PELNY OPIS.txt

(23 KB) Pobierz
Native Instruments Komplete 7

Pakiet sampli i oprogramowania

Native Instruments Komplete 7Niewiele firm na rynku może pochwalić się takimi osišgnięciami w dziedzinie tworzenia wirtualnych instrumentów i efektów, jak niemiecka firma Native Instruments. Od 1996 roku jej udziałem sš rozwišzania, które otwierajš nowe horyzonty kreacji dwiękowej, jak choćby rewolucyjne rodowisko quasi-developerskie Reaktor (program zrodził się na bazie technologii Generatora).
W roku 2009 wraz z objęciem przez Matea Galica stanowiska prezesa firmy (po ustšpieniu przez założyciela Stephana Schmitta), jej koncentracja na futurystycznych rozwišzaniach programowych ustępuje miejsca doskonaleniu metod pracy z dwiękiem poprzez redefiniowanie roli sprzętowych interfejsów i tworzeniu innowacyjnych produktów hybrydowych, np. Maschine, oraz systemów DSV.

Siódmy cud
Jeli nie liczyć hybryd sprzętowo-programowych i wyspecjalizowanych systemów didżejskich, Komplete 7 to zbiór wszystkich największych osišgnięć firmy, obejmujšcy rozbudowywane przez lata instrumenty. Poza wspomnianym Reaktorem znajdziemy tu uznawany za jeden z najlepszych wirtualnych samplerów Kontakt w wersji 4, wyspecjalizowany sampler perkusyjny Battery 3, syntezatory takie jak Absynth 5 czy Massive, przeogromnš kolekcję procesorów efektów dla gitarzystów i basistów pod postaciš Guitar Rig, a także narzędzia przeznaczone dla didżejów i tzw. niezależnych performerów, obsługiwane przez wtyczkowš wersję Reaktora.
W porównaniu do poprzednich wersji wyranie rozszerzona została "zespołowa" strona pakietu, który w siódmej odsłonie pełen jest multisampli pianin elektrycznych i barw fortepianowych, pochodzšcych z wielokrotnie wyróżnianych przez branżowe media (w tym również EiS) produkty Scarbee, a także wintydżowej perkusji samplowanej w słynnym londyńskim studiu Abbey Road. Nie zabrakło też znakomitej emulacji elektrycznej basówki MM-Bass. Native Instruments nie należy do grona firm, które uparcie forsujš własne rozwišzania, ale raczej poszukujš dróg rozwoju i rezultatów, czego dowodem może być fakt, że wirtualna emulacja organów Hammonda B3 (NI B-4) ustšpiła miejsca znakomitym skšdinšd multisamplom najsłynniejszych instrumentów tego typu. Jeli policzyć wszystkie biblioteki i instrumenty (dostępne do tej pory jako osobne produkty), to mamy do czynienia z kompletem 24 produktów.
Pakiet Komplete 7 mieci się na 12 płytach DVD zapisanych w trybie Dual-Layer, z czego pierwsza płyta zawiera pliki instalacyjne aplikacji, a kolejne  biblioteki sampli do programów Kontakt (płyty A-I) i Battery (płyty A i B). Jak łatwo się domyleć, liczšce setki stron instrukcje do poszczególnych programów zajęłyby sporych rozmiarów karton (nie pudełko), więc sš dostępne wyłšcznie w formie elektronicznej. W zasadzie wszystkie narzędzia mogš działać zarówno pod kontrolš ulubionego sekwencera-hosta, jak i w trybie stand-alone (jako samodzielne aplikacje).
Instalacja przebiega powoli, ale z uwagi na jeden wspólny program instalacyjny bardzo sprawnie. Wystarczy okrelić miejsce, w którym umieszczona zostanie biblioteka, i co jaki czas wrzucić kolejnš płytkę DVD do odtwarzacza. Programici nie spoczywajš jednak na laurach, bo łšczna objętoć dostępnych aktualizacji znaczšco przekracza 1 GB. Dzięki specjalnej aplikacji Service Center procedura ich wyboru i instalacji jest bardzo prosta.

Sampling
KontaktCentralnym elementem pakietu jest z pewnociš czwarta generacja samplera Kontakt, który nieprzerwanie od roku 2006 pojawia się na licie trzech najlepszych produktów w kategorii samplingu bšd oprogramowania w konkursie M.I.P.A. (Musikmesse International Press Award). Jego atutami sš niewštpliwie wydajny silnik programu, łatwa obsługa i modularna budowa, pozwalajšca wykorzystać niezliczonš iloć pokładowych efektów (19), filtrów i modulatorów. Pętle mogš być w łatwy sposób dzielone na plasterki, a ich odtwarzanie następnie synchronizowane z tempem projektu. Bioršc pod uwagę fakt, że do pamięci RAM ładowana jest jedynie częć próbek (w zależnoci od ustawień doczytywania ich z dysków twardych), a program potrafi wykorzystać potencjał nawet 8-rdzeniowych procesorów, jego możliwoci sš naprawdę imponujšce.
Aby jeszcze bardziej usprawnić proces uruchamiania ogromnych rozmiarów bibliotek sampli, wersja 4.1 wyposażona została w funkcję ich ładowania w tle. Dzięki temu pracę z dużymi projektami DAW można rozpoczynać znacznie szybciej, zanim wszystkie próbki zostanš umieszczone w pamięci. Skšd program wie, które próbki ładować w pierwszej kolejnoci? Pomaga mu w tym algorytm zapamiętujšcy te ostatnio wykorzystywane. Wystarczy nadpisać ustawienia instrumentu.
Nowociš w wersji czwartej jest także moduł AET, który pozwala przenosić własnoci spektralne wybranych próbek na inne. Najbardziej oczywiste zastosowanie tego modułu to płynne przejcia pomiędzy dwiękami przypisanymi do poszczególnych warstw dynamiki. AET można także wykorzystać do zarzšdzania zmianami sposobu artykulacji poszczególnych instrumentów, co brzmi szczególnie efektownie w przypadku syntetyzowanego chóru, którego wymowa podlega przestrajaniu pomiędzy samogłoskami A, E, I, O i U.
Liczšca 43 GB sampli fabryczna biblioteka dla samplera Kontakt podzielona została na 7 kategorii:
1. Wybór 30 instrumentów orkiestrowych, pochodzšcych z Vienna Symphonic Orchestra (instrumenty smyczkowe, dęte drewniane i blaszane, a także klasyczne bębny i instrumenty perkusyjne);
2. Stworzony wyłšcznie na potrzeby czwartej inkarnacji samplera Choir;
3. Bogaty zbiór instrumentów i perkusjonaliów z różnych zakštków wiata, wprost stworzonych do tworzenia muzyki do krajoznawczych programów telewizyjnych (m.in. metalofony, flety, dudy, akordeony, nietypowe instrumenty strunowe itd.);
4. Wintydżowe syntezatory, maszyny perkusyjne, smyki itd.;
5. Typowe brzmienia syntezatorowe w podziale na basy, barwy solowe, pady itp.;
6. Urbanistyczne rytmy i pętle w tempie od ok. 70 do ok. 100 uderzeń na minutę;
7. Instrumenty uzupełniajšce typowe instrumentarium zespołów popowych czy rockowych (pianina, organy, gitary, bas, perkusja).
Niektóre instrumenty zostały niejako powielone w znacznie większych i wiarygodniejszych brzmieniowo wersjach. W ramach pakietu Komplete nabywca otrzymuje bowiem następujšce biblioteki: Upright Piano, Berlin Concert Grand, New York Concert Grand, Vienna Concert Grand, Scarbee MM Bass, Abbey Road 60s Drums, Vintage Organs, Scarbee (Rhodes) Mark I, (Wurlitzer) A-200, (Hohner) Clavinet/Pianet model N. Wszystkie te instrumenty powstały w procesie czasochłonnego i pieczołowitego samplingu: w przypadku elektrycznych pianin dynamika została uchwycona w dwunastu warstwach próbek. Będšcy dodatkiem do ultra-realistycznej kolekcji instrumentów elektromechanicznych Pianet to bez wštpienia jedno z najpiękniejszych, romantycznych i charakternych zarazem brzmień tego typu, jakie kiedykolwiek słyszałem. Już nie jestem pewien, czy Rhodes Mark I to mój ulubiony instrument... Zaskoczony byłem także ekspresyjnym brzmieniem basu MM Bass. Większoć technik artykulacji (np. sposób i siła uderzenia, legato/staccato czy "przejazdy po gryfie") wynika ze sposobu gry, jednak wiele interesujšcych sztuczek dostępnych jest dopiero w kombinacji z okrelonymi klawiszami.
Do gustu bardzo przypadło mi także szczegółowe, miękkie, acz pełne charakteru brzmienie bębnów ze studia Abbey Road (zestawy Ludwig i Gretsch), które bez karkołomnej obróbki z łatwociš znajduje miejsce w miksie. Do rejestracji próbek użyto tego samego sprzętu, którego używano w latach 60. i 70. podczas sesji nagraniowych, a do stworzenia niektórych presetów przykrywano bębny ręcznikami, co było wówczas "w modzie". Bramkowane bębny zdajš się wietnie sprawdzać zarówno w klasycznym rocku, indie-rockowych czy funkowych numerach, jak i utworach stylizowanych na lata osiemdziesište. Co ważne, bębny można w łatwy sposób zmapować do współpracy z elektronicznymi zestawami, jak choćby V-Drums firmy Roland. Poza możliwociš ustalenia proporcji pomiędzy poszczególnymi mikrofonami, dla każdego elementu zestawu istnieje możliwoć wprowadzenia czynnika losowoci w odniesieniu do wybranych parametrów brzmienia, co uwiarygodnia programowane sekwencje MIDI. Wcišż jednak niektóre perełki samplingowe, jak np. Alicia Piano, pozostawiono poza zasięgiem "siódemki" i można je kupić osobno lub liczyć, że producent dołšczy je do kolejnego wydania. Poszczególne instrumenty bšd grupy instrumentów obsługiwane sš za porednictwem dedykowanych interfejsów graficznych, uwzględniajšcych typowe dla pierwowzorów regulatory bšd po prostu wybór parametrów. Każdy instrument można do woli modyfikować w trybie edycji. Dzięki wyszukiwarce listę wyników można zwykle ograniczyć do kilku bšd kilkunastu presetów, co wydatnie ułatwia organizację pracy. Poszukiwania można prowadzić wpisujšc nazwę w okienko wyszukiwarki bšd za porednictwem wybranych atrybutów. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by tworzyć nowe kategorie w ramach bazy danych lub włšczać własne instrumenty/zestawy próbek do tych już istniejšcych.
Ambitnych twórców, lubišcych pracę z bębnami i programowanie rytmów, z pewnociš ucieszy obecnoć na pokładzie pakietu samplera Battery 3, uzbrojonego w ponad 25 tysięcy próbek, na które składajš się na doć zróżnicowane zestawy perkusyjne. Zestawy uporzšdkowane sš ze względu na wersję "Bateryjki", gatunek muzyczny, charakter próbek i rodzaj instrumentów, a także zaproszonych do współpracy twórców. Możliwoci edycji sš bardzo duże, a wybór narzędzi zoptymalizowany pod kštem obróbki bębnów. Komórki wypełnione sš bardzo często nie pojedynczymi próbkami, ale multisamplami, dzięki czemu dynamicznie zmieniajšce się pod wpływem siły uderzenia brzmienie instrumentów perkusyjnych zostało w wielu wypadkach realistycznie odwzorowane.
Zachwyciły mnie bogate zestawy perkusjonaliów, duże wraż...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin