Program I.PDF

(105 KB) Pobierz
Microsoft Word - Program I.doc
Program
zaj w pracowni komputerowej
„Komputer bez tajemnic”
z rozpisaniem na tematy i czas realizacji
Stopie I
Opracowała: mgr El bieta Bukalska
Program realizowałam podczas zaj pozalekcyjnych kółka informatycznego w klasach IV- VI.
Czas realizacji - 1 semestr (1 h - tygodniowo).
Zało enia ogólne
Program zaj w pracowni komputerowej jaki przygotowałam, ma w szerokim
zakresie zaznajomi uczniów z technologi informatyczn .
Jego realizacja ma na celu w pełni przygotowa do samodzielnej, bezstresowej pracy
dziecka z zestawem komputerowym.
W swoim programie umie ciłam wiele zagadnie , z których niektóre b d tylko
przedstawione, a niektóre przerobione dogł bnie. Wynika to zarówno z tego, jak bardzo
dane działanie czy temat s dziecku potrzebne jak i z tego, e grupa z któr poprowadz
zaj cia mo e wykaza wi ksze zainteresowanie jakim zagadnieniem.
Po zaj ciach zrealizowanych według mojego Programu zaj w pracowni
komputerowej - stopie I dziecko powinno swobodnie porusza si i wykorzystywa
posiadany sprz t komputerowy do realizacji swoich celów zwi zanych z nauk jak
i zabaw .
Program powinien by realizowany podczas zaj lekcyjnych lub pozalekcyjnych
w klasach IV- VI, w zale no ci od wiadomo ci i umiej tno ci uczniów.
Program mo na rozszerzy na okres 1 roku, dodaj c przy wybranych tematach 1 h na
wiczenia i utrwalenie.
Cele dydaktyczne:
1. Zapoznanie uczniów z szeroko rozumiana informatyk w yciu codziennym ka dego
człowieka.
2. Zapoznanie z budow komputera, elementami składowymi zestawu komputerowego,
konfiguracj systemu i prac na komputerze.
3. Kształtowanie umiej tno ci pracy w programach, tworzenia dokumentów oraz edycji
plików graficznych a nast pnie ich umieszczania w dokumentach.
4. Rozszerzenie wiedzy na temat zastosowa i wykorzystania zestawu komputerowego
dla własnych potrzeb w zakresie konfiguracji systemu i edycji dokumentów.
Cele wychowawcze:
1. U wiadamianie zasady bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze.
2. Stosowanie zasady korzystania z licencjonowanego oprogramowania.
3. Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego.
4. Wyrabianie systematyczno ci, pracowito ci i wytrwało ci.
Tematy i tre ci zaj , czas i sposób realizacji
Lp
Tre
Umiej tno ci
Ucze potrafi
Ilo
godz.
Realizacja zagadnie
1
Poj cie komputera,
historia komputerów.
Komputer osobisty i
jego przeznaczenia.
Wyja ni poj cie
komputera, jego
przeznaczenie. Poznaje
wa niejsze etapy
rozwoju komputerów.
1 h Werbalne przedstawienie
tematu z wykorzystaniem
zdj i czasopism
przygotowanych na t
okazj .
2
Budowa komputera,
jego elementy
składowe.
Urz dzenia wej cia i
wyj cia, urz dzenia
peryferyjne. Pami ci
masowe.
Rozró ni elementy
składaj ce si na
budow komputera.
Rozumie poj cia
urz dze we/wy oraz
znaczenie i rodzaje
pami ci masowych.
1 h Omówienie zagadnienia
z zaprezentowaniem
wewn trznej budowy
komputera. Prezentacja
i omówienie urz dze
współpracuj cych
z komputerem
oraz pami ci masowych.
3
Pocz tki systemów
operacyjnych. SO
DOS. Inne SO.
SO MS Windows –
jego historia
i ewaluacja do dnia
dzisiejszego.
Wyja ni poj cie SO,
wymieni inne SO.
Przedstawi histori
rozwoju i ewaluacji
w oparciu o SO MS
Windows.
1 h Prezentacja na monitorze
jak wygl da SO DOS,
praca z nim. Nauka
podstawowych polece
i praktyczne ich u ycie
przez uczniów. Omówienie
innych SO, przedstawienie
kolejnych wersji rozwoju
SO MS Windows oraz
prezentacja ich ekranów
startowych.
4
Praca z SO MS
Windows. Praca w
systemie, jego
elementy składowe.
Uruchomi komputer,
prawidłowo zalogowa
si do sieci.
Bezpiecznie zamkn
komputer.
Ucze swobodnie
porusza si
w rodowisku
i rozró nia niezb dne
elementy składowe.
1 h Zaprezentowanie
i omówienie prawidłowej
pracy z komputerem
w zakresie jego
uruchamiania i zamykania.
Obja nienie z prezentacj ,
a nast pnie wiczeniami
sposobu pracy i poruszania
si w systemie. Praca
praktyczna z oknami.
134392105.006.png 134392105.007.png 134392105.008.png 134392105.009.png
5
Pami ci masowe.
Omówienie pami ci
masowych – rodzaje,
formaty
i przeznaczenie.
Sposób pracy
z no nikami
pami ci.
Poznaje rodzaje pami ci
masowych, pracuje
z nimi poznaj c ich
zalety i wady.
2 h Prezentacja praktyczna
nych rodzajów pami ci:
dyskietka, płyta CD, DVD,
dysk twardy, pami
przeno na Flash i ich
charakterystyka
z uwzgl dnieniem zalet
i wad.
Praktyczne korzystanie
z pami ci. Formatowanie
dyskietki, odczyt danych
i zapis. Praca z płyt CD,
DVD oraz pami ci Flash.
6
Personalizacja
ustawie komputera,
konfiguracja
i optymalizacja jego
pracy.
Przeprowadzi
konfiguracj systemu
dla własnych potrzeb.
Stosuj c poznane
narz dzia potrafi
uczyni swoj prace na
komputerze bardziej
efektywn
i zorganizowan .
2 h Prezentacja zmiany
wygl du systemu wg
własnego upodobania.
Tworzenie skrótów, pasków
zada , dostosowanie menu
Start do własnych potrzeb.
Aktywacja i konfiguracja
wygaszacza systemowego.
7
Panel sterowania.
Czas systemowy.
Monitoring
i sprawdzanie dysku
twardego.
Zarz dza SO.
Kontrolowa bie c
prac systemu
i urz dzeniami
wchodz cymi w skład
komputera.
1 h Omówienie elementów
składowych panelu
sterowania SO. Prezentacja
ustawie czasu i daty w SO.
Informacje na temat
okresowej obsługi
i defragmentacji dysku
twardego.
8
Notatnik.
Przeznaczenie i jego
podstawowe funkcje.
Zdobywa informacje o
podstawowych
narz dziach
programistycznych
cz sto niezb dnych
podczas pracy na
komputerze.
2 h Edycja dokumentu i jego
zapisanie na dysku.
Kalkulator.
Proste działania na
kalkulatorze, kopiowanie
wyników działa przez
schowek z wklejeniem do
dokumentu utworzonego w
Notatniku.
134392105.001.png 134392105.002.png
9
Edytor tekstu
WordPad. Edycja
dokumentu,
formatowanie
i wprowadzanie
grafiki.
Utworzy dokument
tekstowy, sformatowa
go i zapisa na dysku
w utworzonym
folderze.
Otworzy dokument
istniej cy,
przeprowadzi edycj ,
uzupełni w grafik
i zapisa pod now
nazw w innym
miejscu.
3 h Uczniowie wprowadzaj do
dokumentu przygotowany
tekst z elementami znaków
specjalnych. Formatuj
dokument i zapisuj w
utworzonym przez siebie
folderze o zadanej nazwie
i miejscu na dysku
twardym. Otwieraj
wcze niej przygotowany
dokument z okre lonej
lokalizacji i przeprowadzaj
jego reedycje oraz
wstawiaj grafik w
wyznaczonych miejscach
dokumentu. Nast pnie
nadaj dokumentowi now
nazw i zapisuj w innym
miejscu na dysku twardym
komputera.
10
Edytor graficzny
Paint. Edycja
i zmiana parametrów
przykładowej mapy
bitowej. Tworzenie
kolorowej mapy
bitowej na dowolny
temat.
Edytowa pliki
graficzne mapy bitowej.
Tworzy nowe pliki
w zale no ci od
przeznaczenia.
2 h Zapoznanie z programem
Paint, jego mo liwo ciami.
Praktyczne wykorzystanie
jego narz dzi do
przekształcenia
przykładowego pliku.
11
Elementy wchodz ce
w skład zestawu
komputerowego. Ich
sposób podł czenia,
charakter
i przeznaczenie.
Urz dzenia peryferyjne
komputera. Ich
znaczenie i mo liwo ci.
Sposób podł czenia do
jednostki centralnej.
1 h Prezentacja i omówienie
urz dze . Podł czanie do
jednostki centralnej
z omówieniem. Instalacja
sprz tu i sterowników.
Ogólne informacje na temat
pracy z tymi urz dzeniami.
12
Godzina do
wykorzystania przez
nauczyciela.
1h
Razem
18 h
134392105.003.png 134392105.004.png 134392105.005.png
 
Pomiar osi gni :
Û obserwacja stopnia samodzielnego korzystania z komputera i jego urz dze
i oprogramowania, w tym przestrzeganie zasad bhp,
Û obserwacja poprawno ci wypowiedzi, opisuj cych zadania wykonywane
za pomoc komputera,
Û obserwacja wykonania zada z wykorzystaniem ró nych narz dzi
informatycznych, słu cych do tworzenia dokumentów tekstowych,
Û obserwacja stopnia wykorzystania przez ucznia komputera w sytuacjach
korzystnych i unikania sytuacji stwarzaj cych zagro enia.
Wszystkie osi gni cia ucznia zostan sprawdzone podczas szkolnego konkursu
informatycznego.
Ewaluacja
Û
Opracowany program zaj w pracowni komputerowej jest dokumentem otwartym
i podlega b dzie systematycznej ewaluacji typu: ankietowanie, wywiad,
rozmowy indywidualne.
Û
Ewaluacja dokonywana b dzie okresowo – na koniec drugiego okresu danego
roku szkolnego, je eli program realizowany b dzie przez cały rok szkolny, lub na
koniec semestru, je eli b dzie realizowany przez jeden semestr.
Û
Zmiany w programie nast powa mog w wyniku:
a) zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
b) wyników ankiety ewaluacyjnej na zako czenie okresu nauczania w danym roku
szkolnym.
Bibliografia:
1. Informatyka – podstawowe tematy – Gra yna Koba,
2. Komputer od podstaw – Paweł Kaczor,
3. U ytkowanie komputera – Zdzisław Nowakowski,
4. Podstawy technik informatycznych – Witold Sikorski
Do realizacji programu zaj komputerowych wykorzystano:
· System Operacyjny Windows XP, wraz z jego oprogramowaniem
dodatkowym, zainstalowany na komputerach szkolnej pracowni
komputerowej b d cej ogniwem szpitalnej sieci LAN
Zgłoś jeśli naruszono regulamin