Program I.PDF
(
105 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Program I.doc
Program
zaj
w pracowni komputerowej
„Komputer bez tajemnic”
z rozpisaniem na tematy i czas realizacji
Stopie
I
Opracowała: mgr El
bieta Bukalska
Program realizowałam podczas zaj
pozalekcyjnych
kółka informatycznego
w klasach IV- VI.
Czas realizacji - 1 semestr (1 h - tygodniowo).
Zało
enia ogólne
Program zaj
w pracowni komputerowej jaki przygotowałam, ma w szerokim
zakresie zaznajomi
uczniów z technologi
informatyczn
.
Jego realizacja ma na celu w pełni przygotowa
do samodzielnej, bezstresowej pracy
dziecka z zestawem komputerowym.
W swoim programie umie
ciłam wiele zagadnie
, z których niektóre b
d
tylko
przedstawione, a niektóre przerobione dogł
bnie. Wynika to zarówno z tego, jak bardzo
dane działanie czy temat s
dziecku potrzebne jak i z tego,
e grupa z któr
poprowadz
zaj
cia mo
e wykaza
wi
ksze zainteresowanie jakim
zagadnieniem.
Po zaj
ciach zrealizowanych według mojego
Programu zaj
w pracowni
komputerowej - stopie
I
dziecko powinno swobodnie porusza
si
i wykorzystywa
posiadany sprz
t komputerowy do realizacji swoich celów zwi
zanych z nauk
jak
i zabaw
.
Program powinien by
realizowany podczas zaj
lekcyjnych lub pozalekcyjnych
w klasach IV- VI, w zale
no
ci od wiadomo
ci i umiej
tno
ci uczniów.
Program mo
na rozszerzy
na okres 1 roku, dodaj
c przy wybranych tematach 1 h na
wiczenia i utrwalenie.
Cele dydaktyczne:
1. Zapoznanie uczniów z szeroko rozumiana informatyk
w
yciu codziennym ka
dego
człowieka.
2. Zapoznanie z budow
komputera, elementami składowymi zestawu komputerowego,
konfiguracj
systemu i prac
na komputerze.
3. Kształtowanie umiej
tno
ci pracy w programach, tworzenia dokumentów oraz edycji
plików graficznych a nast
pnie ich umieszczania w dokumentach.
4. Rozszerzenie wiedzy na temat zastosowa
i wykorzystania zestawu komputerowego
dla własnych potrzeb w zakresie konfiguracji systemu i edycji dokumentów.
Cele wychowawcze:
1. U
wiadamianie zasady bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze.
2. Stosowanie zasady korzystania z licencjonowanego oprogramowania.
3. Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego.
4. Wyrabianie systematyczno
ci, pracowito
ci i wytrwało
ci.
Tematy i tre
ci zaj
, czas i sposób realizacji
Lp
Tre
Umiej
tno
ci
Ucze
potrafi
Ilo
godz.
Realizacja zagadnie
1
Poj
cie komputera,
historia komputerów.
Komputer osobisty i
jego przeznaczenia.
Wyja
ni
poj
cie
komputera, jego
przeznaczenie. Poznaje
wa
niejsze etapy
rozwoju komputerów.
1 h Werbalne przedstawienie
tematu z wykorzystaniem
zdj
i czasopism
przygotowanych na t
okazj
.
2
Budowa komputera,
jego elementy
składowe.
Urz
dzenia wej
cia i
wyj
cia, urz
dzenia
peryferyjne. Pami
ci
masowe.
Rozró
ni
elementy
składaj
ce si
na
budow
komputera.
Rozumie poj
cia
urz
dze
we/wy oraz
znaczenie i rodzaje
pami
ci masowych.
1 h Omówienie zagadnienia
z zaprezentowaniem
wewn
trznej budowy
komputera. Prezentacja
i omówienie urz
dze
współpracuj
cych
z komputerem
oraz pami
ci masowych.
3
Pocz
tki systemów
operacyjnych. SO
DOS. Inne SO.
SO MS Windows –
jego historia
i ewaluacja do dnia
dzisiejszego.
Wyja
ni
poj
cie SO,
wymieni
inne SO.
Przedstawi
histori
rozwoju i ewaluacji
w oparciu o SO MS
Windows.
1 h Prezentacja na monitorze
jak wygl
da SO DOS,
praca z nim. Nauka
podstawowych polece
i praktyczne ich u
ycie
przez uczniów. Omówienie
innych SO, przedstawienie
kolejnych wersji rozwoju
SO MS Windows oraz
prezentacja ich ekranów
startowych.
4
Praca z SO MS
Windows. Praca w
systemie, jego
elementy składowe.
Uruchomi
komputer,
prawidłowo zalogowa
si
do sieci.
Bezpiecznie zamkn
komputer.
Ucze
swobodnie
porusza si
w
rodowisku
i rozró
nia niezb
dne
elementy składowe.
1 h Zaprezentowanie
i omówienie prawidłowej
pracy z komputerem
w zakresie jego
uruchamiania i zamykania.
Obja
nienie z prezentacj
,
a nast
pnie
wiczeniami
sposobu pracy i poruszania
si
w systemie. Praca
praktyczna z oknami.
5
Pami
ci masowe.
Omówienie pami
ci
masowych – rodzaje,
formaty
i przeznaczenie.
Sposób pracy
z no
nikami
pami
ci.
Poznaje rodzaje pami
ci
masowych, pracuje
z nimi poznaj
c ich
zalety i wady.
2 h Prezentacja praktyczna
ró
nych rodzajów pami
ci:
dyskietka, płyta CD, DVD,
dysk twardy, pami
przeno
na Flash i ich
charakterystyka
z uwzgl
dnieniem zalet
i wad.
Praktyczne korzystanie
z pami
ci. Formatowanie
dyskietki, odczyt danych
i zapis. Praca z płyt
CD,
DVD oraz pami
ci
Flash.
6
Personalizacja
ustawie
komputera,
konfiguracja
i optymalizacja jego
pracy.
Przeprowadzi
konfiguracj
systemu
dla własnych potrzeb.
Stosuj
c poznane
narz
dzia potrafi
uczyni
swoj
prace na
komputerze bardziej
efektywn
i zorganizowan
.
2 h Prezentacja zmiany
wygl
du systemu wg
własnego upodobania.
Tworzenie skrótów, pasków
zada
, dostosowanie menu
Start do własnych potrzeb.
Aktywacja i konfiguracja
wygaszacza systemowego.
7
Panel sterowania.
Czas systemowy.
Monitoring
i sprawdzanie dysku
twardego.
Zarz
dza
SO.
Kontrolowa
bie
c
prac
systemu
i urz
dzeniami
wchodz
cymi w skład
komputera.
1 h Omówienie elementów
składowych panelu
sterowania SO. Prezentacja
ustawie
czasu i daty w SO.
Informacje na temat
okresowej obsługi
i defragmentacji dysku
twardego.
8
Notatnik.
Przeznaczenie i jego
podstawowe funkcje.
Zdobywa informacje o
podstawowych
narz
dziach
programistycznych
cz
sto niezb
dnych
podczas pracy na
komputerze.
2 h Edycja dokumentu i jego
zapisanie na dysku.
Kalkulator.
Proste działania na
kalkulatorze, kopiowanie
wyników działa
przez
schowek z wklejeniem do
dokumentu utworzonego w
Notatniku.
9
Edytor tekstu
WordPad. Edycja
dokumentu,
formatowanie
i wprowadzanie
grafiki.
Utworzy
dokument
tekstowy, sformatowa
go i zapisa
na dysku
w utworzonym
folderze.
Otworzy
dokument
istniej
cy,
przeprowadzi
edycj
,
uzupełni
w grafik
i zapisa
pod now
nazw
w innym
miejscu.
3 h Uczniowie wprowadzaj
do
dokumentu przygotowany
tekst z elementami znaków
specjalnych. Formatuj
dokument i zapisuj
w
utworzonym przez siebie
folderze o zadanej nazwie
i miejscu na dysku
twardym. Otwieraj
wcze
niej przygotowany
dokument z okre
lonej
lokalizacji i przeprowadzaj
jego reedycje oraz
wstawiaj
grafik
w
wyznaczonych miejscach
dokumentu. Nast
pnie
nadaj
dokumentowi now
nazw
i zapisuj
w innym
miejscu na dysku twardym
komputera.
10
Edytor graficzny
Paint. Edycja
i zmiana parametrów
przykładowej mapy
bitowej. Tworzenie
kolorowej mapy
bitowej na dowolny
temat.
Edytowa
pliki
graficzne mapy bitowej.
Tworzy
nowe pliki
w zale
no
ci od
przeznaczenia.
2 h Zapoznanie z programem
Paint, jego mo
liwo
ciami.
Praktyczne wykorzystanie
jego narz
dzi do
przekształcenia
przykładowego pliku.
11
Elementy wchodz
ce
w skład zestawu
komputerowego. Ich
sposób podł
czenia,
charakter
i przeznaczenie.
Urz
dzenia peryferyjne
komputera. Ich
znaczenie i mo
liwo
ci.
Sposób podł
czenia do
jednostki centralnej.
1 h Prezentacja i omówienie
urz
dze
. Podł
czanie do
jednostki centralnej
z omówieniem. Instalacja
sprz
tu i sterowników.
Ogólne informacje na temat
pracy z tymi urz
dzeniami.
12
Godzina do
wykorzystania przez
nauczyciela.
1h
Razem
18 h
Pomiar osi
gni
:
Û
obserwacja stopnia samodzielnego korzystania z komputera i jego urz
dze
i oprogramowania, w tym przestrzeganie zasad bhp,
Û
obserwacja poprawno
ci wypowiedzi, opisuj
cych zadania wykonywane
za pomoc
komputera,
Û
obserwacja wykonania zada
z wykorzystaniem ró
nych narz
dzi
informatycznych, słu
cych do tworzenia dokumentów tekstowych,
Û
obserwacja stopnia wykorzystania przez ucznia komputera w sytuacjach
korzystnych i unikania sytuacji stwarzaj
cych zagro
enia.
Wszystkie osi
gni
cia ucznia zostan
sprawdzone podczas szkolnego konkursu
informatycznego.
Ewaluacja
Û
Opracowany program zaj
w pracowni komputerowej jest dokumentem otwartym
i podlega
b
dzie systematycznej ewaluacji typu: ankietowanie, wywiad,
rozmowy indywidualne.
Û
Ewaluacja dokonywana b
dzie okresowo – na koniec drugiego okresu danego
roku szkolnego, je
eli program realizowany b
dzie przez cały rok szkolny, lub na
koniec semestru, je
eli b
dzie realizowany przez jeden semestr.
Û
Zmiany w programie nast
powa
mog
w wyniku:
a) zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
b) wyników ankiety ewaluacyjnej na zako
czenie okresu nauczania w danym roku
szkolnym.
Bibliografia:
1. Informatyka – podstawowe tematy – Gra
yna Koba,
2. Komputer od podstaw – Paweł Kaczor,
3. U
ytkowanie komputera – Zdzisław Nowakowski,
4. Podstawy technik informatycznych – Witold Sikorski
Do realizacji programu zaj
komputerowych wykorzystano:
·
System Operacyjny Windows XP, wraz z jego oprogramowaniem
dodatkowym, zainstalowany na komputerach szkolnej pracowni
komputerowej b
d
cej ogniwem szpitalnej sieci LAN
Plik z chomika:
jagda4
Inne pliki z tego folderu:
Program II.PDF
(106 KB)
Program I.PDF
(105 KB)
Inne foldery tego chomika:
awans
Dyplomy
inscenizacje szkolne
Jan paweł II
Jasełka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin