P. Ricoeur: Mowa i pismo
- hermeneutyka to teoria interpretacji zorientowana na tekst:
1) przejście od mowy do pisma w ramach teorii dyskursu,
2) wykazanie związku między intencjonalnym uzewnętrznieniem (pismo) a podstawowym problemem hermeneutyki (problemem dystansu);
- pismo – manifestacja tego, co w mowie jest potencjalne, oddala znaczenie od zdarzenia (ale dalej tekstem rządzi dialektyka zdarzenia i znaczenia, staje się ona bardziej rozwinięta). Pismo to pełna manifestacja dyskursu;
- różnica między mową a pismem dotyczy stosunku komunikatu do kanału:
1) zmiana kanału komunikacji – utrwalenie, zastępujące bezpośrednią ekspresję,
2) eliminuje bezpośredni kontakt między ludźmi;
- skoro dyskurs istnieje w czasie i tylko w momencie wypowiadania, może przemijać jako mowa lub zostać utrwalony w piśmie. Pragniemy utrwalić dyskurs, nie langue. Dyskurs wymaga utrwalenia, bo jako zdarzenie – znika;
- pismo utrwala nie zdarzenie mowy, a to, co „powiedziane” – intencjonalne uzewnętrznienie. Przedmiot zapisu to znaczenie zdarzenia mowy;
- tylko wtedy, gdy powiedziane stanie się wypowiedzią, dyskurs osiąga pełnię;
- najsłabiej zapisuje się akt perlokucyjny – to własność mowy, nie dyskursu pisanego;
- pismo to coś więcej niż utrwalenie materialne;
- pismo chroni dyskurs i wpływa na jego funkcje komunikacyjne;
- pismo – gdy jest nie zapisem mowy a zapisaną myślą, zajmuje miejsce mowy.
- w mowie odnoszenie ku podmiotowi jest bezpośrednie. W piśmie intencja autora i znaczenie tekstu się nie zbiegają => zapis – więcej niż utrwalenie dyskursu mówionego – zerwanie związku między intencją autora a znaczeniem tekstu (mniej ważna staje się intencja);
- autonomia semantyczna – znaczenie dla hermeneutyki;
- gdyby sytuacja straciła znaczenie, to albo błąd intencjonalny (niedostrzeżenie autonomii tekstu) – gdy z intencji autora uczyni się kryterium trafności interpretacji sensu, albo błąd absolutyzacji tekstu (tekst jako byt bez autora).
PRZEKAZ I SŁUCHACZ:
- uniwersalizacja odbiorcy (potencjalnie każdy może nim być) – stąd dyskurs pisany bardziej duchowy, wolny od ograniczeń sytuacji bezpośredniego kontaktu między ludźmi;
- dopiero reakcja odbiorców daje tekstowi ważność;
- tekst otwarty dla nieskończonej liczby czytelników – to dialektyczny odpowiednik semantycznej autonomii tekstu;
- hermeneutyka zaczyna się tam, gdzie kończy się dialog.
PRZEKAZ I KOD:
- gatunki to wzorce wytwarzania różnych odmian dyskursu;
- tekst to dyskurs utrwalony i informowany.
REFERENCJA:
- w mówieniu – wszystkie referencje mają charakter sytuacyjny, opierają się na wskazaniu:
1) czasem rekonstruuje warunki referencji ostensywnej (listy, relacje z podróży) – dzięki temu ogarnia się świat, nie sytuację,
2) skierowanie uwagi na przekaz;
- nie ma dyskursu nie mówiącego o czymś;
- referencja w poezji – podzielona, rozszczepiona.
Platon – przeciwny pismu, bo pisanie utrudnia zapamiętanie. Sokrates – pismo martwe – gdy stawia się mu pytania, znaczy to samo. Rousseau – z pismem wraca tyrania i nierówność.
- ikoniczność to ponowne napisanie rzeczywistości. Zapis dyskursu to nie transkrypcja świata (nie odwzorowanie), a metamorfoza.
Problem pisania robi się hermeneutyczny, gdy zostaje odniesiony do czytania. Przyswojenie – uczynienie czegoś obcego własnym.
loczek21