PRACA_Z_UCZNIEM_NADPOBUDLIWYM_PSYCHORUCHOWO.pdf

(28 KB) Pobierz
PRACA_Z_UCZNIEM_NADPOBUDLIWYM_PSYCHORUCHOWO
PRACA Z UCZNIEM NADPOBUDLIWYM PSYCHORUCHOWO
Referat przygotowała: mgr Dorota Paździora
Nadpobudliwość psychoruchowa jest zjawiskiem często spotykanym u dzieci w
róŜnych okresach ich rozwoju i stanowi istotny problem teoretyczny i
praktyczny. W kaŜdej większej populacji dziecięcej spotykamy od kilku do
kilkunastu procent dzieci nadpobudliwych. Do objawów podstawowych dziecka
nadpobudliwego naleŜy zaliczyć nadmierną ruchliwość, wzmoŜoną
emocjonalność, impulsywność oraz zaburzenia uwagi i kontroli intelektualnej.
Są to dzieci bardziej aktywne niŜ ich rówieśnicy, ale nie potrafią tej aktywności
kontrolować. Zachowanie dzieci nadpobudliwych często prowadzi do konfliktu
z dorosłymi oraz z rówieśnikami. Dzieciom tym z racji ich zaburzenia trudniej
dostosować się do szkolnego regulaminu oraz norm społecznego współŜycia.
Trudniej im równieŜ osiągać dobre wyniki w nauce.
Przyczyny nadpobudliwości u dzieci bywają róŜne, z których trzy są zasadnicze:
-zaburzenie ośrodka układu nerwowego
-typ układu nerwowego (jako podłoŜe temperamentu)
-czynniki społeczno wychowawcze
NaleŜy pamiętać, Ŝe dziecko nadpobudliwe nie jest dzieckiem chorym czy
upośledzonym, lecz wymagającym szczególnego postępowania w wychowaniu
oraz dostosowania form oddziaływania do jego moŜliwości psychoruchowych.
Dla szkoły dziecko nadpobudliwe bywa uczniem uciąŜliwym ,
zakłócającym prawidłową pracę dydaktyczną, a ponadto działające pobudzająco
na kolegów. Wielu nauczycieli stwierdza , Ŝe są „ośrodkami zapalnymi „ w
klasie. Jak więc ma sobie poradzić nauczyciel z problemem nadpobudliwości i
brakiem koncentracji w klasie. NajwaŜniejsze znaczenie ma wczesne właściwe
rozpoznanie zaburzenia, pomoc psychologa, umiejętnie prowadzona
reedukacja, Ŝyczliwość, zrozumienie oraz ścisła współpraca rodziców i
nauczycieli.
Aby zapanować nad klasą i skutecznie realizować nauczanie naleŜy w
pracy z dziećmi nadpobudliwymi stosować się do następujących wskazówek i
zaleceń:
1. Dzieci nadpobudliwe powinny siedzieć w klasie z przodu, tam gdzie
nauczyciel najczęściej się zatrzymuje.
2. Najodpowiedniejszym towarzyszem w ławce dla dziecka nadpobudliwego
jest dziecko aktywne, zrównowaŜone i zorganizowane. Nie kaŜde dziecko
spokojne toleruje sąsiedztwo dziecka nadpobudliwego i wielokrotnie przy
takim układzie obserwuje się wyraźne obniŜenie pracy ucznia spokojnego.
3. NaleŜy jasno sformułować regulamin, który powinien wisieć w widocznym
miejscu w klasie.
4. Podawać proste instrukcje procedury postępowania w klasie np. uczeń nie
pamięta jak uczestniczyć w dyskusji i krzyczy ,aby zwrócić na siebie uwagę,
to powinien otrzymać instrukcję: podnieś rękę, poczekaj, aŜ zostaniesz
wywołany, mów spokojnie, nie krzycz.
5. Stosować stałe, jednoznaczne zasady postępowania i konsekwentną kontrolę
dyscypliny.
6. Natychmiast reagować na negatywne zachowanie, z krótkim wyjaśnieniem
co się stało. Krótkie rzeczowe uwagi są znacznie skuteczniejsze od długich
wywodów , na których się uczeń nie koncentruje.
7. Zaleca się wywieszanie w klasie rezultatów oceny zachowań całej klasy np.
liczby punktów wynikających z regulaminu.
8. W systemie kar nie stosować ograniczeń zabawy i ćwiczeń fizycznych.
Zamiast mówić „jak tego nie zrobisz , to nie będzie zabawy na boisku”,
trzeba mówić „jak to zrobisz , to będzie 10 minut dłuŜej zabawy na boisku”.
9. Wypowiadać uwagi krytyczne po powaŜnych przewinieniach, aby nie
przytłaczać co chwila kolejną informacją.
10. Tak zaplanować zajęcia , aby te wymagające duŜej energii przeplatały się z
tymi , które wymagają jej mniej.
11. Bardzo waŜne są dla tych dzieci lekcje wych. fizycznego, zabawy ruchowe
na przerwach oraz ćwiczenia śródlekcyjne. Uczeń nadpobudliwy potrzebuje
ruchu. MoŜna go wysłać w czasie lekcji po kredę lub aby zmoczył gąbkę.
12. Konsekwentnie wdraŜać nawyk porządku i organizacji pracy. Przy
wykonywaniu konkretnych zadań omówić czynności do wykonania i
sprawdzać ukończenie kaŜdego etapu. Bardzo waŜna jest systematyczna
kontrola pracy dziecka, w tym wykonania etapów cząstkowych, sprawdzanie
zeszytów, prac domowych.
13. Wydawać krótkie , łatwe do zrozumienia instrukcje do kaŜdej części zadania
w odpowiednim czasie. Przy powtarzaniu poleceń uŜywać tej samej
konstrukcji i treści , aby nie wprowadzać dodatkowego zamieszania.
14. Przy kaŜdej moŜliwej okazji poprosić, aby dziecko powtórzyło własnymi
słowami cel zadania , który aktualnie wykonuje.
15. Prezentować materiał w sposób angaŜujący róŜnorodne zmysły dziecka ,
uŜywając zdjęć , grafiki , technik audiowizualnych, wykonując
doświadczenia w połączeniu z pisaniem na tablicy.
16. RozwaŜyć zastosowanie narzędzi, które rekompensują słabe strony ucznia
np. akceptować uŜycie komputera czy kalkulatora. W przypadku nasilonych
objawów dysleksji odpytywać z czytania indywidualnie, dać dodatkowy czas
na czytanie i pisanie oraz umoŜliwić nagranie lekcji na dyktafon.
17. Poszukiwać indywidualnych mocnych stron ucznia i wzmocnić je za pomocą
pochwał. KaŜde małe osiągnięcie nagradzać np. ciepłym słowem lub
uśmiechem.
18. Pozwolić uczniowi wspólnie z nauczycielem rozwaŜyć alternatywne sposoby
prezentacji swojej wiedzy, moŜe to być odpowiedź ustna , pisemna, udział w
pracy grupowej itp.
19. W pracy w grupach naleŜy łączyć dzieci o róŜnych umiejętnościach i
temperamentach. Dzieci nadpobudliwe łączyć z dziećmi spokojnymi i
zrównowaŜonymi. Nie naleŜy w jednej grupie umieszczać kilkorga dzieci
nadpobudliwych, gdyŜ grozi to dezorganizacją pracy, a takŜe konfliktami
wewnątrz grupy.
20. Dzieci nadpobudliwe są bardzo wraŜliwe na stosunek do nich. Nadmierna
krytyka , pokpiwanie , Ŝartowanie często staje się przyczyną zaburzenia ich
równowagi. Dlatego łatwo obraŜają się ,są kłótliwe, popadają w konflikt z
kolegami. Zaleca się , aby ucznia kpiarza nie łączyć w grupach z dziećmi
nadpobudliwymi reagującym na Ŝarty lub docinki wybuchami złości.
21. Gdy jednak dochodzi do konfliktu między dzieckiem nadpobudliwym a
innymi dziećmi, nie naleŜy nadmiernie sprawy roztrząsać, w miarę
moŜliwości szybko sprawę zakończyć (jeśli rodzaj zatargu pozwala). Obrona
własnych racji jeszcze bardziej podnieca dziecko nadpobudliwe, tak Ŝe lepiej
skierować jego aktywność w inną stronę, a rozstrzygnięcie konfliktu nieco
odłoŜyć.
22. Wszelkie dyskusje, rozmowy o znaczeniu wychowawczym muszą odbywać
się w atmosferze spokoju i rzeczowości, a więc wtedy kiedy minie napięcie i
podniecenie emocjonalne dziecka, gdy będzie ono w stanie względnie
obiektywnie ocenić sytuację. W momentach napięć emocjonalnych u dzieci
nadpobudliwych dochodzi do reakcji uporu. Dorośli usiłują często upór ten
przełamać. Rozpoczyna się wtedy „walka” , w której obie strony wyczerpują
się psychicznie. Sprawa sporna przestaje być waŜna, a chodzi oto , kto się
szybciej załamie . Do takiej sytuacji nie naleŜy dopuszczać.
23. Cały czas naleŜy dbać o pełną Ŝyczliwość, stabilną atmosferę, akceptację
ucznia nadpobudliwego w środowisku szkolnym.
NaleŜy pamiętać , Ŝe kaŜde nadpobudliwe dziecko gdyby mogło wybierać ,
nie chciałoby być nadpobudliwe. KaŜdy bowiem pragnie być chwalonym
dzieckiem, grzecznym i zdolnym uczniem oraz lubianym kolegą. Nauczyciele i
rodzice mogą pomóc dziecku nadpobudliwemu zaakceptować siebie oraz nieść
pomoc w osiąganiu sukcesów Ŝyciowych.
Zainteresowane osoby powyŜszym tematem zachęcam do przeczytania
następującej literatury:
- H. Nartowska „Wychowanie dziecka nadpobudliwego”, Warszawa
1972r.
- H. Nartowska „Dzieci nadpobudliwe ruchowo . Zaburzenia w
zachowaniu i trudności w szkole” , Warszawa 1972r.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin