Dobieranie sprzętu i materiałów do wykonania prac fotograficznych.pdf

(443 KB) Pobierz
Fotograf_313[05]_Z1.02_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Teresa Lange
Dobieranie sprzętu i materiałów do wykonania prac
fotograficznych
313[05].Z1.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
385994293.001.png 385994293.002.png 385994293.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Edward Habas
dr hab. inż. Piotr Nowak
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Teresa Lange
Konsultacja:
dr inż. Krzysztof Symela
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 313[05].Z1.02
„Dobieranie sprzętu i materiałów do wykonania prac fotograficznych” zawartego
w modułowym programie nauczania dla zawodu fotograf.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
7
3. Cele kształcenia
8
4. Materiał nauczania
9
4.1. Obsługa i zastosowanie aparatów fotograficznych
9
4.1.1. Materiał nauczania
9
4.1.2. Pytania sprawdzające
12
4.1.3. Ćwiczenia
12
4.1.4. Sprawdzian postępów
13
4.2. Dobór obiektywów do aparatów fotograficznych
14
4.2.1. Materiał nauczania
14
4.2.2. Pytania sprawdzające
16
4.2.3. Ćwiczenia
17
4.2.4. Sprawdzian postępów
18
4.3 Dobór materiałów zdjęciowych
19
4.3.1. Materiał nauczania
19
4.3.2. Pytania sprawdzające
21
4.3.3. Ćwiczenia
21
4.3.4. Sprawdzian postępów
22
4.4. Dobór i stosowanie sprzętu oświetleniowego
23
4.4.1. Materiał nauczania
23
4.4.2. Pytania sprawdzające
25
4.4.3. Ćwiczenia
26
4.4.4. Sprawdzian postępów
28
4.5. Stosowanie filtrów fotograficznych
29
4.5.1. Materiał nauczania
29
4.5.2. Pytania sprawdzające
31
4.5.3. Ćwiczenia
31
4.5.4. Sprawdzian postępów
33
4.6. Dobór i stosowanie sprzętu do makrofotografii
34
4.6.1. Materiał nauczania
34
4.6.2. Pytania sprawdzające
35
4.6.3. Ćwiczenia
35
4.6.4. Sprawdzian postępów
36
4.7. Dobór i stosowanie sprzętu pomocniczego :
37
4.7.1. Materiał nauczania
37
4.7.2. Pytania sprawdzające
38
4.7.3. Ćwiczenia
38
4.7.4. Sprawdzian postępów
40
4.8. Użytkowanie sprzętu ciemniowego
41
4.8.1. Materiał nauczania
41
4.8.2. Pytania sprawdzające
42
4.83. Ćwiczenia
42
4.8.4. Sprawdzian postępów
43
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.9. Dobór i użytkowanie sprzętu komputerowego i programów
do cyfrowej obróbki obrazu .
44
4.9.1. Materiał nauczania
44
4.9.2. Pytania sprawdzające
46
4.9.3. Ćwiczenia
46
4.9.4. Sprawdzian postępów
48
5. Sprawdzian osiągnięć
49
6. Literatura
53
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
1. WPROWADZENIE
Jesteś w posiadaniu „Poradnika dla ucznia”, który będzie Ci pomocny w przyswajaniu
wiedzy i podstawowych umiejętności dotyczących zasad dobierania sprzętu fotograficznego
i pomocniczego oraz materiałów światłoczułych do prac fotograficznych z wykorzystaniem
technik klasycznych oraz cyfrowych.
Wybór sprzętu fotograficznego i pomocniczego oraz materiałów światłoczułych zleży
głównie od rodzaju zdjęć jakie mamy wykonać i od przeznaczenia tych zdjęć. Od tych
czynników zależeć będzie wybór aparatu fotograficznego. Do aparatu musimy dobrać
obiektyw ale także i sprzęt dodatkowy. Nie bez znaczenia jest rozpoznanie warunków
terenowych i oświetleniowych w jakich przyjdzie nam fotografować, od tego zależy dobór
czułości materiału światłoczułego czy dobór dodatkowego sprzętu oświetleniowego. Mam
nadzieję, że niniejszy poradnik będzie Ci pomocny w uzyskaniu podstawowych umiejętności
z zakresu dobierania sprzętu i materiałów do wykonania prac fotograficznych, które w przyszłości
dadzą ci szansę na osiągnięcia mistrzostwa w tej dziedzinie
Zapoznaj się dokładnie z treścią rozdziału Wprowadzenie ponieważ umożliwi Ci to
skuteczne korzystanie z poradnika i osiągnięcie sukcesu w nauce, w ramach jednostki
modułowej „ Dobieranie sprzętu i materiałów do wykonania prac fotograficznych ” dla
zawodu Fotograf 313[05] (patrz pozycja 8 w załączonej tabeli).
Zawód : Fotograf 313[05]
Lp. Kod Nazwa jednostki modułowej w programie nauczania dla zawodu
1. 313[05].O1.01 Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz
ochrony środowiska
2. 313[05].O1.02 Zastosowanie elementów wiedzy o sztuce w realizacji zadań zawodowych
3. 313[05].O1.03 Posługiwanie się terminologią zawodową
4. 313[05].O1.04 Rozróżnianie materiałów fotograficznych
5. 313[05].O1.05 Magazynowanie i przechowywanie materiałów fotograficznych
6. 313[05].O1.06 Wykonywanie podstawowych czynności fotograficznych
7. 313[05].Z1.01 Organizowanie stanowiska pracy
8. 313[05].Z1.02 Dobieranie sprzętu i materiałów do wykonania prac fotograficznych
9. 313[05].Z1.03 Przygotowywanie roztworów do chemicznej obróbki materiałów fotograficznych
10. 313[05].Z1.04 Wykonywanie prac fotograficznych metodami tradycyjnymi i technikami cyfrowymi
11. 313[05].Z1.05 Wykonywanie zdjęć portretowych
12. 313[05].Z1.06 Wykonywanie zdjęć plenerowych
13. 313[05].Z1.07 Wykonywanie zdjęć architektonicznych
14. 313[05].Z1.08 Wykonywanie zdjęć reportażowych
15. 313[05].Z1.09 Wykonywanie zdjęć reklamowych
16. 313[05].Z1.10 Wykonywanie zdjęć technicznych
Poradnik składa się z pięciu części: Wymagania wstępne , Cele kształcenia , Materiał
nauczania , Sprawdzian osiągnięć , Literatura .
W części Wymagania wstępne , określono katalog podstawowych umiejętności, które
powinieneś posiadać przed przystąpieniem do realizacji niniejszej jednostki modułowej. Jeśli po
analizie uznasz, że któreś z umiejętności nie są dostatecznie przez Ciebie opanowane, wówczas
powinieneś ponownie przestudiować materiał nauczania zawarty w poradnikach z poprzednich
jednostek modułowych. W dotarciu do właściwego poradnika pomoże Ci załączona powyżej
lista jednostek modułowych, która obejmuje swym zakresem cały program nauczania dla
zawodu. W przypadku trudności skonsultuj się z nauczycielem w celu trafnego wyboru
poradnika.
W części Cele kształcenia znajduje się wykaz umiejętności jakie będziesz posiadał po
zakończeniu realizacji materiału nauczania zawartego w poradniku. W ocenie, czy
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
385994293.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin