Scenariusz38 6l.doc

(38 KB) Pobierz
Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 38

 

TEMAT: Mały matematyk

ZAGADNIENIE: Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią. Zapisywanie czynności

                               matematycznych w sposób dostępny dla sześciolatków.

 

 

1.Na dzień dobry!

§         „Jak się  czujesz? – zabawa integracyjna

CEL: nazywanie swoich uczuć, wytworzenie miłej atmosfery

JAK? Dzieci kolejno zwracają się do dzieci siedzących w kręgu, piosenka nr7 cz. I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Dzień dobry   Aniu, witamy cię              2x

Jak się dziś czujesz , pytamy cię?               2x

Wywołane dziecko wyraża swoje samopoczucie mimiką i gestem

 

2. „ Prawa ręka”

§         „W prawo i w lewo” – zabawa orientacyjno- porządkowa

CEL: ćwiczenia w określaniu kierunków : w prawo i w lewo

JAK? W rytm muzyki dzieci przekazują sobie klocek w koło  z prawej ręki do prawej ręki kolegi, przerwa w muzyce oznacza zmianę kierunku ruchu. Następnie zmiana rąk

 

§         Praczki” –  zabawa ruchowa ze śpiewem 

CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni

JAK? Śpiewamy piosenkę  z równoczesnym wykonywaniem określonych czynności, piosenka nr 45 cz. II. „W co się bawić dziećmi. Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam                            /dzieci pokazują ręce

Jak praczki pracują pokażę ja wam                                          

Tak piorą tak piorą przez cały długi dzień   2 x                            /zaciskają dłonie w pięści i

                                                                                         pocierają ręką o rękę

..........Wieszają , wieszają przez cały długi dzień   2x              /podnoszą ręce do góry

      .........Prasują , prasują przez cały długi dzień   2x              /dłoń zwijają w pięść i poruszają

                                                                                                ręką w poziomie

     ..........Składają , składają  przez cały długi dzień  2x              /wykonują ruchy naśladujące

                                                                                              składanie bielizny

     .........Tańcują , tańcują przez cały wolny dzień  2 x              /tańczą

 

3. „Ile? Tyle?”

§         Wielkie dodawanie”- zabawa w eksperymentowanie

CEL: wdrażanie dzieci do posługiwania się znakami =.+,-,zapisywanie obliczeń rachunkowych

JAK? Dzieci w parach  otrzymują zestaw kart liczbowych ze znakami, liczmany ( patyczki, kasztany itp.)

1)     układają piramidkę np. z kasztanów

# =1

                # # = 2  lub 1+1

              # # # = 3 lub 1+1+1 lub 2+1 itp.

 

 

§                                 „ Czy coś się zmieniło? - zabawa w eksperymentowanie

CEL: wdrażanie dzieci do realizowania zadań zgodnie z poleceniami , przedstawianie wniosków z obserwacji

JAK? Dzieci w parach otrzymują po 2 sznurki,  patyczki tej samej wielkości

1)     dzieci porównują sznurki, rozkładają na dywanie , jeżeli są nierówne przycinają

2)     jeden sznurek pozostawiają prosty drugi zwijają a kłębek, porównują czy coś się zmieniło w ich długości

3)     wybierają patyczki tej samej długości  np. 5 i układają prostą ścieżkę, końce patyczków muszą się stykać , pod nią układają taką samą ścieżkę jak już ułożona

4)     pierwsza ścieżka trochę skręcona, dzieci zauważają różnicę i wyrażają swoje wątpliwości :Czy zmieniła się długość ścieżki?

 

    4. „Ważny wyraz” – zabawa artykulacyjna

        CEL:  rozwijanie słuchu fonematycznego, zwrócenie uwagi na prawidłowa wymowę

        Głosek

        JAK? Z koszyka dziecko wybiera jeden obrazek, przedstawia go dzieciom opisując jego

        wygląd, używa informacji nie podając nazwy tego przedmiotu. Dziecko , które odgadnie

        prowadzi dalej zabawę. Odgadnięty wyraz głoskujemy, dzielimy na sylaby

 

5. Ćwiczenia grafomotoryczne-

CEL: doskonalenie motoryki małej, 

JAK? każde dziecko otrzymuje kartę nr II-14

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1.      piosenki

2.      sznurek, patyczki

3.      obrazki

4.      karty pracy

 

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin