NAPRAWA NIEROWNOMIERNIE OSWIETLONYCH ZDJEC.pdf

(188 KB) Pobierz
Microsoft Word - naprawianie nierównomiernie doświetlonych zdjęć.doc
Naprawianie nierównomiernie doświetlonych zdjęć
Niektórzy fotografowie objawiają naturalną skądinąd tendencję do reagowania stosownie do najbliższego otoczenia, w
którym się znajdują, zamiast do tego, co widzą, patrząc przez obiektyw
aparatu. Na przykład podczas pobytu na koncercie w hali widzą na scenie dziesiątki reflektorów, które ją oświetlają. Co
ciekawe jednak, wielu z nich wychodzi wówczas z założenia, że w tym wszystkim brakuje jeszcze jednego źródła
światła, czyli ich lampy błyskowej, bo akurat w tym miejscu, w którym siedzą, jest ciemno. Kiedy potem oglądasz takie
zdjęcie, widać na nim, że błysk flesza oświetlił wszystkich widzów siedzących przed fotografującym i tym samym
nadszarpnął jakość udanego pod innymi względami ujęcia. Prześledźmy zatem szybki sposób nadawania zdjęciom
takiego wyglądu, jak gdyby lampa błyskowa rzeczywiście nie została użyta.
Otwórz plik z fotografią, w której użycie lampy błyskowej zrujnowało część obrazu (zupełnie jak na pokazanym zdjęciu,
zrobionym w parku rozrywki Walta Disneya na Florydzie. Głównym obiektem na fotografii miał być przepięknie
oświetlony zamek, a nie turyści, choć nie mam żadnych wątpliwości, że są to naprawdę mili ludzie). Naciśnij klawisz L ,
aby włączyć narzędzie Lasso , a następnie narysuj zaznaczenie obejmujące tę część zdjęcia, która została
niepotrzebnie doświetlona błyskiem flesza (na przykładowym zdjęciu będzie to tłum turystów na pierwszym planie).
Następną czynnością, którą powinniśmy wykonać, jest naniesienie poprawki do zakresu tonalnego w zaznaczonym
obszarze. Nie chcemy jednak, aby efekt tej poprawki kłuł w oczy. Trzeba zatem zmiękczyć nieco krawędzie
narysowanego zaznaczenia, dzięki czemu zmiana kolorystyki nie będzie wydawać się zbyt gwałtowna, a retusz płynnie
wtopi się w tło. w tym celu wybierz polecenie Feather (wtapianie) z menu Select (zaznacz) . W oknie dialogowym
Feather (wtapianie) wprowadź wartość wtopienia równą 25 pikseli . (Nawiasem mówiąc, owe 25 pikseli to wartość,
która niekoniecznie będzie odpowiednia dla Twojego zdjęcia. Regułą jest tu wybór promienia wtopienia w zależności od
rozdzielczości obrazu — im większa, tym większy powinien być promień).
Łatwiej będzie Ci wybrać prawidłowy promień wtopienia, jeśli ukryjesz widok krawędzi selekcji (graficy nazywają je
niekiedy "maszerującymi mrówkami"). Uważaj jednak, abyś nie usunął samego zaznaczenia — powinno ono pozostać
niezmienione — chodzi bowiem tylko o ukrycie rozpraszających uwagę krawędzi. Naciśnij Ctrl+H (Mac OS:
Command+H) , a następnie skorzystaj ze skrótu Ctrl+L (Mac OS: Command+L) , aby wydać polecenie Levels
(poziomy) . w dolnej części okna znajdują się suwaki Output Levels (poziomy wyjścia) . Przeciągnij biały suwak w
lewo, co spowoduje przyciemnienie zaznaczonego obszaru. Jeśli ukryłeś krawędzie zaznaczenia, nie powinieneś mieć
żadnego problemu z idealnym dopasowaniem kolorystyki retuszowanego fragmentu do jego otoczenia. Na koniec
naciśnij Ctrl+D (Mac OS: Command+D) , aby anulować niepotrzebne już zaznaczenie — i gotowe!
6014612.001.png 6014612.002.png
Materiał pochodzi z książki Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć. Wydanie III i został zamieszczony dzięki uprzejmości
wydawnictwa Helion.pl , w którym można zakupić powyższe wydanie.
www.cherub.pl
6014612.003.png 6014612.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin