[ARTYKUŁ] Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z wyspą centralną.pdf

(400 KB) Pobierz
str_24_25_26_28_29_30_31_32.indd
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
świetlna
na skrzyżowaniach
z wyspą centralną
spy umieszcza się sygnalizatory wewnątrz
skrzyżowania, co umożliwia efektywne ste-
rowanie ruchem oraz zapewnia jego bezpie-
czeństwo. W takim przypadku lokalizuje
się je zgodnie z zasadami obowiązującymi
dla wlotów dwu- lub wielopasowych jezd-
ni jednokierunkowych. Zawarty w załącz-
niku nr 3 do Rozporządzenia [1] przykład
lokalizacji sygnalizatorów na skrzyżowaniu
o wlotach dwupasowych przedstawiony zo-
stał na rys. 1.
Z przytoczonych zapisów załącznika
nr 3 do Rozporządzenia [1] wynika, że:
x na wlocie obowiązkowe jest objęcie
sygnalizacją także relacji skręcających
w prawo, oddzielonej wysepką od po-
zostałych pasów ruchu,
x na skrzyżowaniu z wyspą centralną obo-
wiązkowe jest umieszczanie sygnalizato-
rów na zjeździe ze strefy akumulacji.
W STĘP
wych warunków technicznych dla znaków
i sygnałów drogowych oraz urządzeń bez-
pieczeństwa ruchu drogowego i warunków
ich umieszczania na drogach [1]. Zgodnie
z punktem 4.4.1. Wytycznych [3] skrzyżo-
wania z wyspą centralną są projektowane
jako skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.
Z uwagi na bezpieczeństwo ruchu skrzy-
żowania takie nie powinny być eksploato-
wane bez sygnalizacji świetlnej. W związku
z powyższym rozważania nad organizacją
ruchu na takich skrzyżowaniach należy
ograniczyć do skrzyżowań z sygnalizacją
świetlną.
Organizacja ruchu na skrzyżowaniach
z wyspą centralną budzi ciągle szereg wąt-
pliwości. Spotykane na tego typu skrzyżo-
waniach różne zasady organizacji ruchu po-
wodują powstawanie sytuacji niebezpiecz-
nych. Występuje pilna potrzeba ujednoli-
cenia organizacji ruchu na skrzyżowaniach
z ruchem wokół wyspy centralnej. O tym,
że organizacja ta sprawia problemy, może
świadczyć dyskusja dotycząca lokalizacji
sygnalizatorów na takich skrzyżowaniach,
która toczyła się podczas Konferencji Na-
ukowo-Technicznej „Wpływ środków orga-
nizacji na bezpieczeństwo ruchu drogowe-
go” (w dniach 12-13 maja 2005 r. w Kiel-
cach). W rozmowach kuluarowych dysku-
towano na temat możliwości organizacji
seminarium lub konferencji poświęconej
temu tematowi.
Zanim jednak dojdzie do organizacji
konferencji, warto przeanalizować, jakie
działania można podjąć bez zbędnej zwło-
ki, a jakie sprawy wymagają szerszych ba-
dań i dyskusji. Wydaje się, że w dyskusji
nad tematem należy rozróżnić dwa rodzaje
skrzyżowań z wyspą centralną:
x skrzyżowania bez torowiska tramwa-
jowego,
x skrzyżowania z torowiskiem tramwa-
jowym.
Istniejące wątpliwości dotyczące
umieszczania sygnalizatorów
na zjeździe ze strefy akumulacji
Czynnikiem, który jest wskazywany jako
wpływający negatywnie na postrzeganie
sygnalizacji na skrzyżowaniach z ruchem
okrężnym, jest możliwość jednoczesnej ob-
serwacji sygnalizatorów umieszczonych na
wlocie i na zjeździe ze strefy akumulacji.
W wielu przypadkach sterowania ruchem
na skrzyżowaniach z wyspą centralną, opisa-
nych w dalszej części artykułu, może docho-
dzić do sytuacji, w której kierujący oczekują-
cy na wlocie na wjazd na skrzyżowanie, dla
którego nadawany jest sygnał czerwony, do-
strzega sygnalizatory wewnątrz skrzyżowania
nadające sygnał zielony (fot. 1). Aby zmini-
malizować możliwość błędnego odczytania
sygnałów, należy zastosować odpowiedni
typ komór sygnałowych na zjeździe ze skrzy-
żowania – komory wąskokątne. Odpowiedni
kąt odchylenia sygnalizatora w stosunku do
osi drogi oraz odchylenie w pionie, w przy-
padku sygnalizatorów umieszczonych nad
jezdnią, wewnątrz skrzyżowania, powinny
minimalizować postrzeganie sygnału przez
tych kierujących pojazdami, których one
nie dotyczą. W przypadku prawidłowej lo-
kalizacji sygnalizatorów na skrzyżowaniu
sygnały na wlocie nie powinny być mylone
z sygnałami wewnątrz skrzyżowania.
Opór w stosowaniu sygnalizatorów na
zjeździe ze skrzyżowania może być rów-
nież powodowany obawami o zmniejsze-
nie przepustowości skrzyżowania.
S KRZYŻOWANIA Z WYSPĄ
CENTRALNĄ BEZ TOROWISKA
TRAMWAJOWEGO
Zasady umieszczania sygnalizatorów
Zasady stosowania sygnalizacji świetl-
nej na skrzyżowaniach z wyspą centralną
określone zostały w załączniku 3 do Roz-
porządzenia [1]. Najważniejsze przepisy
dotyczące lokalizacji sygnalizatorów na
skrzyżowaniach z wyspą centralną zawar-
te są w punktach: 6.2.1.1. Zasady ogólne
(stosowania sygnalizacji na skrzyżowaniu)
i 7.3.2. Rozwiązania szczegółowe (lokaliza-
cji sygnalizatorów).
Zgodnie z przepisami zawartymi
w punkcie 6.2.1.1., stosując sygnalizację
na skrzyżowaniu należy objąć nią wszyst-
kie grupy uczestników i wszystkie stru-
mienie ruchu. Nie dopuszcza się pozo-
stawienia jakiegokolwiek wlotu, pasa lub
strumienia ruchu w obszarze skrzyżowa-
nia bez sygnalizacji.
Zgodnie z przepisami punktu 7.3.2. g)
na skrzyżowaniach z ruchem wokół wy-
O BOWIĄZUJĄCE PRZEPISY
Najważniejsze zapisy dotyczące orga-
nizacji ruchu na skrzyżowaniach z wyspą
centralną zawarte są w Wytycznych projek-
towania skrzyżowań drogowych [3] oraz
w Rozporządzeniu w sprawie szczegóło-
24 Magazyn Autostrady 5/2006
Leszek Kania, GDDKiA, Biuro Przygotowania Inwestycji
Sygnalizacja
127030478.151.png 127030478.162.png 127030478.173.png 127030478.184.png 127030478.001.png 127030478.012.png 127030478.023.png 127030478.034.png 127030478.045.png 127030478.056.png 127030478.067.png 127030478.078.png 127030478.089.png
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
Praktyka i występujące zagrożenia
umieszczania sygnalizatorów
na skrzyżowaniach z wyspą centralną
bez torowiska tramwajowego
Organizacja ruchu na skrzyżowaniach
z wyspą centralną nie jest w Polsce jed-
nolita. Dotyczy to zarówno oznakowa-
nia pionowego, jak i sposobu umieszcza-
nia sygnalizatorów. Organizacja ruchu na
skrzyżowaniach z wyspą centralną zosta-
ła szczegółowo przedstawiona w artyku-
le „Charakterystyka polskich skrzyżowań
z wyspą centralną” [6].
Na skrzyżowaniach z wyspą centralną
w Warszawie sygnalizatory umieszczone są
na wlotach oraz wewnątrz skrzyżowania na
zjeździe ze strefy akumulacji.
W wielu miastach (Kielce, Poznań,
Słupsk) sygnalizatory umieszczone są tyl-
ko na wlotach na skrzyżowanie, bez sygna-
lizatorów przy zjeździe ze skrzyżowania.
Organizacja ruchu bez sygnalizatorów
przy zjeździe ze skrzyżowania z wyspą
centralną jest niezgodna z zapisami za-
łącznika nr 3 do Rozporządzenia [1]
i powoduje duże zagrożenie bezpie-
czeństwa ruchu drogowego. O niebez-
pieczeństwach, jakie stwarza organizacja
ruchu bez sygnalizatorów na zjeździe ze
skrzyżowania z wyspą centralną, świadczy
statystyka wypadków przedstawiona w refe-
racie „Wzorce zdarzeń drogowych na skrzy-
żowaniach z wyspą centralną” [8].
Istotne jest, aby w całym kraju sposób
umieszczania sygnalizatorów był jednolity.
Kierujący przyzwyczajony do organizacji ru-
chu z sygnalizatorami na zjeździe ze skrzy-
żowania wie, że może je opuścić tylko przy
sygnale zielonym. Przejeżdżając przez skrzy-
żowanie bez sygnalizatorów na zjeździe na-
potyka sytuację nietypową i może podjąć
błędną decyzję. Na przykład przy braku sy-
gnalizatorów na zjeździe może uważać, że
zgodnie z zasadami wynikającymi z ozna-
kowania znakami A-7 i C-12, znajdując się
na skrzyżowaniu ma pierwszeństwo przed
kierującym wjeżdżającym na to skrzyżowa-
nie. Z kolei kierujący przyzwyczajony do
braku sygnalizatorów na zjeździe widząc, że
na wlocie nie ma pojazdów, może próbować
opuszczać skrzyżowanie podczas nadawania
sygnału czerwonego.
Statystyki przedstawione w [8] chyba
nieprzypadkowo dotyczą Kielc, gdzie na
poszczególnych skrzyżowaniach występuje
różne oznakowanie i sposób umieszczania
Fot. 1. Sygnalizator na zjeździe nadający sygnał zielony podczas
sygnału czerwonego na wlocie
Fot. 2. Prawoskręt na skrzyżowaniu z wyspą centralną oddzielony
wysepką od pozostałych pasów ruchu, nie objęty sygnalizacją
świetlną
Fot. 3. Samochód ciężarowy blokujący skrzyżowanie z wyspą
centralną omijany przez pojazd zjeżdżający ze skrzyżowania
Rys. 1. Przykład lokalizacji sygnalizatorów na skrzyżowaniu
z ruchem okrężnym o wlotach dwupasowych
Rys. 2. Oznaczenia sygnalizatorów przyjęte w programach sygnalizacji
www.elamed.com.pl/autostrady
25
127030478.100.png 127030478.111.png 127030478.113.png 127030478.114.png 127030478.115.png 127030478.116.png 127030478.117.png 127030478.118.png 127030478.119.png 127030478.120.png 127030478.121.png 127030478.122.png 127030478.123.png 127030478.124.png
 
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
Program nr 1
Cykl = 90 [s]
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
1
0 - 38
K1abc ,K3abc
K11abc, K31 abc
K2abc, K4abc
K21abc, K41abc
P1abcd, P3abcd
P2abcd, P4abcd
2
89 - 39
3
45 - 83
4
44 - 84
5
45 - 76
6
0 - 31
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
Program nr 1a
Cykl = 60 [s]
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
1
0 - 23
K1abc ,K3abc
K11abc, K 31abc
K2abc, K4abc
K21abc, K41abc
P1abcd, P3abcd
P2abcd, P4abcd
2
59 - 24
3
30 - 53
4
29 - 54
5
30 - 46
6
0 - 16
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
a) programy sygnalizacji świetlnej
b) podstawowe fazy ruchu
Rys. 3. Sygnalizacja dwufazowa na skrzyżowaniu z wyspą centralną
sygnalizatorów. W takich warunkach nawet
miejscowi kierujący mogą mieć trudności
z wypracowaniem jednego modelu zacho-
wań na skrzyżowaniu z wyspą centralną.
Na niektórych wlotach skrzyżowań z wy-
spą centralną występuje prawoskręt oddzie-
lony wysepką od pozostałych pasów ruchu
nie objęty sygnalizacją świetlną (fot. 2).
Rozwiązania takie są niezgodne z przepisa-
mi załącznika nr 3 do Rozporządzenia [1]
i powinny być uzupełnione o sygnalizator
przeznaczony dla skręcających w prawo.
szczególnych wlotach oraz natężenia relacji
skrętnych. W artykule przedstawione zo-
stały różne możliwości projektowania pro-
gramów sygnalizacji. Oznaczenia sygnaliza-
torów przyjęte w programach sygnalizacji
przedstawionych w dalszej części artykułu
zamieszczone zostały na rys. 2.
ścić się w strefie akumulacji. W konsekwen-
cji nie wszystkie pojazdy skręcające w lewo
mogą opuścić skrzyżowanie podczas jedne-
go cyklu sygnalizacji.
Rozwiązaniem, które może poprawić
warunki przejazdu pojazdów skręcających
w lewo, jest skrócenie długości sygnału zie-
lonego na wlotach na rzecz otwarcia ruchu
na wszystkich zjazdach ze skrzyżowania.
Przykład takiego rozwiązania pokazano
na rys. 4. W rozwiązaniu tym średni czas
otwarcia wlotu wynosi 33,3% przy długo-
ści cyklu 90 s.
Sygnalizacja dwufazowa pracuje poprawnie
i zapewnia dużą przepustowość w przypad-
ku, gdy liczba pojazdów skręcających w lewo,
wjeżdżających na skrzyżowanie podczas nada-
wania sygnału zielonego, nie przekracza po-
jemności strefy akumulacji. Przykłady progra-
mów sygnalizacji dwufazowej wraz z podsta-
wowymi fazami ruchu pokazano na rys. 2.
Średni czas nadawania sygnału zielonego na
wlocie stanowi 50% długości cyklu pomniej-
szone o czas międzyzielony. W przedstawio-
nych na rys. 3 przykładach średni czas otwar-
cia wlotu wynosi 42,2% przy długości cyklu
90 s, a 38% przy długości cyklu 60 s.
Programy sygnalizacji
Podstawą do projektowania programów sy-
gnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z wyspą
centralną powinno być zachowanie równowa-
gi pomiędzy liczbą pojazdów znajdujących
się wewnątrz skrzyżowania a liczbą pojazdów
oczekujących na wlotach, tak aby nie docho-
dziło do blokowania zjazdu ze skrzyżowania
(fot. 3), a jednocześnie, aby nie tworzyć nie-
potrzebnych kolejek na wlotach.
W przypadku nierównomiernego obciąże-
nia poszczególnych wlotów i dużych natężeń
pojazdów skręcających w lewo lepszym roz-
wiązaniem od sygnalizacji dwufazowej może
być sygnalizacja wielofazowa. Najprostszym
przykładem sygnalizacji wielofazowej jest
sterowanie wlotami polegające na kolejnym
otwieraniu wlotów w kierunku zgodnym ze
wskazówkami zegara. Średni czas nadawania
sygnału zielonego na wlocie stanowi 25%
długości cyklu, pomniejszone o czas między-
zielony. W przedstawionym na rys. 5 przykła-
dzie średni czas otwarcia wlotu wynosi 17,2%,
W przypadku dużych natężeń pojazdów
skręcających w lewo, przy zastosowaniu sy-
gnalizacji dwufazowej może dochodzić do
sytuacji, w której pojazdy te mogą nie mie-
W przypadku zastosowania sygnalizacji
stałoczasowej programy sygnalizacji po-
winny uwzględniać rozkład natężeń na po-
26 Magazyn Autostrady 5/2006
127030478.125.png 127030478.126.png 127030478.127.png 127030478.128.png 127030478.129.png 127030478.130.png 127030478.131.png 127030478.132.png 127030478.133.png 127030478.134.png 127030478.135.png 127030478.136.png 127030478.137.png 127030478.138.png 127030478.139.png 127030478.140.png 127030478.141.png 127030478.142.png 127030478.143.png 127030478.144.png 127030478.145.png 127030478.146.png 127030478.147.png 127030478.148.png 127030478.149.png 127030478.150.png 127030478.152.png 127030478.153.png 127030478.154.png 127030478.155.png 127030478.156.png 127030478.157.png 127030478.158.png 127030478.159.png 127030478.160.png 127030478.161.png 127030478.163.png 127030478.164.png 127030478.165.png 127030478.166.png 127030478.167.png 127030478.168.png 127030478.169.png 127030478.170.png 127030478.171.png 127030478.172.png 127030478.174.png 127030478.175.png 127030478.176.png 127030478.177.png 127030478.178.png 127030478.179.png 127030478.180.png 127030478.181.png 127030478.182.png 127030478.183.png 127030478.185.png 127030478.186.png 127030478.187.png 127030478.188.png 127030478.189.png
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
Program nr 2
Cykl = 90 [s]
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
1
0 - 30
K1abc, K3abc
K11abc, K31 abc
K2abc, K4abc
K21abc, K41abc
P1ab, P3ab
P1cd, P3cd
P2ab, P4ab
P2cd, P4cd
2
81 - 39
3
45 - 75
4
36 - 84
5
36 - 82
6
45 - 73
7
81 - 37
8
0 - 28
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
a) programy sygnalizacji świetlnej
b) podstawowe fazy ruchu
Rys. 4. Sygnalizacja na skrzyżowaniu z wyspą centralną, z otwarciem wszystkich zjazdów przed nadawaniem sygnału zielonego na wlotach
Program nr 3
Cykl = 90 [s]
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
1
0 - 16
K1abc
K11abc
K2abc
K21abc
K3abc
K31abc
K4abc
K41abc
2
89 - 54
3
22 - 37
4
21 - 75
5
45 - 61
6
44 - 9
7
68 - 83
8
67 - 31
9
22 - 81
P1a,b
10
22 - 44
P1c,d
11
45 - 14
P2a,b
12
45 - 67
P2c,d
13
68 - 37
P3a,b
14
68 - 90
P3c,d
15
0 - 59
P4a,b
16
0 - 22
P4c,d
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
a) programy sygnalizacji świetlnej
b) podstawowe fazy ruchu
Rys. 5. Sygnalizacja na skrzyżowaniu z wyspą centralną z kolejnym otwieraniem wlotów
28 Magazyn Autostrady 5/2006
127030478.190.png 127030478.191.png 127030478.192.png 127030478.193.png 127030478.194.png 127030478.002.png 127030478.003.png 127030478.004.png 127030478.005.png 127030478.006.png 127030478.007.png 127030478.008.png 127030478.009.png 127030478.010.png 127030478.011.png 127030478.013.png 127030478.014.png 127030478.015.png 127030478.016.png 127030478.017.png 127030478.018.png 127030478.019.png 127030478.020.png 127030478.021.png 127030478.022.png 127030478.024.png 127030478.025.png 127030478.026.png 127030478.027.png 127030478.028.png 127030478.029.png 127030478.030.png 127030478.031.png 127030478.032.png 127030478.033.png 127030478.035.png 127030478.036.png 127030478.037.png 127030478.038.png 127030478.039.png 127030478.040.png 127030478.041.png 127030478.042.png 127030478.043.png 127030478.044.png 127030478.046.png 127030478.047.png 127030478.048.png 127030478.049.png 127030478.050.png
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
Program nr 4
Cykl = 90 [s]
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
1
0 - 16
45 - 54
K1abc
K11abc
K2abc
K21abc
K3abc
K31abc
K4abc
K41abc
2
89 - 17
38 - 62
3
23 - 38
68 - 77
4
22 - 39
60 - 84
5
0 - 9
45 - 61
6
83 - 17
44 - 62
7
23 - 32
68 - 83
8
15 - 39
67 - 84
9
23 - 37
60 - 82
P1a,b
10
23 - 37
68 - 75
P1c,d
11
83 - 15
45 - 60
P2a,b
12 0 - 7
45 - 60
P2c,d
13
15 - 31
68 - 82
P3a,b
14
23 - 3 0
68 - 82
P3c,d
15
0 - 15
38 - 60
P4a,b
16
0 - 15
45 - 5 2
P4c,d
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
a) programy sygnalizacji świetlnej
b) podstawowe fazy ruchu
Rys. 6. Sygnalizacja na skrzyżowaniu z wyspą centralną z dwukrotnym otwarciem poszczególnych wlotów
przy długości cyklu 90 s. Rozwiązanie takie
pozwala na uniknięcie blokowania skrzyżowa-
nia przez pojazdy skręcające w lewo, jednak
może powodować powstawanie kolejek na
wlotach. Jego stosowanie jest zasadne w przy-
padkach, gdy jeden z wlotów jest znacznie
mniej obciążony od pozostałych i dla jego
obsługi wystarcza zastosowanie minimalnej
długości sygnału zielonego.
szym wlocie rozpoczyna się nadawanie sy-
gnału na wlocie przeciwległym. W tym roz-
wiązaniu średni czas otwarcia wlotu wynosi
25,6% przy długości cyklu 90 s.
na skrzyżowaniach z wyspą centralną zostały
opisane również w artykule „Programowa-
nie wielofazowych sygnalizacji świetlnych.
Skrzyżowania z wyspą centralną” [7].
Wydaje się, że w projektowaniu stero-
wania ruchem na skrzyżowaniach z wyspą
centralną najlepszym rozwiązaniem jest ste-
rowanie zależne od ruchu, dostosowujące
długość poszczególnych faz do aktualnych
natężeń ruchu drogowego. W szczególnych
przypadkach należy objąć detekcją również
drogę za skrzyżowaniem, tak aby uniknąć
blokowania skrzyżowania z powodu braku
miejsca na wylocie (fot. 4). Do tworzenia al-
gorytmów sterowania ruchem można, w za-
leżności od natężeń ruchu na poszczegól-
nych relacjach, przyjmować kombinację roz-
wiązań przedstawionych na rys. 3-7. Zasady
programowania sygnalizacji wielofazowych
Wnioski dotyczące organizacji ruchu
na skrzyżowaniach z wyspą centralną
bez torowiska tramwajowego
Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy
oraz doświadczenia ze stosowania różnych
rozwiązań w zakresie organizacji ruchu na
skrzyżowaniach z wyspą centralną, można
przedstawić następujące wnioski:
x na wszystkich skrzyżowaniach z wyspą
centralną należy zastosować sygnaliza-
tory na zjeździe ze strefy akumulacji,
x należy zwracać szczególną uwagę na typ
i sposób umieszczania sygnalizatorów,
w szczególności na zjeździe ze strefy
akumulacji, tak aby unikać błędnego
Na rys. 6 pokazany został przykład pro-
gramu sygnalizacji, w którym w jednym
cyklu każdy wlot otrzymuje dwukrotnie
sygnał zielony. W przedstawionym przy-
kładzie średni czas otwarcia wlotu wynosi
27,2%, przy długości cyklu 90 s.
Na rys. 7 pokazany został przykład pro-
gramu pracy sygnalizacji wielofazowej wraz
z podstawowymi fazami ruchu, w którym
pod koniec nadawania sygnału na pierw-
www.elamed.com.pl/autostrady
29
127030478.051.png 127030478.052.png 127030478.053.png 127030478.054.png 127030478.055.png 127030478.057.png 127030478.058.png 127030478.059.png 127030478.060.png 127030478.061.png 127030478.062.png 127030478.063.png 127030478.064.png 127030478.065.png 127030478.066.png 127030478.068.png 127030478.069.png 127030478.070.png 127030478.071.png 127030478.072.png 127030478.073.png 127030478.074.png 127030478.075.png 127030478.076.png 127030478.077.png 127030478.079.png 127030478.080.png 127030478.081.png 127030478.082.png 127030478.083.png 127030478.084.png 127030478.085.png 127030478.086.png 127030478.087.png 127030478.088.png 127030478.090.png 127030478.091.png 127030478.092.png 127030478.093.png 127030478.094.png 127030478.095.png 127030478.096.png 127030478.097.png 127030478.098.png 127030478.099.png 127030478.101.png 127030478.102.png 127030478.103.png 127030478.104.png 127030478.105.png 127030478.106.png 127030478.107.png 127030478.108.png 127030478.109.png 127030478.110.png 127030478.112.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin