Rozdział siódmy
7. EDUKACJA USTAWICZNA DOROSŁYCH
Problematyka, którą omawiamy w tym rozdziale, jest różnie określana oraz
różnie nazywana.
Powszechnie funkcjonują terminy: edukacja permanentna, edukacja całożyciowa, edukacja ustawiczna, kształcenie nieustające, kształcenie wyjściowe, kształcenie ustawiczne, dalsze kształcenie itp.
Skoro wyróżniliśmy w strukturze pedagogiki pracy cztery podstawowe działy i przyjęliśmy dla nich nazwy: kształcenie przedzawodowe, kształcenie prozawodowe, kształcenie zawodowe i kształcenie ustawiczne dorosłych, to oczywiste staje się, iż w tym rozdziale interesuje nas głównie kształcenie ustawiczne i jego szczególna postać, jaką jest kształcenie ustawiczne dorosłych, w tym samokształcenie, dokształcanie, doskonalenie i kształcenie bezinteresowne. Żeby jednak rozważaniom nadać postać wystarczająco czytelną, zacznijmy od kategorii najogólniejszej, tj. od edukacji permanentnej.
7.1. Edukacja permanentna oraz główne nurty działań edukacyjnych
W Polsce problematyka kształcenia całożyciowego ma długą historię i bogatą tradycję. Wyraźniejsze oznaki refleksji nad potrzebą kształcenia całożyciowego przypadają na okres Oświecenia, szczególnie zaś na lata wzmożonej działalności Komisji Edukacji Narodowej (koniec XVIII wieku) - będącej w Europie centralną, państwową władzą szkolną. O właściwościach i utrwalonych w literaturze zapisach z tego okresu, jak również z XIX i XX wieku, napiszemy w drugiej części tegoż rozdziału. Tutaj natomiast podkreślimy jedynie, że interesująca nas problematyka uzyskała rozległe wymiary dopiero w latach 60. naszego wieku i to głównie w następstwie ożywienia kontaktów z krajami Zachodu. Dzisiaj w kwestii teorii i praktyki kształcenia całożyciowego w Polsce wyrażane są różne stanowiska, róż
330
ne określenia i klasyfikacje oraz różne interpretacje. Przyjęto, że naj ogólniejszym
terminem, który uzyskał powszechne uznanie jest termin: edukacj a perma_ nentna. Przez edukację permanentną rozumie się najczęściej ogół procesów
oświatowo-wychowawczych, występujących w całym okresie życia człowieka
,
a zatem procesów całożyciowych, prowadzonych we wszelkich możliWYch formach organizacyjno-programowych i we wszystkich sytuacjach kontaktów międzyludzkich. Często w owym procesie całożyciowej edukacji wyróżnia się edukacje wyjściową, realizowaną w okresie wychowania naturalnego i w systemie szkolnym, oraz dalszą edukację (poszkolną), zwaną edukacją ustawiczną dorosłych. Nie brak jednak naukowców, publicystów i wyrazicieli działa1'l edukacyjnych, dla których nazwy: edukacja permanentna i kształcenie ustawiczne stosowane być mogą zamiennie. Nie rozstrzygając w tej chwili powyższej dwoistości stwierdzimy, że w globalnym rozumieniu terminu "edukacja permanentna" dostrzec można cztery podstawowe nurty działa1'l edukacyjnych, co ukazuje schemat. Są to:
- Wychowanie naturalne, realizowane w domu rodzinnym, w środowisku
lokalnym oraz w miejscu zorganizowanej pracy zawodowej;
- Kształcenie i wychowanie szkolne, realizowane w kolejnych ogniwach
systemu szkolnego, począwszy od przedszkola aż po szkołę wyższą;
- Kształcenie i wychowanie równoległe, realizowane głównie w pozaszkol
nych formach organizacyjno-programowych;
- Kształcenie ustawiczne, traktowane najczęściej jako kształcenie poszkol
ne lub kształcenie ustawiczne dorosłych (patrz rys. 25, strona następna).
W świetle powyższego, interesujące nas kształcenie ustawiczne dorosłych
traktujemy tylko jako kształcenie poszkolne, nie stanowiące głównego obowiązku jednostki w danym okresie jej życia.
W zaakcentowanym kształceniu wyróżnia się takie odmiany, jak: samo
kształcenie, dokształcanie, doskonalenie i kształcenie bezinteresowne.
Te szczególne procesy kształcenia ustawicznego dorosłych omówimy szerzej w dalszej części niniejszego opracowania. A ponieważ na schemacie wyróżniono także inne nurty działall edukacyjnych w ramach szeroko rozumianej edukacji permanentnej, stąd zasadne będzie poświęcenie im przynajmniej kilku wy jaśnie1'l, właśnie w niniejszym wprowadzeniu.
33]
EDUKACJA PERMANENTNA
ł
.
...
,.
'i:' EDUKACJA'/
WYCHOWANIE
:;'.'EDUKACJA
EDUKACJA
-
USTAWICZNA«
/ SZKOLNA
RÓWNOLEGŁA
NATURALNE
DOROSŁ YCIj:/
Dom rodzinny
Przedszkole
f+
Zajęcia
H Samokształcenie
pozalekcyjne
i pozaszkolne
Środowisko
Szkoła podstawowa
Placówki kulturalno
f-+
....
-oświatowe i
Dokształcanie
rówieśników
Gimnazjum
opiekuńczo-wych.
Organ izacje .i
Doskonalenie
Szkol a średnia
stowarzyszenia
lokalne
spoleczne
1+
Szkoła wyższa
Środki masowej
Kształcenie
pracy
komunikacji
bezinteresowne
Rys. 25. Edukacja permanentna z uwzględnieniem głównych nurtów działań
edukacyjnych (opracowanie autorskie - Z. Wiatrowski)
Najbardziej kontrowersyjny jest nurt działań edukacyjnych zwanych wychowaniem naturalnym. Reprezentanci zinstytucjonalizowanych działań wychowawczych uznają wprawdzie poważną rolę wychowania w rodzinie, w środowisku lokalnym czy nawet w miejscu pracy, jednak chcieliby nadawać mu zawsze wymiary zorganizowane. Taką tendencję wyrażano w całym okresie wychowania socjaJistycznego. Idea wychowania naturalnego, tak bardzo propagowana przez J.J. Rousseau, uzyskiwała w krajach socjalizmu (i nie tylko) jedynie skromne wymiary realizacyjne. Owa dążność do świadomej organizacji każdego działania wychowawczego poniekąd wypacza istotę wychowania naturalnego. Znacznie bliżsi tej
332
istocie są współcześni reprezentanci "antypedagogiki", lub upowszechnianew latach 60. przez Iwana IIlicza koncepcji "społeczeństwa bez szkoły". Reałn: reprezentanci nauk pedagogicznych w Polsce twierdzą, że żadna skrajność nie m0że mieć racji bytu. Potrzebne są zawsze i wszędzie działania zróżnicowane, ab: było w nich miejsce na podmiotowe występowanie wychowanka.
W kwestii kształcenia i wychowania szkolnego sporów jest znacznie mniej i dotyczą one bardziej rozwiązań strukturalnych niż działań rzeczywistych, chociaż i w tym drugim zakresie kładzie się nacisk na uspołecznienie szkoły, którego istotę
sprowadzić można do równoważnego uzewnętrzniania się czterech podmiotó\\ _ uczniów, nauczycieli, rodziców i środowiska lokalnego. Wprowadzany od września 1999 roku nowy system szkolny w Polsce obejmuje następujące ogniw, strukturalne:
3-letnie placówki wychowania przedszkolnego,
6-letnią szkołę podstawową,
3-letnie gimnazjum,
3-letnie liceum profilowane lub 2-letnią pogimnazjalną szkołę zawodową, 1-2-letnie policealną szkołę zawodową oraz
- zróżnicowane co do lat studiów i rangi naukowej szkoły wyższe.
Bliższe informacje w danym zakresie zawiera schemat ustroju szkolnego, któ~ w części omówiliśmy w rozdziale piątym (rys. 22a i b).
leopardg