Karta ćwiczeń głosowych.pdf
(
114 KB
)
Pobierz
18742443 UNPDF
Karta ćwiczeń
Wprawdzie nie wiem, na jakim etapie pracy nad głosem aktualnie się
znajdujesz jak wygląda plan twoich ćwiczeń, jak często i w jakich godzinach,
ile razy dziennie ćwiczysz swój głos, ale kartę przygotowałam tak, byś mógł z
niej korzystać zgodnie z własnymi potrzebami. Możesz ją również
zmodyfikować tak, by służyła ci jak najlepiej.
Korzystając z takiej formy kontroli jaką proponuję, jesteś w stanie w krótkim
czasie zyskać bardzo wiele.
Nie obawiaj się, że wypełnianie karty pochłonie zbyt dużą ilość twojego
cennego czasu.
Czas, który poświęcisz na zastanowienie, przeanalizowanie przebiegu
ćwiczeń i wypełnienie karty zaowocuje między innymi :
•
większą samoświadomością
•
umiejętnością słuchania swojego ciała
•
podążaniem za potrzebami twojego głosu
•
wprowadzaniem zmianami i udoskonalaniem twoich ćwiczeń głosowych
Instrukcja
Karta jest podzielona na kilka działów, w ramach których mieszczą się albo
konkretne ćwiczenia lub grupy ćwiczeń (przykłady podaję poniżej):
ROZGRZEWKA I PRZYGOTOWANIE
–
rozluźnienie ciała (relaksacja, masaż, stretching itp.)
–
ćwiczenia psychostymulacyjne
–
rozgrzewka narządu głosowego (ćwiczenia krtani, podniebienia, języka, warg,
policzków, żuchwy)
–
rozgrzewka głosu ( ćwiczenia przygotowujące głos do mowy, ćwiczenia
rozśpiewujące)
ĆWICZENIA ODDECHOWE
–
ćwiczenia prawidłowego wdechu
–
ćwiczenia długiej fazy wydechowej
–
ćwiczenia podparcia oddechowego
ĆWICZENIA FONACYJNE
–
ćwiczenia średnicy głosu
–
ćwiczenia miękkiego ataku głosowego
–
ćwiczenia właściwej pozycji dźwięku
–
ćwiczenia modulowania wysokości, siły głosu
–
ćwiczenia legato- staccato
ĆWICZENIA REZONANSU
–
ćwiczenia rezonatorów dolnych
–
ćwiczenia rezonatorów górnych (nasady)
–
ćwiczenia rejestrów
–
ćwiczenia osadzania głosu na „masce”
ĆWICZENIA DYKCYJNE
–
ćwiczenia samogłosek, spółgłosek, sylab, trudnych połączeń sylabowych i
wyrazowych
–
ćwiczenia z użyciem „łamańców językowych”
ĆWICZENIA WOKALNE
–
wszelkie ćwiczenia z użyciem głosu śpiewanego
W każdym dziale wpisujesz:
•
ćwiczenie, które wykonujesz
•
przebieg- wynik
•
uwagi, obserwacje
przykładowo:
ĆWICZENIA ODDECHOWE:
ĆWICZENIE PRZEBIEG- WYNIK
UWAGI , OBSERWACJE
Ćwiczenie
wydłużające fazę
wydechową:
liczenie wron
1próba= 13
2= 12
3= 12
4=12
żadnych trudności w wykonywaniu ćwiczenia
albo
trudności z utrzymaniem rozszerzenia żeber,
zbyt duża ilość wypuszczanego powietrza,
itd.
Poza tymi działami znajduje się miejsce na chwilę refleksji przed
rozpoczęciem i po zakończeniu ćwiczeń:
–
SAMOPOCZUCIE FIZYCZNE
–
SAMOPOCZUCIE PSYCHICZNE
●
w tej części karty ważne jest aby określić jak się czujemy przed
przystąpieniem do ćwiczeń, jakie mamy nastawienie, chęci, motywację,
czy występują jakieś niekorzystne czynniki (ból, pogoda, problemy
rodzinne, problemy zawodowe itp. )
Warto też w wyznaczonym miejscu zapisać datę ćwiczeń, określić dzień
tygodnia i godzinę- po jakimś czasie możesz na podstawie analizy zapisów
dojść do wniosku, że są pewne dni, godziny najbardziej korzystne do
ćwiczeń i w związku z tym możesz wprowadzić odpowiednie zmiany.
Prowadź obserwacje w miarę systematycznie, bo zmieniamy się wraz z
upływem czasu i dzięki temu, czego doświadczamy każdego dnia. Co jakiś
czas może się zatem pojawić konieczność wprowadzenia kolejnej zmiany,
więc bądź na nią otwarty.
PODSUMOWANIE, OBSERWACJE, UWAGI, ZALECENIA
Obserwacje i uwagi zapisujesz przy każdym wykonywanym ćwiczeniu, dzięki
czemu wiesz, nad czym musisz popracować, co robisz w czasie
wykonywania ćwiczenia źle i co trzeba poprawić. Możesz też napisać, że
ćwiczenie wykonujesz już prawidłowo, bez żadnych trudności, osiągasz
wymagane wyniki w związku z tym wiesz, że możesz przejść do ćwiczeń
trudniejszych, bardziej wymagających.
W tej części zaś możesz podsumować cały czas poświęcony na ćwiczenia w
kontekście tego, co pisałeś na początku- a więc czy twoje samopoczucie się
poprawiło, pogorszyło, czy w związku z tym jak się czułeś pojawiły się
trudności w trakcie ćwiczeń itp. Możesz napisać o tym, co osiągnąłeś dziś
dzięki ćwiczeniom i przyjąć tu postawę nauczyciela, który wyznacza dalsze
cele.
Koniecznie napisz do siebie kilka miłych słów- pochwal się, a gdy coś nie
było po twojej myśli napisz do siebie coś co chciałbyś powiedzieć sobie
(ciepło tłumacząc)- zniecierpliwionemu dziecku- ale już z pozycji dojrzałego,
doświadczonego człowieka.
DATA: .....................................................
GODZINA: ..............................................
Samopoczucie fizyczne:
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
Samopoczucie psychiczne:
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
Plik z chomika:
marzenkainna
Inne pliki z tego folderu:
Ćwiczenia oddechowe poprawiające warunki głosowe.doc
(26 KB)
Zadbaj_o_swoj_glos.pdf
(521 KB)
TECHNIKA WYMOWY.doc
(55 KB)
Zadbaj o swoj glos.pdf
(160 KB)
Właściwa technika.doc
(22 KB)
Inne foldery tego chomika:
angielski
audio-booki
autyzm
Będę mówić,czytać i pisać poprawnie
Chcę Mówić Wyraźnie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin