Wojciech Jóźwiak - Imię Dla Twojego Dziecka (Znaczenie Naszych Imion).pdf

(1671 KB) Pobierz
305010770 UNPDF
Wojciech Jóźwiak
Imię Dla Twojego Dziecka - Rady Astrologa
Swoje imię odczuwamy jako cząstkę własnego ja.
Dlatego tak ważny jest wybór imienia.
Warto wiedzieć, jakie imię nadać dziecku - tak, aby
pomagało mu ono w życiu...
305010770.001.png
SPIS TREŚCI:
Magia imienia .......................................................................................................... 3
Znaczenie imienia ................................................................................................... 5
Co decyduje - przypadek czy ukryty sens? ........................................................ 6
Wpływ imienia na życie .......................................................................................... 7
Imiona i astrologia ................................................................................................... 9
Kiedy obchodzimy imieniny? ............................................................................... 11
Cechy charakteru dwunastu znaków ZODIAKU ................................................. 12
Znaczenie i charakter liczb .................................................................................. 20
Co znaczą poszczególne liczby? ........................................................................ 21
Słońce w znakach ZODIAKU ................................................................................ 26
Jak obliczyć ASCENDENT ..................................................................................... 27
Imiona według pochodzenia .............................................................................. 29
Imiona według liczb ............................................................................................. 30
Imiona według planet, którym podlegają ......................................................... 31
Imiona najlepsze dla znaków ZODIAKU .............................................................. 33
Alfabetyczny spis imion ........................................................................................ 35
2
Magia imienia
W staro ż ytnym Egipcie wierzono, ż e w imieniu zawarta jest istota
cz ł owieka, bóstwa czy czegokolwiek innego. Mówiono: "ten, czyje imi ę
jest wymawiane, ż yje". To, co nie mia ł o imienia - nie istnia ł o.
Podobny pogl ą d wyznawa ł y wszystkie dawne ludy i dlatego nadawanie
imienia by ł o zawsze czynno ś ci ą ś wi ę t ą , a od tego, czy imi ę nadane
cz ł owiekowi by ł o w ł a ś ciwe, czy przeciwnie, zawiera ł o jakie ś b łę dy -
zale ż a ł jego los, powodzenie, a nawet ż ycie. Imi ę by ł o spraw ą ż ycia
i ś mierci.
Wiele z dawnych praktyk i wierze ń zwi ą zanych z imionami pozosta ł o do
dzi ś , cho ć nic zawsze jeste ś my ich ś wiadomi. Spróbuj ę wyliczy ć te
obyczaje, przes ą dy, wierzenia. Nadanie imienia jest praktyk ą
religijna. Równie ż w dzisiejszej Polsce imi ę jest najcz ęś ciej
nadawane podczas sakramentu chrztu.
Imi ę nie mo ż e by ć dowolne. Przeciwnie, w ka ż dej kulturze istnieje
d ł u ż sza lub krótsza lista "s ł ów mocy", które mog ą by ć u ż ywane jako
imiona - i tylko one. Podr ę czniki "imionoznawstwa" wyliczaj ą ponad
tysi ą c imion, jakie s ą lub by ł y u ż ywane w Polsce, ale w praktycznym
i cz ę stym u ż yciu jest tylko oko ł o stu imion. Tak wi ę c naprawd ę mamy
ma ł e pole do popisu, je ś li chodzi o nadanie imienia. O pewnych
imionach wiemy, ż e "teoretycznie" istniej ą , ale kto b ę dzie tak
odwa ż ny, by ochrzci ć córk ę Mercedes, a syna Sulidziad? Inne narody
s ą w tej materii bardziej tolerancyjne i dopuszczaj ą wi ę ksz ą
dowolno ść : na przyk ł ad w Ameryce kobieta mo ż e mie ć na imi ę Ocean, a
m ęż czyzna Forest (czyli "las").
Pewne imiona s ą tabu, to znaczy s ą zastrze ż one dla pewnych postaci.
Tak na przyk ł ad dawni Ż ydzi mieli religijny zakaz wymawiania imienia
Bo ż ego, Jahwe. W Polsce nikt nie nazwie syna Jezus, bo wszyscy
czuj ą , ż e to imi ę ma prawo nosi ć tylko Syn Bo ż y. Ale na przyk ł ad w
Ameryce Ł aci ń skiej jest to jedno 7 wielu imion i nie wzbudza emocji.
Podobnie gdyby kto ś chcia ł u ż ywa ć imienia Napoleon, wzbudzi
podejrzenie, ż e pozuje na cesarza Francuzów i w ten sposób chce
wykroczy ć pora ludzk ą miar ę .
Pewne imiona i dawniej, i obecnie maj ą posmak demoniczny, i z tego
w ł a ś nie powodu s ą tabu. Od czasów II wojny ś wiatowej imi ę Adolf zbyt
natr ę tnie przypomina nam Hitlera i dlatego w Polsce przesta ł o by ć
u ż ywane. Z innych powodów zanik ł o imi ę Alfons.
Bywa tak. ż e kto ś przechodzi w ż yciu ca ł kowity przemian ę , kiedy -
mo ż na powiedzie ć - umiera stary cz ł owiek i rodzi si ę nowy. Tak si ę
dzieje na przyk ł ad przy nawróceniu, przy przyj ę ciu nowej religii i
dlatego z regu ł y nawróconym na chrze ś cija ń stwo innowiercom nadawano
na chrzcie nowe imi ę . Podobnie dzieje si ę podczas buddyjskiej
ceremonii "przyj ę cia schronienia", kiedy s ą nadawane nowe,
buddyjskie imiona (których si ę zwykle i tak nie u ż ywa, podobnie jak
imion od bierzmowania).
Nowe imiona dostaj ą mnisi, kiedy sk ł adaj ą ś lubowania. Nowe imi ę
przybiera nowo wybrany papie ż , i pewne imiona - na przyk ł ad Pius lub
Bonifacy - by ł y u ż ywane g ł ównie przez papie ż y. Zdarza ł o si ę te ż , ż e
imi ę zmieniali królowie przy koronacji. Poniatowski do swego
skromnego imienia Stanis ł aw doda ł dumne i królewskie imi ę August.
Czasami "nowy cz ł owiek" jest kreowany dla potrzeb estrady, filmu czy
literatury. To t ł umaczy fakt, dlaczego z takim upodobaniem aktorzy,
piosenkarze czy pisarze u ż ywaj ą pseudonimów. Apolonia Cha ł upiec
zrobi ł a w filmie karier ę jako Pola Negri, Norma Meiler przeobrazi ł a
3
si ę w Marilyn Monroe, Czes ł aw Wydrzycki zmieni ł nazwisko na Niemen,
za ś Aleksander G ł owacki znany jest jako Boles ł aw Prus. Przyk ł adów
takich znamy tysi ą ce (Michael Jackson nie zmieni ł nazwiska, ale
zmieni ł twarz...).
Równie ż na wojnie przybierano specjalne wojenne imiona, czyli
konspiracyjne pseudonimy. A ile by ł o w nich bojowego animuszu!
Przewa ż a ł y Kmicice, Gromy, Rysie i Soko ł y. Oczywi ś cie g ł ówne
znaczenie mia ł o ukrywanie si ę przed wywiadem nieprzyjaciela, ale
przecie ż ł atwiej by ł oby si ę ukry ć za pseudonimami w rodzaju Jan
Kowalski czy A-66. Tymczasem wymy ś lano imiona mo ż liwie górnolotne
ro ż nie gro ź nie brzmi ą ce - niby ro ż nie india ń skich wojowników.
4
Znaczenie imienia
Imi ę swoje znamy od zawsze - nasza pami ęć nic si ę ga do czasów, kiedy
jeszcze imienia nie mieli ś my. Przez ca ł e ż ycie powtarzamy: ja -
Ania, ja - Jacek, i czujemy - tak samo, jak nasi prehistoryczni
przodkowie, ż e w imieniu ukryta jest wa ż na czystka naszego ja,
naszej to ż samo ś ci, naszej osoby. Wielu z nas czu ł o w pewnym momencie
swojego ż ycia, ż e imi ę , które nosi, jest z jakich ś powodów
niewygodne lub nie ł adne, zbyt pospolite lub przeciwnie, zbyt
dziwaczne - ale bardzo niewiele osób decyduje si ę na zmian ę imienia.
Ju ż chyba cz ęś ciej zmieniane s ą nazwiska. My ś l ę , ż e gdyby urz ę dy
stanu cywilnego upro ś ci ł y procedur ę zmiany imienia, i tak ludzie
pozostaliby wierni swoim imionom tym, które znaj ą od dziecka.
Skoro imi ę odczuwamy jako cz ą stk ę w ł asnego ja tym wa ż niejszy jest
w ł a ś ciwy jego dobór. U wielu narodów imi ę by ł o zakl ę ciem, macicznym
ż yczeniem. Nadaj ą c imi ę synowi lub córce, ż yczono im pewnych cnót,
zalet charakteru, bogactw lub wielkich czynów. Tak by ł o u dawnych
S ł owian, u Germanów, Ba ł tów i Celtów, u Ariów (przodków dzisiejszych
Hindusów), u Persów i Greków. Takimi magicznymi ż yczeniami by ł y na
pocz ą tku imiona Rados ł aw (raduj ą cy si ę s ł aw ą , s ł owia ń skie), Edward
(strzeg ą cy dobra, germa ń skie), Dariusz (podtrzymuj ą cy dobro,
perskie), czy Miko ł aj (zwyci ęż aj ą cy dla swego ludu, greckie).
Równie cz ę sto poprzez odpowiednio brzmi ą ce imi ę polecano dziecko
opiece boga - Boga jedynego lub jednego z wielu bogów. Taki pocz ą tek
maj ą greckie imiona Artemidor (dar bogini Artemidy) czy Izydor (dar
Izydy oraz ca ł a d ł uga lista hebrajskich imion, które urobiono od
imienia Jahwe - s ą tu Jan ( ł aska Jahwe), Maciej (dar Jahwe) oraz
Józef (Jahwe przysporzy ł ). Równie ż imiona takie jak Micha ł , Rafa ł
czy Daniel - wszystkie hebrajskiego pochodzenia - odwo ł uj ą si ę do
Boga, czyli "El" po hebrajsku.
S ą imiona, w których ż yczono dziecku si ł y zwierz ę cia - i stad si ę
wywodz ą imiona "nied ź wiedzie" (Urszula, Artur, Arkadiusz, Bernard),
"lwie" (Leon, Leonard, Leonid) oraz "wilcze" (Wolfgang). Ciekawe, ż e
takich imion z nazw ą zwierz ę cia w tre ś ci w ogóle nie u ż ywali dawni
S ł owianie - jakby z jakich ś powodów by ł y one dla nich tabu.
S ł owianie równie ż nie tworzyli imion od imion swoich bogów.
Czasem pewne imiona nadawano nie tyle ze wzgl ę du na ich tre ść , ale
dlatego, ż e nosili ju ż je przodkowie dziecka. Staro ż ytni Grecy przed
przyj ę ciem chrze ś cija ń stwa z zasady nazywali wnuka imieniem dziadka,
przez co kilka imion stale powtarza ł o si ę w jednym rodzie. Podobnie
by ł o u nas, i na przyk ł ad imiona Mieszko, Boles ł aw, Przemys ł ,
Kazimierz i W ł adys ł aw powtarzaj ą si ę na zmian ę w rodzie Piastów.
Dodajmy, i ż dzi ę ki temu. ż e by ł y w ł asno ś ci ą królewskiego rodu,
piastowskie imiona nie zagin ęł y - jak to si ę sta ł o z mnóstwem innych
s ł owia ń skich imion, które nie mia ł y a ż tak mo ż nych protektorów.
Wraz z chrze ś cija ń stwem przyszed ł obyczaj nadawania na chrzcie imion
ś wi ę tych i polecania w ten sposób dziecka opiece patrona. W ten
sposób najbardziej popularne sta ł y si ę imiona tych ś wi ę tych, których
uwa ż ano powszechnie za szczególnie wa ż nych i postawionych wysoko w
niebieskiej hierarchii. By ł y to imiona aposto ł ów (Jan, Piotr,
Pawe ł ), osób bliskich jezusowi (Józef, Marta, Magdalena),
ewangelistów (Marek, Mateusz), s ł awnych m ę czenników (Jerzy,
Sebastian, Wojciech, Barbara, Agata) i cudotwórców (Miko ł aj,
Grzegorz, Marcin). Z tego te ż powodu mia ł y szanse u nas przetrwa ć
g ł ównie te s ł owia ń skie imiona, które szybko "uzyska ł y" swoich
ś wi ę tych, a wi ę c Wojciech, Stanis ł aw czy Kazimierz.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin