notatki-3.doc

(88 KB) Pobierz
·

·         człowiek uczy się przez całe życie

·         kiedyś rada starszych decydowała o wszystkim teraz senat

·         Sokrates , Arystoteles – sami posiedli wiedzę

·         „ucz się albo giń”

·         stworzenie szkół i systemu kształcenia spowodowało :

-          dostęp do wiedzy nie tylko przez samokształcenie

-          gwałtowny przyrost możliwości dojścia do wiedzy ( czytanie , pisanie , wiedza abstrakcyjna , przekazywanie wiedzy przez innych , nauczyciele , wiedza dokładnie opracowana aby jak najprecyzyjniej i najwięcej nauczyć )

-          uczenie stało się aktywną działalnością a nie aktem biernym

·         Komeński napisał I podręcznik „O nauczaniu innych wszystkiego”

 

Wykształcenie – ukończony dany etap administracyjny .

·         wykształcenie to nie tylko posiadana wiedza ale i większe wartości ( kultura , normy , obyczaje , moralność )

·         większe oczekiwania społeczne od osób wykształconych

·         wykształcenie jest efektem i etapem kształcenia 

·         kształcimy się cały czas – kształcą nas rodzice , środowisko - osoby i społeczeństwo , historia

·         wykształcenie jest etapem kształcenia

·         kształcenia nie można zamknąć , kształcimy się przez całe życie , dopuki zachodzą w nas zamiany to się kształcimy

·         nauczyciel kształci innych przez to jakim jest ( bycie w szkole , zachowanie , rozmowy , kontakty – jest elementem kształcącym )

·         wartości nauczyciela będą naśladowane lub krytykowane

·         nasza osobowość ma wpływ na to czy będziemy lubiani czy nie

·         ważne jest to jak robimy a nie co uczymy – świadczy to o naszej wartości , jesteśmy nośnikiem określonej wartości

·         najważniejsze jest w szkole aby uczniowie się uczyli ( gdy uczeń nie zechce się uczyć to proces nauczania się nie odbędzie )

·         szkoła efektywna to taka w której intencja nauczania spotyka się z intencją uczenia się

 

Uczenie się – jest to odbieranie informacji , jej przetwarzanie i wywoływanie względnie trwałych zmian w zakresie wiadomości i umiejętności .( przetworzenie – dopasowanie informacji do już znanych ) .

 

Nauczanie – dostarczenie informacji tak by była ona zrozumiała , pomagamy ją przetworzyć i określamy trwałe zmiany w uczniu .

 

Dydaktyka zajmuje się nauczaniem , jego efektywnością .

 

Proces kształcenia dotyczy trzech sfer człowieka :

·         poznawcza – odbiór informacji ( sfera intelektualna )

·         emocjonalna – samoocena , aspiracje , stosunek do otoczenia

·         psychomotoryczna – możliwości ruchowe – umiejętność świadomego kierowania ruchem

 

 

 

Sfera psychomotoryczna podzielona na trzy predyspozycje :

1.      kondycyjne ( wynikają z podstaw genetycznych niezależnych od nas : wysoki , niski , gruby , chudy ) nie mamy wpływu na zmianę predyspozycji kondycyjnych w ramach 3 godzin lekcyjnych w tygodniu

·         siła

·         wytrzymałość

·         szybkość lokomocyjna

    1. koordynacyjne – oceniane pod względem umiejętności poprawnego wykonania ruchu , optymalnego ze wzorcem ; pomiar dydaktyczny – gdy nastąpiły zmiany w poprawie ruchu , techniki ; inteligencja ruchowa – możliwość efektywnego wykonania nowego ruchu na bazie starych doświadczeń ;

·         szybkość reakcji – refleks , szybkość przekazywania impulsów nerwowych np. start po strzale startera

·         rytmizacja – przy wykorzystaniu muzyki , rytmu nauczanie ruchu , uczenie ruchu w rytmie jest trwalsze i szybsze , wszechstronność zmian

·         równowaga – najbardziej pierwotna – od momentu pionizacji postawy , utrzymanie głowy nad ciałem wysoko , mamy zakodowane chronienie głowy przy upadkach , zdolność kontrolowania równowagi jest dla nas najważniejsza

·         orientacja w przestrzeni – predyspozycja cywilizacyjna , umiejętność i kontrola ułożenia swojego ciała w przestrzeni względem parametrów , orientacja oznacza kontrolę , im więcej zewnętrznych parametrów przestrzennych tym lepiej i szybciej się uczymy orientacji ; kształtujemy w grach zespolonych najlepiej zmieniając przestrzeń ( np. przestawiając bramki )

·         różnicowanie napięć mięśniowych – ekonomizacja ruchów czyli używanie do czynności ruchowej tylko tylu mięśni i z taką siła , które są konieczne do wykonania czynności ; umiejętność wykonywania precyzyjnych ruchów kształtowana przez doświadczenia

 

Miara lekcji – jest miara uczenia się ( słaby uczeń pcha blisko kulę ale t6echnicznie )

Miara sportowa – dalekie pchnięcie kuli bez względu na technikę .

 

Zdolności koordynacyjne :

·         umiejętność szybkiej zmiany zachowań motorycznych – np. z ruchów szybkich do wolnych dostosowując do zamierzeń i potrzeb

·         sterowanie ruchem

·         szybkość uczenia się nowych ruchów

 

Zdolności hybrydowe  :

·         zwinność – wszechstronna , zawiera elementy kondycyjne i koordynacyjne bez dominacji jednej , np. tor przeszkód Haleczki

·         gibkość – parametr anatomiczny – ruchomość w stawach w życiu codziennym a w sportach gibkość ( pływanie , gimnastyka )

 

Uczenie się zdolności ma spowodować osiągnięcie 3 poziomów koordynacji :

·         dokładność ruchów – nauczanie ruchów dokładnych powoli a następnie w naturalnej prędkości

·         wykonywanie ruchów szybkich – w przyspieszonym i zmiennym ruchu aby nie uległa struktura ruchu

·         wykonywanie ruchów w zmieniających się warunkach zewnętrznych  ( np. przeciwnik ) i wewnętrznych ( w zmęczeniu )

 

Hierarchia – niezmienność kierunku ; nie przechodzimy do 2 poziomu gdy nie nauczymy się poziomu 1 .

 

Czynności ruchowe – to zachowania , które są określone celowo i świadomie ( jeśli zabijemy odruchowo komara , który gryzie nas w szyję to nie jest to czynność ruchowa bo nie jest zaplanowana ale jeśli zabijemy muchę która idzie po stole to jest to czynność ruchowa bo to zaplanowaliśmy ) .

 

Ruchy elementarne – ruchy w obrębie jednego stawu .

 

Teoria behawioralna ( amerykańska ) 

·         odnosi proces uczenia do zjawisk : określonego bodźca i reakcji która powstaje jako odpowiedź na bodziec ( np. baczność ! ) ;

·         średni proces nauczania i średni proces uczenia się ( bodziec – reakcja ) ; ( średnie bodźce dla różnych ludzi pod względem narodowościowym )

 





                  B                   wnętrze                    R    

  

·         w metodzie tej wnętrze jest nie istotne ( czy uczeń ma czas ? )

·         nie zajmuje się procesami myślowymi

 

Teoria poznawcza ( europejska )

·         zakłada , że najważniejsze jest wnętrze i jeżeli chcemy kogoś czegoś nauczyć to należy go dobrze poznać ( motywacja – co uczeń lubi ? )

·         metoda bardziej skuteczna , wymagająca więcej pracy ale i daje większe efekty ,

·         polega na zróżnicowaniu i indywidualizacji zadań

 

Uczenie się motoryczne w ujęciu poznawczym :

·           efektywny nauczyciel :

-          posiada wiedzę

-          posiada warsztat metodyczny

-          traktuje nauczanie i uczenie się jako proces ciągły

-          refleksyjność

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spirala uczenia się Pohlmanna : im wiem więcej jak ludzie się uczą tym lepiej umiem nauczać

·         cel – wartość pożądana ( cele określone przez zadanie ) ;

-          robię to bo wiem jaki jest cel

-          wartości nadrzędne : ogólne  - poznanie treści

                                        operacyjne – temat lekcji

                                         pośrednie – zaliczenie przedmiotu

-          cel jest po to by później można było ocenić

-          gdy nazwiemy czynność ( np. delfin ) to skojarzenie doświadczeń jest precyzyjne i przyspiesza proces uczenia się

-          dobrze określony cel stanowi wartość pożądaną przez ucznia

-          im więcej wiem o uczniu tym lepiej postawię cel do zrealizowania przez niego

-          dobrze postawiony cel często decyduje o procesie uczenia się – od niego zaczynamy każdą lekcję

·         kompilacja obiekt / środowisko zadanie dla nauczyciela

-          jest istotne gdzie nauczamy narciarstwa , pływania , jakim sprzętem

-          zapoznanie ze sprzętem , dobranie sprzętu ( ciasne buty spowodują myślenie o butach a nie o nauce )

-          etap wstępnej orientacji ( dziś ) – etap oswojenia

-          energia i napęd – z kim mamy do czynienia , czy zadania będą zrealizowane

-          metody zabawowe

·         odbiór informacji ( przetwarzanie , zbieranie )

-          człowiek może zapamiętać max 7 informacji na raz ( optimum 4 – 5 )

-          najważniejszą informacją dla człowieka jest informacja o stanie swojego organizmu ( jestem zmęczony , coś mnie boli )

-          należy wykorzystać jak najwięcej kanałów odbioru ( przez motywację , atrakcyjność zadań możemy zamknąć inne kanały np. myślenie o czymś innym)

·         przygotowanie ( integrowanie wiadomości , analizowanie )

-          im więcej doświadczeń posiada uczeń tym łatwiej wytłumaczyć treści np. stanie na jednej nodze w wodzie jak bocian – dzieci wiedzą jak stoi bocian

·         ocenianie ( określenie porównywanie )

-          uczeń porównuje co już wie a czego musi się jeszcze nauczyć

·         projektowanie ( planowanie , decydowanie )

-          umysłowy obraz czynności i pełen zasób wiedzy na temat tej czynności

-          uczeń wie jak ta czynność wygląda – wiedza czysto teoretyczna

-          wie ale nie koniecznie umie wykonać

·         programowanie ( ustalanie , wybieranie )

-          uczeń sam sobie wydaje polecenia co poszczególne części ciała mają wykonać i w jaki momencie

-          im więcej wie tym ruch jest bardziej precyzyjny

·         przekształcanie ( dokonywanie operacji działania )

·         Informacja zwrotna ( informacja obca , orientacja własna )

-          ocena i samoocena

W spirali tej tylko jedna czynność jest ruchowa a aż osiem jest umysłowych . Im wyższy poziom intelektualizacji wychowania fizycznego tym szybciej i poprawniej uczniowie się uczą . Wiedza o danej czynności decyduje o poprawnym wykonaniu ruchu .

Albo zły projekt albo złe programowanie ma wpływ na to , że ocena jest negatywna ( albo uczeń nie odebrał informacji albo źle ją sobie uzmysłowił ) .

Poprawianie – korekta czynności jest również procesem intelektualnym .

Optymalizacja wyobrażenia motorycznego

Uczenie się czynności ruchowych wg Hotza jako proces sieciowych połączeń komponentów umiejętności :

 



Pierwsze wyobrażenie czynności celu

Określenie celu uczenia się i optymalizacja nastawienia do uczenia się

 

Optymalna realizacja celu uczenia się

Doskonalenie modelu

 

 

wewnętrznego





Optymalizacja przez poznanie

 

 

Optymalizacja przez realizację

               



Optymalizacja podstaw umiejętności









Wypracowanie psychofizycznych podstaw umiejętności

                          

 

 

 

 

 

 

             

Nauczanie umiejętności i jednocześnie kształtowanie np. kondycji .

·         wiadomości – to co wiemy ( dzisiaj jest czwartek )

·         informacje – to co jest nowe – dzisiaj są moje urodziny

&#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin