Wykonywanie zdjęć reportażowych.pdf

(1387 KB) Pobierz
Fotograf_313[05]_Z1.08_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Remigiusz Kutyła
Wykonywanie zdjęć reportażowych
313[05].Z1.08
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
385994305.002.png 385994305.003.png 385994305.004.png
Recenzenci:
mgr Grażyna Dobrzyńska-Klepacz
mgr inż. Andrzej Polak
Opracowanie redakcyjne:
Konsultacja:
dr inż. Krzysztof Symela
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 313[05].Z1.08
„Wykonywanie zdjęć reportażowych” zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu fotograf.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Dobór sprzętu i materiałów do wykonywania zdjęć reportażowych
8
4.1.1. Materiał nauczania
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
11
4.1.3. Ćwiczenia
11
4.1.4. Sprawdzian postępów
13
4.2. Oświetlenie w fotografii reportażowej
14
4.2.1. Materiał nauczania
14
4.2.2. Pytania sprawdzające
17
4.2.3. Ćwiczenia
18
4.2.4. Sprawdzian postępów
21
4.3. Rozpoznawanie i wykonywanie zdjęć reportażowych
22
4.3.1. Materiał nauczania
22
4.3.2. Pytania sprawdzające
30
4.3.3. Ćwiczenia
30
4.3.4. Sprawdzian postępów
35
4.4. Zasady kompozycji i estetyki w fotografii reportażowej
36
4.4.1. Materiał nauczania
36
4.4.2. Pytania sprawdzające
39
4.4.3. Ćwiczenia
39
4.4.4. Sprawdzian postępów
42
5. Sprawdzian osiągnięć
43
6. Literatura
48
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Jesteś w posiadaniu „Poradnia dla ucznia”, który będzie Ci pomocny w przyswajaniu
wiedzy i podstawowych umiejętności dotyczących zasad wykonywania fotografii
reportażowej, używania odpowiedniego sprzętu, wyposażenia i materiałów dla realizacji zdjęć
reportażowych z wykorzystaniem technik tradycyjnych oraz cyfrowych.
Fotografia reportażowa może mieć wiele odmian. Mogą to być pamiątkowe zdjęcia
wykonywane podczas wycieczki, zdjęcia reportażowe zamieszczane w folderach
reklamujących np. miasto lub region. Również fotografia prasowa opiera się w dużej mierze na
reportażu fotograficznym gdzie szczególnie cenne są zdjęcia pokazujące dynamizm i ekspresję
(np. zdjęcia z zawodów sportowych) lub będące relacją z spektakularnych zdarzeń (np.
katastrof, wojen zamieszek i klęsk żywiołowych).
Podczas wykonywania zawodu fotografa mamy najczęściej do czynienia z reportażem
realizowanym na imprezach okolicznościowych takich jak śluby, komunie, jubileusze, imprezy
plenerowe. Czasem też wykonujemy zdjęcia reportażowe w celu dokumentowania różnego
rodzaju działalności różnych instytucji (np. w celu zamieszczenia w Internecie).
Zapoznaj się dokładnie z treścią rozdziału Wprowadzenie ponieważ umożliwi Ci to
skuteczne korzystanie z poradnika i osiągnięcie sukcesu w nauce, w ramach jednostki
modułowej „ Wykonywanie zdjęć reportażowych ” dla zawodu Fotograf 313[05] (patrz
pozycja 14 w załączonej tabeli).
Zawód : Fotograf 313[05]
Lp. Kod
Nazwa jednostki modułowej w programie nauczania dla zawodu
1.
313[05].O1.01
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz
ochrony środowiska
2.
313[05].O1.02
Zastosowanie elementów wiedzy o sztuce w realizacji zadań zawodowych
3.
313[05].O1.03
Posługiwanie się terminologią zawodową
4.
313[05].O1.04
Rozróżnianie materiałów fotograficznych
5.
313[05].O1.05
Magazynowanie i przechowywanie materiałów fotograficznych
6.
313[05].O1.06
Wykonywanie podstawowych czynności fotograficznych
7.
313[05].Z1.01
Organizowanie stanowiska pracy
8.
313[05].Z1.02
Dobieranie sprzętu i materiałów do wykonania prac fotograficznych
9.
313[05].Z1.03
Przygotowywanie roztworów do chemicznej obróbki materiałów fotograficznych
10. 313[05].Z1.04
Wykonywanie prac fotograficznych metodami tradycyjnymi i technikami cyfrowymi
11. 313[05].Z1.05
Wykonywanie zdjęć portretowych
12. 313[05].Z1.06
Wykonywanie zdjęć plenerowych
13. 313[05].Z1.07
Wykonywanie zdjęć architektonicznych
14. 313[05].Z1.08
Wykonywanie zdjęć reportażowych
15. 313[05].Z1.09
Wykonywanie zdjęć reklamowych
16. 313[05].Z1.10
Wykonywanie zdjęć technicznych
Poradnik składa się z pięciu części: Wymagania wstępne , Cele kształcenia , Materiał
nauczania , Sprawdzian osiągnięć , Literatura .
W części Wymagania wstępne , określono katalog podstawowych umiejętności, które
powinieneś posiadać przed przystąpieniem do realizacji niniejszej jednostki modułowej. Jeśli po
analizie uznasz, że któreś z umiejętności nie są dostatecznie przez Ciebie opanowane, wówczas
powinieneś ponownie przestudiować materiał nauczania zawarty w poradnikach z poprzednich
jednostek modułowych. W dotarciu do właściwego poradnika pomoże Ci załączona powyżej lista
jednostek modułowych, która obejmuje swym zakresem cały program nauczania dla zawodu.
W przypadku trudności skonsultuj się z nauczycielem w celu trafnego wyboru poradnika.
W części Cele kształcenia znajduje się wykaz umiejętności, jakie będziesz posiadał po
zakończeniu realizacji materiału nauczania zawartego w poradniku. W ocenie, czy
rzeczywiście takie umiejętności opanowałaś, pomogą Ci załączone w poradniku sprawdziany
postępów oraz sprawdzian osiągnięć.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
385994305.005.png 385994305.001.png
Materiał nauczania jest podstawowym składnikiem poradnika i zawiera kompendium
informacji, które powinieneś starannie przyswoić, aby przystąpić do wykonania zaplanowanych
ćwiczeń oraz zaliczenia sprawdzianu osiągnięć. Przykład takiego sprawdzianu jest zawarty na
końcu poradnika. Ponadto materiał nauczania zawiera Pytania sprawdzające stan Twojej
wiedzy, która jest wymagana do realizacji danego ćwiczenia. Każde z Ćwiczeń zawartych
w poradniku opisane jest w formie polecenia, co należy wykonać. Natomiast
uszczegółowieniem tego polecenia jest lista działań (czynności) określająca Sposób
wykonania ćwiczenia . Ćwiczenia będziesz realizował indywidualnie lub pracując w zespole
z innymi uczniami.
Jeśli w opisie sposobu wykonania ćwiczenia nie jest polecone wykorzystanie funkcji
automatycznych w aparacie, którym wykonujesz zdjęcia to autor zaleca dokonanie pomiaru światła
i ustawieniu w aparacie fotograficznym parametrów naświetlania w trybie ręcznego sterowania
czasem i przysłoną (tzw. manual oznaczony symbolem M).
Składnikiem opisu każdego z ćwiczeń jest również Lista wyposażenia stanowiska
pracy . Lista ta umożliwia sprawdzenie czy stanowisko ćwiczeniowe jest wyposażone w środki
dydaktyczne niezbędne do prawidłowego wykonania ćwiczenia. W celu dokonania
samooceny, (określenia jaki jest efekt nabycia wiedzy i umiejętności z danego zakresu
materiału nauczania) możesz posłużyć się narzędziem, które nazywa się Sprawdzian
postępów . Jest to lista kontrolna, którą powinieneś wypełnić odpowiadając na pytanie „tak”
lub „nie”, co jest równoznaczne z oceną, że potrafisz wykonać daną czynność lub jeszcze jej
nie potrafisz. W tym drugim przypadku powinieneś powtórzyć trening wykonując ponownie
odpowiednie ćwiczenie. Zasadne jest również to, abyś wówczas jeszcze raz przestudiował
zakres materiału nauczania potrzebny do realizacji tych ćwiczeń. Pomoże Ci w tym Twój
nauczyciel, do którego powinieneś zwracać się z pytaniami i wątpliwościami.
Kolejna część poradnika to Sprawdzian osiągnięć , który umożliwia sprawdzenie
poziomu Twoich wiadomości i umiejętności po zakończeniu realizacji programu jednostki
modułowej. Pozytywnie rozwiązany przez Ciebie sprawdzian osiągnięć oraz załączony do
oceny w formie „portfolio” efekt realizacji ćwiczeń (wykonane fotografie) stanowił będzie
dowód, że potrafisz zrealizować zadanie zawodowe polegające na prawidłowym wykonywaniu
zdjęć reportażowych. W przypadku sprawdzianu osiągnięć powinieneś również wiedzieć, że
ma on formę testu podobnego do tych, jakie występują w części teoretycznej egzaminu
zewnętrznego dla potwierdzenia kwalifikacji w zawodzie. Dlatego też istotne jest to, żebyś
nabrał wprawy w rozwiązywaniu tego typu testów, co z pewnością będzie procentować
w przypadku Twojego egzaminu zewnętrznego.
W celu poszerzenia i pogłębienia posiadanej wiedzy w zakresie tej jednostki modułowej
możesz również skorzystać z listy materiałów źródłowych zamieszczonych w części poradnika
nazwanej Literatura . Jednakże wymaga to od Ciebie inicjatywy aby dotrzeć do
rekomendowanego zastawu literatury. Zestaw ten powinien być dostępny w zbiorach biblioteki
szkolnej lub innych bibliotek publicznych. Wiele cennych i ciekawych informacji możesz
również uzyskać korzystając z zasobów internetowych. Jeśli będziesz miał jakiekolwiek
trudności ze zrozumieniem treści materiału nauczania lub ćwiczeń to poproś nauczyciela
o dodatkowe wyjaśnienie i pomoc.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W trakcie realizacji ćwiczeń musisz przestrzegać regulaminów, przepisów
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz instrukcji przeciwpożarowych wynikających
z prowadzonych prac. Przepisy te już wcześniej poznałeś lub poznasz w trakcie nauki.
W czasie pracy poza terenem szkoły koniecznie musisz stosować się do przepisów ruchu
drogowego oraz dbać o ochronę środowiska naturalnego.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin