SCENARIUSZ ZAJĘCIA PRZEPROWADZONEGO Z DZIEĆMI
6-LETNIMI
Z CYKLU: „Mamo, tato, zobacz co potrafię”
Opracowała: Elżbieta Katarzyńska
Temat: „Miała wiewióreczka spiżarni sześć” – sytuacja edukacyjna
Cele:
· Dziecko zna cyfry od 1 do 6
· Potrafi liczyć liczebnikami głównymi i porządkowymi
· wykonuje działania matematyczne z zastosowaniem dodawania i odejmowania w zakresie 6
· Potrafi czytać wyrazy i zdania
· Potrafi wyodrębnić wyrazy w zdaniu, sylaby w wyrazie
· Potrafi ułożyć z rozsypani literowej i wyrazowej zdanie
· Słucha i rozumie treść wiersza Cz. Janczarskiego „Miała wiewióreczka”
· Porównuje liczebność zbiorów przez łączenie w pary oraz ocenia z użyciem określeń: więcej, mniej, tyle samo,
Formy pracy:
- z całą grupą;
- indywidualna;
Metody pracy:
- podające – wiersz, instruktaż;
- problemowe – rozmowa w oparciu o wiersz, zadań otwartych,
- aktywizujące – zabawa ruchowa,
- praktyczne – zadań otwartych, zadań zamkniętych , działania dzieci.
Środki dydaktyczne: zagadki, pojemnik z orzechem włoskim, laskowym i piłeczką pingpongową, chusta, kartoniki z liczbami i znakami „+”, „- „, tablica, liczmany, napisy, litery samoprzylepne, obrazek z układem kostkowym,
Przebieg zajęcia:
1. Utrwalenie charakterystycznych cech jesieni
Zagadka
Co to za pani, w złocie, w czerwieni,
Sady maluje, lasy przemieni?(jesień)
- rozmowa na temat –Co zmieniło się w przyrodzie od czasu, kiedy przyszliśmy do przedszkola do teraz?
2.”Co to jest” – zabawa dydaktyczna doskonaląca zmysł dotyku
Chętne dziecko –z zawiązanymi oczami- za pomocą dotyku rozpoznaje przedmioty: należy opisać ich wygląd i podać nazwę. Pozostałe dzieci sprawdzają poprawność wypowiedzi.
3. Rozmowa w oparciu o wiersz Cz. Janczarskiego
Omówienie zwyczajów przegotowania do zimy wiewiórek, używanie określeń: spiżarnia, dziupla, przysmaki,…
4. „Policz wyrazy”- zabawa gramatyczna
Na tablicy N. zawiesza napis- RUDA WIEWIÓRKA ROBI ZAPASY NA ZIMĘ.
Każde z dzieci ma za zadanie zaznaczyć ilość wyrazów w zdaniu i sylab
w poszczególnych wyrazach.
5. „Dołóż tyle, żeby było…”- zabawa matematyczna
Nauczycielka umieszcza na tablicy 3 paski, które przedstawiają półki w spiżarni.
· Umieszcza na pierwszej 3 sylwety orzechów, a dzieci maja za zadanie uzupełnić zbiór do 6 elementów.
- dzieci mają do dyspozycji liczmany, na których tworzą swoje zbiory.
· Na drugiej półce N. układa 2 sylwety żołędzi, dzieci dopełniają zbiór do 6,
· Na trzeciej półce znajduje się 8 sylwet szyszek, dzieci tworzą zbiór
6- elementowy
· Każde działanie dzieci zapisują za pomocą znaków matematycznych,
· Zabawy typu: Ile razy trzeba klasnąć ,żeby było 6?-N. pokazuje liczbę w układzie kostkowym. Kiedy dzieci udzielą odpowiedzi wspólnie wykonują zadanie mówiąc między klaśnięciami słowo orzech ,np.: pierwsze klasnięcie- orzech- drugie klaśnięcie- orzech…
Ile zrobić kroków do tyłu, aby było 6? N. pokazuje cyfrę większą od 6.
6. „Jestem cyferką”- zabawa orientacyjno- porządkowa
Dzieci poruszają się pomiędzy rozłożonymi kartonikami z cyframi:1,2,3,4,5,6- przy muzyce. Na przerwę zatrzymują się przed najbliższa cyfrą: wybiórczo pytamy: Jaką jesteś cyfrą? Następnie prosimy dzieci , aby utworzyły zespoły zgodnie z cyfrą, przy której stoją: jedynki, dwójki, trójki, itd. Zabawę przeprowadzamy kilka razy, aby dzieci mogły być różnymi cyframi i tworzyć zmienne zespoły.
7. „Pomóż wiewiórce policzyć przysmaki”- praca indywidualna
Dzieci na kartach pracy tworzą zbiory, oznaczają ich liczebność cyfrą lub za pomocą symbolu: kropki, kreski.
8. „ Minki”- ewaluacja zajęcia
Dzieci składają kartkę na pół, jeśli są zadowolone ze swojej pracy za zajęciu przyklejają „uśmiech” na oznaczonej lewej części, jeśli stwierdzą, że miały problemy-„smutną buzię” umieszczają na prawej części.
agulla1030