środowisko zadanie dla nauczyciela
- jest istotne gdzie nauczamy narciarstwa , pływania , jakim sprzętem
- zapoznanie ze sprzętem , dobranie sprzętu ( ciasne buty spowodują myślenie o butach a nie o nauce )
- etap wstępnej orientacji ( dziś ) – etap oswojenia
- energia i napęd – z kim mamy do czynienia , czy zadania będą zrealizowane
- metody zabawowe
· odbiór informacji ( przetwarzanie , zbieranie )
- człowiek może zapamiętać max 7 informacji na raz ( optimum 4 – 5 )
- najważniejszą informacją dla człowieka jest informacja o stanie swojego organizmu ( jestem zmęczony , coś mnie boli )
- należy wykorzystać jak najwięcej kanałów odbioru ( przez motywację , atrakcyjność zadań możemy zamknąć inne kanały np. myślenie o czymś innym)
· przygotowanie ( integrowanie wiadomości , analizowanie )
- im więcej doświadczeń posiada uczeń tym łatwiej wytłumaczyć treści np. stanie na jednej nodze w wodzie jak bocian – dzieci wiedzą jak stoi bocian
· ocenianie ( określenie porównywanie )
- uczeń porównuje co już wie a czego musi się jeszcze nauczyć
· projektowanie ( planowanie , decydowanie )
- umysłowy obraz czynności i pełen zasób wiedzy na temat tej czynności
- uczeń wie jak ta czynność wygląda – wiedza czysto teoretyczna
- wie ale nie koniecznie umie wykonać
· programowanie ( ustalanie , wybieranie )
- uczeń sam sobie wydaje polecenia co poszczególne części ciała mają wykonać i w jaki momencie
- im więcej wie tym ruch jest bardziej precyzyjny
· przekształcanie ( dokonywanie operacji działania )
· Informacja zwrotna ( informacja obca , orientacja własna )
- ocena i samoocena
W spirali tej tylko jedna czynność jest ruchowa a aż osiem jest umysłowych . Im wyższy poziom intelektualizacji wychowania fizycznego tym szybciej i poprawniej uczniowie się uczą . Wiedza o danej czynności decyduje o poprawnym wykonaniu ruchu .
Albo zły projekt albo złe programowanie ma wpływ na to , że ocena jest negatywna ( albo uczeń nie odebrał informacji albo źle ją sobie uzmysłowił ) .
Poprawianie – korekta czynności jest również procesem intelektualnym .
Optymalizacja wyobrażenia motorycznego
Uczenie się czynności ruchowych wg Hotza jako proces sieciowych połączeń komponentów umiejętności :
Pierwsze wyobrażenie czynności celu
Określenie celu uczenia się i optymalizacja nastawienia do uczenia się
Optymalna realizacja celu uczenia się
Doskonalenie modelu
wewnętrznego
Optymalizacja przez poznanie
Optymalizacja przez realizację
Optymalizacja podstaw umiejętności
Wypracowanie psychofizycznych podstaw umiejętności
Nauczanie umiejętności i jednocześnie kształtowanie np. kondycji .
· wiadomości – to co wiemy ( dzisiaj jest czwartek )
· informacje – to co jest nowe – dzisiaj są moje urodziny
&#...
pablo-fizjo