Wykonywanie zdjęć plenerowych.pdf

(1071 KB) Pobierz
Fotograf_313[05]_Z1.06_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Ewa Kutyła
Wykonywanie zdjęć plenerowych
313[05].Z1.06
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
385994302.002.png 385994302.003.png 385994302.004.png
Recenzenci:
mgr inż. Grażyna Dobrzyńska-Klepacz
mgr Andrzej Zbigniew Leszczyński
Opracowanie redakcyjne:
Konsultacja:
dr inż. Krzysztof Symela
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 313[05].Z1.06
Wykonywanie zdjęć plenerowych zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu
fotograf.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Dobór sprzętu i materiałów do wykonywania zdjęć
8
4.1.1. Materiał nauczania
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
10
4.1.3. Ćwiczenia
10
4.1.4. Sprawdzian postępów
13
4.2. Zasady kompozycji, estetyki i aranżacji planu fotograficznego
14
4.2.1. Materiał nauczania
14
4.2.2. Pytania sprawdzające
20
4.2.3. Ćwiczenia
21
4.2.4. Sprawdzian postępów
24
4.3 Krajobraz miejski i wiejski w różnych porach dnia i roku
25
4.3.1. Materiał nauczania
25
4.3.2. Pytania sprawdzające
27
4.3.3. Ćwiczenia
28
4.3.4. Sprawdzian postępów
30
4.4. Zasady oświetlenia naturalnego
31
4.4.1. Materiał nauczania
31
4.4.2. Pytania sprawdzające
34
4.4.3. Ćwiczenia
34
4.4.4. Sprawdzian postępów
36
4.5. Zasady doboru stanowiska zdjęciowego
37
4.5.1. Materiał nauczania
37
4.5.2. Pytania sprawdzające
38
4.5.3. Ćwiczenia
39
4.5.4. Sprawdzian postępów
40
4.6. Zasady wykonywania zdjęć nocnych i krajobrazu z mgłą
41
4.6.1. Materiał nauczania
41
4.6.2. Pytania sprawdzające
43
4.6.3. Ćwiczenia
43
4.6.4. Sprawdzian postępów
46
5. Sprawdzian osiągnięć
47
6. Literatura
52
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Jesteś w posiadaniu „Poradnia dla ucznia”, który będzie Ci pomocny w przyswajaniu
wiedzy i podstawowych umiejętności dotyczących zasad fotografowania krajobrazu miejskiego
i wiejskiego, używania odpowiedniego sprzętu, wyposażenia i materiałów dla realizacji zdjęć
plenerowych z wykorzystaniem technik klasycznych oraz cyfrowych.
Fotografia w plenerze może mieć wiele odmian. Mogą to być pamiątkowe zdjęcia
wykonywane podczas wycieczki, zdjęcia stosowane w folderach reklamujących np. miasto lub
region wiejski. Istnieje również coraz większe zainteresowanie fotografią ślubną w plenerze,
ale ten zakres fotografii omówimy zostanie w jednostce modułowej dotyczącej portretu.
Zapoznaj się dokładnie z treścią rozdziału Wprowadzenie ponieważ umożliwi Ci to
skuteczne korzystanie z poradnika i osiągnięcie sukcesu w nauce, w ramach jednostki
modułowej „ Wykonywanie zdjęć plenerowych ” dla zawodu Fotograf 313[05] (patrz
pozycja 12 w załączonej tabeli).
Zawód : Fotograf 313[05]
Lp
.
Nazwa jednostki modułowej w programie nauczania dla zawodu
1. 313[05].O1.01 Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
oraz ochrony środowiska
2. 313[05].O1.02 Zastosowanie elementów wiedzy o sztuce w realizacji zadań zawodowych
3. 313[05].O1.03 Posługiwanie się terminologią zawodową
4. 313[05].O1.04 Rozróżnianie materiałów fotograficznych
5. 313[05].O1.05 Magazynowanie i przechowywanie materiałów fotograficznych
6. 313[05].O1.06 Wykonywanie podstawowych czynności fotograficznych
7. 313[05].Z1.01 Organizowanie stanowiska pracy
8. 313[05].Z1.02 Dobieranie sprzętu i materiałów do wykonania prac fotograficznych
9. 313[05].Z1.03 Przygotowywanie roztworów do chemicznej obróbki materiałów fotograficznych
10. 313[05].Z1.04 Wykonywanie prac fotograficznych metodami tradycyjnymi i technikami cyfrowymi
11. 313[05].Z1.05 Wykonywanie zdjęć portretowych
12. 313[05].Z1.06 Wykonywanie zdjęć plenerowych
13. 313[05].Z1.07 Wykonywanie zdjęć architektonicznych
14. 313[05].Z1.08 Wykonywanie zdjęć reportażowych
15. 313[05].Z1.09 Wykonywanie zdjęć reklamowych
16. 313[05].Z1.10 Wykonywanie zdjęć technicznych
Poradnik składa się z pięciu części: Wymagania wstępne , Cele kształcenia , Materiał
nauczania , Sprawdzian osiągnięć , Literatura .
W części Wymagania wstępne , określono katalog podstawowych umiejętności, które
powinieneś posiadać przed przystąpieniem do realizacji niniejszej jednostki modułowej. Jeśli po
analizie uznasz, że któreś z umiejętności nie są dostatecznie przez Ciebie opanowane, wówczas
powinieneś ponownie przestudiować materiał nauczania zawarty w poradnikach
z poprzedzających jednostek modułowych. W dotarciu do właściwego poradnika pomoże Ci
załączona powyżej lista jednostek modułowych, która obejmuje swym zakresem cały program
nauczania dla zawodu. W przypadku trudności skonsultuj się z nauczycielem w celu trafnego
wyboru poradnika.
W części Cele kształcenia znajduje się wykaz umiejętności jakie będziesz posiadał po
zakończeniu realizacji materiału nauczania zawartego w poradniku. W ocenie, czy
rzeczywiście takie umiejętności opanowałeś, pomogą Ci załączone w poradniku sprawdziany
postępów oraz sprawdzian osiągnięć.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Kod
385994302.005.png 385994302.001.png
Materiał nauczania jest podstawowym składnikiem poradnika i zawiera kompendium
informacji, które powinieneś starannie przyswoić, aby przystąpić do wykonania zaplanowanych
ćwiczeń oraz zaliczenia sprawdzianu osiągnięć. Przykład takiego sprawdzianu jest zawarty na
końcu poradnika. Ponadto materiał nauczania zawiera Pytania sprawdzające stan Twojej
wiedzy, która jest wymagana do realizacji danego ćwiczenia. Każde z Ćwiczeń zawartych
w poradniku opisane jest w formie polecenia co należ wykonać. Natomiast
uszczegółowieniem tego polecenia jest lista działań (czynności) określająca Sposób
wykonania ćwiczenia . Ćwiczenia będziesz realizował indywidualnie lub pracując w zespole
z innymi uczniami.
Przy realizacji ćwiczeń polegających na wykonaniu zdjęć musisz pamiętać, o dokonaniu
pomiaru światła i ustawieniu w aparacie fotograficznym parametrów naświetlania w trybie
ręcznego sterowania czasem i przysłoną (tzw. manual oznaczony symbolem M).
Składnikiem opisu każdego z ćwiczeń jest również Lista wyposażenia stanowiska
pracy . Lista ta umożliwia sprawdzenie czy stanowisko ćwiczeniowe jest wyposażone w środki
dydaktyczne niezbędne do prawidłowego wykonania ćwiczenia. W celu dokonania
samooceny, jaki jest efekt przeprowadzonych ćwiczeń dla danego zakresu materiału
nauczania, masz do dyspozycji narzędzie, które nazywa się Sprawdzian postępów . Jest to
lista kontrolna, którą powinieneś wypełnić odpowiadając na pytanie „tak” lub „nie”, co jest
równoznaczne z oceną, że potrawisz wykonać daną czynność lub jeszcze nie jej nie potrafisz.
W tym drugim przypadku powinieneś powtórzyć trening wykonując ponownie odpowiednie
ćwiczenie. Zasadne jest również to, abyś jeszcze raz przestudiować zakres materiału nauczania
potrzebny do realizacji tych ćwiczeń. Pomoże Ci w tym Twój nauczyciel, do którego
powinieneś zwracać się z pytaniami i wątpliwościami.
Kolejna część poradnika to Sprawdzian osiągnięć , który umożliwia sprawdzenie
poziomu Twoich wiadomości i umiejętności po zakończeniu realizacji programu jednostki
modułowej. Pozytywnie rozwiązany przez Ciebie sprawdzian osiągnięć oraz załączony do
oceny w formie „portfolio” efekt realizacji ćwiczeń (wykonane fotografie) stanowił będzie
dowód, że potrafisz zrealizować zdanie zawodowe polegające na prawidłowym wykonywaniu
zdjęć plenerowych. W przypadku sprawdzianu osiągnięć powinieneś również wiedzieć, że ma
on formę testu podobnego do tych, jakie występują w części teoretycznej egzaminu
zewnętrznego dla potwierdzenia kwalifikacji w zawodzie. Dlatego też istotne jest to, żebyś
nabrał wprawy jak rozwiązuje się takie testy, co z pewnością będzie procentować w przypadku
Twojego egzaminu zewnętrznego.
W celu poszerzenia i pogłębienia posiadanej wiedzy w zakresie tej jednostki modułowej
możesz również skorzystać z listy materiałów źródłowych zamieszczonych w części poradnika
nazwanej Literatura . Jednakże to wymaga od Ciebie inicjatywy, aby dotrzeć do
rekomendowanego zastawu literatury. Zestaw ten powinien być dostępny w zbiorach biblioteki
szkolnej lub innych bibliotekach publicznych. Wiele cennych i ciekawych informacji możesz
również pozyskać z zasobów internetowych.
Jeśli będziesz miał jakiekolwiek trudności ze zrozumieniem treści materiału nauczania lub
ćwiczeń to poproś nauczyciela o dodatkowe wyjaśnienie i pomoc.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W trakcie realizacji ćwiczeń musisz przestrzegać regulaminów, przepisów
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz instrukcji przeciwpożarowych wynikających
z prowadzonych prac. Przepisy te już wcześniej poznałeś lub poznasz w trakcie nauki.
W czasie pracy poza terenem szkoły koniecznie musisz stosować się do przepisów ruchu
drogowego oraz dbać o ochronę środowiska naturalnego.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin