Wykład nr 1.ZW E.Tabaszewska.pdf

(831 KB) Pobierz
Slajd 1
UniwerytetEkonomicnyweWrocławiu,
WydiałGopodarkiRegionalnejiTurystyki
arądaniewiedą
drinż. Edyta Tabaszewska
1
2
„bogacamipryłoci
bdąbogaciwintelekt”
Winston Churchill
ZRZĄDZNIEWIEDZĄ
„Wiedza jest najbogatszym ródłem władzy i kluczem do jej zdobywania [...]
obokpremocyipieniąda”
Alvin Toffler
„oukceiewpółcenychpredibiortwdecyduje
niekapitałbogactwanaturalnecyiłarobocalecwieda”
Peter Drucker
Wstęp
3
Wtęp
4
Rozwój wiedzy
Możliwości:
- produkty i usługi powstałe
w wyniku rozwoju wiedzy,
- nowe rynki.
Społeczeotwoinormacyjne:
połeceotwoktóregoobywateleajmująipredewytkim
przetwarzaniem informacji.
Specjalizacja
Zmiany w
otoczeniu
gospodarczym
Cechy:
- robudowanapowechniedotpnainratrukturainormatycnai
komunikacyjna,
- umiejtnodobługitechnologiiinormacyjnychprewikod
obywatelicojetpodtawąatrudnienia
- nacącyudiałykówwdochodienarodowymoiąganychpry
wykorzystaniu technologii informacyjnej,
- itotnywpływtechnologiinarowójcywiliacyjnyimianykulturowe
Globalizacja
Zagrożenia:
- szybka dezaktualizacja
posiadanej wiedzy,
- wzrost konkurencji.
Konieczność zarządzania wiedzą
ródło*1617+
ródło*21417+
Wtęp
5
Wtęp
6
Kilkaprzykładównarozwójgopodarkiwkierunkuopartejna
wiedzy:
Kilkaprzykładównarozwójgopodarkiwkierunkuopartejna
wiedzy:
- wniedalekiejpryłociponad70%miejcpracybdie
wiąanychwiedąaniepracąiycną
- wytpujegwałtownamiennodwarunkówwjakichdiałają
predibiortwacopowodujekoniecnodichtałego
monitorowania,
- konkurencyjnodirmjetcilewiąanaichumiejtnocią
wprowadzania innowacji (produktowych, organizacyjnych ....),
- wpowodeniuprowadeniabineucorawikenacenie
odgrywajątechnologieinormacyjnecególniebiorącpod
uwagglobaliacj
- ronielicbairmktóreukcerynkowyawdicająwartociom
niematerialnym (patenty, know-how, znaki firmowe ....),
- ilodwiedynaratalawinowocoutrudniapodejmowaniedecyjii
powodujeybkietarenieiwiedy–wynikatądkoniecnod
arądaniawiedą
1
222398109.023.png 222398109.024.png 222398109.025.png
UniwerytetEkonomicnyweWrocławiu,
WydiałGopodarkiRegionalnejiTurystyki
arądaniewiedą
drinż. Edyta Tabaszewska
Wtęp
7
1. Pojęcia podstawowe
8
• WUSwartodkapitałuludkiegotrykrotnieprekracawartod
majątkutrwałegoiinanowegotegokraju(2002rok)
dane – pojedyncze znaki etawionegodnieregułami
okrelonej kładni ,
–tokładowainormacji(npjakalicba)
2,35
• Predibiortwawkaujążewiedaapewniaokołopołowy
wartociwyrobówiuługalewykorytująonealedwie30%
wiedywoichpracowników
informacja – dane zinterpretowane w konkretnym kontekcie ,
–merytorycneilogicnepołąceniedanych
powalającenaobjanianiejawik
–daneuporądkowanewceluwykorytaniaich
do podejmowania decyzji (np. bilans),
• 500najwikychpredibiortwwiatality„Fortune”marnuje
rocnieokoło31mlddolarówumataronieuwaginawrotroli
wiedyiniepełnewykorytaniewiedyperonelu
0
10
20
30
4 50
60
70
80
90
Wsch.
Zach.
Płn.
1. Kw
2. Kw
3. Kw
4. Kw
• Prewidujeiżedo2020rokuudiałprtuiwypoażenia
inormatycnegobdiewynoiłokoło35%całejprodukcji
premyłowej
wiedza –inormacjektórymotałanadana struktura diki
cemumogąbydwykorytywanewpewnymobare
diałalnoci(npprocedurahartowaniatali)
–zastosowanie informacji w praktyce
ródło*162751619+
1. Pojęia podtawowe
9
1. Pojęia podtawowe
10
mechanizmy rynku walutowego
Wiedza
Mądrość
Struktura
Wiedza
kurs wymiany: 1 USD = 3,59 zł
Informacje
Kontekst
Informacje
"2,35"
Dane
Dane
Składnia
1, 5, 13
Znaki
Mądrod–umiejtnodwykorytaniagromadonejwiedy
ródłoOpracowaniewłanenapodtawie*1627+
ródło*616180+
1. Pojęia podtawowe
11
1. Pojęia podtawowe
12
Dane
Informacje
Wiedza
nieuporządkowane
uporządkowana
Cechy informacji:
- kompletno i pójno powinnaobejmowadcałodagadnienia
- wiarygodno powinnawpoóbprawdiwyiretelnyopiywaddane
zjawisko,
- jednoznazno powinnabydtakamointerpretowanaprekażdegojej
użytkownika
- aktualno powinnabydadekwatnadobieżącychlubprewidywanych
uwarunkowao
- użytezno powinnabydłatwodotpnauykiwanaponikimkocie
przydatna w procesie podejmowania decyzji.
wyizolowane
złożona
niezależne od kontekstu
zależna od kontekstu
niezależne od wykorzystującej
je osoby
zależna od wykorzystującej
ją osoby
odzwierciedlenie w znakach
języka
odzwierciedlana w modelach
postępowania
analityczne
syntetyczna
ródło*1629+
ródło*159+
2
222398109.026.png 222398109.001.png 222398109.002.png 222398109.003.png 222398109.004.png 222398109.005.png 222398109.006.png 222398109.007.png 222398109.008.png 222398109.009.png 222398109.010.png 222398109.011.png 222398109.012.png 222398109.013.png 222398109.014.png 222398109.015.png 222398109.016.png 222398109.017.png
UniwerytetEkonomicnyweWrocławiu,
WydiałGopodarkiRegionalnejiTurystyki
arądaniewiedą
drinż. Edyta Tabaszewska
1. Pojęia podtawowe
13
1. Pojęia podtawowe
14
Podstawowe cechy wiedzy wg. Alvina Tofflera:
Paradokalnie,itotneąinormacje:
- ladowe
- niepotwierdzone,
- trudne do natychmiastowej interpretacji,
- niepewnychródeł
- dobywaneprewywiadowcówirmy
Dominacja –ajmujepriorytetowemiejcewródaobówirmy
Niewyzerpalno –jejwartodniemniejaipodcaprekaywania
preciwnierowijaiuobydwutronprekau*
Symultanizno –możebydwtymamymcaiewykorytywanapre
różneoobywwielumiejcachjednoceniedoróżnychcelów
Nieliniowo –brakjednonacnejkorelacjimidywielkociąaobów
wiedyakoryciamitegoaktuwynikającymi
* - drugiejjednaktronytraciunikalnod=>wartod
ródło*139+
ródło*518+
1. Pojęia podtawowe
15
1. Pojęia podtawowe
16
Głównerodzajewiedzy:
wiedza jawna (explicit knowledge)
tokażdaormainormacjiidowiadceniaktórą
możnacegółowowyartykułowadkodyikowad
iupowechniad(np, raport, procedura, instrukcja, model,
receptura, schemat),
Czy informacje to wiedza jawna ?
wiedza cicha (ukryta) (tacit knowledge)
–wyrażapocucietegojakwykorytujemytocowiemy
-wyratadowiadceniaidiałania
-jettoowanapodwiadomietrudnadowyartykułowania
wykleprekaywanawbeporednichkontaktach
ródło*520+
1. Pojęia podtawowe
17
1. Pojęia podtawowe
18
Zarządzaniewiedzą(Knowledge Management) :
• ogółproceówumożliwiającychtworenieupowechnianiei
wykorytywaniewiedydorealiacjicelóworganiacji
HRM
Marketing
Logistyka
wiedza
wiedza
wiedza
TQM
Controlling
wiedza
Zarządzanie Wiedzą
wiedza
ródło*526+
3
222398109.018.png
UniwerytetEkonomicnyweWrocławiu,
WydiałGopodarkiRegionalnejiTurystyki
arądaniewiedą
drinż. Edyta Tabaszewska
1. Pojęia podtawowe
19
1. Pojęia podtawowe
20
Organizacja uczącai:
taka organizacja, która opiera swoje diałania na pewnej sumie
wiedzy, którą dyponują pocególni wpółpracownicy – wiedzy,
która jest wzbogacana i rozwijana, a natpnie „udotpniana”
predibiortwu.
Organizacja inteligentna :
• wytwarza produkty bogate w wied czyli takie, których ponad
50% wartoci stanowi wiedza, lub dostarcza uługi oparte na
wykorzystaniu wiedzy w wikym stopniu niż pracy fizycznej
(klasycznym prykłademąuługi konsultingowe),
• wytpuje w niej przewaga pracowników wiedzy w strukturze
wszystkich zatrudnionych oób
• posiada wysoki kapitałintelektualny (kapitałintelektualny
możnawycenidpopreporównaniewartocirynkowejdo
wartocikigowejirmywprypadkuorganiacjiinteligentnych
tounektenpowinienwyniedwicejniż2)
Organizacja ucącai:
• potrafi wpiad historyczne dowiadcenia we wzorce, które
nakrelają kierunki jej diałania i rozwoju,
• wspomaga uczenie i wszystkich jej cłonków (indywidualne,
epołoweorganizacyjne) i sama ciągleiprektałca
• roumiewojeproceyuceniaiiarądanimiwcelu
oiągniciakoryci
ródło*523+
ródło*468- 69]
1. Pojęia podtawowe
21
1. Pojęia podtawowe
22
2
1
Specyficzny styl zarządzania:
- przywództwo,
- prawo do popełniania błędów,
- samokontrola,
- współzarządzanie przez pracowników,
- rozwijanie wizji.
3
Specyficzna kultura organizacyjna:
- mistrzostwo osobiste,
- otwarta komunikacja,
- chęć dzielenia się wiedzą.
Pracownik wiedzy*
cłowiekwypecjaliowanywwojejproejipoiadającyunikalne
kompetencjedobrepoinormowanyaktywnyiodpowiedialnywiadomy
roliiwł anejwartoci niezależnego uczestnika organizacji.
Otwarta struktura organizacyjna
(zarówno w relacji z otoczeniem, jak i
wewnątrz organizacji):
- praca zespołowa.
4 OrganizacjaUczącai
6
Strategia uczenia się
Myślenie systemowe
Wykorzystanie technologii
informatycznych
* - dalej szerzej rozumiany
ródło*1319+
ródłoOpracowaniewłanenapodtawie*526–32; 14, s.80–84; 18, s. 21-27]
1. Pojęia podtawowe
23
1. Pojęia podtawowe
24
Porównaniecechorganizacjiuczącejiiinteligentnej:
Wybrane elementy
organizacji
uczącej się
I ich uzupełnienie w organizacji inteligentnej
Cechy organizacji
inteligentnej
• wysokie poczucie niezależności i własnej
wartości,
• kultura odmiennych zdań sprzyjająca
innowacyjności,
specyficzna kultura
organizacyjna
Cechy organizacji
uczącej się
• struktura sieciowa (autonomiczne zespoły
tworzone dla potrzeb pojedynczych projektów),
• partnerstwo producenta i klienta w uczeniu się,
możliwy wspólny rozwój produktu (przykładem
usługi firm konsultingowych),
otwarta struktura
organizacyjna
ródłoNa podstawie [12, s.13 - 14; 14, s. 79 – 86; 19, s. 39 - 43; 31, s.84 - 88 ].
4
5
222398109.019.png 222398109.020.png 222398109.021.png 222398109.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin