Nowe formularze VAT.pdf

(1292 KB) Pobierz
0196gp17.pdf
NR 96 (1205) WTOREK 18 maja 2004
Doradca Firmy
TYGODNIK DLA WŁAŚCICIELI I PRZEDSIĘBIORCÓW
TEMAT TYGODNIA
W NUMERZE
Nowe formularze VAT
PRZENOSZENIE WIERZYTELNOŚCI
Kłopoty z umowami przedwstępnymi
Kiedy przelew wierzytelności
jest dopuszczalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . str. 2
Kiedy umowa musi być sporządzona na piśmie
VAT 2004
Nowe formularze
VAT-R . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . str. 3
VAT-R/UE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . str. 3
VAT-5 oraz VAT-5UE . . . . . . . . . . . . . . . . . str. 3
Od VAT-7 do VAT-25 . . . . . . . . . . . . . . . str. 4–5
KSIĘGI FIRMY
Niedobory i reklamacje
w księgach rachunkowych
Kompensata niedoborów z nadwyżkami . . . str. 6
Ewidencja różnic ilościowych . . . . . . . . . . . str. 6
Niedobór z winy pracownika . . . . . . . . . . . str. 6
Reklamacje z tytułu dostaw i usług . . . . . . str. 7
Nieuznanie reklamacji przez dostawcę . . . . str. 8
FINANSE FIRMY
Można skutecznie negocjować zadłużenie
z bankiem
Jaki jest cel postępowania układowego . . . str. 10
Co jest ważne w postępowaniu układowym . . . str. 10
Kiedy przedsiębiorca
nie może starać się o układ . . . . . . . . . . . str. 11
OBOWIĄZKI WOBEC ZUS
Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego
pracownika
Obowiązki płatnika składek . . . . . . . . . . . str. 12
Kody w formularzu ZUS RCA . . . . . . . . . . str. 12
Uproszczenia w kodach . . . . . . . . . . . . . . str. 12
Na zleceniu własny lub obcy pracownik . . str. 12
Kiedy zleceniobiorca zostaje przedsiębiorcą . . . str. 13
WYPADEK W FIRMIE
Ochrona wypadkowa osób prowadzących
działalność
Zdarzenia podlegające ochronie . . . . . . . . str. 14
Katalog świadczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . str. 14
Wyłączenie prawa do świadczeń
z ubezpieczenia wypadkowego . . . . . . . . str. 14
OBRÓT GOSPODARCZY FIRM
Jak przekształcić spółkę z o.o. w jawną . . . str. 15
FIRMA W BRANŻY
Salony piękności wchodzą do Unii
Zakłady fryzjerskie . . . . . . . . . . . . . . . . . str. 16
Zakłady kosmetyczne . . . . . . . . . . . . . . . str. 16
Siłownie, solaria, sauny . . . . . . . . . . . . . . str. 16
Zakłady lecznicze dla zwierząt . . . . . . . . . str. 16
Zgłoszenie rejestracyjne VAT-R/UE
Informacje podsumowujące VAT-UE, VAT-UE/A,
VAT-UE/B
Korekta informacji podsumowującej VAT-UEK
Nabycie nowych środków transportu VAT-10
i VAT-12
Usługi taksówek osobowych VAT-12
Sprzedaż wysyłkowa VAT-21
Podatnicy VAT mogą się
w końcu zapoznać z wzora-
mi nowych formularzy służą-
cych do składania deklaracji, informacji
i zgłoszeń. Niestety na stosowne rozporzą-
dzenia wykonawcze do nowej ustawy
o VAT trzeba było długo czekać, co spowo-
dowało, że podatnicy mogą czuć się lekko
zagubieni w gąszczu nowych przepisów.
Wraz z wejściem w życie nowej ustawy po-
datnikom VAT przybyło wiele nowych obo-
wiązków sprawozdawczych. Znacznie
zwiększyła się w związku z tym liczba for-
mularzy, które podatnicy VAT muszą wy-
pełniać i składać w urzędach skarbowych.
Większość nowych formularzy ma związek
z obowiązkiem informowania o dokony-
wanych transakcjach wewnątrzwspólnoto-
wych. Wśród nowych formularzy znalazły
się m.in.: VAT-UE, VAT-11, VAT-22, VAT-23,
VAT-24, VAT-R/UE.
AW
CZYTAJ STR. 3–5
GP
PORADY
Można skutecznie z bankiem
negocjować zadłużenie
VAT od napraw gwarancyjnych
Zakład serwisowy powinien w fakturze
wystawionej producentowi wyodrębnić
należny VAT z tytułu napraw gwarancyj-
nych. Nie będzie tak tylko wtedy, gdy
podmiot świadczący tego rodzaju usługi
korzysta ze zwolnienia z VAT. Warto jed-
nak pamiętać, że producent lub zakład
serwisowy nie powinni naliczać VAT z ty-
tułu wykonania napraw gwarancyjnych
na rzecz klienta. . . . . . . . . . . . . . . . . str. 6
może mieć każdy. Nawet dobrze
funkcjonujące przedsiębiorstwo może
chwilowo stracić płynność finansową, bo
np. dłużnicy na czas nie uregulowali płat-
ności. Szczególnie przy inwestycyjnym
kredycie długoterminowym trudno jest
prawidłowo przewidzieć, co się stanie np.
za 10 lat. Banki w różny sposób reagują
na zmienne losy finansowe firmy. Różnie
się odnoszą do pogarszającej się zdolno-
ści kredytowej, spadającej wiarygodności
do spłaty zadłużenia i pogarszającego się
bilansu finansowego przedsiębiorstwa.
W jednym bankowcy są zgodni. Należy
jak najszybciej o nowej sytuacji i o po-
wstałych problemach powiadomić bank.
WIĘCEJ STR. 10
Jak ustalić podstawę opodatkowania?
Podstawą opodatkowania jest obrót. A ten
to nic innego jak kwota należna z tytułu
sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego
podatku. Warto jednak pamiętać, że obrót
można pomniejszyć o wartość zwróconych
towarów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . str. 7
WYPADEK W FIRMIE
Ochrona wypadkowa osób
prowadzących działalność
prenumerat´
SPRAWDè
W INTERNECIE
W związku ze zmianami wprowadzo-
Czy księga udziałów jest konieczna
Prowadzenie księgi udziałów jest obowiązko-
we, a przepisy nie przewidują w tej kwestii
żadnych wyłączeń. Zarząd, który nie dopełni
obowiązku prowadzenia księgi udziałów, może
narazić się na odpowiedzialność cywilną, a na-
wet grzywnę do 20 000 zł. . . . . . . . . str. 15
nymi 1 stycznia 2003 r. w syste-
mie świadczeń z tytułu wypadków przy
pracy i chorób zawodowych świadczenia
te obecnie przysługują osobom objętym
ubezpieczeniem wypadkowym. Wobec
tak ujętej ochrony wypadkowej uprawnio-
nymi do szerokiego katalogu świadczeń
z tytułu wypadków i chorób zawodowych
stały się także osoby prowadzące działal-
ność gospodarczą jako podlegające obo-
wiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu.
Ochrona ta dotyczy jednak tylko wypad-
ków lub uszczerbku na zdrowiu z tytułu
choroby zawodowej zaistniałych po
1 stycznia 2003 r.
www. gazetaprawna .pl/prenumerata
WIĘCEJ STR. 14
K łopoty ze spłatą rat kredytowych
Jak zamówiç
106786875.010.png 106786875.011.png 106786875.012.png 106786875.013.png
 
DORADCA FIRMY
GAZETA PRAWNA NR 96 (1205) 18 MAJA 2004
2 Obrót gospodarczy firm
www.gazetaprawna.pl
RENTOWNOŚĆ RZĄDOWYCH
PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH
Rządowe
FUNDUSZE
Wartości jednostek rozrachunkowych funduszy
emerytalnych
PRZENOSZENIE WIERZYTELNOŚCI. PRZELEW
Kłopoty z umowami
przedwstępnymi
Średnia
Data
Nazwa
Zmiana
papiery wartościowe
rentowność ost. aukcji
funduszu
13.05.2004 12.05.2004
w proc.
Krótkoterminowe:
bony skarbowe z 10-tygodn.
terminem wykupu
AIG
16,73
16,78
-0,30
5,207 02.10.2003
Allianz
17,36
17,42
-0,34
bony skarbowe z 13-tygodn.
terminem wykupu
Bankowy
18,23
18,27
-0,22
5,441 19.04.2004
Commercial
Union
bony skarbowe z 26-tygodn.
terminem wykupu
17,98
18,03
-0,28
5,544 26.01.2004
DOM
18,36
18,43
-0,38
Przenoszenie wierzytelności wynikają-
cej z umowy przedwstępnej jest w za-
sadzie niedopuszczalne. Tylko wtedy,
gdy przelew wierzytelności z umowy
przedwstępnej jest powiązany z prze-
jęciem długu, a więc następuje za zgo-
dą drugiej strony tej umowy, można
przyjąć dopuszczalność przenoszenia
takiej wierzytelności.
przelew wierzytelności z umowy przed-
wstępnej byłby dopuszczalny, ale w powią-
zaniu z przejęciem długu, a więc z konse-
kwencjami wynikającymi z art. 510 k.c. Do-
puszczalności przenoszenia wierzytelności
wynikających z umowy przedwstępnej
sprzeciwiają się także przedstawiciele nauki
prawa. Uzasadnia się to tym, że u podstaw
zawarcia umowy przedwstępnej zwykle leżą
również określone kwalifikacje podmiotowe
kontrahenta i dlatego też przyjmuje się, że
kontrahent ten nie może swobodnie prze-
nieść swej wierzytelności (czyli uprawnienia
do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej)
bez zgody drugiej strony.
bony skarbowe z 52-tygodn.
terminem wykupu
Ergo Hestia
17,88
17,88
0,00
6,349 26.04.2004
Kredyt Bank
15,49
15,53
-0,26
Długoterminowe:
obligacje o terminie wykupu
w dniu 12.08.2006 (zerokuponowe)
7,251 05.05.2004
ING Nationale-
-Nederlanden
18,87
18,93
-0,32
obligacje o terminie wykupu
w dniu 24.05.2009 (kupon 5 proc.)
Pekao
16,73
16,78
-0,30
7,044 14.04.2004
Pocztylion
16,64
16,68
-0,24
obligacje o terminie wykupu
w dniu 24.06.2008 (kupon 5,75 proc.) 5,805 15.10.2003
obligacje o terminie wykupu
w dniu 23.09.2022 (kupon 5,75 proc.) 6,219 11.09.2002
Polsat
19,49
19,56
-0,36
PZU
(Złota Jesień)
18,05
18,09
-0,22
SAMPO
18,66
18,71
-0,27
CENY METALI STRATEGICZNYCH NA LME*
W LONDYNIE W USD/t
Metal
Skarbiec-
-Emerytura
16,85
16,88
-0,18
Zastosowanie umowy przedwstępnej
umożliwia stronom przygotowanie się do za-
warcia umowy przyrzeczonej, tworząc rów-
nocześnie między stronami więź zobowiąza-
niową, z której wynikają istotne skutki praw-
ne. Umowy przedwstępne zawierane są zwy-
kle wtedy, gdy zawarcie konkretnej umowy,
do której strony dążą, nie jest jeszcze możli-
we, ze względu na pewne przeszkody natury
prawnej lub faktycznej, jak np. konieczność
uregulowania stanu prawnego nieruchomo-
ści, uzyskanie decyzji organu administracyj-
nego, rozwiązanie innej umowy za kilkumie-
sięcznym okresem wypowiedzenia lub po
prostu bieżący brak funduszy. Umowa przed-
wstępna może być stosowana do wszelkiego
rodzaju umów, a więc zarówno umów han-
dlowych, umów związanych z obrotem nie-
ruchomościami czy prawami autorskimi.
Credit Suisse
17,55
17,60
-0,28
Generali
18,09
18,15
-0,33
Transakcja
14.05.2004
miedź
t. nat.**
2700,00
CENY SKUPU ZŁOTA W NBP (17.05.2004)
Najczęściej występujące w skupie NBP monety i sztabki
Nominał Cena (PLN)*
od do
20 dolarów USA 1393,88 1762,37
10 dolarów USA 697,40 1101,23
10 rubli 358,90 377,79
5 rubli 179,45 188,89
20 marek niemieckich 332,01 419,36
1 funt angielski 339,43 357,29
50 dolarów kanadyjskich (1 oz) 1442,11 1517,99
2000 szylingów austriackich (1 oz) 1442,11 1517,99
sztabka 100 g/próba 999,9 4636,54 4880,51
* ceny skupu niektórych monet i sztabek zależą od ich stanu jako-
ściowego
gatunek A
3 mies.
2595,50
aluminium
t. nat.
1589,25
PRZYKŁAD Adam Z. i Spółka X za-
warli umowę przedwstępną sprzedaży
nieruchomości należącej do Adama Z.
Adam Z. zawierając tę umowę ze Spół-
ką X wiedział, że jej udziałowcy są po-
rządnymi ludźmi i że jest ona wypłacal-
na. Dlatego zdecydował się na zawar-
cie umowy właśnie ze Spółką X. Nie-
stety, spółka zmieniła plany i postano-
wiła przenieść swoje uprawnienia wy-
nikające z zawartej umowy przed-
wstępnej na Józefa J. Adam Z, gdy
uzyskał informację o tej transakcji, wy-
raził na to swój sprzeciw. Uznać zatem
należy, że umowa przenosząca wierzy-
telność z umowy przedwstępnej na
rzecz Józefa J., jako naruszająca art.
509 par. 1 k.c., jest nieważna.
... a kiedy nie wolno
Przeniesienie wierzytelności z umowy
przedwstępnej byłoby dopuszczalne wtedy,
gdyby czynność ta była połączona także
z przejęciem długu przez osobę mającą na-
być tę wierzytelność. Przejęcie długu, okre-
ślone w art. 509 k.c. wymaga zaś w każdym
przypadku zgody drugiej strony umowy na
zmianę dłużnika. Przenosząc to na grunt
umowy przedwstępnej uznać należy, że kon-
trahent mógłby przenieść swoje uprawnie-
nia z umowy przedwstępnej na inną osobę,
gdyby równocześnie doszło także do przeję-
cia przez tę osobę jego obowiązków wynika-
jących z tej umowy za zgodą drugiej strony.
99,7 proc.
3 mies.
1595,75
stopy aluminium
t. nat.
1465,00
ze złomu
3 mies.
1490,00
cyna
t. nat.
9145,00
3 mies.
8775,00
cynk – specjalna
t. nat.
997,00
jakość min. 98 proc.
3 mies.
1015,25
nikiel
t. nat.
10 767,50
3 mies.
10 720,00
ołów
t. nat.
769,50
3 mies.
730,75
* LME – Londyńska Giełda Metali
** t. nat. – transakcje natychmiastowe (spot); 3 mies. – transakcja
terminowa z dostawą za trzy miesiące.
KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODU W 2004 R.
koszty uzyskania przychodu miesięcznie:
WARTO WIEDZIEĆ
Zawierając umowę przedwstępną stro-
ny, oprócz wyrażenia w niej chęci za-
warcia w przyszłości umowy przyrzeczo-
nej, uzyskują również pewne zabezpie-
czenie zawarcia tej umowy. Strona
uchylająca się od zawarcia przyrzeczo-
nej umowy może być bowiem zmuszo-
na albo do zapłaty stosownego odszko-
dowania, albo nawet do zawarcia umo-
wy przyrzeczonej wbrew swojej woli.
102,25 zł
Nominał Cena (PLN)
20 franków francuskich, szwajcarskich 269,41
20 koron austro-węgierskich 282,39
4 dukaty austro-węgierskie 1915 r. (nowe bicie) 638,51
1 dukat austro-węgierski 1915 r. (nowe bicie)
– jeden zakład
rocznie:
1227,00 zł
koszty uzyskania
nie może prze- 1840,77 zł
przychodów
kroczyć rocznie
– kilka zakładów
koszty uzyskania przychodu miesięcznie:
159,51
127,82 zł
1 krugerrand (1 oz)
1442,11
`dla dojeżdżających
rocznie:
1533,84 zł
koszty uzyskania przychodu nie może
2300,94 zł
Cena podstawowa (w PLN) 1 g złota
monetarnego w próbie 1000
dla dojeżdżających
przekroczyć
48,81
– kilka zakładów
rocznie
Cena (w PLN) 1 g złomu złota monetarnego
w próbie 1000
(Dz.U. z 2003 r. nr 202, poz. 1956)
46,37
Kiedy nie można...
OPŁATY ZA OGŁOSZENIE W MONITORZE
SĄDOWYM I GOSPODARCZYM
TABELA KURSÓW W ZŁOTYCH
JEDNOSTEK ROZLICZENIOWYCH
Kraj Symbol Waluta Kurs
waluty kupna sprzedaży średni
Warunki, od których zależy dopuszczal-
ność przelewu wierzytelności określa art.
509 par. 1 k.c. Zgodnie z tym przepisem
wierzyciel może bez zgody dłużnika prze-
nieść wierzytelność na osobę trzecią (prze-
lew), chyba że sprzeciwiałoby się to ustawie,
zastrzeżeniu umownemu albo właściwości
zobowiązania. Przelew wierzytelności jest
zatem dopuszczalny, o ile nie jest to
sprzeczne z ustawą, umową stron lub właści-
wością zobowiązania, z którego ma być
przenoszona wierzytelność. Analizując wa-
runki dopuszczalności przelewu w odniesie-
niu do wierzytelności wynikających z umów
przedwstępnych stwierdzić należy, że brak
jest przepisu ustawy zakazującego przeno-
szenia tego rodzaju wierzytelności. Jednak-
że dopuszczalności przelewu sprzeciwia się
tu właściwość zobowiązania wynikającego
z umowy przedwstępnej. W przypadku umo-
wy przedwstępnej nie jest obojętna dla dłuż-
nika osoba wierzyciela, z którą zamierza
w przyszłości zawrzeć umowę przyrzeczo-
ną. Innymi słowy, zbywalności wierzytelno-
ści z umowy przedwstępnej stoi na prze-
szkodzie szczególny charakter tego zobo-
wiązania, nakazujący liczenie się z wolą
dłużnika w odniesieniu do kwestii, kto ma
być wierzycielem. Tak też wskazywał Sąd
Apelacyjny w Warszawie w uzasadnieniu
wyroku z 28 lutego 2002 r. (I ACa 942/01,
OSA z 2004 r. nr 1, poz. 3) stwierdzając, że
Wyszczególnienie
Wysokość opłaty
Za ogłoszenie wpisu do Krajowego
Rejestru Sądowego
– za ogłoszenie pierwszego wpisu
Kraje
101 1 rubel transf. 0,2090 0,2110 0,2100
b. RWPG
Albania 315 1 rubel clear. 0,2090 0,2110 0,2100
Kambodża 317 1 rubel clear. 0,2090 0,2110 0,2100
KRL-D 319 1 rubel clear. 0,2090 0,2110 0,2100
Pozostałe *) 0 1 USD clear. 4,0138 4,0542 4,0340
*) – obowiązuje w rozliczeniach clearingowych z Irakiem (545), Syrią
(563), Tunezją (564), z wyjątkiem rozliczeń clearingowych z Turcją
(528) – rozliczenia prowadzi Bank Handlowy.
Tabela nr 95/2004/BGK z dnia 14.05.2004 obowiązuje od
17.05.2004.
500 zł
PRZYKŁAD Zbigniew S. zawarł
umowę przedwstępną ze Spółką X,
której przedmiotem było zawarcie
w przyszłości umowy sprzedaży bu-
dynku przy ul. Bąkowej 5. Po miesiącu
Spółka X wobec trudności finanso-
wych zrezygnowała z planów nabycia
tego budynku i zdecydowała się prze-
nieść swoje uprawnienia z tej umowy
przedwstępnej na rzecz Przedsiębior-
stwa Y. 2 marca 2004 r. doszło do
spotkania prezesa Spółki X, Zbigniewa
S. i dyrektora Przedsiębiorstwa Y, na
którym sporządzono umowę, w której
Spółka X przeniosła na Przedsiębior-
stwo Y swoje uprawnienia wynikające
z umowy przedwstępnej, a Przedsię-
biorstwo to przejęło za zgodą Zbignie-
wa S. zobowiązania tej spółki wynikają-
ce z umowy przedwstępnej. Umowę
taką należy uznać za ważną.
Ryszard Sadlik
– za ogłoszenie kolejnych wpisów
250 zł
Za ogłoszenie dotyczące pomocy
publicznej dla przedsiębiorców
– dla jednego przedsiębiorcy 60 zł
Inne ogłoszenia i obwieszczenia za jeden
znak 0,70 zł
nie mniej niż 60 zł
za ogłoszenie
– za podkreślenia, wytłuszczenia opłatę zwiększa
się o 30%
em
TERMINARZ PODATNIKA I PŁATNIKA
25
MAJA
2004
UPŁYWA TERMIN
rozliczenia miesięcznego podatku VAT (na formularzu VAT-7)
oraz rozliczenia miesięcznego podatku akcyzowego
@
Pytania do ekspertów
prosimy kierować pod adresem: tb@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Ko-
deks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.).
106786875.001.png 106786875.002.png 106786875.003.png
GAZETA PRAWNA NR 96 (1205) 18 MAJA 2004
DORADCA FIRMY
3
Nowe formularze VAT
Nowa ustawa o VAT powstała między innymi po to, by do-
stosować polskie przepisy podatkowe do regulacji unijnych.
Ustawa została uchwalona w ostatniej chwili, tuż przed ak-
cesją Polski do Unii Europejskiej. Niestety fakt ten nie pozo-
staje bez znaczenia dla podatników. Ci ostatni wciąż mają
problemy z interpretacją wielu przepisów, które już obowią-
zują. Co więcej, podatnicy VAT nie tylko długo czekali na sa-
mą ustawę, ale również na publikację rozporządzeń wyko-
nawczych. W konsekwencji nie mieli możliwości zapoznania
się z nowymi formularzami VAT odpowiednio wcześnie.
Obecnie zostały już opublikowane wszyst-
kie potrzebne rozporządzenia. Dzięki temu
podatnik będzie mógł w końcu dowiedzieć
się, jaki formularz i kiedy będzie musiał wy-
pełnić. Co ważne, do wypełnienia wielu de-
klaracji, informacji czy oświadczeń VAT po-
trzebne są określone dane. Podatnik powi-
nien więc wiedzieć, jakie dane powinien gro-
madzić, by móc wypełnić formularz w taki
sposób, żeby nie narazić się na popełnienie
niepotrzebnego błędu.
Od 1 maja br. mamy do czynienia z we-
wnątrzwspólnotową dostawą i nabyciem to-
warów i usług, czyli dotychczasowym eks-
portem i importem, tyle że w obrębie Unii.
To tylko przykład nowych czynności, które
wymagają odpowiedniego udokumentowa-
nia na nowych formularzach.
Wiadomo w końcu, że część formularzy
obowiązujących do czasu wejścia w życie
nowej ustawy i nowych rozporządzeń po-
została, choć nie oznacza to wcale, że nie
uległy one zmianom. Z tymi jednak for-
mularzami podatnicy nie powinni mieć
więc większych kłopotów. Pojawiły się też
całkiem nowe formularze. Przede wszyst-
kim jednak należy zauważyć, że podatni-
kom VAT znacznie przybyło obowiązków
informacyjnych i sprawozdawczych. Stąd
też wypełnienie niektórych nowych formu-
larzy może na początku spotkać się z nie-
chęcią ze strony podatników. Jednak
uważna lektura objaśnień do nowych for-
mularzy oraz przepisów ustawy, które do
nich się odnoszą, z pewnością ułatwi to
zadanie.
Zarejestrować mogą się również podatni-
cy niepodlegający obowiązkowi rejestracji
jako podatnicy VAT czynni lub osoba praw-
na niebędąca podatnikiem w rozumieniu
art. 15 ustawy o VAT, którzy zamierzają
dokonywać lub dokonują wewnątrzwspólno-
towego nabycia towarów. Formularz
VAT-R/UE powinni wypełnić również po-
datnicy podlegający obowiązkowi rejestracji
jako podatnicy VAT czynni, którzy będą na-
bywać lub nabywają usługi, o których mowa
w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 nowej ustawy o VAT.
Wzór jednostronicowego formularza
VAT-R/UE z indeksem 1 znajduje się
w rozporządzeniu ministra finansów
z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzo-
PRZYPOMINA
Podatnik ma obowiązek poinformo-
wać, od kiedy zamierza rozpocząć do-
konywanie wewnątrzwspólnotowego
nabycia lub dostawy towarów. Podob-
ny wymóg dotyczy terminu rozpoczę-
cia działalności w zakresie wewnątrz-
wspólnotowych transakcji. Tu podatnik
ma obowiązek powiadomić naczelnika
urzędu skarbowego o terminie zakoń-
czenia dokonywania takich transakcji.
rów dokumentów związanych z rejestracją
podatników w zakresie VAT (Dz.U. nr 55,
poz. 539).
VAT-5 oraz VAT-5UE
Naczelnik urzędu skarbowego ma
obowiązek potwierdzić zarejestrowa-
nie podatnika VAT-5 jako podatnika
VAT czynnego lub podatnika VAT
zwolnionego. Identyczny obowiązek
dotyczy potwierdzenia rejestracji po-
datnika VAT UE.
VAT-R
Formularz VAT-R nie jest nowym formu-
larzem. Warto jednak wspomnieć
o nim kilka słów, ponieważ pojawił się
do tego formularza nowy załącznik:
VAT-R/UE.
Podmioty nieprowadzące działalności go-
spodarczej w rozumieniu nowej ustawy
o VAT składają zgłoszenie rejestracyjne do
naczelnika urzędu skarbowego właściwego
ze względu na siedzibę. Natomiast te pod-
mioty, które nie posiadają stałego miejsca
zamieszkania lub siedziby na terytorium kra-
ju składają zgłoszenie rejestracyjne do Na-
czelnika Drugiego Urzędu Skarbowego War-
szawa – Śródmieście.
dokumentów związanych z rejestracją podatni-
ków w zakresie VAT (Dz. U. nr 55, poz. 539).
VAT-Z
Jednym z tzw. starych formularzy jest for-
mularz VAT-Z, czyli zgłoszenie o zaprzesta-
niu wykonywania czynności podlegających
opodatkowaniu podatkiem od towarów
i usług. Zgłoszenie należy złożyć do naczelni-
ka urzędu skarbowego właściwego dla podat-
nika w ostatnim dniu wykonywania czynno-
ści podlegających opodatkowaniu VAT. W tej
kwestii nic się więc nie zmieniło od 1 maja br.
Wzór formularza znajduje się w załączniku
nr 4 do rozporządzeniu ministra finansów
z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów
dokumentów związanych z rejestracją podatni-
ków w zakresie VAT (Dz. U. nr 55, poz. 539).
Formularz VAT-R z indeksem 7 stanowi
zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podat-
ku od towarów i usług. Podatnicy VAT wy-
pełniają ten formularz na podstawie art.
96 i 97 ustawy o VAT. Zgodnie z pierw-
szym z tych przepisów podmioty dokonu-
jące czynności opodatkowanych mają
obowiązek przed dniem wykonania pierw-
szy raz takiej czynności złożyć naczelni-
kowi urzędu skarbowego zgłoszenie reje-
stracyjne.
Podmioty wykonujące działalność gospo-
darczą w rozumieniu ustawy o VAT składa-
ją zgłoszenie rejestracyjne do naczelnika
urzędu skarbowego właściwego ze względu
na miejsce wykonywania czynności podle-
gających opodatkowaniu. Jeżeli czynności
te są wykonywane na terenie objętym za-
kresem działalności dwóch lub więcej urzę-
dów skarbowych, wówczas osoby prawne
i jednostki organizacyjne niemające osobo-
wości prawnej składają zgłoszenie do na-
czelnika urzędu skarbowego właściwego ze
względu na adres siedziby, a osoby fizyczne
ze względu na miejsce zamieszkania.
Naczelnik urzędu skarbowego doko-
nuje takiego potwierdzenia na specjal-
nym – przeznaczonym do tego celu
– formularzu VAT-5 lub VAT-5UE
(jeśli rejestracja dotyczy podatnika do-
konującego transakcji wewnątrzwspól-
notowych).
Wzory potwierdzeń znajdują się w załączni-
ku nr 2 i nr 3 do rozporządzeniu ministra finan-
sów z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów
WARTO WIEDZIEĆ
W formularzu rejestracyjnym znalazła
się nowa informacja. Otóż podatnik
VAT, który składa po raz pierwszy zgło-
szenie rejestracyjne – oprócz zaznacze-
nia w formularzu, jakie deklaracje bę-
dzie składał – powinien również wska-
zać, czy do VAT-R dołączył formularz
VAT-R/UE.
Zgłoszenie rejestracyjne składa się
z dwóch stron. Można je złożone albo w ce-
lu rejestracji podatnika, albo w celu aktuali-
zacji jego danych. Wzór formularza VAT-R
podatnicy odnajdą w rozporządzeniu mini-
stra finansów z dnia 5 kwietnia 2004 r.
w sprawie wzorów związanych z rejestracją
podatników w zakresie podatku od towarów
i usług (Dz.U. nr 55, poz. 539).
bezpłatnej dostawy i nabycia towarów, jeśli
są zrównane z dostawą i nabyciem towa-
rów dla potrzeb VAT,
dostawy i nabycia towarów w ramach wła-
snego przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 100 nowej ustawy o podatku
od towarów i usług podatnicy VAT dokonują-
cy wewnątrzwspólnotowego nabycia lub do-
stawy towarów, zarejestrowani jako podatnicy
VAT UE, mają obowiązek złożenia w urzędzie
skarbowym informacji podsumowujących. Po-
datnicy muszą informować o dokonanych we-
wnątrzwspólnotowych nabyciach towarów
i wewnątrzwspólnotowych dostawach towa-
rów. Informacje te podatnicy składają za okre-
sy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca
następującego po kwartale, w którym powstał
obowiązek podatkowy z tytułu:
wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów
– w przypadku informacji podsumowują-
cych dotyczących wewnątrzwspólnotowe-
go nabycia towarów,
wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów –
w przypadku informacji podsumowują-
cych dotyczących wewnątrzwspólnoto-
wych dostaw towarów.
Najważniejszym formularzem, który
podatnik ma obowiązek złożyć jako infor-
mację podsumowującą, jest VAT-UE. Jest
to informacja podsumowująca o dokona-
nych wewnątrzwspólnotowych dostawach
i nabyciach towarów. Obowiązek złożenia
informacji podsumowującej na tym for-
mularzu mają podatnicy VAT oraz osoby
prawne niebędące podatnikami w rozu-
mieniu art. 15 ustawy – zarejestrowani ja-
ko podatnicy VAT-UE, dokonujący we-
wnątrzwspólnotowej dostawy towarów
lub wewnątrzwspólnotowego nabycia to-
warów.
Ustawa o VAT w art. 100 ust. 3 określa, ja-
kie dane w szczególności powinna zawierać
deklaracja podsumowująca. I tak, informa-
cja taka powinna określać:
nazwę lub imię i nazwisko podatnika oraz
jego numer identyfikacji podatkowej poda-
ny w potwierdzeniu dokonanym przez na-
czelnika urzędu skarbowego,
właściwy i ważny numer identyfikacyjny
kontrahenta nadany mu w państwie człon-
kowskim, z którego dokonywane jest we-
VAT-R/UE
Podatnicy VAT, którzy zamierzają doko-
nywać transakcji wewnątrzwspólnoto-
wych, lub ci, którzy takich transakcji
już dokonują, mają obowiązek złożenia
informacji dotyczącej obowiązku po-
datkowego w zakresie transakcji we-
wnątrzwspólnotowych.
dane podatnika (tzw. dane identyfikacyj-
ne) oraz
informacje dotyczące wykonywania trans-
akcji wewnątrzwspólnotowych.
Podatnik ma obowiązek poinformować, ja-
kiego rodzaju transakcje zamierza wykonywać.
Podatnik VAT może się więc zarejestro-
wać jako podatnik podlegający obowiązkowi
rejestracji jako:
podatnik VAT czynny, który będzie doko-
nywał lub dokonuje wewnątrzwspólnoto-
wej dostawy towarów,
podatnik VAT czynny, który będzie doko-
nywał lub dokonuje wewnątrzwspólnoto-
wego nabycia towarów.
Informację o dokonywaniu transakcji we-
wnątrzwspólnotowych podatnicy składają na
formularzu VAT-R/UE. Jak już wspomniałam,
jest to nowy załącznik – do dotychczas obo-
wiązującego podatników – formularza VAT-R.
W nowym formularzu powinny się zna-
leźć informacje, takie jak:
Informacje podsumowujące
VAT-UE
W celu weryfikacji rozliczeń z tytułu han-
dlu wewnątrzwspólnotowego, Unia wprowa-
dziła nowe wymogi w zakresie sporządzania
informacji podsumowujących. Raportowa-
niu podlegają transakcje:
odpłatnej dostawy i nabycia towarów,
106786875.004.png 106786875.005.png
 
DORADCA FIRMY
GAZETA PRAWNA NR 96 (1205) 18 MAJA 2004
4
wnątrzwspólnotowe nabycie lub do które-
go dokonywana jest wewnątrzwspólnotowa
dostawa towarów,
kod kraju, z którego jest dokonywane we-
wnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub
do którego jest dokonywana wewnątrz-
wspólnotowa dostawa towarów,
łączną wartość wewnątrzwspólnotowego
nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art.
31 ustawy o VAT oraz łączną wartość we-
wnątrzwspólnotowej dostawy towarów –
w odniesieniu do poszczególnych kontra-
hentów.
Jak już wspomniałam, podatnik musi zło-
żyć formularz do 25 dnia miesiąca po kwar-
tale, za który składana jest informacja.
Podatnicy odnajdą nowe formularze
w rozporządzeniu ministra finansów z dnia
23 kwietnia 2004 r. w sprawie informacji
podsumowującej o dokonanych wewnątrzw-
spólnotowych nabyciach towarów i we-
wnątrzwspólnotowych dostawach towarów
(Dz U. nr 89, poz. 853).
VAT-UE/A
Formularz VAT-UE/A to także nowy for-
mularz, który stanowi informację o we-
wnątrzwspólnotowych dostawach towarów.
Formularz ten może być składany jedynie ja-
ko załącznik do formularza VAT-UE. Wypeł-
nia się go tylko wtedy, gdy liczba kontrahen-
tów (nabywców) przekracza liczbę wierszy
przeznaczonych do ich wpisywania w części
C formularza VAT-UE.
VAT-UE/B
Jest to kolejny, nowy, formularz przezna-
czony dla podatników VAT. Podobnie jak
VAT-UE/A również ten formularz może być
składany wyłącznie jako załącznik do formu-
larza VAT-UE. Formularz VAT-UE/B prze-
znaczony jest dla podatników, którzy mają
obowiązek złożyć informację o wewnątrz-
wspólnotowych nabyciach towarów, a liczba
kontrahentów (dostawców) przekracza licz-
bę wierszy przeznaczonych do ich wpisywa-
nia w części D formularza VAT-UE.
Zarówno w formularzu VAT-UE/A, jak
i w formularzu VAT-UE/B należy w części B
w kolumnie a podać kod kraju kontrahenta
(nabywcy bądź dostawcy – w zależności od
formularza). Następnie w kolumnie b trzeba
podać numer identyfikacyjny kontrahenta
nadany przez państwa członkowskie właści-
we dla kontrahenta. Następna kolumna c
przeznaczona jest na to, aby wpisać w niej
łączną wartość dostaw dokonanych w kwar-
tale, za który składana jest informacja dla
poszczególnych kontrahentów. Natomiast
w kolumnie d należy zaznaczyć x dla tych
pozycji, w stosunku do których ma zastoso-
wanie procedura uproszczona, zgodnie
z art. 135-138 ustawy i podmiot wypełniają-
cy informację jest w tej procedurze drugim
w kolejności podatnikiem.
VAT-UEK
Jeżeli podatnik stwierdzi, że popełnił błę-
dy w złożonych informacjach podsumowują-
cych, wówczas ma obowiązek złożyć nie-
zwłocznie korektę takiej błędnej informacji
podsumowującej. Korekty informacji podsu-
mowującej dokonuje się na formularzu VAT-
UEK „korekta informacji podsumowujących
o dokonanych wewnątrzwspólnotowych do-
stawach/nabyciach towarów”.
Formularz należy złożyć wtedy, gdy we
wcześniej złożonej informacji podsumowu-
jącej podatnik popełnił błąd. Korektę składa
się w urzędzie skarbowym właściwym dla
rozliczenia podatku od towarów i usług.
Podatnik w formularzu podaje swoje dane
(dane identyfikacyjne i adres siedziby lub
zamieszkania). W części C i D podatnik do-
konuje właściwej korekty. Część C formula-
rza poświęcona jest korekcie informacji
o wewnątrzwspólnotowych dostawach towa-
rów, zaś część D korekcie informacji o we-
wnątrzwspólnotowych nabyciach towarów.
Korekta polega na tym, że podatnik podaje
informację, którą zamieścił błędnie oraz tę,
która jest prawdziwa.
Jeżeli podatnik złożył kilka korekt, musi
pamiętać, by wpisać kolejny numer złożone-
go formularza VAT-UEK za podany okres
w ogólnej liczbie złożonych formularzy
VAT-UEK.
Wzór formularza VAT-UEK znajduje się
w załączniku nr 2 do rozporządzenia mini-
stra finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r.
w sprawie informacji podsumowującej o do-
konanych wewnątrzwspólnotowych naby-
ciach towarów i wewnątrzwspólnotowych do-
stawach towarów (Dz.U. nr 89, poz. 853).
ści podlegające opodatkowaniu, dla których
obowiązek podatkowy powstał w okresie
rozliczeniowym, za który składana jest de-
klaracja.
Podatnik wykazuje więc dostawę towarów
oraz świadczenie usług na terytorium kraju,
zwolnioną od podatku na podstawie art. 43
lub 82 ustawy o VAT. Podatnik wykazuje
również wewnątrzwspólnotową dostawę to-
warów, jeżeli uprzednio zgłosił zamiar doko-
nywania wewnątrzwspólnotowych dostaw
towarów i został zarejestrowany jako podat-
nik VAT-UE. W części C formularza VAT-7
lub VAT-7K podatnik ma obowiązek podać
wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia
towarów.
VAT-8
VAT-8 jest to deklaracja podatku od towa-
rów i usług składana na podstawie art. 99
ust. 8 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepi-
sem obowiązek złożenia właśnie tej deklara-
cji mają:
cji: VAT-7, VAT-7K lub VAT-8, składają de-
klarację VAT-9 do urzędu skarbowego wła-
ściwego ze względu na miejsce wykonywa-
nia czynności podlegających opodatkowa-
niu. Jeżeli czynności te są wykonywane na
terenie dwóch lub więcej urzędów skarbo-
wych, wówczas osoby fizyczne składają de-
klarację w urzędzie skarbowym właściwym
ze względu na miejsce zamieszkania, a oso-
by prawne i jednostki organizacyjne niema-
jące osobowości prawnej – ze względu na
adres siedziby.
Wzór formularza znajduje się w załączni-
ku nr 5 do rozporządzenia ministra finan-
sów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie
wzorów deklaracji podatkowych dla podat-
ku od towarów i usług (Dz.U. nr 89, poz.
852).
VAT-10
Kolejnym nowym formularzem jest dekla-
racja dla podatku od towarów i usług przy
wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych
środków transportu – VAT-10. Deklarację tę
podatnicy VAT mają obowiązek złożyć na
podstawie art. 99 ust. 10 ustawy o podatku
od towarów i usług.
Formularz VAT-10 wypełniają i następnie
składają podatnicy VAT, oraz podmioty nie-
będące podatnikami wymienionymi w art.
15 ustawy, którzy nie mają obowiązku skła-
dania deklaracji VAT-7, VAT-7K lub VAT-8
(niezarejestrowani podatnicy VAT UE),
a którzy dokonują wewnątrzwspólnotowego
nabycia nowych środków transportu.
Nowe środki transportu to, zgodnie z art.
2 pkt 10 nowej ustawy o VAT, przeznaczone
do transportu osób lub towarów:
pojazdy lądowe wymienione w poz. 1-4, 9,
10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy
o VAT, napędzane silnikiem o pojemności
skokowej większej niż 48 centymetrów sze-
ściennych lub o mocy większej niż 7,2 kilo-
watów, jeżeli przejechały nie więcej niż
6000 kilometrów lub od momentu dopusz-
czenia ich do użytku upłynęło nie więcej
niż 6 miesięcy. Za moment dopuszczenia
do użytku pojazdu lądowego uznaje się
dzień, w którym został on pierwszy raz za-
rejestrowany w celu dopuszczenia do ru-
chu drogowego lub w którym po raz pierw-
szy podlegał on obowiązkowi rejestracji
w celu dopuszczenia do ruchu drogowego
w zależności od tego, która z tych dat jest
wcześniejsza. Jeżeli nie można ustalić dnia
pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub
dnia, w którym podlegał on pierwszej reje-
stracji, za moment dopuszczenia do użyt-
ku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym
został on wydany przez producenta pierw-
szemu nabywcy, lub dzień, w którym został
po raz pierwszy użyty dla celów demon-
stracyjnych przez producenta,
pojazdy wodne wymienione w poz. 5-8 za-
łącznika nr 1 do ustawy, o długości większej
niż 7,5 metra, jeżeli były używane nie dłużej
niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od
momentu ich dopuszczenia do użytku upły-
nęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem
statków morskich, o których mowa w art. 83
ust. 1 pkt 1. Za moment dopuszczenia do
użytku pojazdu wodnego uznaje się dzień,
w którym został on wydany przez producen-
ta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w któ-
rym został po raz pierwszy użyty dla celów
demonstracyjnych przez producenta,
statki powietrzne wymienione w poz. 11-14
załącznika nr 1 do ustawy, o maksymalnej
masie startowej większej niż 1550 kilogra-
mów, jeżeli były używane nie dłużej niż 40
godzin roboczych lub od momentu ich do-
puszczenia do użytku upłynęło nie więcej
niż 3 miesiące, z wyjątkiem statków po-
wietrznych, o których mowa w art. 83 ust.
1 pkt 6. Za moment dopuszczenia do użyt-
ku statku powietrznego uznaje się dzień,
WARTO WIEDZIEĆ
Podatnicy, którzy nie mają obowiązku
składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K,
składają deklarację VAT-8 do urzędu
skarbowego właściwego ze względu na
miejsce wykonywania czynności podle-
gających opodatkowaniu VAT.
Oprócz danych informacyjnych formularz
zawiera także część poświęconą rozliczeniu
transakcji opodatkowanych (wewnątrz-
wspólnotowe nabycie towarów, import
usług, dostawa towarów, dla której podatni-
kiem jest nabywca) oraz podatku należnego.
Podatnik powinien też wykazać kwotę po-
datku należnego od wewnątrzwspólnotowe-
go nabycia nowych środków transportu, któ-
ra została zapłacona przed dniem złożenia
deklaracji.
Wzór formularza VAT-8 znajduje się w za-
łączniku nr 4 do rozporządzenia ministra
finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz.U.
nr 89, poz. 852).
VAT-9
VAT-9 to formularz stanowiący dekla-
rację dla podatku od towarów i usług od
importu usług lub dostawy, dla której po-
datnikiem jest nabywca. Deklarację tę
składają podatnicy, którzy nie mają obo-
wiązku składania deklaracji VAT-7, VAT-
7K lub VAT-8 dokonujący importu usług
lub nabycia towarów, dla którego są po-
datnikami.
Podstawę prawną do złożenia tej deklara-
cji stanowi art. 99 ust. 9 ustawy o VAT.
W deklaracji podatnicy mają obowiązek po-
dać swoje dane identyfikacyjne oraz doko-
nać w części C rozliczenia transakcji opo-
datkowanych (import usług, dostawa towa-
rów, dla której podatnikiem jest nabywca)
oraz rozliczenia podatku należnego.
Deklarację VAT-9 należy złożyć w termi-
nie 14 dni od dnia powstania obowiązku
podatkowego. Podatnicy VAT, którzy nie
mają obowiązku składania jednej z deklara-
Od VAT-7 do VAT-25
Zarówno deklaracja VAT-7, jak i dekla-
racja VAT-7K stanowią formularze po-
datkowe, które podatnicy składali rów-
nież przed wejściem w życie nowej
ustawy o VAT. Oba formularze zawiera-
ją jednak zmiany, które wynikają z moż-
liwości dokonywania od 1 maja 2004 r.
transakcji wewnątrzwspólnotowych.
uprzednim pisemnym zawiadomieniu na-
czelnika urzędu skarbowego, w terminie
do końca kwartału poprzedzającego kwar-
tał, za który będzie po raz pierwszy skła-
dana deklaracja podatkowa.
Wzory deklaracji VAT-7 oraz VAT-7K
znajdują się w rozporządzeniu ministra fi-
nansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie
wzorów deklaracji dla podatników VAT
(Dz.U. nr 89, poz. 852).
Rozporządzenie ministra finansów, w któ-
rym znajdują się wzory formularzy, zawiera
również stosowne objaśnienia służące ich
właściwemu wypełnieniu. W części A formu-
larzy należy wpisać miejsce składania dekla-
racji, czyli urząd skarbowy właściwy ze
względu na miejsce wykonywania czynności
opodatkowanych. Jeżeli czynności te wyko-
nywane są na terenie objętym zakresem dzia-
łania różnych urzędów skarbowych, właści-
wy jest urząd skarbowy ze względu na adres
siedziby podatnika – jeżeli podatnik jest oso-
bą prawną lub jednostką organizacyjną nie-
posiadającą osobowości prawnej lub urząd
skarbowy ze względu na miejsce zamieszka-
nia – jeżeli podatnik jest osobą fizyczną.
Część C formularzy zawiera rozliczenie
transakcji podlegających opodatkowaniu
oraz rozliczenie podatku należnego. W tej
części podatnik wskazuje wszystkie czynno-
Podatnicy mają obowiązek składać
w urzędzie skarbowym deklaracje podatko-
we VAT-7 za okresy miesięczne w terminie
do 25 dnia miesiąca następującego po każ-
dym kolejnym miesiącu (art. 99 ust. 1 usta-
wy o VAT).
Natomiast deklaracje VAT-7K podatni-
cy składają na podstawie art. 99 ust.
2 ustawy o VAT. Obowiązek ten dotyczy
małych podatników, którzy wybrali kaso-
wą metodę rozliczeń. Deklaracje w tym
przypadku składane są w urzędzie skarbo-
wym za okresy kwartalne w terminie do
25 dnia miesiąca następującego po każ-
dym kolejnym kwartale. Formularz VAT-
7K składają również ci mali podatnicy,
którzy nie wybrali metody kasowej oraz
rolnicy ryczałtowi dokonujący dostawy
produktów rolnych lub świadczący usługi
rolnicze, które są zwolnione z VAT. Ci
ostatni podatnicy składają deklaracje po
podatnicy, o których mowa w art. 15 usta-
wy, inni niż zarejestrowani jako podatnicy
VAT czynni,
osoby prawne niebędące podatnikami rów-
nież w rozumieniu wspomnianego przepi-
su ustawy, u których wartość wewnątrz-
wspólnotowego nabycia towarów przekro-
czyła kwotę wyrażoną w złotych odpowia-
dającą równowartości 10 000 euro,
– zarejestrowani jako podatnicy VAT UE,
dla celów dokonywania wewnątrzwspólnoto-
wego nabycia towarów. Deklarację składa
się w terminie do 25 dnia miesiąca następu-
jącego po każdym kolejnym miesiącu.
106786875.006.png 106786875.007.png
GAZETA PRAWNA NR 96 (1205) 18 MAJA 2004
DORADCA FIRMY
5
w którym został on wydany przez produ-
centa pierwszemu nabywcy, lub dzień,
w którym został po raz pierwszy użyty dla
celów demonstracyjnych przez producenta.
Deklarację na formularzu VAT-10 podat-
nicy mają obowiązek złożyć w terminie 14
dni od dnia powstania obowiązku podatko-
wego. Zgodnie z podstawową zasadą podat-
nicy składają deklarację w urzędzie skarbo-
wym właściwym ze względu na miejsce wy-
konywania czynności opodatkowanych VAT.
Wzór formularza VAT-10 znajduje się
w załączniku nr 6 do rozporządzenia mini-
stra finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r.
w sprawie wzorów deklaracji podatkowych
VAT (Dz.U. nr 89, poz. 852).
VAT-11
Deklaracja składana na formularzu
VAT-11 to deklaracja dla podatku od towa-
rów i usług od wewnątrzwspólnotowej dosta-
wy nowego środka transportu. Jest to rów-
nież nowa deklaracja, którą podatnicy mają
obowiązek składać na podstawie art. 99
ust. 11 ustawy o VAT. Formularz ten składają
osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki
organizacyjne niemające osobowości praw-
nej, które nie są podatnikami w rozumieniu
art. 15 ustawy o VAT i które nie mają obo-
wiązku składania deklaracji VAT-7, VAT-7K
lub VAT-8, a dokonują wewnątrzwspólnoto-
wej dostawy nowego środka transportu.
Deklarację należy złożyć w terminie do
ostatniego dnia miesiąca następującego po
miesiącu, w którym powstał obowiązek po-
datkowy.
Właściwy dla złożenia deklaracji VAT-11
w przypadku osób prawnych i jednostek orga-
nizacyjnych nieposiadających osobowości
prawnej jest urząd skarbowy określony ze
względu na adres siedziby podatnika. Z kolei
w przypadku osób fizycznych deklarację skła-
da się w urzędzie skarbowym właściwym ze
względu na miejsce zamieszkania podatnika.
Wzór formularza VAT-11 podatnicy od-
najdą w załączniku nr 7 do rozporządzenia
ministra finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r.
w sprawie wzorów deklaracji podatkowych
dla celów VAT (Dz.U. nr 89, poz. 852).
VAT-12
Kolejną nową deklaracją jest deklaracja skła-
dana na formularzu VAT-12. Formularz VAT-
12 to skrócona deklaracja dla podatku od towa-
rów i usług w zakresie usług taksówek osobo-
wych, opodatkowanych w formie ryczałtu.
VAT-21
Formularz VAT-21 stanowi zawiadomienie
naczelnika urzędu skarbowego o wyborze
miejsca opodatkowania lub o rezygnacji z wy-
boru miejsca opodatkowania w przypadku
sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju.
Co do zasady w przypadku sprzedaży wy-
syłkowej z terytorium kraju dostawę towarów
uznaje się za dokonaną na terytorium pań-
stwa członkowskiego przeznaczenia dla wy-
słanych lub transportowanych towarów. Od
dane pozwalające jednoznacznie zidentyfi-
kować przedmiot dostawy jako nowy śro-
dek transportu,
data dostawy,
podpis podatnika i nabywcy,
oświadczenie nabywcy o wywozie nowego
środka transportu poza terytorium kraju
w terminie 14 dni od dnia dostawy,
pouczenie nabywcy o skutkach niewywią-
zania się z tego obowiązku.
Dokument wywozu wypełnia się w trzech
egzemplarzach, z których jeden wydawany
jest nabywcy, drugi podatnik pozostawia
w swojej dokumentacji. Trzeci zaś egzem-
plarz podatnik przesyła wraz z fakturą, o któ-
rej mowa w art. 106 ust. 6 ustawy o VAT, do
właściwej jednostki w Ministerstwie Finan-
sów, która dokonuje wymiany z innymi pań-
stwami członkowskimi informacji o podatku
oraz o podatku od wartości dodanej.
Wzór formularza VAT-22 znajduje się
w rozporządzeniu ministra finansów z dnia
21 kwietnia 2004 r. (Dz.U. nr 84, poz. 783).
VAT-23
Kolejnym nowym formularzem dla podat-
ników VAT jest formularz VAT-23. Stanowi
on informację o wewnątrzwspólnotowym
nabyciu środków transportu.
Obowiązek składania takiej informacji
wynika z art. 103 ust. 7 ustawy o VAT. Ozna-
cza to, że podatnicy, którzy nie składają de-
klaracji VAT-7, VAT-7K lub VAT-8, a doko-
nują wewnątrzwspólnotowego nabycia środ-
ków transportu albo jeżeli środek transportu
ma być przez nabywcę zarejestrowany na te-
rytorium kraju lub jeżeli nie podlega reje-
stracji, a jest używany na terytorium kraju,
mają obowiązek przedłożyć naczelnikowi
urzędu skarbowego informację o nabywa-
nych środkach transportu. Do informacji
dołącza się kopię faktury potwierdzającej
nabycie środka transportu przez podatnika.
Wzór formularza znajduje się w rozporzą-
dzeniu ministra finansów z dnia 21 kwietnia
2004 r. (Dz.U. nr 84, poz. 784).
VAT-24 i VAT-25
Naczelnicy urzędów skarbowych dla ce-
lów związanych z rejestracją środków trans-
portu mają obowiązek wydawania zaświad-
czeń potwierdzających:
uiszczenie VAT z tytułu przywozu z innego
państwa członkowskiego środka transportu,
PRZYPOMINA
Chroń swoją markę
w całej UE
1 maja wszystkie prawa ochronne na
znaki wspólnotowe zostały automatycznie
rozszerzone na Polskę. Nie jest potrzebna
żadna dodatkowa publikacja, tłumaczenie
zarejestrowanych znaków na język polski
lub inna czynność administracyjna. Polscy
przedsiębiorcy (mimo możliwości) raczej
nie starali się do tej pory o rejestrowanie
własnych znaków jako znaków towarowych
Wspólnoty Europejskiej. Warto jednak
o tym pomyśleć teraz.
Pozycja firmy, która rejestruje swoją mar-
kę jako znak wspólnotowy, jest o wiele moc-
niejsza niż przedsiębiorcy, który dokona re-
jestracji tylko na obszarze swojego pań-
stwa, w krajowym urzędzie patentowym.
Może okazać się, że w Polsce i w Unii
funkcjonują takie same marki. Przedsię-
biorcy, którzy zarejestrowali w kraju swój
znak przed 1 maja 2004 r., mogą starać się
o zakaz używania znaku wspólnotowego
na terenie Polski, pod warunkiem że reje-
strację uzyskali w dobrej wierze. Za to
przedsiębiorcy, którzy zastrzegli znak
wspólnotowy przed 1 maja, mają prawo
sprzeciwić się rejestracji podobnych zna-
ków zgłoszonych w Polsce na sześć miesię-
cy przed akcesją (od 1 listopada 2003 r. do
30 kwietnia br.).
Dzisiaj wspólnotowy znak towarowy
obejmuje 25 państw członkowskich. Po je-
go zastrzeżeniu przedsiębiorca uzyskuje
ochronę w każdym z tych państw na jedna-
kowych zasadach.
Co do zasady w przypadku sprzedaży
wysyłkowej z terytorium kraju dostawę
towarów uznaje się za dokonaną na te-
rytorium państwa członkowskiego prze-
znaczenia dla wysłanych lub transporto-
wanych towarów. Od tej zasady ustawa
o VAT przewiduje jeden wyjątek.
tej zasady ustawa o VAT przewiduje jeden wy-
jątek. W przypadku sprzedaży wysyłkowej
z terytorium kraju dostawę towarów uznaje
się za dokonaną na terytorium kraju, jeżeli
całkowita wartość towarów innych niż wyro-
by akcyzowe zharmonizowane, wysyłanych
lub transportowanych do tego samego pań-
stwa członkowskiego w ramach sprzedaży
wysyłkowej z terytorium kraju, pomniejszona
o kwotę podatku, jest mniejsza lub równa
w danym roku, od kwoty wyrażonej w zło-
tych, odpowiadającej kwocie ustalonej przez
państwo członkowskie przeznaczenia dla wy-
syłanych lub transportowanych towarów.
Podatnicy, do których ma zastosowanie
ten wyjątek, mogą wybrać miejsce opodatko-
wania pod warunkiem pisemnego zawiado-
mienia naczelnika urzędu skarbowego o sko-
rzystaniu z tego wyboru (opcji), z zaznacze-
niem nazwy państwa członkowskiego lub
nazw państw członkowskich, których zawia-
domienie to dotyczy. Zawiadomienia takiego
dokonuje się właśnie na formularzu VAT-21.
Zawiadomienie składa się co najmniej na
30 dni przed datą dostawy, od której podat-
nik chce korzystać ze wspomnianej opcji.
W terminie 30 dni od pierwszej dostawy to-
warów po skorzystaniu z opcji wyboru podat-
nik jest obowiązany przedstawić naczelniko-
wi urzędu skarbowego dokument potwierdza-
jący o zawiadomieniu właściwego organu po-
datkowego w innym państwie członkowskim
o zamiarze rozliczania w tym państwie człon-
kowskim podatku od wartości dodanej od
sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju.
Opcja wyboru miejsca opodatkowania
obowiązuje co najmniej przez 2 lata od daty
pierwszej dostawy dokonanej w trybie prze-
widzianym tą opcją.
Wzór formularza VAT-21 stanowi załącz-
nik do rozporządzenia ministra finansów
z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzoru za-
wiadomienia naczelnika urzędu skarbowego
o wyborze lub rezygnacji z wyboru miejsca
opodatkowania w przypadku sprzedaży wy-
syłkowej z terytorium kraju (Dz.U. nr 55,
poz. 538).
VAT-22
Kolejny nowy formularz to VAT-22. Jest
to dokument potwierdzający wywóz przez
nabywcę nowego środka transportu z Rze-
czypospolitej Polskiej do innego państwa
członkowskiego Wspólnoty Europejskiej.
Zgodnie z art. 42 ust. 5 ustawy o VAT,
w przypadku wywozu przez nabywcę nowe-
go środka transportu bez użycia innego
środka transportu tzw. przewozowego, po-
datnik powinien posiadać dokument zawie-
rający dane umożliwiające prawidłową iden-
tyfikację podatnika dokonującego dostaw
i nabywcy oraz nowego środka transportu.
W dokumencie tym powinny się znaleźć
przede wszystkim:
dane dotyczące podatnika i nabywcy,
Jak liczyć godziny urlopu
Od 1 stycznia 2004 r. udzielając urlopu pra-
cownikom przyjmujesz, że 1 dzień urlopu wy-
nosi 8 godzin pracy. Biorąc pod uwagę liczbę
przepracowanych godzin na dobę w poszcze-
gólne dni, może się więc zdarzyć, że w ciągu
np. 10 dni, podczas których faktycznie pra-
cownik przebywa na urlopie, wykorzysta 14
dni z przysługującego mu urlopu wypoczyn-
kowego. Chodzi tu o takie przypadki, w któ-
rych pracownik faktycznie świadczy pracę
dłużej niż przez 8 godzin na dobę.
Udzielając pracownikowi urlopu, trzeba
więc wziąć pod uwagę, ile godzin faktycz-
nie przebywa on na nim.
Zanim udzielisz pracownikowi urlopu,
musisz dokonać następujących wyliczeń:
Jeżeli przysługuje mu np. 26 dni urlopu, to
z tego tytułu ma on prawo do 208 godzin
urlopu, bez względu na to, w jakim syste-
mie czasu pracy jest zatrudniony. Dlatego
w praktyce może dojść do dosyć paradok-
salnej sytuacji, gdy w tej samej firmie przy-
sługujący różnym pracownikom taki sam
wymiar urlopu, będzie przez nich wykorzy-
stywany przez różną liczbę dni. Zostanie to
spowodowane zatrudnieniem ich w róż-
nych systemach i rozkładach czasu pracy.
Taka zasada obowiązuje odnośnie do
pracowników zatrudnionych na całym eta-
cie. Natomiast w odpowiedniej proporcji
do części etatu ustala się wymiar urlopu dla
pracownika zatrudnionego w niepełnym
wymiarze czasu pracy.
brak obowiązku uiszczenia podatku z tytu-
łu przywozu nabywanych z terytorium pań-
stwa członkowskiego innego niż teryto-
rium kraju pojazdów, które mają być do-
puszczone do ruchu na terytorium kraju.
Wniosek o wydanie zaświadczenia po-
twierdzającego brak obowiązku uiszczenia
VAT wypełnia się na odpowiednim formula-
rzu VAT-24. Wniosek taki zawiera w szcze-
gólności:
PRZYPOMINA
Od 1 maja 2004 r. usługi taksówkowe
opodatkowane są podatkiem od towa-
rów i usług. Podatnicy mogą wybrać
opodatkowanie na zasadach ogólnych
albo płacić podatek w formie ryczałtu.
dane identyfikujące pojazd,
datę pierwszego dopuszczenia pojazdu do
użytku,
przebieg pojazdu,
Zgodnie z art. 114 ustawy o VAT podat-
nik świadczący usługi taksówek osobowych
(PKWiU 60.22.11-00.00) może wybrać opo-
datkowanie tych usług w formie ryczałtu we-
dług stawki 3 proc., po uprzednim pisem-
nym zawiadomieniu naczelnika urzędu
skarbowego w terminie do końca miesiąca
poprzedzającego okres, w którym będzie
stosował ryczałt.
Deklarację na formularzu VAT-12 taksów-
karze, którzy wybrali opodatkowanie w for-
mie ryczałtu, składają do 25 dnia miesiąca na-
stępującego po każdym kolejnym miesiącu.
Deklarację należy złożyć w urzędzie skarbo-
wym właściwym ze względu na miejsce wyko-
nywania czynności opodatkowanych VAT.
Wzór formularza VAT-12 stanowi załącz-
nik nr 8 do rozporządzenia ministra finan-
sów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie
wzorów deklaracji podatkowych VAT
(Dz.U. nr 89, poz. 852).
cenę nabycia pojazdu przez wnioskodawcę,
dane dotyczące podmiotu dokonującego
dostawy pojazdu na rzecz wnioskodawcy.
Do wniosku należy załączyć umowę lub fak-
turę stwierdzającą nabycie pojazdu przez wnio-
skodawcę. Z kolei formularz VAT-25 przezna-
czony jest jako zaświadczenie potwierdzające
uiszczenie VAT lub brak obowiązku uiszczenia
podatku z tytułu nabycia środka transportu.
Wzór formularza VAT-24 i formularza VAT-
25 znajduje się w rozporządzeniach ministra fi-
nansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz.U. nr
84, poz. 785 i poz. 786). Agnieszka Witkiewicz
agnieszka.witkiewicz@infor.pl
Nowe formularze VAT dostępne są na naszych
stronach internetowych:
www.gazetaprawna.pl/vat2004/formularze.html
106786875.008.png 106786875.009.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin