Przygotowanie farb i materiałów pomocniczych do prac malarskich.pdf

(353 KB) Pobierz
Microsoft Word - Malarz_tapeciarz_714[01]_Z1.02_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Monika Galos
Przygotowanie farb i materiałów pomocniczych do prac
malarskich 714[01].Z1.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
396889184.001.png 396889184.002.png 396889184.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Darecka Halina
mgr inż. Kusina Anna
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Machnik Marek
Konsultacja:
mgr inż. Machnik Marek
mgr inż. Sagan Teresa
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 714[01].Z1.02
Przygotowanie farb i materiałów pomocniczych do prac malarskich, zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu Malarz – tapeciarz 714[01]
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
2. Wymagania wstępne
3
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1.Składniki farby malarskiej
6
4.1.1. Materiał nauczania.
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
9
4.1.3. Ćwiczenia
9
4.1.4. Sprawdzian postępów
10
4.2. Pigmenty – właściwości, pochodzenie, zastosowanie
11
4.2.1. Materiał nauczania
11
4.2.2. Pytania sprawdzające
15
4.2.3. Ćwiczenia
16
4.2.4. Sprawdzian postępów
17
4.3. Rodzaje farb
18
4.3.1. Materiał nauczania
18
4.3.2. Pytania sprawdzające
19
4.3.3. Ćwiczenia
20
4.3.4. Sprawdzian postępów
21
4.4. Materiały pomocnicze – właściwości i zastosowanie
22
4.4.1. Materiał nauczania
22
4.4.2. Pytania sprawdzające
24
4.4.3. Ćwiczenia
24
4.4.4. Sprawdzian postępów
25
4.5. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
oraz ochrony środowiska dotyczące wykonywania robót malarskich
4.5.1. Materiał nauczania
26
4.5.2. Pytania sprawdzające
28
4.5.3. Ćwiczenia
29
4.5.4. Sprawdzian postępów
29
5. Sprawdzian osiągnięć
30
6. Literatura
35
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. Wprowadzenie
4
26
1. WPROWADZENIE
Uczysz się zawodu malarz - tapeciarz, wykorzystując modułowy program nauczania.
Program taki zakłada, że w trakcie jego realizacji wykazujesz się dużą aktywnością i samodzielnie
rozwiązujesz wiele problemów zawodowych. W ten sposób nabywasz konkretne kwalifikacje,
stanowiące podstawę do zatrudnienia, a następnie do awansu zawodowego. Do nauki otrzymujesz
poradnik „Przygotowanie farb i materiałów pomocniczych do prac malarskich”, który zawiera:
wymagania wstępne, czyli tę część wiedzy i umiejętności opanowanych w trakcie realizacji
programu poprzednich jednostek modułowych, która będzie Ci niezbędna do realizacji
materiału tej jednostki modułowej (co już musisz umieć, aby nauczyć się czegoś nowego),
wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z tym poradnikiem (czego nowego
się nauczysz),
nowy materiał nauczania (co powinieneś wiedzieć, aby samodzielnie wykonać ćwiczenia),
zestawy pytań, które pomogą Ci sprawdzić, czy opanowałeś podane treści i możesz już
rozpocząć realizację ćwiczeń (czy możesz już przystąpić do ćwiczeń),
ćwiczenia, które mają na celu ukształtowanie Twoich umiejętności praktycznych (co i w jaki
sposób masz wykonać praktycznie),
sprawdziany postępów (sam możesz sprawdzić, czy już potrafisz poradzić sobie z problemami,
jakie wcześniej rozwiązywałeś),
zestawy zadań testowych (w jaki sposób nauczyciel sprawdzi i potwierdzi poziom Twojej
wiedzy),
literaturę i wykaz niezbędnych norm (gdzie zaglądnąć, aby więcej wiedzieć i lepiej wykonać
zadania). Poradnik nie jest podręcznikiem ani tym bardziej kompendium wiedzy związanej
z zawodem. Aby zdobyć więcej interesujących Cię informacji, musisz sięgnąć do
przedstawionych pozycji, które przedstawiają najbardziej aktualną wiedzę w zawodzie.
Pamiętaj, że przedstawiony wykaz literatury nie jest czymś stałym i w każdej chwili mogą
pojawić się na rynku nowe pozycje.
Po przeczytaniu każdego pytania ze sprawdzianu postępów zaznacz w odpowiednim miejscu
TAK albo NIE – właściwą, Twoim zdaniem, odpowiedź. Odpowiedzi NIE wskazują na luki
w Twojej wiedzy i nie w pełni opanowane umiejętności. W takich przypadkach jeszcze raz powróć
do elementów programu nauczania lub ponownie wykonaj ćwiczenie (względnie jego elementy).
Zastanów się, co spowodowało, że nie wszystkie odpowiedzi brzmiały TAK.
Po opanowaniu programu jednostki modułowej, nauczyciel sprawdzi poziom Twoich
umiejętności i wiadomości. Otrzymasz do samodzielnego rozwiązania test pisemny oraz zadanie
praktyczne. Nauczyciel oceni oba sprawdziany i na podstawie określonych kryteriów podejmie
decyzję o tym, czy zaliczyłeś program jednostki modułowej. Aby zapoznać się z taką formą
sprawdzania kwalifikacji, zakresem kontroli oraz poznać kryteria oceniania, przejrzyj przykładowe
zadania kontrolne.
W każdej chwili (z wyjątkiem testów końcowych) możesz zwrócić się o pomoc do nauczyciela,
który pomoże Ci zrozumieć tematy ćwiczeń i sprawdzi, czy dobrze wykonujesz daną czynność.
Podczas realizacji programu jednostki modułowej musisz przestrzegać regulaminów,
przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, instrukcji przeciwpożarowych i zasad ochrony
środowiska wynikających z charakteru wykonywanych prac. Z odpowiednimi przepisami
zapoznasz się w trakcie nauki.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej, powinieneś umieć:
stosować terminologię budowlaną,
odróżniać technologie wykonania budynku,
przestrzegać zasad bezpiecznej pracy, przewidywać i zapobiegać zagrożeniom,
stosować procedury udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym,
rozpoznawać i charakteryzować podstawowe materiały budowlane,
odczytywać i interpretować rysunki budowlane,
posługiwać się dokumentacją budowlaną,
wykonywać przedmiary i obmiary robót,
wykonywać pomiary i rysunki inwentaryzacyjne,
organizować stanowiska składowania i magazynowania,
transportować materiały budowlane,
rozpoznawać i dobierać farby oraz materiały pomocnicze do prac malarskich,
dobierać rodzaj i kolor farby w zależności od funkcji i charakteru pomieszczenia, obiektu,
rozpoznawać oraz dobierać ręczne i mechaniczne narzędzia i sprzęt malarski,
dobierać drabiny malarskie oraz rusztowania,
określać szacunkowo ilość i rodzaj materiałów potrzebnych do przygotowania podłoża,
określać szacunkowo ilość i rodzaj materiałów potrzebnych do malowania.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin