Wojciech Jóźwiak - Imię Dla Twojego Dziecka (Znaczenie Naszych Imion).pdf
(
1671 KB
)
Pobierz
305010770 UNPDF
Wojciech Jóźwiak
Imię Dla Twojego Dziecka - Rady Astrologa
Swoje imię odczuwamy jako cząstkę własnego ja.
Dlatego tak ważny jest wybór imienia.
Warto wiedzieć, jakie imię nadać dziecku - tak, aby
pomagało mu ono w życiu...
SPIS TREŚCI:
Magia imienia .......................................................................................................... 3
Znaczenie imienia ................................................................................................... 5
Co decyduje - przypadek czy ukryty sens? ........................................................ 6
Wpływ imienia na życie .......................................................................................... 7
Imiona i astrologia ................................................................................................... 9
Kiedy obchodzimy imieniny? ............................................................................... 11
Cechy charakteru dwunastu znaków ZODIAKU ................................................. 12
Znaczenie i charakter liczb .................................................................................. 20
Co znaczą poszczególne liczby? ........................................................................ 21
Słońce w znakach ZODIAKU ................................................................................ 26
Jak obliczyć ASCENDENT ..................................................................................... 27
Imiona według pochodzenia .............................................................................. 29
Imiona według liczb ............................................................................................. 30
Imiona według planet, którym podlegają ......................................................... 31
Imiona najlepsze dla znaków ZODIAKU .............................................................. 33
Alfabetyczny spis imion ........................................................................................ 35
2
Magia imienia
W staro
ż
ytnym Egipcie wierzono,
ż
e w imieniu zawarta jest istota
cz
ł
owieka, bóstwa czy czegokolwiek innego. Mówiono: "ten, czyje imi
ę
jest wymawiane,
ż
yje". To, co nie mia
ł
o imienia - nie istnia
ł
o.
Podobny pogl
ą
d wyznawa
ł
y wszystkie dawne ludy i dlatego nadawanie
imienia by
ł
o zawsze czynno
ś
ci
ą
ś
wi
ę
t
ą
, a od tego, czy imi
ę
nadane
cz
ł
owiekowi by
ł
o w
ł
a
ś
ciwe, czy przeciwnie, zawiera
ł
o jakie
ś
b
łę
dy -
zale
ż
a
ł
jego los, powodzenie, a nawet
ż
ycie. Imi
ę
by
ł
o spraw
ą
ż
ycia
i
ś
mierci.
Wiele z dawnych praktyk i wierze
ń
zwi
ą
zanych z imionami pozosta
ł
o do
dzi
ś
, cho
ć
nic zawsze jeste
ś
my ich
ś
wiadomi. Spróbuj
ę
wyliczy
ć
te
obyczaje, przes
ą
dy, wierzenia. Nadanie imienia jest praktyk
ą
religijna. Równie
ż
w dzisiejszej Polsce imi
ę
jest najcz
ęś
ciej
nadawane podczas sakramentu chrztu.
Imi
ę
nie mo
ż
e by
ć
dowolne. Przeciwnie, w ka
ż
dej kulturze istnieje
d
ł
u
ż
sza lub krótsza lista "s
ł
ów mocy", które mog
ą
by
ć
u
ż
ywane jako
imiona - i tylko one. Podr
ę
czniki "imionoznawstwa" wyliczaj
ą
ponad
tysi
ą
c imion, jakie s
ą
lub by
ł
y u
ż
ywane w Polsce, ale w praktycznym
i cz
ę
stym u
ż
yciu jest tylko oko
ł
o stu imion. Tak wi
ę
c naprawd
ę
mamy
ma
ł
e pole do popisu, je
ś
li chodzi o nadanie imienia. O pewnych
imionach wiemy,
ż
e "teoretycznie" istniej
ą
, ale kto b
ę
dzie tak
odwa
ż
ny, by ochrzci
ć
córk
ę
Mercedes, a syna Sulidziad? Inne narody
s
ą
w tej materii bardziej tolerancyjne i dopuszczaj
ą
wi
ę
ksz
ą
dowolno
ść
: na przyk
ł
ad w Ameryce kobieta mo
ż
e mie
ć
na imi
ę
Ocean, a
m
ęż
czyzna Forest (czyli "las").
Pewne imiona s
ą
tabu, to znaczy s
ą
zastrze
ż
one dla pewnych postaci.
Tak na przyk
ł
ad dawni
Ż
ydzi mieli religijny zakaz wymawiania imienia
Bo
ż
ego, Jahwe. W Polsce nikt nie nazwie syna Jezus, bo wszyscy
czuj
ą
,
ż
e to imi
ę
ma prawo nosi
ć
tylko Syn Bo
ż
y. Ale na przyk
ł
ad w
Ameryce
Ł
aci
ń
skiej jest to jedno 7 wielu imion i nie wzbudza emocji.
Podobnie gdyby kto
ś
chcia
ł
u
ż
ywa
ć
imienia Napoleon, wzbudzi
podejrzenie,
ż
e pozuje na cesarza Francuzów i w ten sposób chce
wykroczy
ć
pora ludzk
ą
miar
ę
.
Pewne imiona i dawniej, i obecnie maj
ą
posmak demoniczny, i z tego
w
ł
a
ś
nie powodu s
ą
tabu. Od czasów II wojny
ś
wiatowej imi
ę
Adolf zbyt
natr
ę
tnie przypomina nam Hitlera i dlatego w Polsce przesta
ł
o by
ć
u
ż
ywane. Z innych powodów zanik
ł
o imi
ę
Alfons.
Bywa tak.
ż
e kto
ś
przechodzi w
ż
yciu ca
ł
kowity przemian
ę
, kiedy -
mo
ż
na powiedzie
ć
- umiera stary cz
ł
owiek i rodzi si
ę
nowy. Tak si
ę
dzieje na przyk
ł
ad przy nawróceniu, przy przyj
ę
ciu nowej religii i
dlatego z regu
ł
y nawróconym na chrze
ś
cija
ń
stwo innowiercom nadawano
na chrzcie nowe imi
ę
. Podobnie dzieje si
ę
podczas buddyjskiej
ceremonii "przyj
ę
cia schronienia", kiedy s
ą
nadawane nowe,
buddyjskie imiona (których si
ę
zwykle i tak nie u
ż
ywa, podobnie jak
imion od bierzmowania).
Nowe imiona dostaj
ą
mnisi, kiedy sk
ł
adaj
ą
ś
lubowania. Nowe imi
ę
przybiera nowo wybrany papie
ż
, i pewne imiona - na przyk
ł
ad Pius lub
Bonifacy - by
ł
y u
ż
ywane g
ł
ównie przez papie
ż
y. Zdarza
ł
o si
ę
te
ż
,
ż
e
imi
ę
zmieniali królowie przy koronacji. Poniatowski do swego
skromnego imienia Stanis
ł
aw doda
ł
dumne i królewskie imi
ę
August.
Czasami "nowy cz
ł
owiek" jest kreowany dla potrzeb estrady, filmu czy
literatury. To t
ł
umaczy fakt, dlaczego z takim upodobaniem aktorzy,
piosenkarze czy pisarze u
ż
ywaj
ą
pseudonimów. Apolonia Cha
ł
upiec
zrobi
ł
a w filmie karier
ę
jako Pola Negri, Norma Meiler przeobrazi
ł
a
3
si
ę
w Marilyn Monroe, Czes
ł
aw Wydrzycki zmieni
ł
nazwisko na Niemen,
za
ś
Aleksander G
ł
owacki znany jest jako Boles
ł
aw Prus. Przyk
ł
adów
takich znamy tysi
ą
ce (Michael Jackson nie zmieni
ł
nazwiska, ale
zmieni
ł
twarz...).
Równie
ż
na wojnie przybierano specjalne wojenne imiona, czyli
konspiracyjne pseudonimy. A ile by
ł
o w nich bojowego animuszu!
Przewa
ż
a
ł
y Kmicice, Gromy, Rysie i Soko
ł
y. Oczywi
ś
cie g
ł
ówne
znaczenie mia
ł
o ukrywanie si
ę
przed wywiadem nieprzyjaciela, ale
przecie
ż
ł
atwiej by
ł
oby si
ę
ukry
ć
za pseudonimami w rodzaju Jan
Kowalski czy A-66. Tymczasem wymy
ś
lano imiona mo
ż
liwie górnolotne
ro
ż
nie gro
ź
nie brzmi
ą
ce - niby ro
ż
nie india
ń
skich wojowników.
4
Znaczenie imienia
Imi
ę
swoje znamy od zawsze - nasza pami
ęć
nic si
ę
ga do czasów, kiedy
jeszcze imienia nie mieli
ś
my. Przez ca
ł
e
ż
ycie powtarzamy: ja -
Ania, ja - Jacek, i czujemy - tak samo, jak nasi prehistoryczni
przodkowie,
ż
e w imieniu ukryta jest wa
ż
na czystka naszego ja,
naszej to
ż
samo
ś
ci, naszej osoby. Wielu z nas czu
ł
o w pewnym momencie
swojego
ż
ycia,
ż
e imi
ę
, które nosi, jest z jakich
ś
powodów
niewygodne lub nie
ł
adne, zbyt pospolite lub przeciwnie, zbyt
dziwaczne - ale bardzo niewiele osób decyduje si
ę
na zmian
ę
imienia.
Ju
ż
chyba cz
ęś
ciej zmieniane s
ą
nazwiska. My
ś
l
ę
,
ż
e gdyby urz
ę
dy
stanu cywilnego upro
ś
ci
ł
y procedur
ę
zmiany imienia, i tak ludzie
pozostaliby wierni swoim imionom tym, które znaj
ą
od dziecka.
Skoro imi
ę
odczuwamy jako cz
ą
stk
ę
w
ł
asnego ja tym wa
ż
niejszy jest
w
ł
a
ś
ciwy jego dobór. U wielu narodów imi
ę
by
ł
o zakl
ę
ciem, macicznym
ż
yczeniem. Nadaj
ą
c imi
ę
synowi lub córce,
ż
yczono im pewnych cnót,
zalet charakteru, bogactw lub wielkich czynów. Tak by
ł
o u dawnych
S
ł
owian, u Germanów, Ba
ł
tów i Celtów, u Ariów (przodków dzisiejszych
Hindusów), u Persów i Greków. Takimi magicznymi
ż
yczeniami by
ł
y na
pocz
ą
tku imiona Rados
ł
aw (raduj
ą
cy si
ę
s
ł
aw
ą
, s
ł
owia
ń
skie), Edward
(strzeg
ą
cy dobra, germa
ń
skie), Dariusz (podtrzymuj
ą
cy dobro,
perskie), czy Miko
ł
aj (zwyci
ęż
aj
ą
cy dla swego ludu, greckie).
Równie cz
ę
sto poprzez odpowiednio brzmi
ą
ce imi
ę
polecano dziecko
opiece boga - Boga jedynego lub jednego z wielu bogów. Taki pocz
ą
tek
maj
ą
greckie imiona Artemidor (dar bogini Artemidy) czy Izydor (dar
Izydy oraz ca
ł
a d
ł
uga lista hebrajskich imion, które urobiono od
imienia Jahwe - s
ą
tu Jan (
ł
aska Jahwe), Maciej (dar Jahwe) oraz
Józef (Jahwe przysporzy
ł
). Równie
ż
imiona takie jak Micha
ł
, Rafa
ł
czy Daniel - wszystkie hebrajskiego pochodzenia - odwo
ł
uj
ą
si
ę
do
Boga, czyli "El" po hebrajsku.
S
ą
imiona, w których
ż
yczono dziecku si
ł
y zwierz
ę
cia - i stad si
ę
wywodz
ą
imiona "nied
ź
wiedzie" (Urszula, Artur, Arkadiusz, Bernard),
"lwie" (Leon, Leonard, Leonid) oraz "wilcze" (Wolfgang). Ciekawe,
ż
e
takich imion z nazw
ą
zwierz
ę
cia w tre
ś
ci w ogóle nie u
ż
ywali dawni
S
ł
owianie - jakby z jakich
ś
powodów by
ł
y one dla nich tabu.
S
ł
owianie równie
ż
nie tworzyli imion od imion swoich bogów.
Czasem pewne imiona nadawano nie tyle ze wzgl
ę
du na ich tre
ść
, ale
dlatego,
ż
e nosili ju
ż
je przodkowie dziecka. Staro
ż
ytni Grecy przed
przyj
ę
ciem chrze
ś
cija
ń
stwa z zasady nazywali wnuka imieniem dziadka,
przez co kilka imion stale powtarza
ł
o si
ę
w jednym rodzie. Podobnie
by
ł
o u nas, i na przyk
ł
ad imiona Mieszko, Boles
ł
aw, Przemys
ł
,
Kazimierz i W
ł
adys
ł
aw powtarzaj
ą
si
ę
na zmian
ę
w rodzie Piastów.
Dodajmy, i
ż
dzi
ę
ki temu.
ż
e by
ł
y w
ł
asno
ś
ci
ą
królewskiego rodu,
piastowskie imiona nie zagin
ęł
y - jak to si
ę
sta
ł
o z mnóstwem innych
s
ł
owia
ń
skich imion, które nie mia
ł
y a
ż
tak mo
ż
nych protektorów.
Wraz z chrze
ś
cija
ń
stwem przyszed
ł
obyczaj nadawania na chrzcie imion
ś
wi
ę
tych i polecania w ten sposób dziecka opiece patrona. W ten
sposób najbardziej popularne sta
ł
y si
ę
imiona tych
ś
wi
ę
tych, których
uwa
ż
ano powszechnie za szczególnie wa
ż
nych i postawionych wysoko w
niebieskiej hierarchii. By
ł
y to imiona aposto
ł
ów (Jan, Piotr,
Pawe
ł
), osób bliskich jezusowi (Józef, Marta, Magdalena),
ewangelistów (Marek, Mateusz), s
ł
awnych m
ę
czenników (Jerzy,
Sebastian, Wojciech, Barbara, Agata) i cudotwórców (Miko
ł
aj,
Grzegorz, Marcin). Z tego te
ż
powodu mia
ł
y szanse u nas przetrwa
ć
g
ł
ównie te s
ł
owia
ń
skie imiona, które szybko "uzyska
ł
y" swoich
ś
wi
ę
tych, a wi
ę
c Wojciech, Stanis
ł
aw czy Kazimierz.
5
Plik z chomika:
tranulcia
Inne pliki z tego folderu:
Buddyzm.doc
(387 KB)
Cyganie.pdf
(109 KB)
ATLAS CHWASTÓW.pdf
(9327 KB)
Wojciech Jóźwiak - Imię Dla Twojego Dziecka (Znaczenie Naszych Imion).pdf
(1671 KB)
Fiodor Dostojewski - NOTATKI Z PODZIEMIA-GRACZ(1).pdf
(46900 KB)
Inne foldery tego chomika:
3D Home Architekt (Zaprojektuj Swój Dom-PL)
BIOGRAFISTYKA
Dokumenty
Galeria
gender
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin